tylko rozwiązań organizacyjnych i ustelenia odpowiednich zadań dla zespołów, które się w szkole tworzy (powołuje).
Marek ma tu rację, że zespół nauczycieli uczących w klasie po prostu jest. I nie ma potrzeby formalnie go powoływać.
Pytanie, czy taki zespół(y) robi coś poza tym, że uczy w danej klasie.
Czy też w systemie organizacyjnym szkoły mają nauczyciele takiego zespołu coś jeszcze do zrobienia oprócz uczenia w klasie.
Osobiście mnie ta sprawa dość zajmuje i ciekawi. Od kilku lat nauczyciele pracują w różnych zespołach i dziś mogę powiedzieć, że tak w mojej jak i nauczycieli opinii przynosi to dobre efekty. Spotykają się w każdym tygodniu i nikt już teraz nie narzeka, że musi to robić. Czasem nawet wyznaczają sobie dodatkowe spotkania, żeby "załatwić" jakiś problem.
SZKOLNY ZESPÓŁ KIERUJĄCY – złożony z dyrekcji szkoły, koordynatorów zespołów wychowawczych i przedmiotowych,, opiekuna Samorządu Uczniowskiego. W zależności od potrzeb dyrektor szkoły może powołać do zespołu inne osoby.
ZESPOŁY WYCHOWAWCZE – złożone z wychowawców klas danej grupy wiekowej:
- klas I – III
- klas IV – VI
Pracą danego zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły.
Pracami zespołów kieruje koordynator zespołów wychowawczych powoływany przez dyrektora szkoły.
ZESPOŁY PRZEDMIOTOWE :
- humanistyczny,
- przyrodniczy,
- matematyczno – informatyczno – techniczny,
- języków obcych,
- kultury fizycznej,
- kształcenia zintegrowanego.
Pracą danego zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.
Pracami zespołów kieruje koordynator zespołów przedmiotowych powoływany przez dyrektora szkoły.
ZESPOŁY UCZĄCYCH W KLASACH – złożone z nauczycieli prowadzących zajęcia w danym oddziale,
ZESPOŁY PROBLEMOWO – ZADANIOWE – powoływane doraźnie w celu wykonania określonych zadań.
Zadania zespołów :
1. SZKOLNY ZESPÓŁ KIERUJĄCY
a) analiza procesu nauczania i wychowania szkoły,
b) tworzenie systemu opieki nad uczniem,
c) koordynacja całości działań wewnątrzszkolnych,
d) wspieranie koordynatorów i przewodniczących zespołów w organizacji ich pracy,
e) koordynacja planów i programów nauczania (zwłaszcza tych dot. całej szkoły, np. ścieżek międzyprzedmiotowych.),
f) planowanie i ocenianie działań,
g) planowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli,
h) organizacja pomocy dla wszystkich (uczeń, rodzic, nauczyciel),
i) ustalenie zakresów i obszarów współpracy z innymi służbami społecznymi.
2. ZESPOŁY WYCHOWAWCZE
Ocena procesu nauczania i wychowania poszczególnych uczniów pod kątem wykrywania potrzeby udzielenia pomocy, wypracowanie wspólnej linii działania w pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej, dobór metod i form pracy z dziećmi, podejmowanie działań prewencyjnych, niesienie pomocy psychologiczno - pedagogicznej uczniom na terenie szkoły, oraz:
Klasy I – III:
diagnoza wczesnoszkolna,
wdrażanie do samodzielności,
indywidualizacja pracy z uczniem
eliminowanie wczesnych niepowodzeń szkolnych,
pomoc rodzinie
Klasy IV – VI:
łagodzenie stresu związanego z przekroczeniem progu edukacyjnego.
praca z uczniami z problemami, indywidualizacja pracy z uczniem,
pomoc rodzinie,
organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
przygotowanie do właściwego pokonania kolejnego progu edukacyjnego (szkoła podstawowa – gimnazjum).
3. ZESPOŁY UCZĄCYCH W KLASACH:
a) ustalenie zestawów programów nauczania dla danego oddziału,
b) bieżąca analiza i ocena procesu nauczania i wychowania w danym oddziale,
c) realizacja ustalonych indywidualnych programów pracy z uczniami wymagającymi pomocy, analiza ich skuteczności oraz ewentualna modyfikacja.
4. ZESPOŁY PRZEDMIOTOWE:
a) planowanie pracy zespołu w danym roku szkolnym,
b) uzgadnianie sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
c) opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania, przygotowywanie narzędzi do tych badań,
d) współdziałanie w organizowaniu pracowni,
e) planowanie i organizacja wewnętrznego doskonalenia zawodowego.