ponad rok temu małopolskie KO....... Kraków, dnia 4 września 2003 r.
Szanowni Państwo
Dyrektorzy
Szkół Podstawowych, Gimnazjów
i Szkół Ponadgimnazjalnych
Województwa Małopolskiego
Przekazujemy Państwu opracowanie dotyczące spraw związanych z realizacją obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, celem wykorzystania w bieżącej praktyce szkolnej. Opracowanie to będzie systematycznie uzupełniane, m. in. o problematykę skreślania uczniów z listy uczniów, egzekucji obowiązku szkolnego, prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania. Równocześnie oczekujemy na pytania dotyczące spraw związanych z obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki. Odpowiedzi będą umieszczane na stronach internetowych Kuratorium Oświaty w Krakowie.
Obowiązek szkolny i obowiązek nauki
Każdy ma prawo do nauki. Nauka do18 roku życia jest obowiązkowa.
Sposób wykonywania obowiązku szkolnego określa ustawa. (Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej – art. 70)
PODSTAWY PRAWNE
· Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity – Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami) · Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 97, poz. 1054; z 2002 r. Dz. U. Nr 14, poz. 131, Nr 127, poz. 1093; z 2003 r. Nr 2, poz. 21) · Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. Nr 14, poz. 76) · Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity – Dz. U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161 z późniejszymi zmianami)
Obowiązek szkolny – ustawowy obowiązek dziecka i jego rodziców (prawnych opiekunów) polegający na regularnym uczęszczaniu dziecka na zajęcia szkolne i zapewnieniu dziecku przez rodziców warunków umożliwiających dziecku przygotowywanie się do zajęć szkolnych, którego celem jest ukończenie szkoły podstawowej i gimnazjum
Obowiązek nauki – ustawowy obowiązek trwający do ukończenia 18 roku życia, po ukończeniu gimnazjum, uczęszczania do publicznej lub niepublicznej szkoły ponadgimnazjalnej,
Spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki – realizacja ustawowych zadań dotyczących obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki w formach określonych ustawą o systemie oświaty Regularne posyłanie dziecka do szkoły – zadanie rodziców (prawnych opiekunów) polegające na zapewnieniu uczestnictwa dziecka (obecności) we wszystkich obowiązkowych zajęciach (przewidzianych szkolnym planem nauczania) organizowanych przez szkołę w oparciu o obowiązujące przepisy i na zasadach określonych przez szkołę. Nieobecność dziecka na obowiązkowych zajęciach wymaga usprawiedliwienia tej nieobecności w sposób i na zasadach określonych w statucie szkoły. Każda nieobecność dziecka w szkole wymaga usprawiedliwienia tej nieobecności. Usprawiedliwienie nieobecności polega na podaniu przez rodziców (prawnych opiekunów) dziecka przyczyn nieobecności na obowiązkowych zajęciach szkolnych i ponoszeniu odpowiedzialności za to usprawiedliwienie oraz podjęciu decyzji przez wychowawcę co do uwzględnienia tego usprawiedliwienia. Formy usprawiedliwienia nieobecności określa statut szkoły. W przypadku uczniów (słuchaczy) pełnoletnich należy honorować usprawiedliwienia przedkładane przez tych uczniów (słuchaczy). Opisany wyżej sposób usprawiedliwiania nieobecności uczniów (słuchaczy) na zajęciach szkolnych nie dotyczy: § egzaminów dojrzałości lub matury, § sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej, § egzaminu gimnazjalnego, § egzaminu z przygotowania zawodowego lub z nauki zawodu, § egzaminu klasyfikacyjnego, § egzaminu poprawkowego, § egzaminów wstępnych do szkół policealnych. Nieobecności podczas wymienionych egzaminów i sprawdzianu mogą być usprawiedliwione tylko na podstawie zaświadczenia lekarskiego. Sprawę tych usprawiedliwień reguluje pismo Ministerstwa Edukacji Narodowej Nr DKO-430-1/2/94 z dnia 29 czerwca 1994 r., a o konieczności wydawania zaświadczeń w opisanych przypadkach zostali powiadomieni lekarze wojewódzcy pismem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej Nr OZM-D-4132-2/94 z dnia 29 czerwca 1994 r. Zadania wychowawcy klasy dotyczące obowiązku szkolnego i obowiązku nauki: · założenie dziennika lekcyjnego i wpisanie danych o uczniu, · systematyczne sprawdzanie uczestniczenia uczniów na obowiązkowych zajęciach szkolnych, · wyjaśnianie przyczyn nieobecności uczniów na zajęciach szkolnych, · bieżące kontaktowanie się z nauczycielami uczącymi w klasie celem uzyskania informacji co do obecności na zajęciach oraz postępach uczniów w zakresie efektów kształcenia, · przekazywanie rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia informacji o uczęszczaniu na zajęcia oraz o zachowaniu i wynikach nauczania (postępach w nauce), · podejmowanie decyzji o usprawiedliwieniu lub nieusprawiedliwianiu nieobecności ucznia w szkole, · współpraca z pedagogiem szkolnym dotyczącym realizacji obowiązku , · wzywanie rodziców do regularnego posyłania dziecka do szkoły w formach określonych w statucie szkoły, · zawiadamianie dyrektora o podejmowanych działaniach zmierzających do egzekwowania od rodziców obowiązku regularnego posyłania dziecka do szkoły, · przekazania stosownego wniosku do dyrektora szkoły o wszczęcie postępowania egzekucyjnego, po wyczerpaniu wszystkich możliwości przewidzianych w zadaniach wychowawcy klasy. Zadania dyrektora szkoły w zakresie realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki: · ogłoszenie zapisów do szkoły oraz zasad rekrutacji uczniów do szkoły, · założenie dokumentacji przebiegu nauczania i czuwanie nad prawidłowym prowadzeniem tej dokumentacji przez osoby za to odpowiedzialne, · określenie zadań wychowawców klas i innych nauczycieli w zakresie realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, · podejmowanie decyzji dotyczących realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w formach określonych ustawą o systemie oświaty lub w oparciu o przepisy wykonawcze do ustawy, · kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły, · przekazanie informacji o realizacji obowiązku szkolnego dzieci spoza obwodu szkolnego, · powiadamianie gminy i niezrealizowaniu przez uczniów obowiązku nauki, · podejmowanie na wniosek wychowawcy działań administracyjnych związanych z przymuszaniem rodziców do wypełniania zadań związanych z realizacją obowiązku nauki, · kierowanie wniosków do organu gminy o podejmowania działań egzekucyjnych w stosunku do rodziców, którzy uchylają się od wypełniana ustawowych zadań związanych obowiązkiem szkolnym |