Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
a czy regulamin mógłby wyglądać tak? (projekt, brudnopis) |
|
Gaba | 26-09-2004 09:54:30 [#01] |
---|
Ocenianie zachowania ucznia.
1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania uwzględnia w szczególności następujące obszary:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia zapisanych w statucie szkoły
b) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności naszego gimnazjum
c) dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie własne i innych osób, w tym szczególnie kolegów ze szkoły
d) godne, kulturalne zachowanie się w szkole oraz poza nią
e) dbałość o tradycje szkoły, w tym uszanowanie ceremoniału i jej historii
f) dbałość o czystość mowy, ze szczególnym uwzględnieniem piękna języka polskiego.
2. Ocena z zachowania nie ma wpływu na klasyfikacyjne oceny z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy wyższej w tym na ukończenie szkoły.
3. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną oraz oceny cząstkowe z zachowania ustala się wg poniższej skali, wpisując oceny cząstkowe do dziennika wraz z datą oraz parafką nauczyciela:
|
|
Dopuszczalne skróty |
Wzorowe |
- |
wz |
Bardzo dobre |
- |
bdb |
Dobre |
- |
db |
Poprawne |
- |
pop |
Nieodpowiednie |
- |
ndp |
Naganne |
- |
ng |
3.1 – nie stosuje się zapisów cyfrowych.
4. Wychowawca klasy ustala ocenę roczną lub śródroczną z zachowania ucznia na podstawie:
a) własnych obserwacji
b) samooceny ucznia (obowiązkowo)
c) opinii klasy (obowiązkowo)
d) informacji o zachowaniu ucznia zamieszczonych w zgromadzonej dokumentacji (np. zapiski, notatki, a także opinie i orzeczenia, w tym opinie o zachowaniu się ucznia z PPP)
e) opinii nauczycieli uczących (obowiązkowo)
f) opinii nauczycieli nieuczących ucznia, w tym dyrektora szkoły oraz bibliotekarza (jeżeli zgłaszają zastrzeżenia)
g) Konsultacji z pedagogiem szkolnym (jeżeli zgłosi zastrzeżenia, np. dot. zapisów opinii psychologicznych)
h) uwag pracowników szkoły (jeżeli zgłaszali zastrzeżenia)
5. Na każdą prośbę ucznia i rodzica nauczyciel wystawiający ocenę musi ja umotywować. Dlatego należy oceny negatywne opatrywać datą i komentarzem na końcu dziennika.
6. Szczegółowe kryteria ustalania oceny z zachowania.
Zachowanie ucznia opisuje się w 10 kategoriach (standardach). Zadaniem nauczycieli uczących ucznia, w tym wychowawcy jest wybieranie w kolejnych kategoriach spośród zapisów takiego zdania, które najlepiej charakteryzuje ucznia w ocenie wychowawcy lub ww. nauczycieli, po uwzględnieniu zastrzeżeń i uwag.
Kategorie:
- STOSUNEK DO NAUKI – w odniesieniu do swoich możliwości, tj. przede wszystkim wkładu pracy (i pozostałych uwarunkowań w stopniu mniejszym) uczeń osiąga wyniki w nauce:
Bardzo wysokie – zawsze przygotowany |
- |
4 |
Wysokie – sporadyczne nieprzygotowanie |
- |
3 |
Przeciętne do 10 ndp (za zawinione nieprzygotowanie się do wszystkich zajęć, w tym z wf) |
- |
2 |
Niskie do 15 ndp (za zawinione nieprzygotowywanie się do zajęć w tym z wf) |
- |
1 |
Zdecydowanie za niskie - powyżej |
- |
0 |
- nieprzygptowanie się jest zachowaniem nieodpowiednim zapisuje się ndp
B. POSTAWA ETYCZNA UCZNIA
Uczeń wykazuje się uczciwością, reaguje zawsze na dostrzeżone przejawy zła, szanuje godność osobistą własną i innych osób, jego postawa wyraża szacunek do pracy swojej i innych oraz dla mienia publicznego i prywatnej własności, mówi zawsze prawdę i staje zawsze za prawdą, nie obmawia innych, nie plotkuje, jest lojalny wobec kolegów, nauczycieli i rodziców |
- |
4 |
Uczeń zwykle postępuje uczciwie, reaguje na zauważone przejawy zła, stara się nie uchybiać godności własnej i innych osób, szanuje własną pracę oraz innych, tj. uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły, itp. Zawsze szanuje mienie publiczne i prywatne, 1 – 2 razy zataił prawdę, 1 mówił o innych |
- |
3 |
Kilka razy (3-4) uczeń nie postąpił zgodnie z zasadą uczciwości, nie zareagował na jednoznaczny przejaw zła, uchybił godności własnej lub innej osoby, mówi nieprawdę, zataja stan faktyczny, obmawia, raz zniszczył bezmyślnie mienie, ale naprawił wyrządzoną szkodę |
- |
2 |
Uczeń w swoim zachowaniu nie przestrzega zasady uczciwości, zwykle nie reaguje na przejawy zła, nie ma nawyków szanowania godności własnej oraz członków społeczności szkolnej, nie szanuje pracy innych i własności, nigdy nie mówi prawdy, plotkuje – obmawia i oczernia |
- |
1 |
Postępowanie ucznia przeczy zasadzie uczciwości, uczeń jest obojętny wobec przejawów zła, nie szanuje godności własnej i innych ludzi, nie widzi potrzeby szanowania pracy ludzkiej i własności, prezentuje pokrętny program własny, w tym przynależy do subkultur, świadomie kłamie i rozpowszechnia nieprawdziwe informacje |
- |
0 |
C. TAKT I KULTURA W KONTAKTACH MIĘDZYLUDZKICH*
Uczeń jest zawsze taktowny, prezentuje wysoką kulturę słowa w rozmowach i dyskusji, także w sporach, jego postawa jest nacechowana życzliwością do otoczenia |
- |
4 |
Uczeń zwykle jest taktowny, życzliwie usposobiony, w rozmowach stara się efektywnie o zachowanie kultury słowa, np. kulturalnie dyskutuje i wyraża krytykę |
- |
3 |
Zdarzyło się 2-4 razy, że uczeń zachował się nietaktownie lub bez opanowania emocji użył niekulturalnego słownictwa w rozmowach, w dyskusji |
- |
2 |
Uczeń bywa nietaktowny (5-9 razy), używa slangu, wulgaryzmów, przejawia m .in. agresję słowną |
- |
1 |
Uczeń zwykle jest nietaktowny, posługuje się wulgarnym, agresywnym językiem, reprezentuje subkulturę w języku (od 10 razy) |
- |
0 |
* pod warunkiem, że nie istnieją inne wskazania poradni psychologicznej,
D. DBAŁOŚĆ WYGLĄD
Uczeń dba o swój wygląd – jest zawsze czysty i stosownie do wieku ubrany, włącznie z fryzurą, jego strój i ozdoby są bezpieczne oraz nie uchybiają godności człowieka |
- |
4 |
Zdarzyło się (1-2 razy), że strój lub fryzura oraz makijaż ucznia, ew. higiena budziły zastrzeżenia |
- |
3 |
Czasami (3-4 razy) zwracano uczniowi uwagę na niestosowność stroju, w tym fryzury, makijażu lub niedostateczną dbałość o higienę. |
- |
2 |
Uczniowi często trzeba przypominać o potrzebie dostosowania stroju, fryzury do wymogów szkolnych lub też o higienie osobistej |
- |
1 |
Uczeń jest zwykle niestosownie ubrany, nie dba o higienę osobistą, nie reaguje na czynione uwagi, np. reprezentuje subkulturę, ma pofarbowane włosy, nie ubiera się stosowne w dnie świąteczne i inne |
- |
0 |
E. SUMIENNOŚĆ
Uczeń dotrzymuje wszystkich ustalonych terminów – terminowo oddaje książki do biblioteki, podpisane przez rodziców sprawdziany, wręcza usprawiedliwienia, powiadomienia wychowawcy, pedagoga, itp.) |
- |
4 |
Uczeń zwykle dotrzymuje terminów (do 2 potknięć) |
- |
3 |
Uczeń często dotrzymuje terminów - wystarcza wezwanie ustne |
- |
2 |
Uczeń często nie dotrzymuje ustalonych terminów do 50%, trzeba stosować pisemne wezwania |
- |
1 |
Nie dotrzymuje terminów, pisemne wezwania nie skutkują | |
Gaba | 26-09-2004 10:00:20 [#02] |
---|
taaa
A. SUMIENNOŚĆ
Uczeń dotrzymuje wszystkich ustalonych terminów – terminowo oddaje książki do biblioteki, podpisane przez rodziców sprawdziany, wręcza usprawiedliwienia, powiadomienia wychowawcy, pedagoga, itp.) |
- |
4 |
Uczeń zwykle dotrzymuje terminów (do 2 potknięć) |
- |
3 |
Uczeń często dotrzymuje terminów - wystarcza wezwanie ustne |
- |
2 |
Uczeń często nie dotrzymuje ustalonych terminów do 50%, trzeba stosować pisemne wezwania |
- |
1 |
Nie dotrzymuje terminów, pisemne wezwania nie skutkują |
- |
0 |
B. ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Uczeń wywiązuje się z powierzonych mu oraz podejmowanych dobrowolnie prac i zadań, ze szczególnym uwzględnieniem rozliczania z prac samorządów klasowych oraz rady uczniowskiej, w tym poszczególnych sekcji, uczeń pracuje na rzecz szkoły – współpracuje stale z dyrektorem szkoły, pracownikami, pedagogiem i bibliotekarzem |
- |
4 |
Uczeń wykonuje powierzone mu prace, samodzielnie nie podejmuje żadnych |
- |
3 |
Uczeń niezbyt dobrze wywiązuje się z powierzonych zadań – trzeba się upominać lub też rzadko (1-2) podejmuje dobrowolnie zadania, ale je wypełnia |
- |
2 |
lub niechętnie, niezbyt starannie wykonuje powierzone zadania i prace, niechętnie podejmuje dobrowolne zobowiązania, często ich nie wykonuje |
- |
1 |
Nie wykonuje żadnych prac i nie podejmuje żadnych zobowiązań. |
- |
0 |
C. FREKWENCJA
Uczeń ma usprawiedliwione terminowo nieobecności i spóźnia bez wzywania |
- |
4 |
Uczeń ma niewielką liczbę godzin nieusprawiedliwionych lub usprawiedliwia na wezwanie nauczyciela |
- |
3 |
Uczeń czasami opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia w wymiarze od 4 – 6 godzin lub usprawiedliwia po terminie |
- |
2 |
Uczeń często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia 7 – 10 godzin |
- |
1 |
Uczeń nagminnie spóźnia się i opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia powyżej 10 godzin |
- |
0 |
H DZIAŁANOŚĆ SPOŁECZNA UCZNIA
Uczeń zawsze pomaga kolegom w nauce, w sprawach życiowych, wykazuje bardzo duża aktywność w pracach na rzecz szkoły (praca w organizacjach szkolnych, samorządzie szkolnym), bierze udział w konkursach pozaszkolnych, pomaga w organizacji imprez szkolnych, współpracuje z pracownikami szkoły, w tym z dyrektorem szkoły, pedagogiem szkolnym. |
- |
4 |
Nie uchyla się od pomocy kolegom w nauce i wspieraniu ich w sprawach życiowych, pracuje w samorządzie szkolnym, pracuje na rzecz klasy, współpracuje z wychowawcą, bierze udział w konkursach wewnętrznych, pomaga w organizacji imprez klasowych |
- |
3 |
Odmówił pomocy koledze w nauce lub w innej życiowej sprawie, nie uchyla się w pracy na rzecz klasy |
- |
2 |
Niechętny wobec próśb nauczycieli i kolegów o pomoc, unika pracy na rzecz klasy |
- |
1 |
Unika i odmawia podejmowania jakichkolwiek działań na rzecz klasy, jest bierny i obojętny. |
- |
0 |
I UCZEŃ WOBEC NAŁOGÓW
Uczeń nie ma żadnych nałogów i uzależnień, sam deklaruje, że jest od nich wolny, swoją postawą budzi naśladowanie lub czynnie wymaga lub wspiera starania innych o wyjście z nałogu kolegów |
- |
4 |
Uczeń nie ma żadnych nałogów i uzależnień, nie interesuje się sytuacją w klasie i w szkole |
- |
3 |
1 raz zdarzyło się, że uczeń palił papierosy na terenie szkoły lub na imprezach organizowanych przez szkołę, ale sytuacja taka się nie powtórzyła |
- |
2 |
Kilkakrotnie stwierdzono (2-3), że uczeń palił papierosy w szkole oraz na imprezach przez szkołę organizowanych, jego postawa jest postawa przyzwalającą na tolerancję (np. propaguje napisy na koszulkach akceptujące nałogi) |
- |
1 |
Stwierdzono, że uczeń pali papierosy, zdarzyło się, że uczeń był choć 1 raz pod wpływem alkoholu, lub też alkohol posiadał lub był pod wpływem innych substancji lub je posiadał w tracie zajęć szkolnych lub poza szkołą |
- |
0 |
J PRZESTRZEGANIE ZASAD BEZPIECZEŃSTWA
Uczeń sam z siebie przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia, tj. wzywa pomocy, przekazuje informacje dorosłym znajdującym, się w pobliżu, informuje rodziców o zdarzeniach, by przekazali informacje stosownym władzom |
- |
4 |
Zdarzyło się, że uczeń 1 – 2 razy sprowadził niebezpieczeństwo swoją bezmyślnością i brakiem wyobraźni, zlekceważył informacje o takim zagrożeniu lub tez nie zareagował na zwrócona mu uwagę lub nie wykonał 1 raz polecenia |
- |
3 |
Kilkakrotnie trzeba upominać ucznia, że jego postępowanie powoduje/powodowało zagrożenie bezpieczeństwa ucznia lub innych osób, uczeń sprowadza zagrożenia świadomie, ale reaguje na dyscyplinowanie |
- |
2 |
Zachowanie ucznia stwarza zagrożenie dla niego samego lub innych osób, lekceważy informację o niebezpieczeństwie, rzadko reaguje na zwracane uwagi |
- |
1 |
Zachowanie ucznia stwarza poważne zagrożenie dla niego samego lub innych osób, stale świadomie lekceważy informacje o niebezpieczeństwie, bardzo rzadko reaguje na zwracane uwagi, zawsze lekceważy polecenia |
- |
0 |
6. Nauczyciel wychowawca dzieli rubryki w dzienniku lekcyjnym, opisując je symbolami literowymi od A – J. Nauczyciele uczący w klasie wpisują oceny cząstkowe. Błędnie wpisywane oceny są nieważne.
7. Jeżeli istnieją zalecenia poradni psychologicznej, lekarza i innych specjalistów każdy nauczyciel, w tym wychowawca, stosuje kryterium o jeden stopień łagodniejsze przy ustalaniu oceny rocznej, o czym informuje indywidualnie ucznia i jego rodzica. Uczeń, wychowawca lub rodzic ma prawo przypomnień nauczycielowi o konieczności dostosowania wymogów do możliwości ucznia także w zakresie zachowania.
8. Stosuje następujące przeliczenia punktowe na oceny, od których (przeliczeń) nie przysługuje odwołanie, a wychowawca nie ma prawa nie stosować się do przeliczników, przygotowując zestawienia klasyfikacyjne na radę pedagogiczną przygotowuje także sumy punktów z zachowania dla wszystkich uczniów.
|
punkty |
Wzorowe |
40 - 37 |
Bardzo dobre |
36 - 32 |
Dobre |
31 - 26 |
Poprawne |
25 - 19 |
Nieodpowiednie |
18 - 11 |
Naganne |
10 - |
9. Ustalenia końcowe
a) Uczeń, który z 2 kryteriów otrzymał 0 punktów nie może otrzymać wyższej oceny niż nieodpowiednie,
b) Uczeń, który choć w 1 kryterium otrzymał 0 punktów, nie może mieć wyższej oceny niż poprawne,
c) Uczeń, który choć w 1 kryterium otrzymał 1 punkt nie może otrzymać wyższej oceny niż dobre,
d) Uczeń, który otrzymał karę statutową upomnienie wychowawcy (zanotowane w dzienniku lekcyjnym) – nie może otrzymać oceny wyższej niż zachowanie dobre,
e) &nbs |
Marek Pleśniar | 26-09-2004 10:04:09 [#03] |
---|
nie widziałem ale może nie doczytałem: UCZEŃ WOBEC NAŁOGÓW a gdzie coś o narkotykach? |
Gaba | 26-09-2004 10:09:55 [#04] |
---|
"był pod wpływem innych substancji" - jest to w dolnym elemencie tego kryterium, bo to może byc też i klej, pisak i również lekarstwo zażyte eksperymentalnie... - dlatego tak, więc się też zastanawiam, bo skąd mam wiedziec tak na oko, czy narkotyk, czy 5 "relaniów"... - myslenie, stopniowanie było takie (nie wiem, czy dobre) papierosy, alkohol + reszta świata |
Marek Pleśniar | 26-09-2004 10:56:25 [#05] |
---|
ale może warto problem postawić wyraźnie? To taka ogólnopolska uwaga a nie do Cię;-) Ktoś w innym wątku pisze o wywałce dilera. Może warto.. |
Gaba | 26-09-2004 13:29:48 [#06] |
---|
coś w tym jest! "Był pod wpływem narkotyków oraz innych substancji, rozpowszechniał je..." |
BożenaB | 26-09-2004 18:47:55 [#07] |
---|
A za rozpowszechnianie lub inne kryminalne - naganne bez dyskusji. Bo bez takieego zastrzeżenia mogłoby mu wyjść poprawne. |
ola 13 | 27-09-2004 17:51:31 [#08] |
---|
Jakbym czytała swój regulamin/system/zasady/ oceniania zachowania. Jaki ten Kraków mały. Trzymaj się cieplutko. Ola |
Mati | 27-09-2004 19:15:06 [#09] |
---|
regulaminy wystawiania ocen z zachowania są ok, nasz też jest niczego sobie / sam regulamin/ tylko bardzo mnie ciekawi jak przwidują owe regulaniny w Waszych szkołach chyba najbardziej kontrowersyjne zagadnienie rozporządzenia mianowicie : warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. / bo tu ich narazie nie ma / propozycje przynoszone z zebrań w różnych szkołach /zresztą też Kraków / przez nauczycieli=rodziców są takie że wychowawcy w szkołach ich dzieci informują rodziców że zgodnie z nowym rozporządzeniem rodzice mogą złożyć do dyrektora skargę-wniosek jeżeli uważają że roczna ocena z zachowania została wystawiona niezgodnie z prawem czyli sławny paragraf 17.p2 i tyle o żadnym poprawianiu oceny mowy nie ma w tych szkołach /dodatkowe zadania, kontrakty/ itp. / jeśli procedura ok to zostaje ocena i koniec. tym bardziej podwyższaniu jakiejś przewidywanej oceny / żadnych terminów podawania przewidywanych Tylko ścisłe badanie procedury/ konsultacje czy były, terminy powiadaniania, zapis w dzienniczku// , o żadnych kontraktach żaden z rodziców nic nie mówił i co teraz ??? kto ma rację ???? pytam bo rozum odmawia posłuszeństwa co z tym fantem zrobić ? |
Zola | 27-09-2004 20:36:40 [#10] |
---|
Mati w rozporządzeniu są dwie różne rzeczy - warunki i tryb podwyższania przewidywanej oceny oraz słynny ;-)) par. 17 - odwołanie od oceny klasyfikacyjnej z powodu naruszenia procedur |
Mati | 27-09-2004 20:49:05 [#11] |
---|
Zola Ja bardzo dobrze to rozumiem, podałam przykłady jak to zaczyna być interpretowane, mianowicie jako jedna rzecz , właśnie na to zwracali uwagę nasi nauczyciele-rodzice po zebraniach na których byli w zeszłym tygodniu, takie uzyskali informacje w szkołach swoich dzieci , dziwiąc się że my/ w naszej szkole/ tworzymy procedury podwyższania itp./ warunek -- niezgodność z prawem tryb --- powołanie komisji i wynik jej działania |
Zola | 27-09-2004 20:59:29 [#12] |
---|
sorry Mati , zapędziłam się, a z interpretacją u nas jest podobnie , moi nauczyciele - rodzice przychodzą z takimi samymi wieściami, mam przyjaciół dyrektorów i oni mysleli podobnie, dopiero po wspólnej rozmowie przyznali mi racje , że są to dwie różne rzeczy |
Mati | 27-09-2004 21:10:47 [#13] |
---|
Zola nic to ! OK :-)))))) buźka chciałam tylko aby do tych wspaniałych regulaminów #01, dołączono własnie ciąg dalszy czyli warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, bo przecież w każdej szkole przez lata funkcjonowały takie regulaminy , Statuty-WSO i teraz nagle ktoś/w MENiS/wyleciał z tą poprawą zachowania |
Zola | 27-09-2004 23:13:59 [#14] |
---|
Na dzień dzisiejszy mam tyle :
9.Uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) mają prawo wnioskować (na piśmie) do wychowawcy o podwyższenie oceny zachowania w terminie nie dłuższym niż 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej dla niego rocznej ocenie zachowania. 2. We wniosku uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) określają ocenę, o jaką uczeń się ubiega. 3. Ocena zachowania ucznia może być podwyższona w przypadku : 1) zaistnienia nowych okoliczności np. informacji o pozytywnych zachowaniach ucznia, osiągnięciach, pracy społecznej na rzecz środowiska itp., 2) pozytywnej opinii samorządu klasowego, 3) otrzymania pochwały dyrektora szkoły, 4) spełnienia następujących kryteriów : - ( tu miejsce na kryteria)
Wystarczą dwie spośród zaistniałych okoliczności. Kryteria zostały mnie się w szkole, ale ogólnie zakładając przez czas od podania przewidywanej oceny do ostatecznego jej wystawienia ( no i rzecz jasna dłużej ;-)) 100% frekwencji, zero uchybień wobec postanowień statutu i określone działania zlecone przez wychowawcę, np. przygotowanie prelekcji dla klasy na temat określony przez wychowacę, zrobienie gazetki, przygotowanie iprezy itp. | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|