Forum OSKKO - wątek

TEMAT: ocena wyższa niż przewidywana
strony: [ 1 ][ 2 ]
Konto zapomniane28-09-2004 12:36:30   [#01]

Proszę o wyjaśnienie co to jest ocena wyższa niż przewidywana.

Rozp. w sprawie warunków... Rozdział 2 paragraf 4

beera28-09-2004 12:43:09   [#02]

hm..

przewidywana to np. 3, a wyższa, to 4,5, lub 6

:-))

Marek Pleśniar28-09-2004 13:30:14   [#03]
zgadza się:-)
Konto zapomniane28-09-2004 14:05:53   [#04]

Ale jak można na początku roku szkolnego przewidzieć ocenę semestralną a tym bardziej wyższą niż przewidywana . Może byłoby to jasne, gdyby był egzamin sprawdzający.

beera28-09-2004 14:12:15   [#05]

???

ale jak " na początku roku"?

Na początku roku nie musisz podawać przewidywanej oceny tylko warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana oceny.

jeślio chodzi o przedmioty edukacyjne- na pewno najprostszym sposobem jest powrót do egzaminu sprawdającego

Iw128-09-2004 14:18:24   [#06]

ocena wyższa

Myśle,że o to właśnie chodzi, my to nazywamy w stosunku do oceny z przedmiotów egz. sprawdzającym.
Konto zapomniane28-09-2004 14:27:41   [#07]
Dzięki bardzo wszystkim :)
Zola28-09-2004 19:11:00   [#08]
oświećcie mnie jaka to różnica
wynik egzaminu a uzyskana ocena
taki zapis jest przy egzaminie poprawkowym i klasyfikacyjnym
"protokół zawiera wynik egzaminu  oraz uzyskaną ocenę"
Marek Pleśniar28-09-2004 19:12:33   [#09]
zdany / niezdany + ocena?
Zola28-09-2004 20:24:08   [#10]
to jest Marek troche ble, bo jak jest ndst to wiadoomo, że niezdany a jak dst, dop itd. to zdany , po diabła powielanie informacji
eryk28-09-2004 21:50:48   [#11]

zdecydowaliśmy z gronem że przewidywana ocena to ocena śródroczna i takie pojęcie wprowadziliśmy do statutu, bo nie jest ono uregulowane w rozporządzeniu...... do miesiąca po feriach zimowych uczeń może  dowiedzieć się jak uzyskać ocenę wyższą niż przewidywana - jest to bardzo bezpieczne wyjście.....inaczej doszłoby do egzaminu sprawdzającego np. przed samą klasyfikacją a za parę dni do sprawdzianu gdy rodzic odwoła się od oceny, bo w/g niego była wystawiona niezgodnie z prawem.....jak Wam się podoba?

                                           pozdrawiam!

Mati28-09-2004 22:08:55   [#12]

my podobnie

takie rozwiązanie jak eryk  zastosowaliśmy co do  oceny zachowania,a oceny przewidywane  z zajęć edu  na miesiąc przed końcem roku/konfer/   i jak uczeń będzie chciał zgłasza  chęć poprawy na piśmie  i dalej coś w stylu egzaminu sprawdz  zadania przygotowane zgodnie z kryteriami na ocenę   a potem  to paragraf 17 p1 p2

Alfred29-09-2004 08:44:37   [#13]

Ocenianie w tabeli

 

 

 

 

§ 3, ust.3,

pkt.1

Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych

Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

 

wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;

 

sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

 

§ 4, ust.1, pkt.1-3

§ 3, ust.3,

pkt.6

Ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych(…)

Warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych

§ 3, ust.3,

pkt.2

Ustalanie kryteriów oceniania zachowania

Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

§ 4, ust.2

§ 3, ust.3,

pkt.6

Ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane (…) rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

§ 3, ust.3,

pkt. 4

Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych

 

§ 15

§ 3, ust.3,

pkt. 7

Ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce

Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia

§ 3, ust.3,

pkt.4

§ 3, ust.3,

pkt.3

Ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole

 

Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie

§ 3, ust.2,

pkt.1

Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju

§ 3, ust.2,

pkt.2

Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu

§ 3, ust.3,

pkt.3

Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej

§ 3, ust.3,

pkt.5

Stworzenie uczniowi szansy uzupełnienia braków

§ 14

§ 3, ust.3,

pkt.5

Ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

 

Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 17.

§ 16.

Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego,

Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 17.

 

 

§17.

ust.2

 

Przypadek:

W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny

W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

 

W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

 

§ 17.

ust.2, pkt.1-2

Alfred29-09-2004 09:23:57   [#14]

Zanim weszło w życie rozporządzenie z 19 kwietnia 99 r. mieliśmy z góry określone semestry, egzaminy sprawdzające i inne uregulowania. Było ok, bo co kazano, to się robiło. 

Ale w imię autonomii szkół weszło toto z 19 kwietnia 99 r. A jak wchodziło to się mówiło, że może być okresów (sródroczów) tyle, ile dusza ciała pedagogicznego zapragnie. Od pomysłowości tegoż ciała zależała też skala ocen śródrocznych. „Róbta co chceta”- autonomicznie, mądrze, statutowo.

No i rzuciliśmy się do pracy. Zespoły takie i siakie, jeden do systemu oceniania, drugi do kryteriów zachowania, a jeszcze inny do trybów, procedur..

I już wtedy pojawił się problem, bo  w rozporządzeniu nie było pojęcia egzaminu sprawdzającego." W większości znanych mi szkół coś tam podobnego do egzaminu sprawdzającego stworzono. W większości szkół nie przyjął się inny podział na okresy (semestry) niż na dwa, po staremu. W większości szkół nie przyjęła się śródroczna skala ocen, która różniłaby się od skali urzędowej, końcoworocznej.

Szła też batalia o stopień precyzyjności formułowanych wymagań edukacyjnych. Wsadzać wszystkie poziomy, tj. KPRDW czy tylko P i PP? No i powstały dwie akademie. Jedna, że tak, druga, że siak. Najnowsze rozporządzenie nie budzi wątpliwości. Zwyciężyła Akademia KPRDW (§ 3, ust.3, pkt.1).

...............................................................................................................................................................................................................................

Ale co z tymi warunkami i trybem uzyskania wyższej niż przewidywana roczna?

Zastanawiamy się znowu nad tym, co poeta chciał powiedzieć. Powiedział tyle, ile powiedział. Resztę muszą dopowiedzieć ciała pedagogiczne. I to mi się osobiście podoba, bo zmusza do myślenia. A myślenie rozwija.

Myślę więc, że wpędziliśmy się deczko w maliny z tą nadinterpretacją klasyfikacji śródrocznej (semestralnej), przypisując śródroczną nam a semestralną im. Od 19 kwietnia 1999 r. najważniejsza stała się "filozofia oceniania", jako spójnego systemu informacyjnego, czyli WSO. To najnowsze rozporządzenie zdaje się taką filozofię wzmagać. Zdaje się.

Myślenie o semestrze jako „okresie nauki” zarezerwowanym dla szkół wieczorowych spowodował ust.2, § 18 rozporządzenia, który mówi, że „Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy)” jeżeli coś tam..

 

Semestr w naszych szkołach różni się tym od semestru w szkołach nie naszych, że w tych drugich może być promocja na semestr programowo wyższy, a w naszych szkołach promocja do klasy programowo wyższej.

Nie ma znaczenia więc, jak będziemy nazywali. Pojęcie "semestru" spokojnie wpasowuje się w podział roku na dwa. Nie wpasowuje się tam, gdzie jest kilka okresów.

Myślę więc sobie.., myślę.., że informacja jest wtedy czytelna, jeśli ujęta jest w proste ramy organizacyjne.

Myślę też, że ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen w przypadku utożsamienia jej z oceną śródroczną byłoby bardzo trudne technicznie i może otworzyć lawinę odwołań w związku z par.17.

Alfred29-09-2004 09:30:03   [#15]

pewnie gmatwam..

Przewidywana roczna ocena jako ocena śródroczna, tj.ocena sródroczna rzuca cień na ocenę roczną;-)

Ustalmy warunki i tryb, pamiętając o prawie ucznia, rodzica (opiekuna prawnego) do informacji, którą określa rozporządzenie w § 3, ust.2.

 

Wymogi formalne:

  1. Ustalenie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
  2. Ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania”.

 

Klasyfikowanie śródroczne, czyli:

 

  1. Informowanie ucznia o poziomie:

a)      osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie:

·        określenie, na jakim poziomie wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, znajduje się uczeń w dniu klasyfikowania,

·        w jaki sposób były sprawdzane osiągnięcia edukacyjne ucznia,

·        w jakich obszarach poczynił postępy,

·        w jakich obszarach uczeń nie poczynił postępów,

·        co uczeń winien spełnić, aby było możliwe kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej.

b)      zachowaniu  oraz postępach w tym zakresie, tj. uzasadnienie oceny zachowania w kontekście warunków i sposobu oraz kryteriach oceniania zachowania

·        kryteriów oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

2.      Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o:

a)      postępach,

b)      trudnościach w nauce,

c)      zachowaniu,

d)      specjalnych uzdolnieniach ucznia;

  1. Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
  2. Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
  3. Stworzenie uczniowi szansy uzupełnienia braków.

 

Jak sprecyzować w statucie "warunki i tryb", by zachować prawo do takiej informacji?

beera29-09-2004 11:34:54   [#16]

nie gmatwasz

dla mnie bradzo to przejrzyste i czytelne- rozumiem pytania, to już coś ;-)

hm.. chyba troche ściągnę- można?

A nad problemami pomyslę

;-)

Alfred29-09-2004 13:55:40   [#17]

Bóg zapłać za dobre słowa;-) ..nie ma takiej rzeczy..:-)

Wariant "prosty"

 

§ 1

 

  1. Wewnątrzszkolny system oceniania, zwany dalej WSO, został opracowany…itd. (podstawy prawne).
  2. WSO zapewnia prawa dziecka i ucznia do pełnej informacji, itd.. zgodnie z … oraz Deklaracją Praw ..i czymś ..tam..

 

§ 2 (żywcem z rozporządzenia z małymi wstawkami)

 

1.      Przyjmuje się zasadę, że główny ciężar informacyjny w kontekście oceniania spoczywa na ocenianiu bieżącym.

2.      Ocenianie śródroczne stanowi zwartą informację na temat osiągnięć edukacyjnych oraz zachowaniu ucznia za miniony okres nauki.

  1. Szczegółowe cele i zakresy oceniania wewnątrzszkolnego określają Przedmiotowe Systemy Oceniania, zwane dalej PSO, stanowiące załączniki do WSO.

4.      Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1)      informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;

2)      udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

3)      motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

4)      dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;

5)      umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1)      formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

2)      ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

3)      ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;

4)      przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;

5)      ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 12 ust. 2 i § 13 ust. 3 rozporządzenia oraz w §…. WSO.

6)      ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

7)  ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

 

§ x

 

  1. Rok szkolny – dwa semestry.
  2. Klasyfikowanie śródroczne – styczeń.
  3. Klasyfikowanie roczne – czerwiec.
  4. Sformułowanie ocen z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych na tydzień przed klasyfikowaniem rocznym (wypisanie ocen w dzienniku długopisem lub atramentem).
  5. Poinformowanie ucznia i rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanych ocenach rocznych z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych – na tydzień przed klasyfikowaniem rocznym.
  6. Poinformowanie ucznia i rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanej ocenie zachowania w połowie 2 semestru.
  7. Egzamin klasyfikacyjny – przed klasyfikowaniem śródrocznym i rocznym.
  8. Egzamin sprawdzający zgodnie z warunkami i trybem, o których mowa w § y w odniesieniu do zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych.
  9. Kontrakt zawarty pomiędzy uczniem, wychowawcą i rodzicami (opiekunami prawnymi) w zakresie warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania.
  10. Egzamin poprawkowy – ostatni tydzień ferii letnich.
  11. Tryb odwoławczy zgodnie z § 17 rozporządzenia.

 

§ y

 

  1. Warunkiem uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych jest złożenie przez ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) stosownego podania do dyrektora szkoły.
  2. Tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych otwiera się w dniu przekazania informacji o przewidywanej ocenie rocznej pod warunkiem złożenia stosownego podania, o którym mowa w ust.1.

 § z

 

  1. Warunkiem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania jest zawarcie kontaktu, o którym mowa w § x, ust.9, pod warunkiem wypełnienia reguł kontraktu przez ucznia.
  2. Tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania otwiera się w dniu przekazania informacji o przewidywanej ocenie rocznej i po zawarciu stosownego kontraktu.
  3. W razie braku stosownego kontraktu uczniowi i jego rodzicom (opiekunom prawnym) nie przysługuje odwołanie od ustalonej rocznej oceny zachowania.

 

§ v

 

Poprzez tryb ustalenia rocznej oceny z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych oraz rocznej oceny zachowania należy rozumieć:

 

1) Poinformowanie ucznia, jego rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanych ocenach rocznych, na zasadach określonych w § x, ust.5-6.

2)      Skorzystanie przez ucznia, jego rodziców (opiekunów prawnych) z możliwości złożenia egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu sprawdzającego oraz z zasad ustalenia rocznej oceny zachowania.

Mawo30-09-2004 11:15:55   [#18]

ocena opisowa wyższa od przewidywanej?!

Czy, Waszym zdaniem, ten tryb też dotyczy kształcenia zintegrowanego, tzn. czy ocena opisowa może być wyższa od przewidywanej???
Jola30-09-2004 14:56:22   [#19]

Alfred

klarownie i sensownie :-)

Kosmetyczne poprawki proponuję w:
    § 2  ...według skali i w formach przyjętych w danej szkole;
- może lepiej też w  §…. WSO
     § z  ust.3 - zrezygnowałabym - masz to w ust.1

Jacek01-10-2004 10:22:57   [#20]

wkleję nasze proponowane ...

... zapisy, które sa dość zbieżne z tym co proponuje Alfred

§ 50

"Informację o przewidywanej rocznej klasyfikacyjnej ocenie zachowania przekazuje się uczniom i ich rodzicom nie później niż do 15 kwietnia danego roku, a przewidywaną roczną klasyfikacyjną oceną z zajęć edukacyjnych  i dodatkowych na miesiąc przez klasyfikacją"

§ xxx

9.    Ustala się następujące warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

1)   Uczeń lub jego rodzice w terminie 3 dni od przekazania informacji, o której mowa w § 50 ust. 6, składają w sekretariacie pisemny wniosek o chęci uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania z uwzględnieniem zasady, że ocena nie może zostać podwyższona o więcej niż jedną.

2)   Informują o tym fakcie wychowawcę klasy, który w formie pisemnego kontraktu określa warunki konieczne do spełnienia w terminie nie później niż trzy dni przed klasyfikacją roczną. Warunki zawarte w kontrakcie winny odzwierciedlać kryteria na poszczególne oceny zachowania określone w ust. 3 i muszą być rygorystycznie przestrzegane przez ucznia.

10.     Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana klasyfikacyjną roczną ocenę zachowania jeśli wypełni wszystkie postanowienia kontraktu a poprawa zachowania będzie wyraźna i niepodważalna oraz jeśli nauczyciele, a także uczniowie danej klasy nie wniosą umotywowanych zastrzeżeń co do wypełnienia kryteriów na daną ocenę w okresie objętym kontraktem.

 

§ yy

 

 

7.    Ustala się następujące warunki i tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych:

1)   W ciągu 3 dni od przekazania informacji, o której mowa w ust. 6, uczeń lub jego rodzice składają w sekretariacie pisemny wniosek o chęci uzyskania wyższej niż przewidywana oceny rocznej ze wskazaniem o jaką ocenę uczeń się ubiega.

2)   Poinformować o tym fakcie nauczyciela prowadzącego dane zajęcia, który pisemnie określa zakres materiału oraz konieczne wymagania do uzyskania oceny wskazanej we wniosku z określeniem terminów w jakich uczeń winien materiał opanować i wykazać się jego znajomością nie później jednak niż trzy dni przed klasyfikacją roczną.

3)   Rodzic i uczeń winni podpisać otrzymaną informację od nauczyciela, której kopię przechowuje się w dokumentacji do czasu ukończenia lub opuszczenia przez ucznia szkoły.

8.    Uczeń uzyskuje wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną, o którą ubiegał się we wniosku, jeśli spełni poniższe warunki:

1)   Dopełni trybu określonego w ust. 7.

2)   Wypełni wszystkie zalecenia nauczyciela, o których mowa w ust. 7 pkt. 2.

9.    Niezależnie od zapisów ust. 7 i 8 uczeń może uzyskać wyższą roczną ocenę klasyfikacyjną jeśli nauczyciel uzna, że spełnił kryteria na daną ocenę do terminu klasyfikacji rocznej.

Marek Pleśniar01-10-2004 11:12:01   [#21]

Mawo - Twoja wypowiedź ubawiła mnie szczerze - no i wskazała na absurd jakim jest w ogóle ocena - stopniem

Ukazujesz zagadnienie w fajnym swietle, dziękuję

w przypadku opisowej problem po prostu nie istnieje

wydaje się więc, że tryby uzyskiwania ocen wyższych itp to są rozwiązania problemów których w ogóle by nie było gdyby nie było ocen:-)

Mawo01-10-2004 11:27:39   [#22]

ocena opisowa

Dziękuję, że się odezwałeś. Moim zdaniem też nie, ale panie uczące w klasach I-III uparły się, że można, i przekonały część rady. Moje "dociekliwe" pytania uznały za obraźliwe. Pytam, żeby się podeprzeć Waszym autorytetem. Na moje nieszczęście w niektórych znowelizowanych WSO, które można znaleźć w internecie (patrz: Eduseek), też przyjęto takie rozwiązanie w I-III. Ot logika...

Pozdrawiam :-)

Marek Pleśniar01-10-2004 11:45:27   [#23]

"podwyższenie" oceny opisowej byłoby jakimś fałszerstwem chyba

ocena opisowa wskazuje jak jest, a nie jaką etykietkę w postaci stopnia się dziecku przykleja

jak więc powiedzieć - "nieprawda, nie jest jak jest lecz inaczej"?

eryk01-10-2004 13:39:52   [#24]

czy określenie trybu i warunków uzyskiwania wyższych niż przewidywane oceny musi oznaczać egzamin sprawdzający czy może to być tryb i warunki udzielenia informacji uczniowi lub rodzicowi co trzeba zrobić aby uzyskać wyższą ocenę /przedstawic mu jakie ma braki i co zgodnie z kryteriami oceniania musi zrobić aby uzyskać ocenę wyższą?/ co byłoby odnotowane tzn.podpisana przez ucznia lub rodzica notatka o tym, że poinformowanie miało miejsce.....

SławekL01-10-2004 14:45:15   [#25]
a czy można w Warunkach uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych umieścić sformułowanie, iż poprawiać mogą tylko ci uczniowie, dla których nauczyciel widzi taką szansę, określając im ocenę przewidywaną "łamaną" (dobry/bardzo dobry)
Mati01-10-2004 18:54:38   [#26]

SławekL

w rozporządzeniu jest

".......ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych .........;

 

u nas  zrobiliśmy wpis  do WSO  że  nauczyciel 2 tygodnie przed konf klasyf  końca roku   wystawia   niebieskim atram  przewidywaną ocenę  gdy   np  już uczeń  poprawi ocenę to nauczyciel  przekreśla i wpisuje  czerwonym  poprawioną   ostateczną .

przyda się  do statystyki  ile  w szkole "wykonano" procedur podwyższania   napewno będą ankiety z KO o to pytać

po co łamać tylko zamieszanie  ?

maeljas01-10-2004 18:58:56   [#27]

Eryk

właśnie tak zrobiliśmy jak napisałeś w #24:

czy może to być tryb i warunki udzielenia informacji uczniowi lub rodzicowi co trzeba zrobić aby uzyskać wyższą ocenę /przedstawic mu jakie ma braki i co zgodnie z kryteriami oceniania musi zrobić aby uzyskać ocenę wyższą?/ co byłoby odnotowane tzn.podpisana przez ucznia lub rodzica notatka o tym, że poinformowanie miało miejsce.....

Mati01-10-2004 19:03:33   [#28]

jeszcze uzupełnienie  .....

np przwidywana dobry/niebieski/  po  odpowiedzi na wyższą np

bardzo dobry /czerwony/

eryk02-10-2004 12:29:31   [#29]

maeljas

rozumiem że nie macie egzaminów sprawdzających?...........wiesz bo gdyby były - to najpierw przed konferencją egzamin sprawdzający a potem po zakończeniu roku sprawdzian /jeżeli ocena wystawiona jest niezgodnie z prawem/ a potem jeszcze egzaminy poprawkowe........to paranoja, absurd a nawet głupota, zgadzasz się?

                      pozdrawiam!

maeljas02-10-2004 14:02:36   [#30]

Eryku

właśnie tak jak piszesz - nie mamy egzaminów sprawdzających - na

miesiąc przed klasyfikacją roczną nauczyciel informuje o przewidywanej

ocenie - uzasadnia ją, uczeń więc wie dlaczego taka właśnie ocena -

jeżeli chce ją poprawić zgłasza to na piśmie - wtedy razem z

nauczycielem ustalają warunki ( zawierają tzw kontrakt)

- jest czas na sensowną poprawę  czyli sprawdzenie wiedzy i umięjętności ucznia (bo jeżeli umie wyżej niz ocenił n-l to dość szybko uda mu się spełnić warunki kontraktu).

I przy tym układzie chyba (mam taką nadzieję) nie będzie sytuacji odwoływania się od oceny z powodu złamania prawa

Iw102-10-2004 15:03:01   [#31]

Zgadzam się z Maeliasem. Sami sobie gmatwamy sytuację. Dlaczego nauczyciel ponownie ma określać uczniowi co ma zrobić lub czego się nauczyć, skoro ten o tym musi się obowiązkowo dowiedzieć od nauczycieli i wychowawcy już na początku roku

 Skoro jest pewien, że umie na więcej ,to na co czekać? Poza tym dla mnie ocena przewidywana nie jest wiążąca, bo może ulec podwyższeniu lub obniżeniu. Myśmy w WSO postawili warunki, kto może się ubiegać o podwyższenie oceny z przedmiotu i zachowania, bo inaczej każdy sobie coś wymyśli , a my nic nie będziemy robić tylko klasyfikować, sprawdzać i poprawiać Przecież tam nie mamy ' uczeń może", to sobie sami określamy.Inaczej zginiemy marnie. Uczeń tu-patrz rozporządzenie , jest tak skutecznie chroniony, że zmuszenie go do wysiłku nie zaszkodzi, a nas ochroni od roboty głupiego.

W kwesti sprawdzania, to myślę , że warto rozpatrzyć slowo- zastrzeżenie, bo w tym wypadku uczeń lub rodzic musi mi wskazać czego ono tyczy, czego nie zrobił nauczyciel lub  wychowawca.Uważam, że wniosek niuzasadniony można odrzucić, a jeśli ma rację to działać jak chce MENiS. Też daliśmy tylko podwyższanie o jeden stopień  i całe procedury chcemy zakończyć nie później niż dzień przed klasyfikacją, oprócz tych , które wymagają odrębnego trybu.

Ja z kolei rozmyślam nad par.3.3.1, czy to oznacza, że będziemy określali wymagania edukacyjne do śródrocza i potem, bo mnie zastanawia, czy w październiku mam nauczyć pisania planu wydarzeń, a w lutym opowiadania, ? Czy to moja nadgorliwośc, czy czepianie się mądrzejszych ode mnie.

Iw102-10-2004 15:38:47   [#32]
Popełniłam pomyłkę, chciałam napisać" uczeń ma prawo", -tego przy tworzeniu warunków i trbu uzyskiwania wyższej niż przewidywana, nie ma ,a nie "uczeń może" , bo właśnie tak myślę. Jeśli chce, to dlaczego tego nie uwzględniać, ale czy każdy?
krystyna02-10-2004 17:10:23   [#33]

no to wkleję moje...

Numeracja wynika oczywiście z naszego Statutu.

 

 

§ 28.  Tryb ustalania rocznych ocen klasyfikacyjnych.

1.      Poinformowanie uczniów i ich rodziców zgodnie z  § 20 i § 21. (chodzi tu o informacje wrześniowe o wymaganiach)

2.      Poinformowanie uczniów przez nauczycieli prowadzących poszczególne zajęcia edukacyjne oraz przez wychowawcę na 16 dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej, o przewidywanych dla nich rocznych ocenach klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz ocenie zachowania i wpisanie tych ocen w dzienniku lekcyjnym w kolumnie poprzedzającej wpis oceny rocznej.

3.      Poinformowanie rodziców (prawnych opiekunów) przez wychowawców na 14 dni (a więc mają 2 dni na przygotowanie "karteczek")przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej o przewidywanych  rocznych ocenach klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz ocenie zachowania, z zastrzeżeniem ust. 4.:

1)    na piśmie, podczas zebrań z rodzicami (prawnymi opiekunami), którzy potwierdzają przyjęcie informacji przez  podpis w dzienniku lekcyjnym

2)    w przypadku nieobecności rodziców (prawnych opiekunów) na zabraniu:

a)   wezwanie rodziców (prawnych opiekunów) po odbiór informacji

b)   w szczególnych przypadkach listownie – za potwierdzeniem odbioru.

4. Poinformowanie uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) przez wychowawców (po konsultacji z nauczycielami poszczególnych zajęć edukacyjnych) na 30 dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej o przewidywanych  rocznych ocenach niedostatecznych  (czyli przewidywane jedynki na miesiąc przed RP) z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i sporządzenie stosownej notatki w dzienniku lekcyjnym.

           

5. Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych: 

1)     Każdy uczeń ma prawo poprawienia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych .

2)     Nie ulegają zmianie kryteria oceniania.

3)     Do 3 dni od uzyskania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej uczeń (lub jego rodzice, prawni opiekunowie) zwraca się z pisemną prośbą do nauczyciela przedmiotu o podwyższenie przewidywanej oceny (na wniosku wg wzoru).(czyli jest 8-10 dni na poprawienie oceny)

4)     Nauczyciel następnego roboczego dnia od otrzymania wniosku ustala:

§        formy poprawy przewidywanej wcześniej oceny klasyfikacyjnej ;

§        termin poprawy ;

§        powiadamia ucznia (rodziców, prawnych opiekunów);

5)     Ustalona ocena nie może być niższa od przewidywanej.

6)     Ustaloną ocenę wpisuje się do dziennika lekcyjnego na 3 dni przed klasyfikacyjnym  plenarnym rocznym zebraniem RP.(tak jak wszystkie inne oceny)

7)     Dokumentację związaną z powyższą procedurą przechowuje nauczyciel do końca roku szkolnego tj. do 31 VIII.

6.  Na 3 dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele ustalają i wpisują oceny roczne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz ocenę zachowania do dziennika lekcyjnego.

7. Roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych uzyskana przez ucznia w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego, jest ustalona zgodnie z  § 30.

8. Roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych uzyskana przez ucznia w wyniku egzaminu poprawkowego, jest ustalona zgodnie z  § 31.

9. Roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych uzyskana przez ucznia w wyniku sprawdzianu komisyjnego (tak nazwaliśmy ten tryb § 17 rozp.) , jest ustalona zgodnie z  § 32.

BożenaB02-10-2004 20:25:06   [#34]

Co w sytuacji ...

Uczeń ma przewidywaną ocenę db - na miesiąc przed konf klasyf., czyli gdzieś tak w połowie maja....

 Zadowolony - rozpoczyna "wakacje". Własciwie zaczął trochę wczesniej, tylko "czaił się" - co nie jest trudne w 30-osobowej klasie ;-)

Pracę klasową trzy dni po inf o przewidywanej ocenie pisze na dop (treści uczone w kwietniu i na początku maja). Pracę klasową na początku czerwca z treści majowych - ndst. Do lekcji nieprzygotowany, zadań domowych nie wykonuje, na lekcji nie pracuje...

Jaką ocenę może wystawić n-l? W dniu ustalania ocen przez n-la w żaden sposób nie spełnia kryteriów oceny db.

Rozp pisze o warunkach uzyskania wyższych ocen; nic nie pisze o uzyskiwaniu niższych... Albo to znaczy, że nie wolno wystawić niższej, albo, że n-l nie musi ;-) podawać warunków i trybu uzyskiwania niższej oceny, a może ją wystawić, bo tak wynika z kryteriów w dniu ustalania oceny  ....

Jak w końcu: Można ustalić ocenę niższą od przewidywanej, czy nie można?

krystyna02-10-2004 21:17:35   [#35]

Bożenko,

dlatego własnie, żeby uniknąć takich sytuacji ustaliliśmy termin wpisywania ocen przewidywanych na 16 dni przed terminem RP klasyfikacyjnej (oprócz jedynek, które są podawane na miesiąc przed - ale jedynkę trudno sobie "pogorszyć"...).

Zwłaszcza, że w innym miejscu Statutu mamy pewne ograniczenie jeżeli chodzi o przeprowadzanie pisemnych prac kontrolnych pod koniec roku i nie przeprowadzamy ich na 3 tygodnie przed terminem RP klasyfikacyjnej.

W takim układzie zostaje tylko kilka dni "wolnych" i uczniowi raczej jest trudno zawalić pracę z całego roku.

BożenaB03-10-2004 00:10:25   [#36]

U nas ustalono wcześniejszy termin, żeby ułatwić uczniom poprawianie ocen. Za to grozi nam niebezpieczeństwo "olania" nauki przez niektórych.

Mnie interesuje interpretacja rozp., niezaleznie od rozwiązań praktycznych w poszczególnych szkołach.

Czy z faktu, że mam okreslić warunki i tryb uzyskania wyższych ocen przewidywanych można wyciągnąć wniosek o zakazie ustalania niższej oceny niż przewidywana?

Czy w treści rozporządzenia doszukujecie się zakazu wystawienia oceny ustalonej (klasyfikacyjnej) niższej od przewidywanej?

Ocena ma wyrazić przekonanie nauczyciela o poziomie wiedzy i umiejętności ucznia .... Wolno mi zmienić przekonanie, czy nie?

Nie cierpię wystawiania ocen :-(

Helena S03-10-2004 09:22:17   [#37]

zachowanie

Myślę i myślę o tym podwyższaniu oceny zachowania i dochodzę do wniosku, że ocena z klasyfikacji śródrocznej jest właśnie tą informacją. Jakie można napisać warunki i opracować tryb uzyskania wyższej niż przewidywana oceny zachowania, na miesiąc przed końcem roku? Przecież to ma być ocena za cały rok i sprawiedliwiej i logiczniej jest dać szansę na ewentualne podwyższanie na drugą część roku, kontrakt napisać na kilka miesięcy , nie na kilka tygodni. Jeśli poinformujemy o tym naszym trybie i warunkach, rodziców i uczniów na początku roku szkolnego, to żadne tam biadolenia i robienie cudów - wianków na dwa tygodnie przed wypisywaniem świadectw nie będą wchodziły w grę. Na ocenę zachowania uczeń pracuje wtedy cały rok, ocena śródroczna ma sens, jest podsumowaniem połowy roku, bo niby po co jest wystawiona, jeśli właściwie na świadectwie może się znaleźć ta proponowana przed końcem roku. Przecież klasyfikacji śródrocznej nie wpisujemy do arkusza.
maeljas03-10-2004 10:00:34   [#38]

a co w przypadku dziecięcia, które otrzymało ocenę śródroczną np dobrą, (i ta ocena wszystkich satysfakcjonowała - tzn ucznia i rodzców), ale w trakcie dalszej nauki zdarzyło mu się kilka "wpadek" - i na 2 miesiące przed końcem roku już wiemy, że nie nie spełni wymagań na ocenę  dobrą -jeżeli dalej tak będzie się zachowywał?

Wedle tego, co powyżej - nie będzie miał szans na podwyższenie oceny?

BożenaB03-10-2004 11:05:44   [#39]

Moim zdaniem, ten, co miał "wpadki" powinien mieć szansę. Taki gimnazjalista o zmiennych nastrojach, a niech do tego dojdzie nieciekawa sytuacja w domu - jak nie dawać możliwości poprawienia ocen?

Mieliśmy więc mozliwość poprawiania ocen na bieżąco i dodatkowo - bardziej intensywnie - w ciągu ostatniego miesiąca;  (i jeszcze sprawdzian po ustaleniu ocen, gdy uczeń uważał, że dostał niesprawiedliwą ocenę i chciał ją podwyższyć). Teraz zostałoby jak dawniej, tylko bez sprawdzianu (to przejmuje par 17)

Mnie chodziło wyżej o spryciarzy, którzy wykorzystują każdą możliwość migania się ... Taki zdolniacha  pilnuje, żeby mieć np dobry na koniec, ale "na styk". Jak zinterpretuje, że przewidywanej oceny nie można obnizyć, to gotów ogłosić wczesne wakacje. Kilku takich uczę, zrobią ten numer z wakacjami - prawie pewna jestem. Co powiedzą na to uczniowie, którzy uczą się systematycznie? No, to, że nauczyciel jest niesprawiedliwy ...

Poprzednio mieliśmy zapisane w statucie, że ocena ustalona może być różna od przewidywanej: wyższa lub nawet niższa. Uczniowie nie krytykowali tego zapisu. Teraz mamy zamiar zostawić ten sam zapis...

Kto podejmie trud poprawiania oceny, może mieć wyższą ocenę. Kto uczy się systematycznie, "równo", wie, że będzie miał ustaloną ocenę jak przewidywana. Kto ogłosi wczesne wakacje, ryzykuje obniżenie oceny. Logiczne, prawda?

Myślimy, że zapis o podwyższaniu oceny, nie zabrania obniżania. Po prostu nie ma potrzeby zobowiązywać n-li do opracowania procedur obniżania oceny ;-). To już uczeń opracuje sobie sam ;-)

Leszku, gdzie jesteś ....

BożenaB03-10-2004 11:11:52   [#40]

Podobny problem wyobrażam sobie z zachowaniem. Co zrobicie, gdy po ogłoszeniu oceny przewidywanej z zachowania uczeń zacznie rozrabiać? Nie obniżycie przewidywanej oceny?

Iw103-10-2004 11:59:36   [#41]

Dobre pytania? Dlatego właśnie u nas następuje ograniczenie dostępu do podwyższania oceny przez każdego ucznia, bo obawiamy się nadużywania tego zapisu.Jeśli uczeń zna od początku roku wymagania to niech stara się im sprostać. Poza tym utożsamianie oceny śródrocznej z przewidywaną wydaje mi się nadinterpretacją przepisów, bo oznaczałoby to, że uczeń uczy się do półrocza, a potem nic nie musi robić, bo takiej oceny nie można mu obniżyć, a jak potupie nogami to może dostać tylko więcej. W takim razie po co ocenianie bieżące, po co reszta roku? W ten sam sposób odnosimy się do zachowania. Skoro zna kryteria, wie co ma robić.Znowu ograniczenie dostępu poprzez warunki, które musi spełnić, aby dostać wyższą. Pisemny wniosek ucznia, który spełnia warunki do otrzymania wyższej niż przewidywana ocena, odsyłam nauczycielowi , który analizuje oceny i decyduje może podwyższyć albo nie, to samo robi wychowawca. Przecież po coś istnieje ten zapis 16.3, ze ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna za wyjatkiem - określonym w  17.

Gdyby mnie dano szansę podwyższani oceny z np. 3 na 5, bo tak mi się spodoba, to czemu nie? Uczę się do półrocza , a potem niech się nauczyciel martwi, bo przecież mam prawo żądać.! A, że nie umiem, co to szkodzi, a może się uda.!I tak samo co do zachowania.

Więc pytam po co oceniać na bieżąco, pytać , poprawiać testy, sprawdziany skoro od wszystkiego mogę się odwołać. Ciekawe , jak się to sprawdzi w szkole, w której np. 300 zażyczy sobie oceny wyższej niż przewidywana, bo każdy może?

Dla niezadowolonych z ocen, bo nauczyciel nie wziął czegoś pod uwagę jest 17.

I tu znowu- najpierw sprawdzam, czy zastrzeżenia ucznia lub rodzica są zasadne. Jeśli nie to oddalam wnisek-zgodnie z Kpa wydaję decyzje i to w trybie natychmiastowym. Jeśli uznam, że zastrzeżenia są prawdziwe i uczeń o czymś nie był poinformowany lub n-l wystawił mu np. 3 jedynki na jednej lekcji to działam zgodnie z rozp. , ale też nie czekam, dałam np. dwa dni na przystąpienie do sprawdzianu, bo dla mnie oczywiste, że jeśli umie to zda, jeśli nie , to ani św. Boże nie pomoże.

Apeluję koleżanki i koledzy szanujmy swoją ciężką codzienną pracę, nie negujmy tego co robią nasi nauczyciele tylko dlatego, że ktoś sobie coś "umai". Ja na pewno nie mam zamiaru spędzić w szkole całych wakacji tylko dlatego, że 'prawotwórcy z MENiS-u " wymyślili tyle procedur chroniących biednych uczniów przed złym wilkiem - nauczycielem. Swoją pracę wykonuję uczciwie, a więc tego samego wymagam od ucznia.

eryk03-10-2004 13:32:28   [#42]
czegoś tu nie rozumiem - ustalenie trybu i warunków uzyskania wyższej oceny niż przewidywana daje uczniowi  taką możliwość, wcale nie oznacza że nie może dostać niższej /patrz kryteria na poszczególne oceny obowiązujące w każdej szkole/.... to nadinterpretacja....
hania03-10-2004 17:46:30   [#43]

tak sobie myślę.....

o fragmencie wypowiedzi Iw1......

Ciekawe , jak się to sprawdzi w szkole, w której np. 300 zażyczy sobie oceny wyższej niż przewidywana, bo każdy może?

jak będzie wyglądało praktycznie takie coś np

 nauczyciel pisemnie określa zakres materiału oraz konieczne wymagania do uzyskania oceny wskazanej we wniosku z określeniem terminów w jakich uczeń winien materiał opanować i wykazać się jego znajomością nie później jednak niż trzy dni przed klasyfikacją roczną.

wyobraziliście to sobie?..........kontrakty podpisywane... nawet z 50 cioma uczniami (ja uczę 125 - 5 klas, ale chemiczka 18 klas...) ...

zgroza mnie ogarnęła....

ciekawie widzę czerwcowy wątek w przyszłym roku pt. np jak działają procedury uzyskiwania wyższych niż przewidywane.....

Iwona105-10-2004 18:20:33   [#44]

moze watek wybrałam niezbyt odpowiedni,

ale zapytam tu. Jeśli uczeń z przyczyn usprawiedliwionych nie stawił sie na sprawdzian (odwołanie od oceny) lub na egzamin poprawkowy to wyznacza sie mu inny termin. Takiego (lub podobnego ) zapisu nie widzę jeśli chodzi o egzamin klasyfikacyjny. Czy ktoś może wie, która częśc rozporządzenia to reguluje?   dzieki :-)

Gusia05-10-2004 18:44:05   [#45]

dla mnie jest to bez sensu

prawie 2 godziny ostatniej rady zajęła nam rozmowa nad oceną wyższą niż przewidywana. Do tego dochodzi jeszcze sprawowanie (też wyższe niż przewidywane).

Więc, jeżeli do 20 października mamy dać kryteria do tych wyższych, to czy uczeń nie pomyśli, że może sie nie przykładać, bo potem zrobi to i to i ...będzie dobrze.

Jolanta Szuchta05-10-2004 18:58:56   [#46]

Ja chyba zgłupieję:-(((

Dziś na RP jedna z Pań ,przewodnicząca zespołu ,usilowała nas przekonac ze to:

§ 17.

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

jest wyjasnieniem do tego:

6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

wcale sie z tym nie zgadzam ale moi nauczyciele boja się ze w ten sposób kiedy kazdą ocenę można poprawić to będą mieli duzo pracy.

Tłumaczę ze nalezy ustalić sensowny tryb i warunki zeby nie kazdy Jasio ,Stasio mogł ocenę poprawic kiedy go na to nie stac.

Przekonajcie mnie ze mam rację: ze 3 to nie to samo co 17 bo jesli to samo to ja się zwalniam :-(((((

Alfred05-10-2004 19:12:15   [#47]

Im głębiej w las..;-))

Kurde, dostaję kręćka;-))

Najpierw wkleję kilka paragrafów, a w kolejnym poście wyrażę swoje watpliwości (podobne do Hani i Iwony 1).. Chyba, że mi się dzisiaj nie zechce.., to wtedy jutro.

Rozdział 1

Przepisy ogólne

 

§ 1.

 

1.        Wewnątrzszkolny system oceniania, zwany dalej WSO, został opracowany na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 07września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych oraz Statutu Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II w Siemiatyczach.

2.        Wewnątrzszkolny system oceniania określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, przeprowadzania sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej oraz  egzaminu w klasie trzeciej gimnazjum, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

3.        Integralnym składnikiem WSO są "przedmiotowe systemy oceniania", zwane dalej PSO.

4.        Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.

5.        Warunki przeprowadzania sprawdzianów oraz ich formy dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie określają odrębne przepisy.

6.        Zasady oceniania z religii i etyki określają odrębne przepisy.

 

 

Rozdział 2

Kalendarz roku szkolnego – terminy i terminologia

 

§ 2.

 

1.       Czas trwania roku szkolnego określa Minister Edukacji Narodowej i Sportu.

2.       Rok szkolny składa się z dwóch semestrów.

3.       Podział roku szkolnego na semestry wyznacza klasyfikowanie śródroczne.

4.       Zebrania Rady Pedagogicznej w sprawie zatwierdzenia śródrocznych wyników klasyfikowania przeprowadza się w przedostatnim dniu tygodnia poprzedzającego ferie zimowe.

5.       Zebranie Rady Pedagogicznej w sprawie zatwierdzenia rocznych wyników klasyfikowania przeprowadza się w pierwszym dniu ostatniego tygodnia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

6.       Egzamin klasyfikacyjny śródroczny i roczny przeprowadza się w tygodniu poprzedzającym zebranie rady pedagogicznej w sprawie zatwierdzenia śródrocznych i rocznych wyników klasyfikowania.

7.        Tryb w sprawie uzyskania oceny wyższej niż przewidywana przeprowadza się w tygodniu poprzedzającym roczne klasyfikacyjne zebranie rady pedagogicznej.

8.       Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.

9.       Sprawdzian w kontekście uzasadnionych zastrzeżeń od ustalonej oceny rocznej przeprowadza się  po upływie 7 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno-wyrównawczych.

 

§ 3.

 

Poprzez ustalenie ocen śródrocznych i rocznych należy rozumieć ostateczną ocenę z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych oraz ostateczną ocenę zachowania zatwierdzoną na sródrocznym i rocznym zebraniu rady pedagogicznej.

 

1)       Ustalenie ostatecznej oceny śródrocznej z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych może być poprzedzone wyłącznie egzaminem klasyfikacyjnym, o którym mowa w § … .

2)       Ustalenie ostatecznej oceny rocznej z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych może być poprzedzone egzaminem klasyfikacyjnym, trybem w sprawie uzyskania oceny wyższej niż przewidywana lub egzaminem poprawkowym, o których mowa w § … .

3)       Ustalenie rocznej oceny zachowania może być poprzedzone trybem w sprawie uzyskania oceny wyższej niż przewidywana, o którym mowa w § ...

 

§ 4

 

1.        Poprzez przewidywaną ocenę roczną z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych należy rozumieć ocenę wpisaną przez nauczyciela danych zajęć edukacyjnych w dzienniku lekcyjnym długopisem lub atramentem (w kolumnie poprzedzającej wpis oceny rocznej) na 10 dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.

 

2.        Poprzez przewidywaną roczną ocenę zachowania należy rozumieć ocenę wpisaną przez wychowawcę w dzienniku lekcyjnym (w kolumnie poprzedzającej wpis oceny rocznej) na 2 miesiące przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

3.        W sytuacji, w której uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, przewiduje się nieklasyfikowanie.

 

4.        Informację ustną o ocenach, o których mowa w ust.1, przekazuje uczniowi nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po wpisaniu oceny przewidywanej.

 

5.        Informację pisemną o ocenach, o których mowa w ust. 1, przekazuje uczniowi, jego rodzicom (opiekunom prawnym) wychowawca klasy według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do WSO, na tydzień przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.

 

6.        Informację pisemną o ocenie, o której mowa w ust.2, przekazuje uczniowi, jego rodzicom (opiekunom prawnym) wychowawca klasy na 2 miesiące przed zakończeniem rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

Rozdział 2

Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

 

§ 5

 

1.        Warunkiem uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych jest złożenie przez ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) podania (załącznik nr 2) do dyrektora szkoły w sprawie uzyskania oceny wyższej niż przewidywana na zasadach określonych w §… (komisja, albo cóś innego?, forma sprawdzianu)

 

2.        Warunkiem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania jest złożenie przez ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) podania (załącznik nr 3) do dyrektora szkoły w sprawie uzyskania oceny wyższej niż przewidywana.

 

3.        Tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych otwiera się w dniu przekazania informacji o przewidywanej ocenie rocznej pod warunkiem złożenia do dyrektora szkoły podania, o którym mowa w ust. 1, w terminie dwóch dni po przekazaniu informacji o ocenach przewidywanych.

 

4.        Tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania otwiera się w dniu przekazania informacji o przewidywanej ocenie rocznej pod warunkiem złożenia do dyrektora szkoły podania, o którym mowa w ust. 2, w terminie w terminie dwóch dni po przekazaniu informacji o ocenach przewidywanych, z zastrzeżeniem ust. 5-7.

 

5.        Uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania jest uwarunkowane zawarciem kontraktu pomiędzy uczniem, wychowawcą oraz rodzicami (opiekunami prawnymi) w terminie jednego tygodnia od dnia złożenia stosownego podania oraz wypełnieniem warunków kontraktu.

 

6.        Kryteria określone w kontrakcie nie mogą być sprzeczne z kryteriami oceniania zachowania, o których mowa w § .. .

 

7.        W razie niezłożenia podania, o którym mowa w ust. 4, a tym samym braku podstaw do zawarcia kontraktu, o którym mowa w ust. 5, lub niewypełnieniu warunków zawartego kontraktu, roczną ocenę zachowania ustala się zgodnie z kryteriami oceniania zachowania w terminie, o którym mowa w § 7.

 

§ 6

 

1.        Poprzez tryb ustalenia rocznej oceny z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych oraz rocznej oceny zachowania należy rozumieć:

 

1)       Poinformowanie ucznia, jego rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanych ocenach rocznych, na zasadach określonych w § 4 – 5.

 

2)       Skorzystanie przez ucznia, jego rodziców (opiekunów prawnych) z możliwości złożenia egzaminu klasyfikacyjnego oraz trybu uzyskania oceny wyższej niż przewidywana.

 

2.        Poprzez tryb ustalenia śródrocznej oceny z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych oraz śródrocznej oceny zachowania należy rozumieć:

 

1)       Poinformowanie ucznia, jego rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanych ocenach śródrocznych, na zasadach określonych w § 4 – 5.

 

2)       Skorzystanie przez ucznia, jego rodziców (opiekunów prawnych) z możliwości złożenia egzaminu klasyfikacyjnego.

 

 

§ 7

 

Ustalenie ocen śródrocznych i rocznych z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych oraz śródrocznej i rocznej oceny zachowania następuje w przeddzień klasyfikowania śródrocznego i rocznego poprzez wpisanie przez nauczycieli i wychowawcę ocen długopisem lub atramentem w dzienniku lekcyjnym  w kolumnie oceny rocznej oraz w elektronicznym zestawieniu ocen klasyfikacyjnych.

 

§ 8

 

Poprzez tryb odwoławczy od ustalonej oceny rocznej należy rozumieć tryb, o którym mowa w § .. .

Alfred05-10-2004 19:19:19   [#48]

Źle mi się wkleił par.2. Miało być tak..

§ 2.

 

1.       Czas trwania roku szkolnego określa Minister Edukacji Narodowej i Sportu.

2.       Rok szkolny składa się z dwóch semestrów.

3.       Podział roku szkolnego na semestry wyznacza klasyfikowanie śródroczne.

4.       Posiedzenie rady pedagogicznej w sprawie zatwierdzenia śródrocznych wyników klasyfikowania przeprowadza się w przedostatnim dniu tygodnia poprzedzającego ferie zimowe.

5.       Posiedzenie rady pedagogicznej w sprawie zatwierdzenia rocznych wyników klasyfikowania przeprowadza się w pierwszym dniu ostatniego tygodnia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

6.       Egzamin klasyfikacyjny śródroczny i roczny przeprowadza się w tygodniu poprzedzającym posiedzenie rady pedagogicznej w sprawie zatwierdzenia śródrocznych i rocznych wyników klasyfikowania.

7.        Tryb w sprawie uzyskania wyższej niż przewidywana oceny rocznej z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych przeprowadza się w tygodniu poprzedzającym roczne klasyfikacyjne zebranie rady pedagogicznej.

8.       Tryb w sprawie uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena zachowania otwiera się na dwa miesiące przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wyrównawczych.

9.       Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.

10.    Sprawdzian w kontekście uzasadnionych zastrzeżeń od ustalonej oceny rocznej przeprowadza się
po upływie 7 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno-wyrównawczych.

Jolanta Szuchta05-10-2004 19:20:54   [#49]

Ludzie ...

to chyba mam rację, tylko jest to powrót do egzaminow sprawdzających?

Bo to one kiedys dawały mozliwośc podwyzszenia oceny.

Chyba trzeba posiedziec i ustalić takie warunki zeby nie mogli z nich korzystac wszyscy.Jest to moim zdaniem woda na młyn dla niesystematycznych ale zdolnych.Co Wy na to?

Mati05-10-2004 19:28:47   [#50]

Jolu  pociesz się nie tylko Ty ...

/byłam wczoraj świadkiem rozmowy ,bo jestem odpowiedz za  przygot nowego WSO/ 

wczoraj  nasza  dyrekcja rozmawiała  z wizytatorem z KO, któremu  na spotkaniu dyrektorów szkół / zaraz po ukazaniu się rozporz wrzesień/  polecono uzyskanie  informacji o tych przewid  ocenach i o podwyższaniu ich tak z przedmiotów  jak i zach . Pani z KO przedstawiła wczoraj swoje stanowisko że  chodzi tu o odwoływanie się od ocen wystawionych  niezgodnie z procedurami i prawem zapisamym  w szkolnym WSO  żeby było śmieszniej  stwierdziła że chyba użyto niefortunnych  słów i sformułowań  i stąd tyle nieporozumień , bo ona nie wyobraża sobie jak można  podwyższać oceny zachowania pod koniec roku /wystawiane za zachowanie ucznia  przez cały rok/ . Jutro mamy RP i postanowiłyśmy z dyrekcją  że narazie  będzie to faktycznie tylko odwołanie  rodzica . Natomiast oceny z przedmiotów uczniowie będą  podwyższać  na zasadzie sprawdzania wiadomości zgodnie z kryteriami / jak dawne poprawianie ocen /

strony: [ 1 ][ 2 ]