Forum OSKKO - wątek

TEMAT: ROZPORZĄDZENIE o ocenianiu- nasze wątpliwości
strony: [ 1 ][ 2 ]
beera07-10-2004 18:05:58   [#01]

Ponieważ takie przyjęła na siebie zobowiązanie grupa wychowawcza z Olsztyna, zajęliśmy się problemami z ocenianiem zachowania w świetle nowego rozporządzenia.
Jednak chyba warto "przejechać się po calości"
Wrzucam tu wstepną propozycję z wielką prośbą- przejedxcie się teraz WY po rozxporządzeniu i mojej propozycji.

To, co tu powstalo jest efektem naszej wspólnej pracy- podczas grupy olsztyńskiej i tu naszej- forumowej.

Wykorzystalam wiele waszych cennych uwag, ale na pewno wszystkiego nie ujęłam sciśle i być może coś pominęłam, czy po prostu napisałam błędnie.

Poprostujcie co się da, poproponujcie..

W niedzielę zbierzemy to jeszcze raz do kupy i w poniedzialek do MENISU, albo pocztą albo z Markeim, ktory ma wizytę u Zolla

 
ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia  7 września 2004r.

w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

 

ZAGADNIENIE

BRZMIENIE PRZEPISU

WĄTPLIWOSCI OSKKO

PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ

Ocenianie zachowania

§ 3.
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

 

 3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

2)ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

 6) ustalanie warunków i trybu uzyskania  wyższych niż rzewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;         

Zapis w takim brzmieniu uznajemy za dopuszczenie możliwości poprawiania oceny zachowania w bardzo krótkim okresie czasu, co stowarzyszeni uznają za niedopuszczalne ze względu na zaburzenie  wychowania pojmowanego jako proces

Rezygnacja z zapisu- powrót do brzmienia poprzedniego rozporządzenia, rezygnacja z oceniania zachowania, bądź wprowadzenie oceniania opisowego w tym zakresie.

       § 4      2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

 

Zapis powoduje, ze we wrześniu wychowawca ma obowiązek poinformować ucznia, co ten powinien zrobić  w celu otrzymania podwyższonej oceny zachowania.
W konsekwencji wychowawca podaje informację tego rodzaju: „jeśli w ciągu roku zasłużysz na ocenę nieodpowiednią z  zachowania, będziesz musiał zrobić to i to, by uzyskać podwyższenie oceny”.

Takie działanie Stowarzyszeni uznają za niewychowawcze
Sygnalizujemy także trudności w takim zbudowaniu WSO, by moc wypełnić ten zapis rozporządzenia

Rezygnacja z zapisu

§ 17. 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

 

 

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję.

3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

 4. W skład komisji wchodzą:

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

( m.in.) pedagog, psycholog,

 

 

 

W przypadku utrzymania zapisów p/o, sygnalizujemy następujące problemy z realizacją zapisu §17:

1. Określony termin 7 dni po zakończeniu roku szkolnego jest terminem, w którym nauczyciele oraz dyrektor zgodnie z zapisami KN są na urlopach wypoczynkowych. Zapis KN o możliwościach zagospodarowania nauczycielom 7 dni nie wyczerpuje czasu koniecznego dla wykonania wszystkich czynności wynikających z prac wynikąjacych z §17 omawianego rozporządzenia

2. Czynności, o których mowa w §17.2 ze względu na nieobecność pracowników nie mogą zostać dokonane bezpośrednio po wpłynięciu uzasadnionego zastrzeżenia

3. Powołanie komisji, o której mowa w §17.2  może zostać dokonane z końcem sierpnia bieżącego roku szkolnego lub na początku następnego roku szkolnego ze względu na opisane wyżej przyczyny

 

4. Informujemy, że w większości placówek i szkół  nie ma zatrudnionego psychologa szkolnego, a w wielu także szkolnego pedagoga. Dyrektor szkoły czy placówki nie ma kompetencji by do pracy w szkolnej komisji powołać osobę nie będącą pracownikiem jego szkoły. Stowarzyszenie zwracają także uwagę na fakt, że osoby niezatrudnione w szkole, czyli nie znające dziecka, nie powinny ustalać jego oceny zachowania
Poza tym
obecność osób niezobowiązanych do tajemnicy służbowej podczas spotkania gdzie można się zapoznać z np. orzeczeniem poradni psychologiczno -pedagogicznej i innymi informacjami poufnymi dotyczącymi ucznia budzi zastrzeżenia.

 

Problemy dodatkowe:

5. W związku z ustaloną wcześniej oceną zachowania i wydaniem uczniowi świadectwa Stowarzyszeni pytają, co należy zrobić z wydanym świadectwem, na jakiej podstawie i w jakim terminie wydać kolejne świadectwo uczniowi

 

Dostosowanie wymagań

   § 6.1  Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

 

  § 34. 1. Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia

Podtrzymujemy stanowisko wyrażone podczas konsultacji:

Zapisy w § 6. 1 oraz § 35.1 przeczą sobie – gdyż przez cały okres nauki dostosowujemy wymagania a na egzaminach dostosowujemy tylko warunki i  formy egzaminu.

Jeżeli uczeń ma wymagania dostosowane do swoich możliwości przez cały etap edukacyjny, to nie powinien na sprawdzianie, czy egzaminie być traktowany tak samo jak inne dzieci, czyli inaczej niż podczas pobierania nauki.

Reguły oceniania podczas sprawdzianu powinny być dla tych uczniów inne.

Zapis dotyczy uczniów z różnymi problemami (nie są to tylko uczniowie kwalifikujący się do kształcenia specjalnego z powodu upośledzenia intelektualnego), dyslektyków, dysortografików, dyskalkulików, uczniów z ADHD, uczniów z nerwicą, fobią szkolną itd.

Przez cały okres nauki  dostosowujemy wymagania do ich dysfunkcji:

Np - jeżeli dziecko ma zaburzoną koordynację wzrokowo- ruchową to matematyk nie obniży oceny za źle narysowany kwadrat, bo problem takiego ucznia to zły odbiór obrazów figur geometrycznych, a co za tym idzie, słabe ich utrwalanie i odwzorowywanie, utrudnione porównywanie wielkości fizycznych figur (powierzchnia, odcinki, przekątne)

Uczeń z ADHD nie napisze samodzielnie klasówki, bo jego zaburzona koncentracja uwagi  nie pozwoli na to (po kilku minutach mylą mu się znaki, +  -, dzielenie z mnożeniem itp) - zwykle trzeba przy dziecku stać i pomagać, a najlepiej, by sprawdzać jego wiedzę indywidualnie.

Poradnie w przypadku uczniów z deficytami zalecają, by sprawdzać ich wiedzę i umiejętności w małych "dawkach" - często występują u takich uczniów problemy z pamięcią długotrwałą, mają też problemy z myśleniem logicznym: analizą i syntezą. ( A egzamin "sprawdza" całość)

Te dzieci na zewnętrznych egzaminach traktowane są tak samo jak dzieci bez dysfunkcji - piszą te same arkusze, tyle samo zadań. I wypadają gorzej   nie tylko od swoich kolegów - wypadają poniżej tego, co umieją.

 

Proponujemy brzmienie:

§ 34. 1. Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach, formie i  sposobie oceniania dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.

 

Zespół nadzorujący sprawdzian

§ 40.  1. W przypadku gdy sprawdzian lub część egzaminu gimnazjalnego mają być przeprowadzone w kilku salach, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu lub danej części egzaminu gimnazjalnego w poszczególnych salach. Zadaniem zespołu nadzorującego jest w szczególności zapewnienie samodzielnej pracy uczniów (słuchaczy).

2. W skład zespołu nadzorującego wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym:

          1)  przewodniczący;

          2)  co najmniej dwóch nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w innej szkole lub w placówce.

 

1.Dyrektor szkoły nie ma kompetencji by powołać do pracy w swojej placówce osoby w niej niezatrudnionej. 

Po raz kolejny OSKKO zwraca uwagę na błędny zapis rozporządzenia.

Zmaina zapisu

Egazminy poprawkowe

§ 19. 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Zapis poprzedni:
 
BYŁO 16. 1. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej w szkole danego typu, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy, z zastrzeżeniem ust. 2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

§ 20. 1. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum, szkołę ponadgimnazjalną lub dotychczasową szkołę ponadpodstawową:

1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) oraz roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) w szkole danego typu, z uwzględnieniem § 18 ust. 6, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4;

2) w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum - jeżeli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, o których mowa w § 30, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz § 35 i 46 ust. 3.

 

 Pytania OSKKO

1. Czy uczniowie w klasach najwyższych programowo mogą zdawać egzaminy poprawkowe?

2. Jak będzie wyglądała rekrutacja ucznia,  do szkoły ponadgimnazjalnej, który będzie zdawał  egzamin poprawkowy w ostatnim tygodniu ferii letnich  w kontekscie tego i dodatkowych przepisow:?

§19. 8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września,  a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - nie później niż do końca marca.

     9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) i powtarza klasę (semestr), z zastrzeżeniem ust. 10.

     10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

 

 

 

Inne wątpliwości:
Nieuregulowanym a ważnym z praktycznego punktu widzenia problemem jest odpowiedź na pytanie: czy uczeń zdający egzamin poprawkowy, który zda ten egzamin, powinien otrzymać zawsze i tylko ocenę dopuszczającą, czy też może otrzymać oceny wyższe: dostateczną, dobrą itd. Ma to przecież wpływ na stopień trudności pytań oraz konieczność uwzględnienia kryteriów na poszczególne oceny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uważamy, że powinna to być tylko ocena dopuszczająca, pozwalająca uczniowi  uzyskać promocję. Powinno się także doprecy

Uśka07-10-2004 18:35:42   [#02]
asiu słowa uznania i dzięki :)
Rycho07-10-2004 19:12:55   [#03]

do § 4. 2

Asiu, definicja przewidywanej oceny jest w

§ 10

9. Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły.

tu istotą jest też, to, że przykład komunikatu do ucznia, który przytoczyłaś powinno się uzupełnić np tak

„jeśli w ciągu roku zasłużysz na ocenę nieodpowiednią z  zachowania, to od momentu poinformowania cię o tym jaką ocenę zachowania przewiduję dla Ciebie na koniec roku będziesz musiał zrobić to i to, by uzyskać podwyższenie tej oceny”.

ten problem zajmował tak mocno przecież dyskutantów na forum. Do tego stopnie, że termin ogłaszania przewidywanych ocen próbowano ustalać np przy okazji klasyfikacji śródrocznej. Przy takim myśleniu można juz w połowie września "przewidzieć" uczniowi ocenę końcową i dalej postępować zgodnie z rozp.

Dla mnie paranoją jest to, że jeśli przyjmiemy i pozostaniemy prz zwyczajowych dotąd terminach ustalania ocen klasyfikacyjnych (przeważnie tydzień przed konferencją klasyfikacyjną) bo przeciez mamy ocenić cały rok, mamy uczniowi określić jak w ciągu tego tygodnia ma "poprawić" sobie ocenę zachowania.

Tu kompletnie nie zgadzam się z umożliwianiem uczniowi poprawiania tej oceny czynami, któr dopiero się staną. Np. poprawisz sobie ocenę jeśli 5 rzay przeprowadzisz staruszkę na drugą strone ulicy, codziennie rano w ciągu trzech najbliższych dni powiesz "dzień dobry" wchodząc do skoły, itp równie bzdurne pomysły.

Bo uczeń ma byc oceniony za cały rok, a nie za coś co zrobi w ostatniej chwili. To jest możliwe z oceną z przedmiotu. W ostatniej chwili wykuje i zda. Ale jak można "zdać" zachowanie?

Tak więć jeśli już dopuścić możliwość podwyższania tej oceny, to wg mnie tylko za "historię", czyli ponowne ustalenie oceny z uwzględnieniem czegoś, czego sie nie wiedziało, albo nie wzięło pod uwagę na poczatku.

Reszta dla mnie jest OK :-)

Mati07-10-2004 19:58:41   [#04]

Asia  Super  !!!!

U nas wczoraj na RP mającej  opiniować to nowe WSO  zwróciliśmy uwagę na jeszcze jeden problem  

związku  z odwołniem  ucznia, rodzica  zgodnie z  §  17.p 1p.2  co z uchwalą Rady Pedagogicznej  o  klasyfikacji , kto tą uchwałę będzie potem anulował , aneksy wprowadzał , jeżeli  nastąpią zmiany w wyniku działania komisji , czy  na początku nowego roku ,  co ze swiadectwem  anulować , wypisywać nowe,  w lipcu , to z jaką datą ......,  ucwały Rady  o klasyfikacji  i tak dalej ......

już nie wspomnę o dyżurach do 10 - 15 lipca  bo może rodzicowi  coś nagle nie spasuje  .......
BożenaB07-10-2004 20:32:26   [#05]

Jeżeli

Jeżeli dyrektor anuluje uchwałę o klasyfikacji, to w całosci. Wszyscy uczniowie mają wtedy nieważne swiadectwa. Chyba, że mozna uchwałę anulować w częsci dotyczącej tego ucznia... można tak zrobić?
AnJa07-10-2004 20:34:44   [#06]
Mozna - analogia do Trybunału Konstytucyjnego: uchyla w części.

Sorki, ze nie mogę sie włączyć - robie troche porządków z 1,5 roku i co pare minut się odrywam.

Myślenie - odpada.
Uśka07-10-2004 21:04:48   [#07]
myślę, że odpowiedź na to pytanie Bożenko chcielibyśmy uzyskac od znawcy prawa, który często nam pomaga w takich sytuacjach :)
Iwon07-10-2004 21:11:04   [#08]

Dziewczyny...to co znaczy, że

AnJa ma się nie odzywać?
Iwon07-10-2004 21:11:43   [#09]

:-)))))))))))

Uśka07-10-2004 21:17:00   [#10]
no nie... :))))))
hania07-10-2004 21:30:32   [#11]

no kawa na ławę

z tym co Rycho dokłada.....

ciekawam już odpowiedzi.........

Akuch07-10-2004 22:42:27   [#12]

Serdeńko

jesteś WIEKA.

Dodaję:

  1. w komisji ustalającej zaskarżoną ocenę ma być przedstawiciel RADY RODZICÓW. Przecież o ocenach możemy informować tylko zainteresowanych i o np. naruszeniach prawa też!
  2. ma być uczeń. A jak ten odwołujący się terroryzuje innych i dowie się, że kolega mu "dołożył" zasług!
  3. a w szkołach podstawowych i np filialnych I - III mają być przedstawiciele samorządu w wieku 7 - 10 lat!
  4. kto zapłaci osobom z zewnątrz za pracę: w komisjach odwoławczych? egzaminacyjnych? i wg jakiej umowy - o dzieło, zlecenie, zadaniowa!
  5. jeszcze jedno cudeńko. W komisjach poprawkowych jest uczący i inny specjalista lub pokrewny. W odwoławczej dwóch wyłącznie specjalistów i jak ich szkoła nie ma (nawet duża będzie mieć trudności w niektórych zajęciach edukacyjnych) to znowu ludzie z zewnątrz.
  6. Kto tu .......
  7. DOBRANOC. CHCĘ BYĆ NIEDŹWIEDZICĄ.

Czy jest zgodne z prawem wprowadzanie takich zmian po rozpoczęciu roku szkolnego i czy my wogóle oceniamy zgodnie z prawem skoro nie mamy WSO?!?!

Czy jest zgodne z prawem przesuwanie terminu egzaminu gimnazjalnego, bez uprzedzenia, w ostatniej chwili. A jak nie będą czegoś wiedzieć to wiadomo kto będzie winnym!

Uśka07-10-2004 23:15:22   [#13]

tak sobie myślę i do momentu wejścia "nowych" przepisów powinny obowiazywac jeszcze "stare" ( ot ciekawostka menisowa :/)

"Czy jest zgodne z prawem wprowadzanie takich zmian po rozpoczęciu roku szkolnego i czy my wogóle oceniamy zgodnie z prawem skoro nie mamy WSO"- to dobre pytanie dla pomysłodawców tego rozporządzenia

krystyna07-10-2004 23:16:50   [#14]

krydu

I jeszcze kilka pytań dotyczących nieszczęsnej procedury odwoławczej, czyli par. 17, który dotyczy "normalnego klasyfikowania" oraz ocen uzyskanych w wyniku egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych:

 a może ja czegoś nie doczytałam ???

 

zapis w rozp.

Pytania i wątpliwości...

Termin egzaminu klasyfik.

Termin egzaminu poprawk.

termin wpływu zastrzeżeń

czas rozpatrzenia zastrzeżeń przez dyrektora szkoły

termin powołania komisji

(termin „sprawdzianu”)

§ 16. 1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 17.

Jaką graniczną datę przyjąć na przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego podczas ferii letnich, nie zapominając, że może po nim nastąpić jeszcze egzamin poprawkowy i zastosowanie trybu odwoławczego ?

?

 

(np. do 25 VIII ?)

 --------

W rozp. – brak !

Czy ustalony w trybie KPA ? np. 14 (30) dni od daty wpływu zastrzeżeń ?

§ 17   3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

Czyli np. kiedy ????

§ 17.10. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego

 

Kiedy RP ma się zebrać, żeby wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z 2 przedmiotów, jeżeli ciągle są ferie letnie ?

 

-----------

 

Ostatni tydzień sierpnia

 

5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego

Czy ustalony w trybie KPA ? np. 14 (30) dni od daty wpływu zastrzeżeń ?

?????

Alfred08-10-2004 10:25:31   [#15]

  § 4      2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

Zapis powoduje, ze we wrześniu wychowawca ma obowiązek poinformować ucznia, co ten powinien zrobić  w celu otrzymania podwyższonej oceny zachowania.
W konsekwencji wychowawca podaje informację tego rodzaju: „jeśli w ciągu roku zasłużysz na ocenę nieodpowiednią z  zachowania, będziesz musiał zrobić to i to, by uzyskać podwyższenie oceny”.

Takie działanie Stowarzyszeni uznają za niewychowawcze
Sygnalizujemy także trudności w takim zbudowaniu WSO, by moc wypełnić ten zapis rozporządzenia

 

Rezygnacja z zapisu

 

Czy na pewno zarzut jest poprawnie sformułowany? W par. 4.2, dotyczącym oceny zachowania, jest mowa o tym:

  • kto przekazuje informację,
  • kedy przekazuje informację,
  • do kogo jest adresowana informacja,
  • jakie są warunki, sposób oraz kryteria oceniania zachowania,
  • jakie są warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana (...)

 

Nie widzę w tym zapisie nic niewychowawczego. Przeciwnie, przedstawiamy na początku roku szkolnego jasne reguły. Zapis ten mówi o prawie ucznia jego rodzica (prawnego opiekuna) do znajomości zasad oceniania, do znajomości warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana.

 

Par. 10.9 Rozporządzenia ma niemal treść identyczną treść.

 

Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły.

 

Par. 10 mówi o konieczności poinformowania o ocenie przewidywanej przed rocznym zebraniem rady. Wyrażenie "przed rocznym" sugeruje odcinek czasowy, który nie jest zbyt odległy od rocznego zebrania. Jest to więc informacja, którą przekazujemy w momencia wstępnego ustalenia oceny. Wstępnego, bo dotyczącego oceny przewidywanej.

 

Uczeń ma prawo do stwierdzenia, czy ocena została ustalona zgodnie z przedstawionymi na początku roku szkolnego warunkami, sposobem oraz kryteriami.

 

Załóżmy, że ocena zachowania została "wstępnie" ustalona w pełnej zgodności z warunkami, sposobem i kryteriami. Czyli wszystko jest ok., a mimo to musimy zapewnić uczniowi prawo do uzyskania wyższej niż przewidywana.

 

I tu nas trzęsie, bo w jaki sposób może uczeń w tak krótkim okresie, jaki dzieli moment poinformowania o przewidywanej ocenie zachowania a zebraniem rocznym, uzyskać wyższą ocenę?

 

A czemu nas nie trzęsie możliwość uzyskania wyższej oceny niż przewidywana z zajęć edukacyjnych? Tutaj jest w stanie uzyskać wyższą niż przewidywana a w kontekście zachowania nie?

 

Nie rezygnowałbym z zapisu par.4.2., zredukowałbym jedynie część ust. 9 w par 10. tak by otrzymać następujący zapis: "Nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły.

Skreślenie takie umożliwiłoby swobodniejsze okreslenie czasu, w którym to uczeń miałby być informowany o ocenach przewidywanych, a tym samym stworzyłoby mozliwość zastosowania sensownych warunków i trybu uzyskania ocen wyższych niż przewidywanych - zarówno z zajęć edukacyjnych jak i zachowania. A NIE w ostatnich dniach roku.

Nasze wczesniejsze rozważania dotyczące filozofii oceniania, jej funkcji informacyjnej, "naprawczej" miałyby sens. A więc przewidywaną mogłaby być już ocena śródroczna, która stanowiłaby podstawę do okreslenia warunków i trybu uzyskania wyższej.Ale to tylko moje bardzo skromne stanowisko.

Fred.

 

nn08-10-2004 13:45:26   [#16]

okres czasu

Czy nie powinno się używać pojęcia; w pewnym okresie, lub pewnym czasie??? Ale się wymądrzam, co? Ponieważ jestem wuefistą. Pozdrawiam. Roman
nn08-10-2004 13:51:58   [#17]

a tak poza tym..

To jestem ogromnie zadowolony z podjęcia jakże poważnego zagadnienia przez NASZE szanowne grono. Pozdrawiam raz jeszcze. Roman.
fredi08-10-2004 14:07:19   [#18]

. Jeżeli w klasie, do której uczeń lub słuchacz przechodzi, naucza się, jako przedmiotu obowiązkowego, języka obcego (języków obcych) innego niż język obcy (języki obce), którego uczeń (słuchacz) uczył się w poprzedniej szkole ( to z innego rozp)

 

a jeżeli nie otrzyumał promocji i nastąpiła zmiana języka

Fred08-10-2004 17:38:02   [#19]

;-))

Pojęcie "czasu" mozna byłoby porównać do prostej, która nie ma ani początku, ani końca. Pojęcie "okresu" do odcinka. Okres czasu, czyli jakiś jego odcinek: od-do.

Nie jestem wuefistą, ale też się wymądrzam;-)))

jerzyk08-10-2004 18:35:55   [#20]

a "poczatek roku szkolnego " to dokąd trwa?

Fred08-10-2004 18:47:36   [#21]
Wygląda na to, że w tym roku do 20 października..;-) Zakończyłeś już ten początek roku?;-)) Skąd nadajesz? Z Sopotu?
AnJa08-10-2004 21:34:08   [#22]
Do śródrocznej?
Gaba08-10-2004 21:37:47   [#23]

nasza p. wizytator przekazała nam na spotkaniu, że wizytatorzy na konferencji w Warszawie zgłaszali problem intensywności zmian prawnych oraz oczywiście terminu ich wprowadzania. Osoba prowadząca szkolenie z MenisA powiedziała, że wg ministerstwa są to zmiany racjonalne...

ponieważ  sądzi tak, a jest to wolny kraj - chcę by przyjęto do wiadomości moje zdanie, że zmiany te są bez sensu, by nie powiedzieć głupie, napisane językiem dwuznacznym, bez wyobraźni.

Mam maturę, więc rozumiem sens tych ostatnich poprawek w rozporządzeniu nt. oceniania, doskonale potrafię odczytać, że chodzi o ukrócenie widzimisę/woluntaryzmu/dowowolnośći...

Kiedy już będe ministrem...

Zola08-10-2004 23:18:10   [#24]

mnie zastanawia, ale może niesłusznie paragraf 17,
w tym paragrafie uczeń odwołuje sie , ale może odwołać się wtedy gdy naruszono procedury i w związku z tym mam pytanie dlaczego komisja nie rozpatruje zasadności odwołania, dlaczego nie bada czy procedury zostały naruszone , tylko robi sprawdzian uczniowi
jesli zostały naruszone procedury , to zawinił nauczyciel, to dlaczego karę ( egzamin) ponosi uczeń

w przypadku podwyższania przewidywanej oceny, odwołuje sie od oceny ( tak to rozumiem) ale w przypadku ustalonej oceny , zgodnie z paragrafem 17 odwołuje sie, jesli zostały naruszone procedury, a jesli procedury to niechby ta komisja zbadała, że zostały naruszone, gdzie zostały naruszone, kiedy i jak itp. i jesli ta wielgaśna komisja stwierdziłaby że rzeczywiście nauczyciel dał plecy, to tak jak w przypadku oceny klasyfikacyjnej zachowania komisja ustali ocenę
tylko ,że wtedy jak się ma do tego paragraf mówiący o tym , że to nauczyciel ustala ocene klasyfikacyjną z przedmiotu

Uśka08-10-2004 23:24:23   [#25]

Tą sytuacje rozpatruje i bada dyrektor , a jak stwierdzi to powołuje komisję.

Fakt - kto inny "zawinił", kto inny za to odpowiada.

Ale mnie już po lekturze tego rozporzadzenia nic nie zdziwi.

krystyna09-10-2004 16:05:29   [#26]
a ja się dopytuję, ile czasu ma ten dyrektor na rozpatrzenie zasadności zastrzeżeń, kiedy to robi (wakacje !!!) i czy potrzebuje (wg mnie tak) drugiej strony (nauczyciela lub wychowawcę) do wspólnego przeanalizowania dokumentacji i procedur i skąd go wtedy bierze ????
panda09-10-2004 16:57:33   [#27]

ale buuuubel

Zgodzicie się, sądząc po licznych dyskusjach, że takiego nałożenia steku niedorzeczności w jednym akcie prawnym dawno nie widzeliśmy. Jestem jednak zdziwiona? zaskoczona? faktem, że mimo wcześniejszych konsultacji, nikt nie pochylił się z powagą nad rozporządzeniem, aby je przed opublikowaniem poprawić. Dziwię się róznież ZZ-tom, że jeszcze nie zaskarżyły słynnego już par.17! Wystarczy, że komisje awansowe pracują w wakacje. Co na wyznaczanie zapisem prawnym takich terminów PIP? Czy w każdym innym (tylko nie naszych) zawodzie, prawo do urlopu jest święte?

Zgrzytam zębami i mieszczę się w paragrafach. Byłoby mi łatwiej, gdybym wiedziała co przyświecało parwodawcy.

Marek Pleśniar09-10-2004 17:24:50   [#28]

no jak to nikt? my:-)

niespecjalnie liczyłbym w kwestii oceniania na zz;-)

dlatego zrobimy to my

panda09-10-2004 17:44:22   [#29]

PIsząc nikt, miałam na myśli prawodawcę, bo watpliwości przedstawicieli OSKKO na tym forum i negatywne opinie widziałam jeszcze przed podpisaniem. Stąd moje zaniepokojenie: skoro władza dała rozporządzenie do konsultacji, stanowisko OSKKO było takie jak obecna dyskusja, to dlaczego władza nie zmieniła zapisów po konsultacji? Czy MENiS dostał Wasze stanowisko?

Na zz-ty nie liczę w kwestii oceniania lecz naruszania praw pracowniczych. Czy zz-ty będą nadal "utrzymywały" (czyt. zgadzały się) wakacyjne terminy komisji awansowych, kiedy przyjdzie im to robić bez wynagrodzenia, jakie otrzymują? Czy zz-ty ze stoickim spokojem zniosą powoływanie swoich członkow w okresie urlopowych do komisji tworzonych na potrzeby par.17?

Marek Pleśniar09-10-2004 18:19:47   [#30]

nasze=wasze?

bo jak tak - to włąsnie kończymy aktualne w tej kwestii stanowisko TU konsultować - czyli każdy chętny ma głos - do wtorku dojdzie do adresata

Grażyna09-10-2004 23:12:17   [#31]

Mam jeszcze jedną wątpliwość co do zapisu (w kontekście braku wzmianki dot. klasy programowo najwyższej, która była w poprzednim rozporządzeniu):

 

§ 19. 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

[...]

8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - nie później niż do końca marca.

Co wobec tego z uczniem klasy, np. VI, który z w/w przyczyn nie przystapił do egzaminu? Jest w próżni? Bo nie jest w gimnazjum, ale jest jeszcze w podstawówce. Kiedy zda poprawkę, to przenosimy go od 1 października do gimnazjum? PRZECIEŻ TO JEST TOTALNY ABSURD!!!

Gaba10-10-2004 06:46:37   [#32]

to samo dla ucz. kl. III gimnazjum... niesamowite.

 

- miałam już taką dość podobną historię, od 1999 obkurczała się nam podstawówka, mielismy ucznia kl. V, który nie przystapił do egzaminu poprawkowego w sierpniu, został nieklasyfikowany uchwałą, piszemy do matki pismo, że od 1 wrzesnia ma iść pod inny adres, bo nie ma u nas kl. V, piszemy,  która szkoła jest rejonem, tamta podstawówka go nie chciała przyjąć, bo on ani w kl. V, ani w kl. VI, gdyż matka przedłożyła zwolnienie z pogotowia, że złamał rękę (złamał ją naprawdę).

Nie był już też i naszym uczniem, a robilismy mu poprawki i nie chodził do żadenj klasy przez parę ładnych dni, bo nie widomo byłó, czy u nas będzie w kl. VI czy u sąsiadów w V.

Możę tzreba zmienic definicję ucznia/absolwenta?

yerry10-10-2004 12:31:38   [#33]
Totalny bajzel!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Chowański Krzysztof10-10-2004 14:32:55   [#34]

Udział w pracach komisji innych osób

W wielu komisjach pracuja inne osoby nie będące pracownikami szkoły.  Dyrektor powołuje w skład ... n-la z innej szkoły. A co na to Kodeks Pracy, badania wstępne, badania lekarskie badania w medycynie pracy. A jeśli zdarzy się wypadek? .........

Pomijając bardzo ważne kwestie finansowe.

Wniosek: W skład komisji egzaminacyjnych, maturalnych i innych wchodzą tylko pracownicy danej szkoły.

Uśka10-10-2004 15:49:49   [#35]
Krzysztofie zadałam to pytanie na jednym ze szkoleń przedstawicielom KO i nie uzyskałam odpowiedzi- niestety zostajemy sami z problemem...
Zola10-10-2004 16:19:23   [#36]

Wywiązała sie niedawno między dyrektorami dyskusja na temat dwóch cytowanych ponizej paragrafów. Rozumiemy co oznacza paragraf 17, ale co tak naprawdę zastrzega ustep 1 paragrafu 19  ? Moze my cos nie kumamy, a moze jest tu niepójność ?

§ 17.

6. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1.

 

§ 19.

1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Iwon10-10-2004 16:34:36   [#37]
Par. 19 zastrzega możliwość poprawki tylko w przypadku jednej , ew. dwóch ocen ndst. Może się zdarzyć, że odwołano się w sprawie kilku ocen ndst i komisje utrzymują je w mocy. Wtedy poprawka nie przysługuje. I patrz, jak prawie wszystko przewidzieli;-)))))))))
Jola10-10-2004 17:02:42   [#38]

Ja jeszcze zwróciłabym uwagę na nieszczęsne semestry. Po co tyle nawiasów z oceną (semestralną),
jeśli ona dotyczy
tylko szkół dla dorosłych (policealnych i  pomaturalnych).
Może lepiej by było, aby w § 3 zastrzec:

3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z  obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, 
a w szkołach dla dorosłych (policealnych i  pomaturalnych) - semestralnych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z  obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
lub: a w szkołach, o których mowa w Rozdziale 3 i ...

Cy jakoś tak ;-)

PS Też jestem przeciw "okresowi czasu" ;-)

beera10-10-2004 18:59:31   [#39]

nie bylo mnie- przepraszam

Odniosę się to kwestii przez was poruszanych- nie w sensie, ze "wiem więcej" tylko jako piszacym coś mna tam powodowalo.

Oczywście- tezy wrzucam  do kolejnych dyskusji- jeśli będzie Wam się chcialo ;-)

Więc po  kolei:

1. Oczywiście zgadzam się z Rychem i uzupelnienie zapisu

„jeśli w ciągu roku zasłużysz na ocenę nieodpowiednią z  zachowania, to od momentu poinformowania cię o tym jaką ocenę zachowania przewiduję dla Ciebie na koniec roku będziesz musiał zrobić to i to, by uzyskać podwyższenie tej oceny”.
Wydaje mi się w porządku . 
I Rychu- ponieważ byles jednym z konstruktorów naszego stanowiska do projektu mogłbyś pomoc w redagowaniu tego pisma do MENIS?

Co do uwag akuch, to:

  1. w komisji ustalającej zaskarżoną ocenę ma być przedstawiciel RADY RODZICÓW. Przecież o ocenach możemy informować tylko zainteresowanych i o np. naruszeniach prawa też!o
    ok- można to zasygnalizować
  1. ma być uczeń. A jak ten odwołujący się terroryzuje innych i dowie się, że kolega mu "dołożył" zasług!
  2. a w szkołach podstawowych i np filialnych I - III mają być przedstawiciele samorządu w wieku 7 - 10 lat!
    sluchajcie- naprawde sadzice, ze problem dotyczy takze klas I-III???
    jeśli tak, to jest on zdecydowanie poważniejszej natury i należaloby go opisac odrębnie, bowiem ocenianie opisowe to przedstawianie zespołu informacji - nie da się tego poprawić

  3. kto zapłaci osobom z zewnątrz za pracę: w komisjach odwoławczych? egzaminacyjnych? i wg jakiej umowy - o dzieło, zlecenie, zadaniowa!
    to się łączy z problemem powoływania do pracy w szkole osoby nie będące zatrudnionymi w placowce - piszemy o tym

O uwagi Mati i Bożeny należy uzupełnić zapisy punktu 5 w dziale II naszego pisma- napisałam o tym, ale mniej dokładnie

Uwagi Krystyny - włączamy je-

Uwagi Freda sa natury bardzo zasadniczej. Dotycza one samego sensu oceniania zachowania w tej nowej formie.
Nie chcę być indywidualnym " przeciwnikiem" w tej dyskusji dlatego przedstawię pewnien ciąg naszych- forumowych , oskkowskiech dyskusji.
Mianowicie gdy dano nam projekt rozporządzenie do konsultacji w stowrzonym stanowisku dośc jasno sprzeciwialiśmy się mozliwości poprawiania oceny zachowania. W rozporządzeniu nie ma mowy o "poprawianiu zachowania" lecz za to jest mowa o "uzyskiwaniu oceny wyższej niż przewidywana". Uznając nowy zapis za zmianę treści, a nie formy, uznałam za stosowne- myśląc konsekwentnie- zapis ten zakwestionować. Takie też - w większosci- stanowisko prezentowali piszący na róznych forumowych wątkach.

Osobiście Fred jednak także jestem przeciwnikiem zapisu w takiej postaci- najchętniej zachowanie ocenialabym opisowo bądź wcale.
Jest ( dla mnie)  duża róznica pomiedzy oceną z zajęć edukacyjnych, a oceną zachowania- ocena z przedmiotu informuje nas o określonym- niezaprzeczalnie istniejącym- stanie.
Ocena zachowania nigdy nie jest informacją o stanie- dla  mnie jest raczej "zapłatą" za występującae przez caly rok szkolny wydarzenia- tego, czy innego kalibru. O ile jest w stanie zrozumieć, ze w ciągu miesiąca stan wiedzy z geografii się zmienił, o tyle nie potrafię sobie wyobrazić "wydarzeń" , ktore będa mialy miejsce w przeciągu miesiąca- wyrównujących, bądź niwelujacych wydarzenia z 9 miesięcy.

roman- kurka- gdzie ten "okres czasu"? daj paragraf :-))

Zola? Jak rozumiem chodzi o niespójność dwóch zapisów? Par 17 z zapisem, ze wychowawca ustala ocenę? W zasadzie wiadmo, ze to komisja ustala ocenę..chyba :-)

Uwagi Grazyny- uzupełnię o nie pytanie, ktore już stawiamy " Czy uczeń klas programowo najwyższych  może zdawać  egzaminy poprawkowe"

Uwagi Krzysztofa- o powolywaniu piszemy w naszym piśmie

Semestry- szczerze mowiąc mnie to nie przeszkadza zbytnio- ale można napisać- to na pewno jakoś tam rozjaśni

uważam także, ze warto pismo okrasić uwagami pandy- np. środowisko dyrektorow jest zaniepokojone, że ich uwagi do konsultowanych aktow prawnych sa brane pod uwagę w znikomy procencie. Dyrektorzy polskich szkól z racji pelnonych funkcji  i wynikających nich kometencji powinni byc jedną z najbardziej opiniotwórczych grup społecznych wśród konsultantow projektow aktów prawnych. Przypominamy, ze konsekwencje zlych przepisow to gorsza praca szkól, gorsza atmosfera pracy itp..

tego typu tam...

Marek- i co? Do kiedy to?
Kiedy jestes w MENISIE ?

zgredek10-10-2004 19:21:00   [#40]
semestry - mi też nie przeszkadzają

i gdyby to było moje stanowisko...

ale

to nie jest moje stanowisko

tylko

tytuł wątku - nasze

---------------

wiem, że wiele osób ma wątpliwości związane z semestrami
Akuch10-10-2004 19:45:35   [#41]

wybaczcie, mnie też nie było

więc uwagi Asi teraz czytam. Popatrz w te "przepisy". Nie ma wyłączenia żadnych uczniów klas, czy sposobów oceniania. Opisowa też może być zaskarżona. Nie uczę w podstawówce, ale nie widzę przeszkód.

Wyliczyliśmy w szkole (gimnazjum) kiedy zakończymy nabór (jeszcze śmieszniej w ponad): egzamin poprawkowy - koniec sierpnia. Uczeń wszedł na drzewo i się połamał. Lekarz dopuścił go do egzaminu 30 września. W wyniku intensywnych działań domowych uczeń zdał egzamin i ukończył szkołę. 1 października zbiera się Rada, 2 paźd. dostaje świadectwo, 3 paź przychodzi, by go przyjąć. Ma konstytucyjne prawo!

Nie mam tu "słynnego" rozporządzenia. Czy ocena z egz. pop. jest już ostateczna, czy nadal nie? Bo może trzeba wydłużyć proponowany czas?

Pozdrawiam

Marek Pleśniar10-10-2004 19:50:15   [#42]

jutro się zdecyduje o tempie w jakim można wręczyć ministrowi tę pracę do rak własnych

jesli to bedzie długo - pójdzie pocztą.

Jola10-10-2004 21:42:17   [#43]
W sprawie "okresu czasu" odpowiem za romana - w [#01] : WĄTPLIWOŚCI OSKKO. To tylko przyjacielska rada, nie przytyk :-)
Semestry (ładnie mi zmieniłaś imię, Asiu ;-)) nie przeszkadzają?
Popatrzcie, a tyle tu było dyskusji :-O
Danuta Lewandowska10-10-2004 22:19:48   [#44]
Mam zastrzeżenia do zapisu w par. 12 p. 3  "W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi." Uważam,że należałoby umieścić określenie, że w kl. I-III również oceny bieżące są ocenami opisowymi. Niby to logiczne,że oceny klasyfikacyjne opisowe powinny wynikać z ocen bieżących też opisowych - ale nie dla wszystkich jest to logiczne. Tzw. niereformowalni i leniwi w obecnym zapisie widzą możliwość stosowania w I-III ocen cyfrowych (tak jak w IV - VI). Zbyt dużo czasu i sił traci się na sejmiki, aby przekonac ich do słuszności oceniania opisowego. Dokładne usciślenie zapisu nie prowokowałoby do powrotu do dawnych, niekoniecznie słusznych zasad.
beera11-10-2004 08:42:55   [#45]

:-)))

Jolu- masz rację- dyskusje były- ale mi one ( te semestry) nie przeszkadzały  takze podczas nich;-)) Po prostu w dyskusji śmy sobie wyjaśniali- z tym forum pewnie problem jest taki, ze po dyskusjach wiele problemow przestaje być problemami- taka wartośc dodana do forum:-)) Za zmianę imienia- przepraszam :-))
I oczywiście- "okres czasu" zmienię. Moje "kurde" do Romana bylo przyjacielskie bardzo- bo lubię Romana straszliwie;-)) i nie bylo "czepialskie:-))

Z postem Danusi mam problem- ponieważ osobiście jestem absolutnie za ocenianiem opisowym w trakcie całego procesu nauczania. KOnsekwencje stosowania oceny "stopniowej" zakończonej oceną opisową uważam za niekorzystne. I w dodatku pasujące do siebie jak pięść do nosa.
Jednak- obiektywnie rzecz biorąc uznaję autonomię szkół w tym względzie ( niestety)

Proponuję więc w konsekwencji- nie wskazywać stanowiska  ( bo tu się różnimy( tzn- nie ja z danusią ;-)) lecz po prostu zapytać- to możemy bez narażenia się na to, ze przedstawiamy pogląd, ktory nie jest wyznawany przez wszystkich- ok?

Jola11-10-2004 08:56:32   [#46]
w dyskusji śmy sobie wyjaśniali 
Prawda, ale nie wszyscy przecież z forum korzystają,
a wątpliwości mogą mieć podobne, więc może błądzą, źle interpretują?

Nie myślałam tak, że czepiasz się Romana :-) Pisałam o sobie.
beera11-10-2004 09:08:23   [#47]

;-))

Jasne Jolu- napisalam, ze to ujmiemy- po prostu sobie prywatnie napisalam, ze dla mnie to już nie jest problem- dzięki gadaniu tu

Ewa z Rz11-10-2004 09:52:10   [#48]

jestem przeciw

jakimkolwiek działaniom z naszej strony (i nie tylko) ograniczającym autonomię szkół w tej materii.

Nie wierzę również by przepisy (o których pisze Dorota) dały oczekiwany przez nią skutek. Sądzę, że by to doprowadziło do jeszcze większego zamieszania...

Wprowadzenie oceny opisowej tak kategorycznie i błyskawicznie (bez dostatecznego przygotowania) i tak zrobiło już zbyt wiele złego tej ocenie właśnie - ocenianie opisowe trzeba wprowadzać stopniowo, ono musi się dokonać w płaszczyźnie mentalnej nauczycieli, uczniów i rodziców, by spełniło swoje zadanie.

Owszem należało wprowadzić ocenę opisową w kl. 1-3, ale trzeba było to najpierw rzetelnie przygotować. Następnym krokiem powinno być wprowadzenie oceny opisowej do oceny zachowania (jeśli zachowanie w ogóle oceniać). A później można myśleć o opisówce w z przedmiotów również w klasach starszych, czy o jeszcze innym systemie oceniania.

Jak się dłużej zastanawiam nad sposobem oceniania, to wychodzi mi, że jest on nierozerwalnie związany z systemem nauczania. W systemie klasowo-lekcyjnym ocenianie przedmiotowe w sposób opisowy prowadzi nieuchronnie do obniżenia poziomu kształcenia. Dla sprawności tego systemu istotna jest promocja, a pojęcie to traci zupełnie swoje znaczenie przy stosowaniu oceny opisowej. Zatem widzę postępującą dysharmonię pomiędzy sposobem oceniania a systemem nauczania... i obawiam się skutków jakie mogą być z tym związane.

beera11-10-2004 10:32:53   [#49]

ewa

od momentu wdrożenia tego przepisu minęło już dostatecznie dużo czasu by się przygotować do oceniania zachowania w formie opisowej.

Bowiem lat minęło kilka- był czas na próby i eliminację błędów. W zasadzie teraz jest czas na zbieranie owoców ciężkiej pracy- jesli się ją wykonalo ( oczywiście)

Jednak i ja jestem zdanie, ze postulować o coś, co w efekcie ogranicza autonomię nie możemy - jednak zadac pytanie- tak

Ewa z Rz11-10-2004 10:48:35   [#50]

nie wiem czy się dobrze rozumiemy...

Pytać o klasyfikacyjne ocenianie opisowe zachowania w klasach starszych? Ależ tak! Nawet postulować!

Klasyfikacyjne ocenianie opisowe z przedmiotów w klasach starszych? Nad tym to bym się poważnie zastanowiła... Ale pytac można...

Ale postulować czy nawet pytać o cokolwiek co dotyczy oceniania bieżącego? W żadnym wypadku! Przecież mamy w tej chwili zupełnie wolną rękę - każda szkoła może to robić jak chce... Więc jakiekolwiek wspominanie (nawet pytanie) o tym sugeruje, że ta autonomia nam "ciąży" - i z tym sie nie zgadzam! Mnie nie ciąży! Wręcz przeciwnie ciąży mi brak autonomii w różnych innych obszarach pracy szkoły.

strony: [ 1 ][ 2 ]