Zbulwersowała mnie dzisiaj trochę konferencja dyrektorów dot. matury 2005. i nie tylko mnie ;-) zgodnie z rozporządzeniem MENiS (w sprawie oceniania...): § 55. 1. Absolwenci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. W przypadku absolwentów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. 3. Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin maturalny, i nie wcześniej niż na 2 lata przed terminem egzaminu maturalnego. 4. Opinię, o której mowa w ust. 1, przedkłada się dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin maturalny.
(...) 8. Dyrektor Komisji Centralnej opracowuje szczegółową informację o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów, o których mowa w ust. 1 i 6, i podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej Komisji Centralnej, nie później niż na 12 miesięcy przed terminem egzaminu maturalnego. 9. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów, o których mowa w ust. 1 i 6, odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 60 ust. 1. zgodnie z KOMUNIKATEM CKE: Szczegółowa informacja o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego, do możliwości mówienia, pisania i poruszania się absolwentów
I. OSOBY Z USZKODZENIAMI SENSORYCZNYMI
OSOBY NIEWIDOME I SŁABO WIDZĄCE Zdający ma prawo do: 1. wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku każdego arkusza o 30 minut. 2. obecności w zespole egzaminacyjnym tyflopedagoga. 3. odczytania poleceń i tekstów, w razie konieczności, przez członka zespołu egzaminacyjnego w trakcie części ustnej egzaminu z języków. 4. odpowiedniego sprzętu (w zależności od rodzaju wady wzroku): maszyny do pisania alfabetem Braille'a, komputera wyposażonego w urządzenia z nim współpracujące, tj. linijkę brajlowską, syntezator mowy, jak również pomocy optycznych, takich jak: lampy, lupy, lornetki, lunetki, turmony i inne. 5. pomocy w czytaniu i pisaniu w sytuacji, gdy zdający nagle stracił wzrok wskutek wypadku lub choroby i nie opanował alfabetu Braille'a; pomocy udziela członek zespołu egzaminacyjnego. 6. arkuszy egzaminacyjnych drukowanych alfabetem Braille'a z dostosowanymi elementami graficznymi w przypadku osób niewidomych. 7. arkuszy egzaminacyjnych drukowanych powiększoną czcionką 16 pkt w przypadku osób słabo widzących. 8. arkuszy egzaminacyjnych drukowanych powiększoną czcionką 16 pkt z elementami graficznymi dostosowanymi jak dla osób niewidomych w przypadku osób słabo widzących z ograniczonym polem lub głębią widzenia. 9. właściwego oświetlenia, w zależności od indywidualnych potrzeb zdającego słabo widzącego. OSOBY NIESŁYSZĄCE Zdający ma prawo do: 1. wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku arkuszy standardowych do 30 minut. 2. obecności w zespole egzaminacyjnym surdopedagoga lub tłumacza języka migowego. 3. zdawania części ustnej egzaminu z języka polskiego w języku migowym lub przygotowania prezentacji na piśmie. 4. arkuszy egzaminacyjnych dla poziomu podstawowego z: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, historii i wiedzy o społeczeństwie, dostosowanych dla osób niesłyszących. OSOBY SŁABO SŁYSZĄCE
Zdający ma prawo do korzystania z urządzeń technicznych odpowiednich do jego wady słuchu. II. OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ (z powodu urazu kręgosłupa, porażenia mózgowego, postępującego zaniku mięśni, wrodzonej łamliwości kości, amputacji kończyn lub niewykształconych kończyn i in.) Zdający ma prawo do: zdawania egzaminu maturalnego w domu lub szpitalu, jeśli wymaga tego stan zdrowia zdającego. NIEPEŁNOSPRAWNI RUCHOWO W ZAKRESIE KOŃCZYN GÓRNYCH Zdający ma prawo do: 1. wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku każdego arkusza o 30 minut. 2. pisania pracy na komputerze lub maszynie do pisania, w zależności od opanowanej techniki, zgodnie ze szczegółową instrukcją dyrektora komisji okręgowej. 3. dyktowania pracy członkowi zespołu egzaminacyjnego, który zapisuje treść pracy odręcznie lub za pomocą komputera przy jednoczesnym zapisie wypowiedzi zdającego na kasecie audio, w przypadku gdy zdający nie potrafi, bądź też nie może pisać na komputerze lub maszynie do pisania. Kaseta audio stanowi integralną część arkusza egzaminacyjnego i podlega ocenianiu przez egzaminatora. NIEPEŁNOSPRAWNI RUCHOWO W ZAKRESIE KOŃCZYN DOLNYCH Zdający ma prawo do: 1. organizacji transportu, jeśli istnieje taka konieczność. 2. miejsca pracy dostosowanego do jego potrzeb, w przypadku kiedy porusza się na wózku inwalidzkim. 3. dostępu do przystosowanych urządzeń sanitarnych. III. OSOBY Z CHOROBAMI PRZEWLEKŁYMI Zdający ma prawo do: 1. wydłużenia czasu egzaminu o dodatkowe przerwy, o łącznym czasie do 30 minut, w przypadku zdawania egzaminu w szkole. 2. dostosowania warunków zdawania egzaminu odpowiednio do specyfiki jego choroby w przypadku zdawania egzaminu w domu lub placówce, w której jest leczony. IV. OSOBY Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI I NERWICOWYMI (schizofrenia, psychozy afektywne, ciężkie postacie nerwic, ciężkie zaburzenia psychosomatyczne płynące ze strony układu pokarmowego, krążenia i oddechowego) Zdający ma prawo do dostosowania warunków zdawania egzaminu odpowiednio do specyfiki jego choroby. V. OSOBY Z ZABURZENIAMI W KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ ZABURZENIA PŁYNNOŚCI MOWY (jąkanie się) Zdający ma prawo do: 1. wydłużenia czasu trwania części ustnej egzaminu o 15 minut. 2. uzupełnienia wypowiedzi, w części ustnej egzaminu, zapisem sporządzonym przez zdającego, w przypadku niemożności udzielenia płynnej odpowiedzi, ze względów emocjonalnych lub logopedycznych. VI. OSOBY ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU SIĘ SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU (dysleksja rozwojowa) Zdający ma prawo do: 1. pisania pracy na komputerze lub maszynie do pisania, w zależności od opanowanej techniki, zgodnie ze szczegółową instrukcją dyrektora komisji okręgowej, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie i prawidłowe ocenienie pracy. 2. odpowiednio dostosowanych kryteriów oceniania pracy. No i jest problem bo: zaburzenia o charakterze dyslektycznym często spowalniają procesy percepcyjno-motoryczne (więcej czasu mu potrzeba na odczytanie polecenia i zapisanie odpowiedzi; więcej wysiłku i czasu kosztuje go sporzadzanie wypowedzi pisemnej) opinie z PPP często zawierają zapisy wskazujące na konieczność wydłuzenia czasu pracy psemnej WIĘC JA SIĘ PYTAM: na jakiej podstawie CKE na drodze komunikatu zabrania przewodnczącemu komisji egz. podejmowania decyzji (do której jest on uprawniony przez MENiS) o wydłuzeniu czasu pracy maturzeyście, któremu jest to nalezne z racji : a) charakteru trudności, zaburzenia, dysfunkcji ???????? b) legalnej opinii z uprawnionej poradni ?????????? I jesli maturzysta po fiasku egzamiacyjnym wstąpi na droge sadową o uniewaznienie egzaminu z powodu niezapewnienia mu przez przewodniczacego komisji egz. własciwych warunków podczas egzaminu, to jak sąd się zachowa? I kto będzie winny, gdy sąd uzna, ze niesłusznie uniemożliwiono człowiekowi zdawanie matury w odpowiednich dla niego warunkach? A jeslim pojawi sie kwestia odszkodowania finasowego, to kto zapłaci? Ja czy dyrektor CKE? Bardzo mnie ta kwestia interesuje... bo nie stać mnie na odszkodowania ;-) |