Forum OSKKO - wątek

TEMAT: przedmioty obowiązkowe i nadobowiązkowe
strony: [ 1 ]
Doris23-10-2004 12:47:42   [#01]
Kto w szkole ustala przedmioty obowiązkowe? Czy dyrektor może bez porozumienia z RP przedmiot(filmoznawstwo), który do tej pory był nadobowiązkowy zamienić na przedmiot obowiązkowy dla klas pierwszych?  Przyczyną są godziny dyrektorskie przeznaczone na ten przedmiot,który wcześniej pory finansowany ze skladek komitetu rodzicielskiego.
zgredek23-10-2004 13:00:27   [#02]
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 12 lutego 2002 r.

w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych

(Dz. U. Nr 15, poz. 142 i Nr 137, poz. 1155, z 2003 r. Nr 39, poz. 337 i Nr 116, poz. 1093 oraz z 2004 r. Nr 43, poz. 393)

§ 2. 1. Ramowy plan nauczania określa tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych dla odpowiednich okresów nauczania o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną, zwanych dalej "etapami edukacyjnymi", w szkole podstawowej, gimnazjum, zasadniczej szkole zawodowej, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, szkole policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, trzyletniej szkole specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, a także w szkołach ponadpodstawowych:

1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów, bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10, realizacja modułów, kształcenie zintegrowane lub realizacja ścieżek edukacyjnych, o których mowa w ust. 5 pkt 3, oraz zajęć fakultatywnych i zajęć w profilu,
2) zajęć z religii/etyki,
3) godzin do dyspozycji dyrektora szkoły,
4) zajęć o charakterze terapeutyczno-wychowawczym, z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych i usprawniających, zwanych dalej "zajęciami rewalidacyjnymi",
5) zajęć socjoterapeutycznych organizowanych dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.
2. Ramowy plan nauczania szkoły dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej określa obowiązujący wymiar godzin zajęć edukacyjnych w całym etapie edukacyjnym.

3. Organ prowadzący szkołę może zwiększyć liczbę godzin zajęć edukacyjnych, nie więcej jednak niż o 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału w danym roku szkolnym, a w przypadku szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich - o 6 do 10 godzin.

4. (skreślony).

5. Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, z uwzględnieniem realizacji zajęć, o których mowa w ust. 9, mogą być przeznaczone na:

1) okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
2) realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, nieujętych w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar godzin umożliwia realizację podstawy programowej albo dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania,
3) realizację ścieżek edukacyjnych, obejmujących zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10, lub w postaci odrębnych zajęć,
4) zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań, w tym zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
5) nauczanie historii i geografii kraju pochodzenia mniejszości narodowych i dziedzictwa kulturowego grup etnicznych - w szkołach z nauczaniem języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych.

6. Dodatkowe zajęcia edukacyjne, o których mowa w ust. 5 pkt 2, dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.

7. Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w ust. 5 pkt 2, oraz zajęć religii/etyki nie może przekroczyć łącznie:

1) w klasach I-III szkoły podstawowej - 23 godzin,
2) w klasach IV-VI szkoły podstawowej - 28 godzin,
3) w każdej klasie gimnazjum, z wyjątkiem oddziałów dwujęzycznych - 31 godzin,
4) w oddziałach dwujęzycznych gimnazjum - 33 godzin,
5) w każdej klasie zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletniego liceum ogólnokształcącego, trzyletniego liceum profilowanego, dwuletniego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej i trzyletniej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami - 35 godzin,
6) w każdej klasie czteroletniego technikum, trzyletniego technikum uzupełniającego dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej i szkoły policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku - 36 godzin.

8. Zajęcia religia/etyka są realizowane zgodnie z odrębnymi przepisami.

9. Zajęcia wychowanie do życia w rodzinie są realizowane zgodnie z odrębnymi przepisami.

10. Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.





§ 3. 1. Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan nauczania, w którym określa dla poszczególnych klas i oddziałów na danym etapie edukacyjnym tygodniowy wymiar godzin:

1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
2) zajęć religii/etyki,
3) dodatkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 5 pkt 2, jeżeli takie zajęcia są prowadzone.
Doris25-10-2004 19:06:06   [#03]
Proszę o interpretację: kto ustala obowiązkowe przedmioty ,a najlepiej o odpowiedź na moje konkretne pytanie
zgredek25-10-2004 19:38:14   [#04]
?
ewa bergtraum25-10-2004 19:47:33   [#05]

Osłupiałam...

A potem poszukałam:

Chcę kiedyś zostać dyrektorem. Na razie chciałabym mieć dobrze zorganizowaną pracę, ale się tego chyba nie doczekam.

Nauczyciel, tym bardziej przyszły dyrektor, powinien umieć czytać przepisy prawa. Jakiej interpretacji oczekujesz?. Wszystko masz w rozporządzeniu przytoczonym przez Zgredka. Forum to nie teleturniej.

Wyświetl tekst na całym ekranie i poszukaj odpowiedzi w linijkach:

25, 27-30, 36-37, 44 - 47.

Rycho25-10-2004 20:07:35   [#06]
Rozp o ramowych planach nauczania
 
3. 1. Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan nauczania, w którym określa dla poszczególnych klas i oddziałów na danym etapie edukacyjnym tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
2) zajęć religii/etyki,
3) dodatkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 5 pkt 2, jeżeli takie zajęcia są prowadzone.
 

§ 7. W szkole mogą być organizowane nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły, stosownie do posiadanych środków finansowych.

Doris26-10-2004 01:59:24   [#07]

Ewa Bergtraum

Chyba się nie rozumiemy! Z rozporządzenia wynika,że dyrektor ma prawo przeznaczać swoje godziny  praktycznie wg uznania, ale nawet wprowadzenie zajęć dodatkowych powinno być konsultowane z RP (par. 2 ust.6), a co dopiero dodatkowe? zajęcia obowiązkowe! . Rozporządzenie nie mówi kokretnie, które to przedmioty są obowiązkopwe, można się domyślać z par.3 ust.9, że w liceum nieprofilowanym obowiązkowe przedmioty to te z zakresu kształcenia ogólnego!

Można więc sobie wprowadzać przedmioty dodatkowe, ale nie obowiązkowe, które decydują o klasyfikacji. Dodam przy okazji,że:

- w statucie szkoły filmoznawstwo jest traktowane jako przedmiot nadobowiązkowy, przy czym statut jest teraz nowelizowany (przeze mnie)

- uczniowie i nauczyciele dowiedzieli się o tym podczas ślubowania klas pierwszych

Rycho26-10-2004 08:52:24   [#08]
proponuję jednak czytać w całości zapisy przepisów.
 
§ 2 ust 6 mówi o zasięgnięciu opinii RP w przypadku wprowadzania dodatkowego języka obcego (bo o tym mówi ust. 5 pkt 2 tego rozp)
 
no i lista przedmiotów obowiązkowych jest ściśle określona ...
 
no i Ty nie możesz nowelizować statutu, możesz co najwyżej przygotowywać propozycje tej nowelizacji...
ewa bergtraum26-10-2004 09:57:26   [#09]

Doris :)

Po kolei:

A. W ramowym planie nauczania (sprawdź w załączniku do rozp., jakie obowiązują w Twojej szkole) znajdują się przedmioty obowiązkowe, które należy wprowadzić do szkolnego planu nauczania, nieobowiązkowe  np. religia, etyka,  oraz inne (z godzin do dyspozycji dyrektora wymienione w par. 2 ust. 5 punkty 1,2,3,4,5,).

B. Dyrektor na podstawie par. 2 ust. 1 pkt 3 (Ramowy plan nauczania określa tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych dla odpowiednich okresów nauczania o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną, zwanych dalej "etapami edukacyjnymi", w szkole podstawowej, gimnazjum, zasadniczej szkole zawodowej, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym (...) godzin do dyspozycji dyrektora szkoły)

oraz par. 2 ust. 5 pkt 2 (Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, (...) mogą być przeznaczone na:
realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, nieujętych w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar godzin umożliwia realizację podstawy programowej albo dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania) postanowił wprowadzić do szkolnego planu nauczania obowiązkowe zajęcia dodatkowe pod nazwą filmoznawstwo. One są obowiązkowe oczywiście tylko w Waszej szkole i ocena z nich nie ma wpływu ani na promocję, ani nie można jej liczyć do średniej uczniowi. Jeśli jest tak jak piszesz, to dyrektor popełnił błąd, łamiąc postanowienie zawarte w pragrafie 2 ust. 6 (Dodatkowe zajęcia edukacyjne, o których mowa w ust. 5 pkt 2, dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców).

Przygotowując nowelizację statutu, masz znakomitą okazję, żeby dyrektorowi o tym przypomnieć. Pewnie dawno nie zaglądał do rozporządzenia. Pozdrawiam.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]