Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Czy CKE może pozbawić maturzystę prawa do wydłużonego czasu?
strony: [ 1 ]
Małgoś23-10-2004 00:31:42   [#01]

Zbulwersowała mnie dzisiaj trochę konferencja dyrektorów dot. matury 2005.

i nie tylko mnie ;-)

zgodnie z rozporządzeniem MENiS (w sprawie oceniania...):

§ 55. 1. Absolwenci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku absolwentów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

        3. Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin maturalny, i nie wcześniej niż na 2 lata przed terminem egzaminu maturalnego.

        4. Opinię, o której mowa w ust. 1, przedkłada się dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin maturalny.

(...)

8. Dyrektor Komisji Centralnej opracowuje szczegółową informację o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów, o których mowa w ust. 1 i 6, i podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej Komisji Centralnej, nie później niż na 12 miesięcy przed terminem egzaminu maturalnego.

       9. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów, o których mowa w ust. 1 i 6, odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 60 ust. 1.

 

zgodnie z KOMUNIKATEM CKE:

 

Szczegółowa informacja o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego,
do możliwości mówienia, pisania i poruszania się absolwentów

I. OSOBY Z USZKODZENIAMI SENSORYCZNYMI

 OSOBY NIEWIDOME I SŁABO WIDZĄCE

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku każdego arkusza o 30 minut.

2. obecności w zespole egzaminacyjnym tyflopedagoga.

3. odczytania poleceń i tekstów, w razie konieczności, przez członka zespołu egzaminacyjnego w trakcie części ustnej egzaminu z języków.

4. odpowiedniego sprzętu (w zależności od rodzaju wady wzroku): maszyny do pisania alfabetem Braille'a, komputera wyposażonego w urządzenia z nim współpracujące, tj. linijkę brajlowską, syntezator mowy, jak również pomocy optycznych, takich jak: lampy, lupy, lornetki, lunetki, turmony i inne.

5. pomocy w czytaniu i pisaniu w sytuacji, gdy zdający nagle stracił wzrok wskutek wypadku lub choroby i nie opanował alfabetu Braille'a; pomocy udziela członek zespołu egzaminacyjnego.

6. arkuszy egzaminacyjnych drukowanych alfabetem Braille'a z dostosowanymi elementami graficznymi w przypadku osób niewidomych.

7. arkuszy egzaminacyjnych drukowanych powiększoną czcionką 16 pkt w przypadku osób słabo widzących.

8. arkuszy egzaminacyjnych drukowanych powiększoną czcionką 16 pkt z elementami graficznymi dostosowanymi jak dla osób niewidomych w przypadku osób słabo widzących z ograniczonym polem lub głębią widzenia.

9. właściwego oświetlenia, w zależności od indywidualnych potrzeb zdającego słabo widzącego.
 

OSOBY NIESŁYSZĄCE

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku arkuszy standardowych do 30 minut.

2. obecności w zespole egzaminacyjnym surdopedagoga lub tłumacza języka migowego.

3. zdawania części ustnej egzaminu z języka polskiego w języku migowym lub przygotowania prezentacji na piśmie.

4. arkuszy egzaminacyjnych dla poziomu podstawowego z: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, historii i wiedzy o społeczeństwie, dostosowanych dla osób niesłyszących.


OSOBY SŁABO SŁYSZĄCE

Zdający ma prawo do   korzystania z urządzeń technicznych odpowiednich do jego wady słuchu.

                   II. OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ
(z powodu urazu kręgosłupa, porażenia mózgowego, postępującego zaniku mięśni, wrodzonej łamliwości kości, amputacji kończyn lub niewykształconych kończyn i in.)

Zdający ma prawo do:   zdawania egzaminu maturalnego w domu lub szpitalu, jeśli wymaga tego stan zdrowia zdającego.

NIEPEŁNOSPRAWNI RUCHOWO W ZAKRESIE KOŃCZYN GÓRNYCH

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku każdego arkusza o 30 minut.

2. pisania pracy na komputerze lub maszynie do pisania, w zależności od opanowanej techniki, zgodnie ze szczegółową instrukcją dyrektora komisji okręgowej.

3. dyktowania pracy członkowi zespołu egzaminacyjnego, który zapisuje treść pracy odręcznie lub za pomocą komputera przy jednoczesnym zapisie wypowiedzi zdającego na kasecie audio, w przypadku gdy zdający nie potrafi, bądź też nie może pisać na komputerze lub maszynie do pisania. Kaseta audio stanowi integralną część arkusza egzaminacyjnego i podlega ocenianiu przez egzaminatora.
 
NIEPEŁNOSPRAWNI RUCHOWO W ZAKRESIE KOŃCZYN DOLNYCH

Zdający ma prawo do:

1. organizacji transportu, jeśli istnieje taka konieczność.

2. miejsca pracy dostosowanego do jego potrzeb, w przypadku kiedy porusza się na wózku inwalidzkim.
3. dostępu do przystosowanych urządzeń sanitarnych.

                            III. OSOBY Z CHOROBAMI PRZEWLEKŁYMI

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu egzaminu o dodatkowe przerwy, o łącznym czasie do 30 minut, w przypadku zdawania egzaminu w szkole.

2. dostosowania warunków zdawania egzaminu odpowiednio do specyfiki jego choroby w przypadku zdawania egzaminu w domu lub placówce, w której jest leczony.

          IV. OSOBY Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI I NERWICOWYMI

(schizofrenia, psychozy afektywne, ciężkie postacie nerwic, ciężkie zaburzenia psychosomatyczne płynące ze strony układu pokarmowego, krążenia i oddechowego)

Zdający ma prawo do   dostosowania warunków zdawania egzaminu odpowiednio do specyfiki jego choroby.

                   V. OSOBY Z ZABURZENIAMI W KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ

ZABURZENIA PŁYNNOŚCI MOWY
(jąkanie się)

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu trwania części ustnej egzaminu o 15 minut.

2. uzupełnienia wypowiedzi, w części ustnej egzaminu, zapisem sporządzonym przez zdającego, w przypadku niemożności udzielenia płynnej odpowiedzi, ze względów emocjonalnych lub logopedycznych.

        VI. OSOBY ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU SIĘ

SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU
(dysleksja rozwojowa)

Zdający ma prawo do:

1. pisania pracy na komputerze lub maszynie do pisania, w zależności od opanowanej techniki, zgodnie ze szczegółową instrukcją dyrektora komisji okręgowej, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie i prawidłowe ocenienie pracy.

2. odpowiednio dostosowanych kryteriów oceniania pracy.

No i  jest problem bo:

zaburzenia o charakterze dyslektycznym często spowalniają procesy percepcyjno-motoryczne (więcej czasu mu potrzeba na odczytanie polecenia i zapisanie odpowiedzi; więcej wysiłku i czasu kosztuje go sporzadzanie wypowedzi pisemnej)

opinie z PPP często zawierają zapisy wskazujące na konieczność wydłuzenia czasu pracy psemnej

WIĘC JA SIĘ PYTAM:

na jakiej podstawie CKE na drodze komunikatu zabrania przewodnczącemu komisji egz. podejmowania decyzji (do której jest on uprawniony przez MENiS) o wydłuzeniu czasu pracy maturzeyście, któremu jest to nalezne z racji :

a) charakteru trudności, zaburzenia, dysfunkcji ????????

b) legalnej opinii z uprawnionej poradni ??????????

I jesli maturzysta po fiasku egzamiacyjnym wstąpi na droge sadową o uniewaznienie egzaminu z powodu niezapewnienia mu przez przewodniczacego komisji egz. własciwych warunków podczas egzaminu, to jak sąd się zachowa? I kto będzie winny, gdy sąd uzna, ze niesłusznie uniemożliwiono człowiekowi zdawanie matury w odpowiednich dla niego warunkach? A jeslim pojawi sie kwestia odszkodowania finasowego, to kto zapłaci?

Ja czy dyrektor CKE?

Bardzo mnie ta kwestia interesuje... bo nie stać mnie na odszkodowania ;-)

 

maeljas23-10-2004 10:06:27   [#02]

ja też

mam pytanie:

Zdający, który zamierza skorzystać z prawa zdawania egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanej, składa wniosek o zdawanie egzaminu maturalnego w sposób określony w ogólnej i szczegółowej informacji o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego.

Tenże wniosek - głównie tyczy się części pisemnej

Mamy ucznia z poważną wadą wymowy - więc należy mu się dostosowanie warunków ( wada wymowy ma przełozenie na tempo pracy - nie tylko związane z wypowiedziami ustnymi, ale także pisemnymi - niestety nie "podpada" pod wskazania CKE cytowane przez Małgosię ( trzeba by naciągać zaświaadczenie lekarskie ) :

V. OSOBY Z ZABURZENIAMI W KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ

ZABURZENIA PŁYNNOŚCI MOWY
(jąkanie się)

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu trwania części ustnej egzaminu o 15 minut.

2. uzupełnienia wypowiedzi, w części ustnej egzaminu, zapisem sporządzonym przez zdającego, w przypadku niemożności udzielenia płynnej odpowiedzi, ze względów emocjonalnych lub logopedycznych.

Jaki to lekarz specjalista mógł mu wystawić zaświadczenie ???

W tej chwili już nie się leczy - jest zdrowy, ale niestety nie jest sprawny (nie da się usprawnić jego mowy)

Poza tym, czy w jego przypadku - miał wypełnić wniosek w rubryce;" Dodatkowe informacje"? - bo wcześniejsze rubryki nie przewidują jego dysfunkcji????

margocha23-10-2004 11:50:30   [#03]

 

   W podobnym przypadku mój uczeń wpisał prośbę o wydłużenie czasu trwania egzaminu ustnego w rubryce "dodatkowe informacje". Bałagan jest faktycznie totalny, a na dodatek OKE "miesza" jeszcze bardziej. Ostatnio jedna z jej przedstawicielek nakazała wręcz ( niestety jakoś nie na piśmie) aby uwzględnić orzeczenie ucznia jeszcze z czasu gimnazjum, bo ma głęboką dysleksję. (Tylko jakoś mu się nie chciało zrobić badań w liceum profilowanym - komentarz mój). Co ma tu zrobić dyrektor??? Zgodnie z prawem nie przyznać. Wiem. Ale...????  Fakt, że maturzysta nie może mieć wydłużonego czasu pracy ze względu na dysleksję też budzi moje poważne opory. Co jednak możemy zrobić, jeśli nie chcemy "podpaść" pod nieprzestrzeganie prawa? Czy faktycznie skończymy w sądach? Co z tego, że teoretycznie jesteśmy "kryci", bo zastosowaliśmy przepisy? A gdzie prawdziwa troska a ucznia niejednokrotnie bardzo inteligentnego, ale dyslektyka? Sama mam taki przypadek, przez 170 minut jest w stanie przeczytać tekst i napisać CZYTELNIE około strony. To oczywiście za mało. Wiedzę humanistyczną ma ponadprzeciętną. I co? Niech sobie ma. Na maturze i tak wypadnie słabo ( o ile ją zda)????????

Majka23-10-2004 13:49:50   [#04]

Po próbnych maturach klas II (w ubiegłym roku) sygnalizowałam ten problem do OKE. Bez echa.

Uczniowie z głęboką dysleksją nie zdążyli wykonać zadań i byli poniżej progu zaliczenia, choć ta część, którą zdążyli napisać, była na wysokim poziomie.

Mam też problem z orzeczeniami, w których jest napisane: kiedy uczeń pisze szybko, pismo jest nieczytelne. Zalecenie: pisać wolniej. Komputer nie jest konieczny.

Jak to ugryźć??? Wniosku o komputer złożyć nie mogą, bo w orzeczeniu jest napisane nie trzeba, czasu im przedłużyć nie wolno. Kiedy nabazgrolą pospiesznie - nikt nie przeczyta :(

maeljas23-10-2004 14:06:34   [#05]

głęboka dysleksja

to też często zaburzony słuch fonematyczny - po próbach nowej matury jakie robiliśmy, już wiemy , że jeden z naszych dyslektyków nie poradzi sobie na egzaminie pisemnym, żeby nie wiem jakie warunki mu stworzyć

( według starych zasad zdałby egzamin)

No i jak mu pomóc???

Qurka a takie "wielkie"nazwiska "firmują" wytyczne CKE dla dyslektyków...

Małgoś23-10-2004 17:20:49   [#06]

Majka

W opinii nie musi byc zalecenie komputera - to przewodniczący komisji  decyduje na podstawie diagnozy i wiedzy o uczniu.

W opinii nie muszą byc zapisane zalecenia - wystarczy rozpoznanie rodzaju zaburzeń. Jesli sa to zaburzenia dyslektyczne, to uczen wnioskuje o inne zasady sprawdzania albo komputer (nie wiem dlaczego "albo albo"), a przewodniczacy mając uprawnienia wynikające z rozporzadzenia oraz wskazania z komunikatu CKE - decyduje

Małgoś23-10-2004 17:21:38   [#07]

a jesliby tak zaskarzyć ten komunikat?

jak to sie robi?

do kogo?

Leszek23-10-2004 18:14:47   [#08]

spójrz Małgoś na zapis w UoSO

art. 9d.

1. Nadzór nad działalnością Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych sprawuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.

 

pozdrawiam

Małgoś23-10-2004 18:21:40   [#09]

Leszku

jeszcze nigdy nic nie zaskarżałam ;-)

czy to sie po prostu pisze list?

Myslę, że jest jeszcze dość czasu, aby zadziałać ;-)

Leszek23-10-2004 19:01:28   [#10]

mój zapis to raczej wskazanie organu nadzorującego dla CKE...

piszesz skargę i już...

każdy może się poskarżyć...

pozdrawiam

Zola23-10-2004 21:04:59   [#11]
pytałam o wydłużenie czasu na maturze i usłyszałam że na sparwdzinie tak, na egzaminie gimnazjalnym tak bo to szkoły obowiązkowe a LO jest nieobowiązkowe i matury nie musza miec wszyscy :-((
poza tym matura ma kilka arkuszy a więc ze względów proceduralnych wydłuzenie czasu jest niemożliwe
maeljas23-10-2004 21:13:11   [#12]

kto

tak powiedział?

W takim razie co oznacza zapis we wniosku o dostosowanie warunków:???

"Czas pracy :

wydłużenie czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku każdego arkusza o 30 min"
Małgoś23-10-2004 21:17:39   [#13]

jak to nie jest mozliwe???

OSOBY NIEWIDOME I SŁABO WIDZĄCE

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku każdego arkusza o 30 minut

OSOBY NIESŁYSZĄCE

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku arkuszy standardowych do 30 minut.

NIEPEŁNOSPRAWNI RUCHOWO W ZAKRESIE KOŃCZYN GÓRNYCH

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku każdego arkusza o 30 minut.

III. OSOBY Z CHOROBAMI PRZEWLEKŁYMI

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu egzaminu o dodatkowe przerwy, o łącznym czasie do 30 minut, w przypadku zdawania egzaminu w szkole.

CKE wyraźnie, z autorytarnie, nie bacząc na opinie PPP, specyfikę zaburzeń DECYDUJE kto może, a kto nie może skorzystać z wydłużenia czasu

Mnie się wydaje, ze to nie nalezy do kompetencji CKE - bo przeciez CKE nie jest instytucją opiniotwórczą jesli chodzi o zaburzenia psychiczne, somatyczne i psychosomatyczne .

uważam ,że jesli fachowcy (czyli lekarz lub PPP) stwierdzą, ze człowiekowi nalezy sie dłuższy czas na egzamin, a przewodniczący tego nie uwzględni (bo powoła się na komunikat CKE), to tenże człowiek zaskarżając taka decyzję ma ogromne szanse wygrać...

i kto wtedy będzie winny?

Zola23-10-2004 21:43:53   [#14]
wiem znam te zapisy, ale ja pytałam panią z OKE o specyficzne trudności w nauce  i cytowałam wskazania dotyczące w takich przypadkach wydłuzenia pracy zawarte w opiniach PPP  no i pytałam co z tym czasem, pani oczywiście zasłoniła się komunkatem CKE i stwierdziła to co cytowałam wcześniej
a szczerze mówiąc nie wiem co zrobic z uczniem u którego w opinii jest dysgrafia, ale nie ma wzmianki o totalnekj niemożliwości odczytania, i nigdy nie skarżyli się na to nauczyciele uczący, ot zwykły przypadek nietylenego ale beż przesady pisma,  nie ma też w opinii zalecenioa pisania na komputerze,ale uczen właśnie o komputer wnioskuje, co wtedy robić, i co on w tym komputerze moze mieć, czy moze mieć zainstalowaą opcję sprawdzania błędów
Małgoś23-10-2004 21:49:19   [#15]

Zola

nasza OKE "mówi", że uczen wnioskuje, a dyrektor (przewodniczacy) decyduje

w przypadku zaburzeń o charakterze dyslektycznym (a więc i dysgrafii) uczeń ma prawo do komp. na maturze - nie musi być to wyraźnie zapisane w opinii

komunikat CKE też "zezwala" na komputer u dyslektyków

więc wszystko zalezy od ...Twojej dobrej woli ;-)

Pamiętaj, że jego prace sprawdzac będzie KTOS OBCY - więc warto zrobic wzystko, by było jak najkorzystniej dla ucznia - jesli mu się to nalezy :-)

Zola23-10-2004 22:05:36   [#16]
Małgosiu a czy wtedy on dostaje inny arkusz, jak  to zgłosic że on chce na komputerze, chyba czegos nie doczytałam
Małgoś23-10-2004 22:10:34   [#17]

techniczne problemy pomoże rozwiązac OKE - to ich obowiązek (muszą opracowac jakąś pomocną procedurkę)

proponuję wstępny kontakt telefoniczny, a potem pisemny (żeby wszystko było udokumentowane)

annah23-10-2004 22:23:27   [#18]

bardzo dobrą formą zadawania pytań OKE są moodle

macie wtedy to na stronie, można zrobić zrzut strony, wydrukować i jak kiedyś ktoś będzie odwoływał się jakaś podkładka jest

byłam niedawno w OKE z podobnymi pytaniami jak Wasze i otrzymałam podobne odpowiedzi na temat dyslektyków i dysgrafików

i usłyszałam bardzo ważną rzecz, o której pisała już Zola: podstawówka i gimnazjum muszą być, ale matury nie musi mieć każdy - i tak będę mówić mojej klasie maturalnej

w Waszych rozmowach widzę wiele serca i troski o ucznia, ja też tak się zachowuję, ale trzeba pamiętać o RWD

jak znam życie i mam pewne doświadczenie w kontaktach z rodzicami to na pewno będą rodzice, którzy wystosują skargę do... tam gdzie się da, nawet jeśli zrobimy wszystko... z sercem i troską

nauczyłam się też tego w szkole, że są rzeczy, które nam mogą się nie podobać, ale są, możemy tutaj pogadać sobie o nich, ponarzekać, może zrobi się nam lżej na sercu, bo inni mają podobne problemy, ale zrobimy tak jak mówi CKE czy OKE

a wydłużać czas można tylko przy chorobach przewlekłych, dysgrafia nie jest taką chorobą

a co do orzeczeń z PPP.... hm.... mam o nich zdanie.... hm.... jak by tu rzec?....

nie chcę nikogo obrażać z PPP, ale często zdarza się, że nie przystają nijak do szkolnej rzeczywistości, np. wystawiają orzeczenie na indywidualne nauczanie, a do tego piszą: poradnia nie wypowiada się na temat zajęć praktycznych.... i tu rodzi się pytanie: na zajęciach praktycznych dziecko nie ma już fobii szkolnej, autyzmu czy nerwicy?

podobnie jest gdy piszą o dostosowaniu warunków nie pisząc co jest grane i potem ja zastanawiam się czy zakwalifikować to co napisali do chorób przewlekłych czy do psychicznych? czy ja muszę być też lekarzem?

szkoda, że w zespołach orzekających nie ma osób, które mają zielone choć pojęcie o szkole... w jednym z zespołów był lekarz medycyny, psycholog, logopeda i psychiatra, a moja pani pedagog po szkoleniu przez ludzi z PPP mówiła zupełnie co innego niż pisze CKE

no i kogo mam słuchać?

Małgoś23-10-2004 22:36:47   [#19]

annah

ale...

dlaczego niesłyszacy może miec lepsze warunki, niz dyslektyk?

obu sa potrzebne specjalne warunki

a jesli matura nie jest dla wszystkich - to dlaczego jest bardziej dla niesłyszacych niż dla dyslektyków

przeciez ta argumentacja  za przeproszeniem kupy się nie trzyma (cokolwiek by to miało znaczyć ;-))

a podważanie opinii PPP ...

cóż albo ich nie honorujemy wcale, albo sie do nich stosujemy

nie można powazniej traktowac opinii PPP w sprawie np. zaburzen neurotycznych, a mniej powaznie w sprawie dysleksji

jajeczko nie może byc przeciez w połowie nieswieże ;-)

a jesli chodzi o RWD - no własnie dyslektyk, który zawali maturę, bo nie zdąży napisac egzaminu, a w opinii będzie miał zalecenie wydłużenia czasu oskarzy szkołę o nieuwzględnienie jego wniosku - bo to TY sie podpisujesz pod decyzją o nieuwzględnieniu opinii, a nie CKE

w/g mnie to jest ..kwadratura koła - każda decyzja przewodniczącego jest RYZYKOWNA

Zola23-10-2004 23:59:36   [#20]
masz rację Małgosiu
ale jest to wynik nieprzecyzyjnego prawa, w moim odczuciu to nie powinny byc komunikaty CKE tylko wszystko powinno wynikac z rozporządzenia, niestety nieprecyzyjne są takze niektóre opinie poradni
 odpowiedzialność od siebie odsuwa poradnia a jeszcze dalej OKE/CKE
a ty dyrektorze masz miec receptę na wszystko i znać się na wszystkim i odpowiadac za wszystko i jeszcze za friko w sensie finansowym, a ja mam już doość znania się na wszystkim i udowadniania że nie jestem wielbłądem :-(((
i szczerze olałabym te finanse gdyby poradnie i CKE i OKE traktowały mnie poważnie i jak partnera, ale niestety  nie czuję sie tu partnerem tylko kozłem ofiarnym :-(((
Mati24-10-2004 01:05:59   [#21]

ale taki przypadek apropo  "dyslektyków"

nie oskarżam nikogo , ale może gdyby nie zdażały się sytuacje nieuczciwych  zaświadczeń o dysleksji i dysgrafii to problemu by nie było.

w mojej klasie 6 /zeszły rok/matka uczennicy przyniosła  29 września zaświadczenie o dysleksji z PPP.  Zostało uwzględnione,skoro rodzic przynosi , no bo podpisy, orginał, znana poradnia z pieczątki, / uczennica nie kierowana przez szkołę nigdy,bo objawów nie było/ (dziecko  pod koniec 5 klasy zaczęło mieć gorsze oceny z lenistwa)

na końcu roku szkolnego kl 6 na odchodne prawie w drzwiach  powiedziała mi matka tej uczennicy  że kosztowało to 300 zł i jeszcze "że wszystko da się załatwić aby dziecko się nie stresowało głupimi egzaminami" . 

nic dodać , nic ująć ...

to się zaczyna już w podstawowej szkole  niestety

/ gaba tu kiedyś na forum świetnie napisała o niektórych przypadkach dysleksji i dysgrafii/ w wątku         Epidemia  dysleksji   #09 i#10    polecam

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=6770&st=1

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]