Forum OSKKO - wątek

TEMAT: upośledzenie w stopniu lekkim
strony: [ 1 ]
bbor04-10-2004 22:34:43   [#01]
Jakie procedury zachować w przypadku, gdy uczeń w miesiącu wrzesniu uzyskał orzeczenie o upośledzeniu w stopniu lekkim. ( jakim program, jaka procedura włączenia do SZPN, Przedmiotowe systemy nauczania itp.)
Jolanta Szuchta05-10-2004 08:10:38   [#02]

Jak szkoła?ktora klasa?

wtedy dam odpowiedz bo mam ucznia takiego o jakim piszesz w szkole podstawowej,ale w klasach 1-3.
Jacek05-10-2004 09:14:51   [#03]
Mam takiego ucznia w gimnazjum (klasa obecnie trzecia) dodatkowo ma nauczanie indywidualne ze względu na niepełnosprawność. Od momentu uzyskania orzeczenia z PPP o upośledzeniu czyli od klasy drugiej realizujemy z nim program klasy specjalnej. Jeden z nauczycieli ma ukończone studia podyplomowe do nauczania w szkołach specjalnych więc "przeszkolił" pozostałych nauczycieli zorganizowaliśmy podręczniki i programy do kształcenia specjalnego (część bezpłatnie z WSiP, część pozyczona od szkoły specjalnej, która jest u nas w mieście). Nauczyciele realizujący przydzielona godziny mają zgodnie z gminnym regulaminem dodatek za trudne i uciążliwe warunki pracy.
beera05-10-2004 09:44:15   [#04]

ej...

realizować program szkoły specjalnej można wówczas gdy jest orzeczenie o potrzebie  ksztalcenia specjalnym- nie orzeczenie o uposledzeniu

Natomiast dziecko uposledzone w stopniu lekkim traktuje się  tak:

Program realizuje się taki sam jak dla innych dzieci:
§ 1. Określa się podstawę programową:

1) wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2) kształcenia ogólnego dla:
a) szkół podstawowych i gimnazjów, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia,
b) uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych, gimnazjach i oddziałach przysposabiających do pracy w zasadniczych szkołach zawodowych, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia

 tylko:
       § 6. 1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

nawet ocenianie jest normalne- tzn stopniem, bo:
      5. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 12 ust. 4 i § 13 ust. 5.

            7. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 12 ust. 4 i § 13 ust. 5.

Dziecko uposledzone w stopniu lekkim to dziecko o specjalnych potrzebach, ale różnią się te potrzeby od potrzeb uczniów uposledzonych w stopniu umiarkowanym i znaczym

( no chyba, ze mowimy o sprzężeniach- ale tego, jak rozumiem z postu tu nie ma)

Jacek05-10-2004 10:04:53   [#05]
Asiu, mój gimnazjalista ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w kórym stwierdza się upośledzenie w stopniu lekkim i drugie orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego więc u mnie wszystko się zgadza, natomiast nie wiem jak to wygląda u bbora
beera05-10-2004 12:38:54   [#06]

no domyśliłam się

że u Ciebie to tak własnie:-)

ale ciekawa jestem- oceniacie go normalnie- nie opisowo?
I  jaki program dla uposledzenia umyslowego w stopniu lekkim?
Bo, kurcze nie mogę na taki trafić- może ja mam zle informacje

Mam tu jeszcze takie  wątpliwosci- pomóż je rozwiać, bo:
8. W świadectwach szkolnych promocyjnych oraz świadectwach ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum, wydawanych uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, kształcącym się w szkołach ogólnodostępnych lub w szkołach (oddziałach) integracyjnych oraz szkołach specjalnych dla uczniów z normą intelektualną, na drugiej stronie świadectwa nad "Wynikami klasyfikacji końcoworocznej" umieszcza się adnotację "uczeń/uczennica realizował(a) program nauczania dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia wydanego przez...... ", wpisując nazwę poradni psychologiczno-pedagogicznej, która wydała orzeczenie.

Z tego zapisu wynika, że nie jest to program szkoły specjalnej- tylko zastosowanie par6 rozporządzenia o ocenianiu- czyli normalne oceny z opisaną wyżej adnotacją.
Umiarkowani i znaczni mają zupełnie inny sposób oceniania- opisowy.

Podstawa programowa dla lekkich jest taka sama jak dla innych dzieci.
Program ok- pewnie może być inny- ale musi zawierać podstawę- dobrze rozumiem?

 Przy okazji- dasz mi namiary na dobry program dla lekkich?

:-)

Nionka05-10-2004 13:01:27   [#07]
Ze strony www.wsip.com.pl mozna było ściągnąć kilka programów nauczania dla dzieci uposledzonych umysłowo w stopniu lekkim, także do gimnazjum.
beera05-10-2004 13:17:40   [#08]

:-))

dziwne jak czlowiekowi nie przychodzą do glowy najprostsze adresy:-)

dzięki

bbor05-10-2004 15:46:16   [#09]
mam 2 uczniów w klasie VI i 1 w II,uposledzenie w stopniu lekkim, którzy mają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W związku z tym czy mają realizować program szkoły specjalnej ( np.  wsip - owski) i wpisać go do SZPN, czy należy opracować dla nich przedmiotowe systemy oceniania itp.
maeljas05-10-2004 16:06:44   [#10]

możecie wybrać  taką opcję

 - nauczyciele modyfikują programy nauczania dostosowując je do możliwości percepcyjnych uczniów z upośledzeniem  oraz  w swoich PSO nanoszą uwagi dotyczące wymagań

Ciężko wam będzie pracować na osobnych programch - te wsipowskie zwykle  nie " komponują " się z innymi programami (np. do języka polskiego jest li tylko przeróbką starego programu jeszcze sprzed reformy...

bbor05-10-2004 18:29:10   [#11]
Dzięki ! Teraz mam już o wiele jaśniej w głowie. Rzeczywiście z tą modyfikacją to będzie chyba najlepsze rozwiązanie. Lecz,  czy zmodyfikowane programy należy umieścić w Szkolnym Zestawie Programów Nauczania?
Jolanta Szuchta05-10-2004 19:02:30   [#12]

Dla klasy 2

jest program wsipowski,ja właczyłam do szkolnego zestawu programow.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]