Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Hospitacja diagnozująca
strony: [ 1 ]
Kucu02-11-2004 17:23:39   [#01]
Jestem po rozmowie przedhospitacyjnej i dowiedziałem się, iż przygotowane przeze mnie materiały są złe, ponieważ dyrektor szkoły widzi hospitację diagnozującą w dwóch etapach. Na pierwszej lekcji wprowadzam jakiś nowy element i on obserwuje jaki jest poziom wiedzy i umiejętności uczniów w tym zakresie. Po jakimś czasie np. 2 miesięcy ponownie przychodzi do mnie na lekcję i ogląda ten sam element. Hospitacja diagnozująca jego zdaniem dotyczy diagnozowania przyrostu umiejętności i wiedzy uczniów. Ja mam inne zdanie na ten temat. Bardzo proszę o wypowiedzi w tej sprawie. Może to ja się na tym naprawdę nie znam.
Majka02-11-2004 17:30:51   [#02]

zajrzyj tu

http://www.oskko.edu.pl/forum/search.php
S Wlazło02-11-2004 19:18:23   [#03]
H.D. to pokaz nabytej przez uczniów wiedzy i umiejętności - nieraz przez wiele misięcy roku szklnego, nireaz lat. Temat h.d. odnosi się do przedmiotowych osiągnięć uczniów, ustalonych w podsatwie programowej. Podaj mi swój email i jakiego uczysz przedmiotu, podeślę Ci jakieś arkusze h.d. Pozdrawiam. Stefan.
Kucu02-11-2004 19:44:35   [#04]

hospitacja diagnozująca - do SWlazło

Nie ukrywam ,że czekałem na podpowiedź osoby najbardziej zorientowanej w tym temacie. Jestem nauczycielem wychowania fizycznego. Ja przygotowałem materiały na rozmowę przedhospitacyjną i moim zdaniem są niezłe. Nie wydaje mi się, aby można było zmierzyć wymiernie i rzetelnie postęp uczniów dotyczący ich wiedzy i umiejętności dokonany w ciągu np. 2 miesięcy. Jakim narzędziem badawczym? Wg mnie H.D służy zdiagnozowaniu poziomu pewnych umiejętności i wiedzy w celu monitoringu jakości procesu edukacyjnego. Nie wiem czy dyrektor może mi narzucić dwuczęściową H.D? Proszę o pomoc w tej kwestii. Mogę przesłać swój materiał przygotowany na dzisiejszą rozmowę przedhospitacyjną. Mój e-mail: kucorowie@op.pl
mysza02-11-2004 20:28:28   [#05]

diagnoza

moi nauczyciele zobowiązani są tak prowadzić lekcje aby udowodnili mi, że uczniowie opanowali umiejętności, które wypracowywali u nich na drodze oddziaływań dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych i są pewni, że te umiejętności posiedli i mogą je zaprezentować.

Stawiam im warunek aby diagnozowane umiejętności wynikały z planu mierzenia jakości pracy na dany rok szkolny.

Hospitacja diagnozująca jest jednym z narzędzi do badania jakości pracy szkoły w danym roku szkolnym.

alfa3602-11-2004 21:15:11   [#06]

powołanie dyrektora

Dyrektor szkoły nie przeszedł w konkursie (mimo, że był jedynym kandydatem). Czy organ prowadzący chcąc powołać go na stanowisko musi uzyskać akceptację kuratorium? A jeśli owo kuratorium nie wyda pozytywnej opinii to co dalej? Czy rada pedagogiczna może wystąpić z petycją do organu prowadzącego z prośbą o powołanie owego dyrektora? Proszę o odpowiedź.
Kucu02-11-2004 21:22:21   [#07]

hospitacja diagnozująca

Ja przygotowałem wszelkie materiały związane z lekcją na której chciałem zaprezentować daną wiedzę  i umiejętności uczniów w klasie 3 gimnazjum. Natomiast dyrektor stwierdził, że nie ma punktu odniesienia, bo oni już to potrafią. On chce, abym na pierwszej lekcji wprowadził nowy element, którego będę nauczał i zobaczy poziom umiejętności, a za jakiś ponownie taka sama lekcja w celu zbadania przyrostu wiedzy i umiejętności( przyrost to według dyrektora założenie H.D) w tej samej grupie uczniów. Twierdzi również, iż nie ma sensu hospitacja diagnozująca w klasie, w której uczniowie daną umiejętność już posiadają. Nie trafiają do niego argumenty, iż ich wiedza i umiejętności związane z elementem, który chciałem pokazać to efekt mojej pracy z nimi( klasę uczę już 3 rok) Nie bardzo się z tym zgadzam i dlatego poruszam ten wątek. Czynnikiem dodatkowym jest fakt, iż dyrektor dokonuje hospitacji diagnozującej na moich zajęciach w związku z faktem oceny mojej pracy. To również nieporozumienie moim zdaniem
Bas02-11-2004 21:29:48   [#08]

Masz rację

HP sugeruje sie przeprowadzać po min. 2 latach pracy z zespołem. Tak mnie uczono prawie 3 lata temu, gdy pokazywałam (jako jedna z pierwszych HP pracownikom nadzoru). Musisz udowodnić, czy znasz zespół, ponieważ przed HP określasz, co potrafi, co wie, a na samej HP to musi zagrać. Ergo - wiesz, co robisz, potrafisz zdiagnozować zespół, panujesz, co tam, jesteś PANEM ! Nie wiem, co na to Stefan, zapewne odezwie się.
S Wlazło02-11-2004 22:01:36   [#09]
OCENA PRACY NAUCZYCIELA - A HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA. NIE MOŻNA ŁĄCZYĆ. ROZP. O NADZORZE WYRAŹNIE NORMUJE, ŻE OCENA JEST USTALANA ODRĘBNYM ROZPORZĄDZENIEM. ALE MOŻE TO BYĆ INFORMACJA WYKORZYSTYWANA PÓŹNIEJ DO OCENY, NP - BYŁO ŚWIETNIE - UWZGLĘDNIĘ W OCENIE. NIE - USTALAMY Z NAUCZYCIELEM, CO POPRAWIĆ.
Kucu02-11-2004 22:21:12   [#10]
Proszę mi powiedzieć, czy dobrze rozumiem założenia H.D. Przecież pojedyncza lekcja hospitowana tą metodą daje wystarczający materiał na temat poziomu umiejętności uczniów. Daje również podstawę do wyciągnięcia wniosków co jest mocną strona uczniów, a co należy poprawić. Przecież to oto chodzi w procesie wewnętyrznego mierzenia jakości pracy szkoły. Dlaczego musi to być dwuczęściowa H.D? Jak dyrektor - osoba nie będąca specjalistą w mojego przedmiotu(wf) jest w stanie rzetelnie i miarodajnie ocenić przyrost umiejętności po okresie np. 2 tygodni czy 2 miesięcy?( z wyjątkiem przypadku opisywanego przez Ciebie Stefanie, ale to nie o to chodzi niestety mojemu dyrektorowi). Jaka to będzie wtedy prezentacja umiejętności i wiedzy uczniów?Przecież H.D ma znosić barierę międzyprzedmiotową, a ja mam decydować o terminie, kiedy uczniowie będą mogli coś zaprezentować. Przepraszam, może się uwziąłem na ten temat, ale nie daje mi on spokoju, tym bardziej, że po dzisiejszej rozmowie przedhospitacyjnej mam się przygotować do następnej wg zaleceń dyrektora. A mi jest bardzo ciężko robić coś, czego nie uważam za słuszne.
Anula03-11-2004 10:08:21   [#11]

do p. S. Wlazło

czy mogłabym prosić o przesłanie wzoru arkusza hospitacji diagnozującej i wzoru innych hospitacji....... ciągle czuję niedosyt, mam wrażenie, że arkusze hospitacyjne ktore stosuję są niezbyt dobre. Z góry dziękuję.

Mój e-mail: ania_l00@poczta.onet.pl

JaLPtak03-11-2004 15:07:13   [#12]

Panie Stefanie

Ja również bardzo proszę o materiały na temat hospitacji nie tylko diagnozującej. Serdecznie dziękuję.
Sylwek03-11-2004 16:33:20   [#13]

diagnozująca

Jeśli możesz to również proszę. Wzory, które posiadam nie bardzo mi odpowiadają na duszka7@poczta.onet.pl
anna pp03-11-2004 17:53:52   [#14]
Ja też będę bardzo wdzięczna za pomoc.
Stan4603-11-2004 18:12:08   [#15]
A może Stefanie do wymiany plików. Też bym zerknął :)
Basia D03-11-2004 20:44:04   [#16]
inni też chętnie  porównają ze swoimi arkuszami
Kucu03-11-2004 22:12:16   [#17]

Do SWlazło

Jak nie trudno zaobserwować wątek poruszony przeze mnie nie tylko dla mnie jest interesujący. Budzi on wiele kontrowersji i wątpliwości. Wobec powyższego bardzo prosiłbym o szerszą wypowiedź w tej kwestii znawcę tematu. Myślę, że rozjaśni to nie tylko moje wyobrażenie hospitacji diagnozującej, ale również wielu innych uczestników dyskusji. Bardzo proszę o przesłanie wymienianych wyżej arkuszy hospitacyjnych również do mnie. Dziękuję z góry.
Kucu10-11-2004 22:40:28   [#18]
Ponawiam temat jako bardzo interesujący.
Macia10-11-2004 22:51:41   [#19]

temat istotnie ciekawy

mam podobne zdanie nt. HD co kucu ale ciągle mam niedosyt szczególnie dotyczący rozmowy przedhospitacyjnej.
Kucu10-11-2004 22:54:43   [#20]
Dlatego apeluję do wszystkich, którzy mają coś do powiedzenia w tym temacie: wypowiedzcie się!
ewa11-11-2004 11:17:01   [#21]

trochę tego jest :-)

tu http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=6780&fs=0&st=0

i tu http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=6951&st=66

Konto zapomniane16-11-2004 17:44:22   [#22]

Hospitacja diagnozująca

Do pana Stefana Wlazło

Dołączam do proszących o pomoc.

Bardzo proszę o materiały dotyczące arkuszy hospitacji diagnozujących i oceniająco -kontrolnych.

Dziękuję

Doris16-11-2004 19:57:07   [#23]

pokazówka

Z tego co ja wywnioskowałam z kursu, na którym wspominano o HD, to jest to super-pokazówka, na którą dyrektor jest zapraszany  a w rozmowie pohospitacyjnej biorą udział uczniowie. Moim zdaniem to głupota. O wiele bardziej podobał mi się pomysł z hospitowaniem jednej i tej samej klasy w ciągu całego dnia na różnych lekcjach.
Kucu16-11-2004 21:42:25   [#24]
Jak można napisać o czymś, że jest głupotą nie mając pojęcia o czym się mówi? Nic dziwnego, że taki mamy poziom edukacji w kraju! Proponowałbym najpierw dowiedzieć się dokładnie czym jest H.D, potem zweryfikować swoją wiedzę i wyobrażenie o niej w działaniu i dopiero wtedy zabierać głos w dyskusji. Zresztą aby taki głos w dyskusji zabrać trzeba posiadać jakiekolwiek argumenty na potwierdzenie wysuwanych tez.
Doris16-11-2004 22:24:10   [#25]
Nie tak ostro! Definicja hospitacji diagnozującej jest na tyle nieprecyzyjna, że można ja sobie interpretować na dowolne sposoby a ja wszelkie pokazówki uważam za głupie.  Z tego co  pamiętam ( oczywiście to była również tylko interpretacja osoby z ODN-u) w hospitacji diagnozującej obserwuje się głównie ucznia a nie nauczyciela, stąd potem rozmowa z uczniami
S Wlazło17-11-2004 11:11:50   [#26]
Mój komputer jest "na przeglądzie' - dlatego jeszcze nie przeskanerowałem przykladów HD i nie wysłałem do "wymiany plików". Teraz jadę w długą trasę, zajmę się tym pod koniec przyszłego tygodnia.A co do krytyki "pokazówki' przez Doris, bo HD jest rzeczywiście pokazem, który prezentują nasi uczniowie. Czy popis uczniów w szkole muzycznej - z udziałem nauczycieli, rodziców uważasz za głupotę? A tak się te dzieci występujące tym przejmują i przeżywają, i chcą się pokazać jak najlepiej. Czy to głupie, że uczniowie chcą się pochwalić, że coś potrafią, że czegoś się nauczyli - przed swoimi rodzicami (warto HD - w części oczywiście - mieć na spotkaniach z rodzicami), przed wychowawczynią, -cą. Uczestniczyłem w setkach HD. Na przykład na lekcji historii, dotyczącej przyczyn bitwy pod Grunwaldem.Był Trybunał Międzynarodowy, byli przedstawiciele Zakonu ubrani po krzyżacku, przedstawiciele Polski i Litwy i przedstawiciele narodów Europy - wszyscy uczniowie w jakiejś roli.Jakie wykazywali te dzieciaki zaangażowanie, jak imponowali wiadomościami. To było święto edukacyjne tej klasy. Zapamiętali przyczyny bitwy pod Grunwaldem na całe życie. Do tej pory był to dla mnie piękny przykład HD. Teraz dowiedziałem się, że to było głupie. Dziękuję za naukę.Rozumiem też, że ilekroć prezentujesz swoje jakieś osiągnięcia, chcesz się czymś pochwalić, to oceniasz to jako głupie!Pozdrawiam. Stefan
stan17-11-2004 14:08:10   [#27]
...na marginesie zupełnie, wtrącę swoje trzy grosze może nie całkiem na temat.
Często spotykam się z pozytywną (i słusznie) oceną metod aktywizujących, projektów, specjalnej lekcji o której powyżej itd. Chyba wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że przygotowanie takiego działania wymaga wiele wysiłku i czasu zarówno uczniów jak i nauczyciela(-li).  U mnie pojawiają się pytania.
Ile % wiedzy i umiejętności można tymi metodami zrealizować w ciągu roku szkolnego?
W jakim stopniu przygotowuje to uczniów do nowej matury lub zewnętrznego egzaminu zawodowego?
Pozdrawiam
stan
S Wlazło19-11-2004 23:45:41   [#28]
Stan - zadałeś pytanie kapitalnej wagi - na ile dla nas, nauczycieli, ważne są wymogi formalne, a na ile kształtowanie umiejętności pozwalające naszym uczniom dawać sobie radę w życiu. To drugie wymaga tyle czasu, że istnieje obawa, czy uda się to pierwsze? Każdy z nas musi sam rozstrzygnąć ten dylemat. Gdybym - jako nauczyciel - miał poczucie bezpieczeństwa, że nic mi nie grozi w kategoriach służbowych, wybrałbym  drugie rozwiązanie.Gdybym się czuł zagrożony - to miałbym istotny problem: pozostać, czy rezygnować z zawodu i zająć się doskonaleniem nauczycieli i dyrektorów. Wybrałem ucieczkę z pracy nauczyciela w zawód edukatora.Do dziś mam pewne zgrzyty moralne, choć cenię swą obecną pracę i uważam ją za pożyteczną.Nie umiem odpowiedzieć na Twoje pytanie. Stefan.
stan24-11-2004 11:04:38   [#29]
dziękuję
stan

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]