Forum OSKKO - wątek

TEMAT: kwalifikacje anglisty a staż na dyplomowanego
strony: [ 1 ]
violka03-11-2004 23:05:46   [#01]
otrzymałam prośbę - wg mnie można rozpocząć staż, ale nie siedzę na bieżąco w awansach - wolę się upewnić, by nie wprowadzić kogoś w błąd
co myślicie na ten temat?
 
Bardzo byłaby wdzięczna za informacje dotyczące awansu - tzn. stażu na nauczyciela dyplomowanego. A konkretnie , czy n-l o nastepujących kwalifikacjach:
- mgr matematyki - WSP
- FCE oraz CPE
- Staż pracy 8 lat
uczący aktualnie tylko języka angielskiego  ma kwalifikacje do języka angielskiego może odbywać staż ( z języka ang.) W 2006 r. ukończy kolegium językowe - licencjat z języka angielskiego) .
Bardzo proszę o szybka odpowiedź
Władysław Ścianek04-11-2004 08:05:58   [#02]
Warunkiem rozpoczęcia stażu jest spełnienie nastpujących wymagań:   1. praca na stanowisku zgodnym z posiadanymi kwalifikacjami w wymiarze co najmniej 1/2 pensum,  2. złożenie przez nauczyciela wniosku o rozpoczęcie stażu / do dyrektora / nie później niż do 14 września.  Nie piszesz w jakiego typu szkole nauczyciel pracuje ale jego wykształcenie licencjackie oraz biegła znajomość  / CPE / świadczą, że posiada wystarczające kwalifikacje. Stąd też ważne jest, czy złożył w terminie wniosek. Jeżeli tak, to ... do dzieła.   Serdecznie pozdrawiam !!!
Władysław Ścianek04-11-2004 08:11:04   [#03]
Przepraszam. Nie doczytałem, że licencjat uzyska dopiero w 2006 r. Napisz, czy ma kwalifikacje pedagogiczne + egz. CPE i w jakiego typu szkole pracuje. Postaram się odpowiedzieć. Pozdrawiam.
Ewa z Rz04-11-2004 09:31:10   [#04]

do rozpoczęcia stażu

wystarczy, że nauczyciel: 1. jest zatrudniony na minimum pół etatu w szkole/szkołach (placówce oświatowej/placówkach oświatowych) na stanowisku nauczyciela, a podstawa nawiązania stosunku pracy w żadnej ze szkół nie jest ust. 9 art 10 KN
2. złoży wniosek o staż do dyrektora szkoły przed 15 dniem licząc od rozpoczęcia zajęć w danym roku szkolnym lub zostanie zatrudniony przed ta datą (dotyczy stażysty).

Nauczyciel z postu #01 rozpoczyna staż o ile złożyl odpowiedni wniosek bez względu na typ szkoły w której jest zatrudniony jeśli:
1. ma ocenę A, B lub C z egzaminu CPE lub
2. ma co najmniej przydzieloną jedną godzinę matematyki,
i jest zatrudniony na co najmniej 1/2 etatu.

MorskaKrystyna04-11-2004 16:37:00   [#05]

ważne są szczegóły

Nauczycielka j.angielskiego dostała decyzję odmowną nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego, mimo że jest to jej druga specjalność. W trakcie stażu pracowała jako nauczyciel nauczania zintegrowanego a później dodatkowo doszło jej nauczanie angielskiego u maluchów i w trzecim roku stażu uczyła juz tylko angielskiego.

Do angielskiego uzyskała kwalifikacje na studiach podyplomowych. Po ich skończeniu dowiedziała się, że nie dają kwalifikacji więc rozpoczęła następne studia. Za rok je skończy.

Odmowna decyzja uzasadniona jest tylko brakiem kwalifikacji do angielskiego, czy pierwsza specjalność się nie liczy?

Odwołujemy sie do MENiSu - ale jakie to jest niesprawiedliwe, przeciez ona wyszła naprzeciw potrzebom szkoły.

Jersz04-11-2004 17:53:10   [#06]

ale...

ale szkoła nie wyszła naprzeciw jej potrzebom - nauczycielka w chwili nadania kolejnego stopnia awansu zawodowego musi być zatrudniona na stanowisku do którego zajmowania ma kwalifikacje. Uczyła angielskiego - nie miała kwalifikacji. Gdyby miała zajęcia kształcenia zintegrowanego bie byłoby problemu. Pozdrawiam Jersz

KN

Art. 9b.

1. Warunkiem nadania nauczycielowi kolejnego stopnia awansu zawodowego jest spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a-3, odbycie stażu, z zastrzeżeniem art. 9e ust. 1-3, zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego nauczyciela, o której mowa w art. 9c ust. 6, oraz:

1) w przypadku nauczyciela stażysty - uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po przeprowadzonej rozmowie;

2) w przypadku nauczyciela kontraktowego - zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną;

3) w przypadku nauczyciela mianowanego - uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po dokonaniu analizy efektów nauczania i wychowania.

 

Art. 9. 1. Stanowisko nauczyciela, z zastrzeżeniem ust. 1a, może zajmować osoba, która:

1) posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje;

...

2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w stosunku do nauczycieli szkół artystycznych - minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, w drodze rozporządzenia, określa szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, warunki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języków obcych, także poprzez egzaminy znajomości języka i wykaz tych egzaminów oraz może określić szkoły i wypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli uwzględniając w szczególności potrzeby kształcenia zawodowego.

MorskaKrystyna04-11-2004 18:48:40   [#07]

zgoda,ale

wtedy kiedy zaczęła pracować jako nauczyciel angielskiego w nauczaniu zintegrowanym obowiązywało "stare" rozporządzenie o kwalifikacjach, które w ogóle nie uwzględniało nauczania angielskiego w klasach I - III SP i każdy mówił co innego. Nauczycielka kontynuowała naukę aby móc uczyć równiez w klasach IV - VI a praca w I - III zaliczana była do obowiazkowej praktyki pedagogicznej więc to było uwzględnienie jej potrzeb

Jak oceniasz jej szanse na odwołanie?

violka04-11-2004 22:22:48   [#08]

dzięki

ale wiem tylko tyle ile wkleiłam - to  z postu od tej nauczycielki

dowiem się więcej i skrobnę na forum

w rozporządzeniu o kwalifikacjach jest tak:

§ 11. 1. Kwalifikacje do nauczania języków obcych i innych przedmiotów wykładanych w języku obcym w nauczycielskim kolegium języków obcych posiada osoba legitymująca się dyplomem ukończenia:

1) studiów magisterskich na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

2) studiów magisterskich lub wyższych zawodowych ukończonych w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język obcy nauczany w kolegium, i posiada przygotowanie pedagogiczne.

2. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w szkołach, o których mowa w § 2, z wyjątkiem nauczycielskich kolegiów języków obcych, oraz w przedszkolach, szkołach i placówkach wymienionych w § 3 i 4, z zastrzeżeniem ust. 4, posiada osoba, która:

1) ma kwalifikacje określone w ust. 1 lub

2) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych:

a) na kierunku filologia w zakresie danego języka obcego lub

b) w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego,

a ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

3) legitymuje się dyplomem ukończenia nauczycielskiego kolegium języków obcych w specjalności odpowiadającej danemu językowi obcemu albo

4) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub wyższych zawodowych na dowolnym kierunku (specjalności) i świadectwem państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II lub świadectwem znajomości danego języka obcego w zakresie zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, a ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne.

3. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 4, posiada również osoba, która legitymuje się:

1) dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w dowolnej specjalności oraz:

a) świadectwem państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia I lub II lub

b) świadectwem znajomości danego języka obcego w zakresie co najmniej zaawansowanym - wymienionym w załączniku do rozporządzenia i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

2) świadectwem dojrzałości i świadectwem państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia I lub II.

4. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych posiada również osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia:

1) studiów magisterskich na kierunku pedagogika w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych lub

2) studiów wyższych zawodowych:

a) na kierunku pedagogika w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych lub

b) w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych albo

3) zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych,

a ponadto świadectwem znajomości danego języka obcego w zakresie co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, i która ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego.

 

Załącznik do rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 10 września 2002 r.

 

ŚWIADECTWA POTWIERDZAJĄCE ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH

 

1. Podstawowa znajomość języka:

1) Język angielski:

a) First Certificate in English (FCE), Cambridge University, ocena A lub B,

b) TOEFL - Test of English as a Foreign Language (z wynikiem 173-213 pkt - dawne 500-550 pkt z testu, najmniej 3,5 pkt z pracy pisemnej - TWE, i najmniej 50 pkt z egzaminu ustnego TSE), Educational Testing Service, Princeton, USA.

 

3. Biegła znajomość języka:

1) Język angielski:

a) Certificate of Proficiency in English (CPE), Cambridge University, ocena A, B lub C,

b) TOEFL - Test of English as a Foreign Language (z wynikiem powyżej 250 pkt, dawne 600 pkt z testu, najmniej 5 pkt z pracy pisemnej - TWE, i powyżej 50 pkt z egzaminu ustnego - TSE), Educational Testing Service, Princeton, USA.

 

wg tego rozporządzenia wygląda na to że ma kwalifikacje do nauczania języka

ponadto problem jest w tym czy te kwalifikacje musi mieć by odbywać staż, czy dopiero w momencie składania wniosku

Dżoana05-11-2004 20:11:26   [#09]
Oczywiście, że ma kwalifikacje!
Jersz05-11-2004 21:20:36   [#10]

ale kto ?

violka i morska krystyna piszą o innych przypadkach. Stąd chyba brak porozumienia i zamieszanie.
Dżoana05-11-2004 22:46:18   [#11]
To była odpowiedź dla Violki.
violka05-11-2004 22:53:35   [#12]

Dżoana

dzięki

i chyba nie ma znaczenia w jakim typie szkoły pracuje?

Dżoana05-11-2004 22:56:07   [#13]
Jeśli ma CPE, to wystarczy żeby miała przygotowanie pedagogiczne.
violka05-11-2004 23:06:30   [#14]
:-))
Lidka06-11-2004 14:23:30   [#15]

przygotowanie pedagogiczne

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 10 września 2002 r.

w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli

(Dz. U. Nr 155, poz. 1288 oraz z 2004 r. Nr 122, poz. 1290)

ogłoszono dnia 23 września 2002 r.
obowiązuje od dnia 8 października 2002 r.

Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela zarządza się, co następuje:

§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) nauczycielu - należy przez to rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela;
2) kursie kwalifikacyjnym - należy przez to rozumieć kurs kwalifikacyjny prowadzony przez placówkę doskonalenia nauczycieli, zakład kształcenia nauczycieli lub inną jednostkę, zgodnie z przepisami w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli;
3) przygotowaniu pedagogicznym - należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia i praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin, oraz odbycie pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin; o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom lub inny dokument wydany przez szkołę wyższą, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli i świadectwo ukończenia pedagogicznego kursu kwalifikacyjnego;
 
Według mojej wiedzy należy mieć przygotowanie pedagogiczne do nauczania jezyka angielskiego a nie ogólnie przygotowanie pedagogiczne. Kwalifikacje należy mieć przed rozpoczęciem stażu.

Dżoana06-11-2004 20:27:54   [#16]
Lidko przygotowanie pedagogiczne albo się ma, albo się go nie ma.
jeannette07-11-2004 11:56:23   [#17]

Dżoana

 Pani prawnik z naszego wydziału edu. interpretuje tak jak Lidka ;)

Tarka24-11-2004 12:12:34   [#18]

kwalifikacje

Mam podobne problemy z kwalifikacją nauczyciela języka niemieckiego - nauczycielka pracuje w mojej szkole od 1 września br., jest mgr nauczania zintegrowanego, staż pracy 15 lat, ma KDS. Uczy 11 godzin niemieckiego w IV-VI, 2 godziny niemieckiego w nauczaniu, ma 8 godzin nauczania indywidualnego dziecko z klasy III i 1 godzine wychowawstwo w klasie IV. Czekam na decyzję wydziału kadr KO i mam negatywnie zaopiniowany aneks z powodu rozliczenia vacatu z języka niemieckiego. Paranoja! Dodatkowo dziewczyna jest na ostatnim roku kolegium językowego z języka niemieckiego. Kto ma argumenty ndla kadr?

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]