Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Jakość nauczania w polskich szkołach - w naszym sejmie
strony: [ 1 ]
beera27-09-2004 09:31:14   [#01]

Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży /ENM/ rozpatrzyła następujące informacje Ministra Edukacji Narodowej i Sportu:
- Jakość nauczania w polskich szkołach w świetle informacji o wynikach sprawdzianu po szkole podstawowej i egzaminu gimnazjalnego w 2004 r.,
- System badania jakości pracy szkoły w świetle obowiązujących przepisów i praktyki szkolnej.

Informacje uzupełniające o wynikach egzaminów zewnętrznych przedstawiła dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. W odniesieniu do obu tematów dodatkowych wyjaśnień udzielili i na pytania oraz uwagi posłów odpowiadali przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu /MENiS/.

W dyskusji posłowie zwrócili przede wszystkim uwagę na konieczność wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych do sformułowania wniosków dotyczących kierunków dalszej polityki edukacyjnej państwa oraz do podjęcia konkretnych działań finansowych, organizacyjnych i prawnych mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z regionów o najsłabszych efektach nauczania oraz niwelowanie dysproporcji w osiąganych wynikach w danych regionach.

Część posłów krytycznie oceniła przedłożone informacje. Zgłoszono też propozycję przygotowania dezyderatu do Rady Ministrów w sprawie rzetelnej oceny skutków reformy oświaty, której elementem był system egzaminów zewnętrznych.


Komisja szczegółowo omówiła m.in. kwestie:

- wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych do poprawy jakości pracy szkoły, działań nadzoru pedagogicznego, a szczególności kuratorów oświaty;

- zapewnienia uczciwości w przeprowadzaniu egzaminów i wiarygodności ich wyników /pozytywnie oceniono wysiłek okręgowych komisji egzaminacyjnych i pracę ich ekspertów jako obserwatorów zewnętrznych na egzaminach/;

- roli gimnazjów, jako typu szkoły, który miał służyć zwiększeniu szans edukacyjnych dzieci ze wsi i małych miast;

- możliwości porównywania wyników egzaminów osiągniętych w szkołach niepublicznych i publicznych /te pierwsze uzyskały lepsze wyniki zarówno na poziomie podstawowym, jak i gimnazjalnym/;

- narastającej liczby zaświadczeń o dysleksji uczniów, wydawanych przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne przed egzaminami.

Komisja postanowiła, że przeprowadzi ocenę efektów reformy oświaty z punktu widzenia jej skutków edukacyjnych, wychowawczych, cywilizacyjnych i społecznych, a także ekonomicznych.

W posiedzeniu Komisji uczestniczyła podsekretarz stanu w MENiS Anna Radziwiłł oraz dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Maria Magdziarz.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]