Forum OSKKO - wątek

TEMAT: zespół nauczycieli uczących w danej klasie
strony: [ 1 ]
Basik05-10-2004 13:50:46   [#01]

Kochani, czy macie takie zespoły? Jak one funkcjonują, jakie są ich zadania? Jakie macie na ten temat zapisy w satucie szkoły, gdzie określa się zdania zespołów.Jak wyglądają ich zebrania? Taki historyk musiałby u mnie uczestniczyć w kazdym. Widzę potrzebę ich tworzenia, ale  nie bardzo wiem, jak to rozwiązać organizacyjnie.

Marek Pleśniar05-10-2004 14:21:21   [#02]

to jak mówienie prozą - chyba nie warto formalizować

wszystkiego co się rusza.

każdy ma takie zespoły - one po prostu są - przecież każda klasa je ma.

 Jesli powiesisz kartkę - "proszę nauczycieli uczących klasę 6c" to kto przyjdzie?

- jak sławetny "system zapewniania jakości" - masz go ale nie musisz mieć  go na dokumencie pt "system.." :-)

ola 1305-10-2004 15:15:18   [#03]

Ponieważ moja szkoła jest mała (wszyscy uczą we wszystkich klasach) wobec czego jest tylko jeden zespół tzw. zespół II etapu edukacyjnego w odróżnieniu od zespołu I etapu edukacyjnego. I problem rozwiązany. Jest cieplutko więc my też trzymajmy się cieplutko.

dorota s p05-10-2004 16:03:42   [#04]

Takie zespoły zastąpiły u nas (w wielkiej szkole), w roku szkolnym 2003/2004 Zespół  Wychowawczy, którego funkcjonowanie zawieszono eksperymentalnie na jeden rok. Ubiegłoroczne doświadczenie pokazało, że są to bardzo potrzebne i bardzo sprawdzone rozwiązania do reagowania na sprawy doraźne.  Gdy w danej klasie coś się zadziało ( przeważnie niedobrego, ale nie tylko ) , zespół nauczycieli uczących zbierał sie za godzinę i pod okiem pedagoga i wicedyrektora, na gorąco reagował . Wszyscy czuli się ważni i odpowiedzialni, a przede wszystkim znali młodzież, o której mówili.  Po roku doświadczeń wybieramy rozwiązanie pośrednie: reaktywacja Zespołu Wychowawczego (nieco odchudzony) i utrzymanie Zespołow Nauczycieli Danej Klasy (wyłacznie do działań doraźnych). Ten pierwszy nie dał się zastąpić przy sprawach systemowych, dotyczacych ogółu i   wymagających dłuższego działania. Z kolei jest obecnie odciążony  od problemów zaistniałych w danej klasie, przy rozwiązaniu których ważna jest znajomość ucznia. Polecam goraco !

I jeszcze jedna uwaga : ten zespól ma w założeniach  oświatowych brać udzial w tworzeniu szkolnego zestawu programow nauczania  na poziomie danej klasy. Wydaje mi się, że (przynajmniej w szkołach ponadgimnazjalnych) większy wpływ na wybór programu nauczania mają prace w  komisjach przedmiotowych

Ganges05-10-2004 16:41:30   [#05]

W związku z koniecznością dopasowywania programu do indywidualnych potrzeb i możliwości wychowanków , zespół klasowy uczestniczy w tworzeniu programów indywidualnych  dla każdego ucznia. Ale to w szkole specjalnej. Może w masówkach macie jeszcze inne zastosowania takiej instytucji.

Basik06-10-2004 09:19:13   [#06]
doroty pomysł jest mi najbliższy. Pójdę w tym kierunku starając się jednoczesnie uniknąc formalizmu o ile to możliwe.
Rycho06-10-2004 09:41:52   [#07]

to nie jest kwestia formalizmu

tylko rozwiązań organizacyjnych i ustelenia odpowiednich zadań dla zespołów, które się w szkole tworzy (powołuje).
 
Marek ma tu rację, że zespół nauczycieli uczących w klasie po prostu jest. I nie ma potrzeby formalnie go powoływać.
 
Pytanie, czy taki zespół(y) robi coś poza tym, że uczy w danej klasie.
Czy też w systemie organizacyjnym szkoły mają nauczyciele takiego zespołu coś jeszcze do zrobienia oprócz uczenia w klasie.
 
Osobiście mnie ta sprawa dość zajmuje i ciekawi. Od kilku lat nauczyciele pracują w różnych zespołach i dziś mogę powiedzieć, że tak w mojej jak i nauczycieli opinii przynosi to dobre efekty. Spotykają się w każdym tygodniu i nikt już teraz nie narzeka, że musi to robić. Czasem nawet wyznaczają sobie dodatkowe spotkania, żeby "załatwić" jakiś problem.
A organizacyjnie wygląda to tak:
 

     SZKOLNY ZESPÓŁ KIERUJĄCY – złożony z dyrekcji szkoły, koordynatorów zespołów wychowawczych i przedmiotowych,, opiekuna Samorządu Uczniowskiego. W zależności od potrzeb dyrektor szkoły może powołać do zespołu inne osoby.

     ZESPOŁY WYCHOWAWCZE – złożone z wychowawców klas danej grupy wiekowej:

- klas  I – III
- klas  IV – VI

Pracą danego zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły.

Pracami zespołów kieruje koordynator zespołów wychowawczych powoływany przez dyrektora szkoły.

      ZESPOŁY  PRZEDMIOTOWE :

- humanistyczny,
- przyrodniczy,
- matematyczno – informatyczno – techniczny,
- języków obcych,
- kultury fizycznej,
- kształcenia zintegrowanego.

Pracą danego zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.
Pracami zespołów kieruje koordynator zespołów przedmiotowych powoływany przez dyrektora szkoły.

     ZESPOŁY UCZĄCYCH W KLASACH – złożone z nauczycieli prowadzących zajęcia w danym oddziale, 

      ZESPOŁY PROBLEMOWO – ZADANIOWE – powoływane doraźnie w celu wykonania określonych zadań.

Zadania zespołów : 

1.        SZKOLNY ZESPÓŁ KIERUJĄCY

      a)       analiza procesu nauczania i wychowania szkoły,
b)       tworzenie systemu opieki nad uczniem,
c)       koordynacja całości działań wewnątrzszkolnych,
d)       wspieranie koordynatorów i przewodniczących zespołów w organizacji ich pracy,
e)       koordynacja planów i programów nauczania (zwłaszcza tych dot. całej szkoły, np. ścieżek międzyprzedmiotowych.),
f)        planowanie i ocenianie działań,
g)       planowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli,
h)       organizacja pomocy dla wszystkich (uczeń, rodzic, nauczyciel),
i)         ustalenie zakresów i obszarów współpracy z innymi służbami społecznymi.

2.        ZESPOŁY WYCHOWAWCZE

   Ocena procesu nauczania i wychowania poszczególnych uczniów pod kątem wykrywania potrzeby udzielenia pomocy, wypracowanie wspólnej linii działania w pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej, dobór metod i form pracy z dziećmi, podejmowanie działań prewencyjnych, niesienie pomocy psychologiczno - pedagogicznej uczniom na terenie szkoły, oraz:

   Klasy I – III:

      diagnoza wczesnoszkolna,
wdrażanie do samodzielności,
indywidualizacja pracy z uczniem
eliminowanie wczesnych niepowodzeń szkolnych,
pomoc rodzinie

    Klasy IV – VI:

      łagodzenie stresu związanego z przekroczeniem progu edukacyjnego.

      praca z uczniami z problemami, indywidualizacja pracy z uczniem,
pomoc rodzinie,
organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
przygotowanie do właściwego pokonania kolejnego progu edukacyjnego (szkoła podstawowa  – gimnazjum).

3.        ZESPOŁY UCZĄCYCH W KLASACH:

      a)       ustalenie zestawów programów nauczania dla danego oddziału,
b)       bieżąca analiza i ocena procesu nauczania i wychowania w danym oddziale,
c)       realizacja ustalonych indywidualnych programów pracy z uczniami wymagającymi pomocy, analiza ich skuteczności oraz ewentualna modyfikacja.

4.        ZESPOŁY PRZEDMIOTOWE:

    a)       planowanie pracy zespołu w danym roku szkolnym,
b)       uzgadnianie sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
c)       opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania, przygotowywanie narzędzi do tych badań,
d)       współdziałanie w organizowaniu pracowni,
e)       planowanie i organizacja wewnętrznego doskonalenia zawodowego.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]