Forum OSKKO - wątek

TEMAT: a czy regulamin mógłby wyglądać tak? (projekt, brudnopis)
strony: [ 1 ]
Gaba26-09-2004 09:54:30   [#01]

Ocenianie zachowania ucznia.

1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania uwzględnia w szczególności następujące obszary:

a)      wywiązywanie się z obowiązków ucznia zapisanych w statucie szkoły

b)      postępowanie zgodnie z dobrem społeczności naszego gimnazjum

c)      dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie własne i innych osób, w tym szczególnie kolegów ze szkoły

d)      godne, kulturalne zachowanie się w szkole oraz poza nią

e)      dbałość o tradycje szkoły, w tym uszanowanie ceremoniału i jej historii

f)        dbałość o czystość mowy, ze szczególnym uwzględnieniem  piękna języka polskiego.

 

2. Ocena z zachowania nie ma wpływu na klasyfikacyjne oceny z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy wyższej w tym na ukończenie szkoły.

 

3. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną oraz oceny cząstkowe z zachowania ustala się wg poniższej skali, wpisując oceny cząstkowe do dziennika wraz z datą oraz parafką nauczyciela:

 

 

 

Dopuszczalne skróty

Wzorowe

-

wz

Bardzo dobre

-

bdb

Dobre

-

db

Poprawne

-

pop

Nieodpowiednie

-

ndp

Naganne

-

ng

 

3.1 – nie stosuje się zapisów cyfrowych.

 

4. Wychowawca klasy ustala ocenę roczną lub śródroczną z zachowania ucznia na podstawie:

a)      własnych obserwacji

b)      samooceny ucznia (obowiązkowo)

c)      opinii klasy (obowiązkowo)

d)      informacji o zachowaniu ucznia zamieszczonych w zgromadzonej dokumentacji (np. zapiski, notatki, a także opinie i orzeczenia, w tym opinie o zachowaniu się ucznia z PPP)

e)      opinii nauczycieli uczących  (obowiązkowo)

f)        opinii nauczycieli nieuczących ucznia, w tym dyrektora szkoły oraz bibliotekarza (jeżeli zgłaszają zastrzeżenia)

g)      Konsultacji z pedagogiem szkolnym (jeżeli zgłosi zastrzeżenia, np. dot. zapisów opinii psychologicznych)

h)      uwag pracowników szkoły (jeżeli zgłaszali zastrzeżenia)

 

5. Na każdą prośbę ucznia i rodzica nauczyciel wystawiający ocenę musi ja umotywować. Dlatego należy oceny negatywne opatrywać datą i komentarzem na końcu dziennika.

 

6. Szczegółowe kryteria ustalania oceny z zachowania.

 

Zachowanie ucznia opisuje się w 10 kategoriach (standardach). Zadaniem nauczycieli uczących ucznia, w tym wychowawcy jest wybieranie w kolejnych kategoriach spośród zapisów takiego zdania, które najlepiej charakteryzuje ucznia w ocenie wychowawcy lub ww. nauczycieli, po uwzględnieniu zastrzeżeń i uwag.

 

Kategorie:

 

  1. STOSUNEK DO NAUKI – w odniesieniu do swoich możliwości, tj. przede wszystkim wkładu pracy (i pozostałych uwarunkowań w stopniu mniejszym) uczeń osiąga wyniki w nauce:

Bardzo wysokie – zawsze przygotowany

-

4

Wysokie – sporadyczne nieprzygotowanie

-

3

Przeciętne do 10 ndp (za zawinione nieprzygotowanie się do wszystkich zajęć, w tym z wf)

-

2

Niskie do 15 ndp (za zawinione nieprzygotowywanie się do zajęć w tym z wf)

-

1

Zdecydowanie za niskie - powyżej

-

0

  • nieprzygptowanie się  jest zachowaniem nieodpowiednim zapisuje się ndp

 

B.     POSTAWA ETYCZNA UCZNIA

Uczeń wykazuje się uczciwością, reaguje zawsze na dostrzeżone przejawy zła, szanuje godność osobistą własną i innych osób, jego postawa wyraża szacunek do pracy swojej i innych oraz dla mienia publicznego i prywatnej własności, mówi zawsze prawdę i staje zawsze za prawdą, nie obmawia innych, nie plotkuje, jest lojalny wobec kolegów, nauczycieli i rodziców

-

4

Uczeń zwykle postępuje uczciwie, reaguje na zauważone przejawy zła, stara się nie uchybiać godności własnej i innych osób, szanuje własną pracę oraz innych, tj. uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły, itp. Zawsze szanuje mienie publiczne i prywatne, 1 – 2 razy zataił prawdę, 1 mówił o innych

-

3

Kilka razy (3-4) uczeń nie postąpił zgodnie z zasadą uczciwości, nie zareagował na jednoznaczny przejaw zła, uchybił godności własnej lub innej osoby, mówi nieprawdę, zataja stan faktyczny, obmawia, raz zniszczył bezmyślnie mienie, ale naprawił wyrządzoną szkodę

-

2

Uczeń w swoim zachowaniu nie przestrzega zasady uczciwości, zwykle nie reaguje na przejawy zła, nie ma nawyków szanowania godności własnej oraz członków społeczności szkolnej, nie szanuje pracy innych i własności, nigdy nie mówi prawdy, plotkuje – obmawia i oczernia

-

1

Postępowanie ucznia przeczy zasadzie uczciwości, uczeń jest obojętny wobec przejawów zła, nie szanuje godności własnej i innych ludzi, nie widzi potrzeby szanowania pracy ludzkiej i własności, prezentuje pokrętny program własny, w tym przynależy do subkultur, świadomie kłamie i rozpowszechnia nieprawdziwe informacje

-

0

 

 

C.     TAKT I KULTURA W KONTAKTACH  MIĘDZYLUDZKICH*

Uczeń jest zawsze taktowny, prezentuje wysoką kulturę słowa w rozmowach i dyskusji, także w sporach, jego postawa jest nacechowana życzliwością do otoczenia

-

4

Uczeń zwykle jest taktowny, życzliwie usposobiony, w rozmowach stara się efektywnie o zachowanie kultury słowa, np. kulturalnie dyskutuje i wyraża krytykę

-

3

Zdarzyło się 2-4 razy, że uczeń zachował się nietaktownie lub bez opanowania emocji użył niekulturalnego słownictwa w rozmowach, w dyskusji

-

2

Uczeń bywa nietaktowny (5-9 razy), używa slangu, wulgaryzmów, przejawia m .in. agresję słowną

-

1

Uczeń zwykle jest nietaktowny, posługuje się wulgarnym, agresywnym językiem, reprezentuje subkulturę w języku (od 10 razy)

-

0

* pod warunkiem, że nie istnieją inne wskazania poradni psychologicznej,

 

D.    DBAŁOŚĆ WYGLĄD

Uczeń dba o swój wygląd – jest zawsze czysty i stosownie do wieku ubrany, włącznie z fryzurą, jego strój i ozdoby są bezpieczne oraz nie uchybiają godności człowieka

-

4

Zdarzyło się (1-2 razy), że strój lub fryzura oraz makijaż ucznia, ew.  higiena budziły zastrzeżenia

-

3

Czasami (3-4 razy) zwracano uczniowi uwagę na niestosowność stroju, w tym fryzury, makijażu lub niedostateczną dbałość o higienę.

-

2

Uczniowi często trzeba przypominać o potrzebie dostosowania stroju, fryzury do wymogów szkolnych lub też o higienie osobistej

-

1

Uczeń jest zwykle niestosownie ubrany, nie dba o higienę osobistą, nie reaguje na czynione uwagi, np. reprezentuje subkulturę, ma pofarbowane włosy, nie ubiera się stosowne w dnie świąteczne i inne

-

0

 

E.     SUMIENNOŚĆ

Uczeń dotrzymuje wszystkich ustalonych terminów – terminowo oddaje książki do biblioteki, podpisane przez rodziców sprawdziany, wręcza usprawiedliwienia, powiadomienia wychowawcy, pedagoga, itp.)

-

4

Uczeń zwykle dotrzymuje terminów (do 2 potknięć)

-

3

Uczeń często dotrzymuje terminów  - wystarcza wezwanie ustne

-

2

Uczeń często nie dotrzymuje ustalonych terminów do 50%, trzeba stosować pisemne wezwania

-

1

Nie dotrzymuje terminów, pisemne wezwania nie skutkują

Gaba26-09-2004 10:00:20   [#02]

taaa

A.     SUMIENNOŚĆ

Uczeń dotrzymuje wszystkich ustalonych terminów – terminowo oddaje książki do biblioteki, podpisane przez rodziców sprawdziany, wręcza usprawiedliwienia, powiadomienia wychowawcy, pedagoga, itp.)

-

4

Uczeń zwykle dotrzymuje terminów (do 2 potknięć)

-

3

Uczeń często dotrzymuje terminów  - wystarcza wezwanie ustne

-

2

Uczeń często nie dotrzymuje ustalonych terminów do 50%, trzeba stosować pisemne wezwania

-

1

Nie dotrzymuje terminów, pisemne wezwania nie skutkują

-

0

 

B.     ODPOWIEDZIALNOŚĆ

 

Uczeń wywiązuje się z powierzonych mu oraz podejmowanych dobrowolnie prac i zadań, ze szczególnym uwzględnieniem  rozliczania z prac samorządów klasowych oraz rady uczniowskiej, w tym poszczególnych sekcji, uczeń pracuje na rzecz szkoły – współpracuje stale z dyrektorem szkoły, pracownikami, pedagogiem i bibliotekarzem

-

4

Uczeń wykonuje powierzone mu prace, samodzielnie nie podejmuje żadnych

-

3

Uczeń niezbyt dobrze wywiązuje się z powierzonych zadań – trzeba się upominać lub też rzadko (1-2) podejmuje dobrowolnie zadania, ale je wypełnia

-

2

lub niechętnie, niezbyt starannie wykonuje powierzone zadania i prace, niechętnie podejmuje dobrowolne zobowiązania, często ich nie wykonuje

-

1

Nie wykonuje żadnych prac i nie podejmuje żadnych zobowiązań.

-

0

 

 

C.     FREKWENCJA

Uczeń ma usprawiedliwione terminowo  nieobecności i spóźnia bez wzywania

-

4

Uczeń ma niewielką liczbę godzin nieusprawiedliwionych lub usprawiedliwia na wezwanie nauczyciela

-

3

Uczeń czasami opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia w wymiarze od 4 – 6 godzin lub usprawiedliwia po terminie

-

2

Uczeń często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia 7 – 10 godzin

-

1

Uczeń nagminnie spóźnia się i opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia powyżej 10 godzin

-

0

 

H DZIAŁANOŚĆ SPOŁECZNA UCZNIA

 

Uczeń zawsze pomaga kolegom w nauce, w sprawach życiowych, wykazuje bardzo duża aktywność w pracach na rzecz szkoły (praca w organizacjach szkolnych, samorządzie szkolnym), bierze udział w konkursach pozaszkolnych, pomaga w organizacji imprez szkolnych, współpracuje z pracownikami szkoły, w tym z dyrektorem szkoły, pedagogiem szkolnym.

-

4

Nie uchyla się od pomocy kolegom w nauce i wspieraniu ich w sprawach życiowych, pracuje w samorządzie szkolnym, pracuje na rzecz klasy, współpracuje z wychowawcą, bierze udział w konkursach wewnętrznych, pomaga w organizacji imprez klasowych

-

3

Odmówił pomocy koledze w nauce lub w innej życiowej sprawie, nie uchyla się w pracy na rzecz klasy

-

2

Niechętny wobec próśb nauczycieli i kolegów o pomoc, unika pracy na rzecz klasy

-

1

Unika i odmawia podejmowania jakichkolwiek działań na rzecz klasy, jest bierny i obojętny.

-

0

 

I UCZEŃ WOBEC NAŁOGÓW

 

Uczeń nie ma żadnych nałogów i uzależnień, sam deklaruje, że jest od nich wolny, swoją postawą budzi naśladowanie lub czynnie wymaga lub wspiera starania innych o wyjście z nałogu kolegów

-

4

Uczeń nie ma żadnych nałogów i uzależnień, nie interesuje się sytuacją w klasie i w szkole

-

3

1 raz zdarzyło się, że uczeń palił papierosy na terenie szkoły lub na imprezach organizowanych przez szkołę, ale sytuacja taka się nie powtórzyła

-

2

Kilkakrotnie stwierdzono (2-3), że uczeń palił papierosy w szkole oraz na imprezach przez szkołę organizowanych, jego postawa jest postawa przyzwalającą na tolerancję (np. propaguje napisy na koszulkach akceptujące nałogi)

-

1

Stwierdzono, że uczeń pali papierosy, zdarzyło się, że uczeń był choć 1 raz pod wpływem alkoholu, lub też alkohol posiadał lub był pod wpływem innych substancji lub je posiadał w tracie zajęć szkolnych lub poza szkołą

-

0

 

J PRZESTRZEGANIE ZASAD BEZPIECZEŃSTWA

 

Uczeń sam z siebie przestrzega zasad bezpieczeństwa  i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia, tj. wzywa pomocy, przekazuje informacje dorosłym znajdującym, się w pobliżu, informuje rodziców o zdarzeniach, by przekazali informacje stosownym władzom

-

4

Zdarzyło się, że uczeń 1 – 2 razy sprowadził niebezpieczeństwo swoją bezmyślnością i brakiem wyobraźni, zlekceważył informacje o takim zagrożeniu  lub tez nie zareagował na zwrócona mu uwagę lub nie wykonał 1 raz polecenia

-

3

Kilkakrotnie trzeba upominać ucznia, że jego postępowanie powoduje/powodowało zagrożenie bezpieczeństwa ucznia lub innych osób,  uczeń sprowadza zagrożenia świadomie, ale reaguje na dyscyplinowanie

-

2

Zachowanie ucznia stwarza zagrożenie dla niego samego lub innych osób, lekceważy informację o niebezpieczeństwie, rzadko reaguje na zwracane uwagi

-

1

Zachowanie ucznia stwarza poważne zagrożenie dla niego samego lub innych osób, stale świadomie lekceważy informacje o niebezpieczeństwie, bardzo rzadko reaguje na zwracane uwagi, zawsze lekceważy polecenia

-

0

 

 

6. Nauczyciel wychowawca dzieli rubryki w dzienniku lekcyjnym, opisując je symbolami literowymi od A – J. Nauczyciele uczący w klasie wpisują oceny cząstkowe. Błędnie wpisywane oceny są nieważne.

 

7.  Jeżeli istnieją zalecenia poradni psychologicznej, lekarza i innych specjalistów każdy nauczyciel, w tym wychowawca, stosuje kryterium o jeden stopień łagodniejsze przy ustalaniu oceny rocznej, o czym informuje indywidualnie ucznia i jego rodzica. Uczeń, wychowawca lub rodzic ma prawo przypomnień nauczycielowi o konieczności dostosowania wymogów do możliwości ucznia także w zakresie zachowania.

 

8. Stosuje następujące przeliczenia punktowe na oceny, od których (przeliczeń) nie przysługuje odwołanie, a wychowawca nie ma prawa nie stosować się do przeliczników, przygotowując zestawienia klasyfikacyjne na radę pedagogiczną przygotowuje także sumy punktów z zachowania dla wszystkich uczniów.

 

 

 

punkty

Wzorowe

40 - 37

Bardzo dobre

36 - 32

Dobre

31 - 26

Poprawne

25 - 19

Nieodpowiednie

18 - 11

Naganne

10 -

 

9. Ustalenia końcowe

a)      Uczeń, który z 2 kryteriów otrzymał 0 punktów nie może otrzymać wyższej oceny niż nieodpowiednie,

b)      Uczeń, który choć w 1 kryterium otrzymał 0 punktów, nie może mieć wyższej oceny niż poprawne,

c)      Uczeń, który choć w 1 kryterium otrzymał 1 punkt nie może otrzymać wyższej oceny niż dobre,

d)      Uczeń, który otrzymał karę statutową upomnienie wychowawcy (zanotowane w dzienniku lekcyjnym) – nie może otrzymać oceny wyższej niż zachowanie dobre,

e)    &nbs

Marek Pleśniar26-09-2004 10:04:09   [#03]

nie widziałem ale może nie doczytałem:

UCZEŃ WOBEC NAŁOGÓW

a gdzie coś o narkotykach?

Gaba26-09-2004 10:09:55   [#04]
"był pod wpływem innych substancji" - jest to w dolnym elemencie tego kryterium, bo to może byc też i klej, pisak i również lekarstwo zażyte eksperymentalnie... - dlatego tak, więc się też zastanawiam, bo skąd mam wiedziec tak na oko, czy narkotyk, czy 5 "relaniów"... - myslenie, stopniowanie było takie (nie wiem, czy dobre) papierosy, alkohol + reszta świata
Marek Pleśniar26-09-2004 10:56:25   [#05]

ale może warto problem postawić wyraźnie? To taka ogólnopolska uwaga a nie do Cię;-)

 Ktoś w innym wątku pisze o wywałce dilera. Może warto..

Gaba26-09-2004 13:29:48   [#06]

coś w tym jest!

"Był pod wpływem narkotyków oraz innych substancji, rozpowszechniał je..."

BożenaB26-09-2004 18:47:55   [#07]
A za rozpowszechnianie lub inne kryminalne - naganne bez dyskusji. Bo bez takieego zastrzeżenia mogłoby mu wyjść poprawne.
ola 1327-09-2004 17:51:31   [#08]

Jakbym czytała swój regulamin/system/zasady/ oceniania zachowania. Jaki ten Kraków mały.
Trzymaj się cieplutko.

Ola

Mati27-09-2004 19:15:06   [#09]

regulaminy  wystawiania  ocen z zachowania są ok, nasz też jest niczego sobie / sam regulamin/ tylko bardzo mnie ciekawi jak przwidują owe regulaniny  w Waszych  szkołach

chyba najbardziej  kontrowersyjne zagadnienie rozporządzenia mianowicie :

warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. / bo tu ich narazie nie ma /

 

propozycje przynoszone z zebrań w różnych szkołach /zresztą też Kraków /  przez  nauczycieli=rodziców  są takie że wychowawcy w szkołach ich dzieci  informują  rodziców że zgodnie z nowym rozporządzeniem  rodzice mogą  złożyć do dyrektora  skargę-wniosek  jeżeli uważają że roczna ocena  z zachowania  została wystawiona niezgodnie z prawem  czyli sławny paragraf 17.p2  i tyle o żadnym poprawianiu  oceny mowy nie ma  w tych szkołach /dodatkowe zadania, kontrakty/  itp. / jeśli procedura ok  to zostaje ocena i koniec.

tym bardziej podwyższaniu  jakiejś przewidywanej oceny / żadnych terminów  podawania przewidywanych Tylko ścisłe  badanie procedury/ konsultacje czy były, terminy powiadaniania, zapis w dzienniczku//  , o żadnych kontraktach żaden z  rodziców  nic nie mówił

 

 i co teraz ???  kto ma rację ????  pytam bo rozum  odmawia  posłuszeństwa    co z tym fantem zrobić  ?

Zola27-09-2004 20:36:40   [#10]
Mati w rozporządzeniu są dwie różne rzeczy - warunki i tryb podwyższania przewidywanej oceny oraz słynny ;-)) par. 17 - odwołanie od oceny klasyfikacyjnej z powodu naruszenia procedur
Mati27-09-2004 20:49:05   [#11]

Zola

Ja bardzo dobrze to rozumiem, podałam przykłady  jak to zaczyna być  interpretowane, mianowicie  jako jedna rzecz , właśnie na to zwracali uwagę nasi nauczyciele-rodzice  po zebraniach na których byli w zeszłym tygodniu, takie uzyskali informacje w szkołach swoich dzieci , dziwiąc się że my/ w naszej szkole/ tworzymy  procedury podwyższania itp./

warunek -- niezgodność z prawem

tryb --- powołanie komisji i  wynik jej działania

Zola27-09-2004 20:59:29   [#12]
sorry Mati , zapędziłam się, a z interpretacją u nas jest podobnie , moi nauczyciele - rodzice przychodzą z takimi samymi wieściami, mam przyjaciół dyrektorów i oni mysleli podobnie, dopiero po wspólnej rozmowie przyznali mi racje , że są to dwie różne rzeczy
Mati27-09-2004 21:10:47   [#13]

 Zola  nic to !  OK    :-))))))  buźka

chciałam tylko  aby do tych wspaniałych regulaminów #01, dołączono 

własnie  ciąg dalszy  czyli  warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,   bo  przecież w każdej szkole przez lata funkcjonowały takie regulaminy , Statuty-WSO

i teraz nagle ktoś/w MENiS/wyleciał z tą poprawą zachowania

Zola27-09-2004 23:13:59   [#14]

Na dzień dzisiejszy mam tyle :

9.Uczeń  lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) mają  prawo  wnioskować (na piśmie) do wychowawcy o podwyższenie  oceny zachowania w terminie nie dłuższym niż 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej dla niego rocznej ocenie zachowania.

 

2. We wniosku uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) określają  ocenę, o jaką uczeń się ubiega.

 

3. Ocena zachowania ucznia może być podwyższona w przypadku :

 

1)      zaistnienia nowych okoliczności np. informacji o pozytywnych zachowaniach ucznia, osiągnięciach, pracy społecznej na rzecz środowiska itp.,

2)      pozytywnej opinii samorządu klasowego,

3)      otrzymania pochwały dyrektora szkoły,

4)      spełnienia następujących kryteriów :

 

- ( tu miejsce na kryteria)

 

Wystarczą dwie spośród zaistniałych okoliczności.

 

Kryteria zostały mnie się w szkole, ale ogólnie zakładając przez czas od podania przewidywanej oceny do ostatecznego jej wystawienia ( no i rzecz jasna dłużej ;-)) 100% frekwencji, zero uchybień wobec postanowień statutu i określone działania zlecone przez wychowawcę, np. przygotowanie prelekcji dla klasy na temat określony przez wychowacę, zrobienie gazetki, przygotowanie iprezy itp.

 

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]