Forum OSKKO - wątek

TEMAT: porównanie starego rozp. o ocenianiu z nowym (gimn.)
strony: [ 1 ]
krystyna09-09-2004 23:55:34   [#01]

Zrobiłam to na szybko, przygotowując sie do pracy na jutro...

Nie wiem, czy takie duże teksty można w ogóle wklejać, ale co tam....

Napisałam gimn., bo nie wchodzę w matury, dorosłych itp....

A jutro chcę z tego wyłuskać zadania do opracowania dla zespołów i dla siebie - marzy mi się do końca września  zmienić statut i 30 IX zrobić zebrania z rodzicami.

Wiadomo, że efekty pracy z nożem na gardle mogą być deczko niedoskonałe - ale co tam, najwyżej będziemy spokojnie ewaluować !

 

 

Niebieska kursywa – to co było

..............................................................................................................................................................................

3. 1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów),

2) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w danej szkole, oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych,

3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,

4) ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania.

 

3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;

4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;

5) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 12 ust. 2 i § 13 ust. 3;

6)  ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

 

......................................................................................................................................................

 

§ 4. 1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.

 

 

§ 4. 1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;

2)   sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

..............................................................................................................................................

 

 

§ 5. 1 2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

 

2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

.......................................................................................................................................

§ 7.

  1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.

 2.  W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

 

§ 8. 1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.

2. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.

........................................................................................................................................

 

§ 9. 7. Przed końcoworocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych, w terminie i formie określonych w statucie szkoły.

 

§ 10.9. Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły.

.................................................................................................................................................................

8. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna (semestralna) może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 16 ust. 1.

 

§ 16. 1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 17.

     2. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1 i § 17.

 

.....................................................................................................................................................

§ 10. 1. Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, a ocenę zachowania - wychowawca klasy.

1a. Oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Ocena klasyfikacyjna końcoworoczna (semestralna) z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) ani na ukończenie szkoły.

 

§ 11. 1. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia, z zastrzeżeniem ust. 5.

2. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 4. Roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) ani na ukończenie szkoły.

..........................................................................................................................................

 

§ 12. 1. Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:

1) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,

2) respektowanie zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

2. Ocenę zachowania śródroczną ustala się według skali określonej w statucie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 4a.

3. Ocenę zachowania końcoworoczną, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:  wzorowe,    dobre,    poprawne,    nieodpowiednie ,        z zastrzeżeniem ust. 4a.

 

 

§ 13. 1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

1)  wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

3) dbałość o honor i tradycje szkoły;

4)  dbałość o piękno mowy ojczystej;

5)  dbałość o bezpieczeństwo  i zdrowie własne oraz innych osób;

6)  godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

7)  okazywanie szacunku innym osobom.

2. Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali określonej
w statucie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

3. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:

1) wzorowe;           2) bardzo dobre;         3) dobre                4) poprawne;

5) nieodpowiednie;                           6) naganne,

z zastrzeżeniem ust. 5.

...............................................................................................................................................................

6. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.

 

  § 16.  3. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 17.

 

 

....................................................................................................................................................

 

 

§ 14. 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

 

§ 15. 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

..............................................................................................................................................

 

4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

5. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w trybie i w terminach określonych w statucie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 6.

6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

 

4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;

2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

6. Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

7. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 8.

8. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

9. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

10. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3 i 4 pkt 1, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

11. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

1)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;

2)      nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

12. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

13. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

14. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 10, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 - skład komisji;

2) termin egzaminu klasyfikacyjnego;

3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;

4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

16. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.

§ 16. 1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 17.

2. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1 i § 17.

3. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 17.

 

§ 17. 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

4. W skład komisji wchodzą:

1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b)      nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

c)      dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;

2)      w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a)      dyrektor  szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko

kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b)      wychowawca klasy,

c)      wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

d)      pedagog,

e)      psycholog,

f)        przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

g)      przedstawiciel rady rodziców.

5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału                w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1.

7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a) skład komisji,

b) termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,

c) zadania (pytania) sprawdzające,

d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a) skład komisji,

b) termin posiedzenia komisji,

c) wynik głosowania,

d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

8. Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

10. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

................................................................................................................................................

 

§ 15. 4. Laureaci ostatniego stopnia wojewódzkich konkursów przedmiotowych w gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w szkołach ponadgimnazjalnych i dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych otrzymują z danego przedmiotu celującą ocenę klasyfikacyjną końcoworoczną (semestralną).

 

§ 18. 6. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

...........................................................................................................................................................

 

§ 16. 1. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej w szkole danego typu, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy, z zastrzeżeniem ust. 2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

 

§ 19. 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

................................................................................................................................................

 

§ 17. 1. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum, szkołę ponadgimnazjalną lub dotychczasową szkołę ponadpodstawową, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej (semestru programowo najwyższego) uzyskał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, a w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum - jeżeli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, o których mowa w

krystyna10-09-2004 00:02:06   [#02]

i jeszcze...

z nowego rozp. wyciągnęłam zadania przeznaczone dla nauczycieli - niewychowawców i dla wychowawców.

Jutro dam jedną kartkę do zespołu dydaktycznego, a druchą do zespołu wychowawczo - opiekuńczego i do roboty !!!

NAUCZYCIELE - NIEWYCHOWAWCY

 

§ 3. 3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

 

3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych według skali i w formach przyjętych w danej szkole

 

6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych

 

7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

 

§ 4. 1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych

śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i

dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie

programu nauczania;

 2)   sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

 3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

 

§ 10. 9. Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły

 

  § 11. 1. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne,

  § 11. 2. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 4. Roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) ani na ukończenie szkoły.

 

       § 14. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

 

§ 16. 1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 17.

     2. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1 i § 17.

(§ 19. 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.)

 

§ 17. 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

     3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

     4. W skład komisji wchodzą:

       1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b)      nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

c)      dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;

2)      w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a)      dyrektor  szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko  

      kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b)      wychowawca klasy,

c)      wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

d)      pedagog,

e)      psycholog,

f)        przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

g)       przedstawiciel rady rodziców.

     5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału                w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. 

     6. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1.

     7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

       1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

              a) skład komisji,

              b) termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,

              c) zadania (pytania) sprawdzające,

              d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;

        2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

              a) skład komisji,

              b) termin posiedzenia komisji,

              c) wynik głosowania,

              d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

8. Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

     9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

     10. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

      § 18. 6. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

 

§ 19. 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

 

Przepisy przejściowe i końcowe

 

§ 136. 1. Publiczne szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne
i dotychczasowe szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, w tym szkoły specjalne, oraz szkoły dla dorosłych dostosują statuty do przepisów niniejszego rozporządzenia, w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

2. W roku szkolnym 2004/2005 informacje, o których mowa w § 4, nauczyciele i wychowawca klasy przekazują do dnia 20 października 2004 r.

 

 

WYCHOWAWCA

 

§ 2. 3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

 

§ 3.        

2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

 

3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;

 

6)  ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

 

7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

 

§ 4  2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

 

 § 10.  9. Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły

 

§ 11. 1 .........śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia,

 

      § 13. 1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

             1)  wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

             2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

             3) dbałość o honor i tradycje szkoły;

             4)  dbałość o piękno mowy ojczystej;

             5)  dbałość o bezpieczeństwo  i zdrowie własne oraz innych osób;

             6)  godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

             7)  okazywanie szacunku innym osobom.

     2. Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali określonej
w statucie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

     3. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:

         1) wzorowe;

         2) bardzo dobre;

         3) dobre;

         4) poprawne;

         5) nieodpowiednie;

         6) naganne,

§ 16. 3. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 17.

 

§ 17. 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

     3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

     4. W skład komisji wchodzą:

       1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

d)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

e)      nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

f)        dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;

3)      w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

b)      dyrektor  szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko  

      kierownicze – jako przewodniczący komisji,

h)      wychowawca klasy,

i)        wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

j)        pedagog,

k)      psycholog,

l)        przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

m)     przedstawiciel rady rodziców.

     5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału                w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. 

     6. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1.

     7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

       1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

              a) skład komisji,

              b) termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,

              c) zadania (pytania) sprawdzające,

              d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;

        2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

              a) skład komisji,

              b) termin posiedzenia komisji,

              c) wynik głosowania,

              d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

8. Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

     9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

     10. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

Przepisy przejściowe i końcowe

 

§ 136. 1. Publiczne szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne
i dotychczasowe szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, w tym szkoły specjalne, oraz szkoły dla dorosłych dostosują statuty do przepisów niniejszego rozporządzenia, w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

2. W roku szkolnym 2004/2005 informacje, o których mowa w § 4, nauczyciele i wychowawca klasy przekazują do dnia 20 października 2004 r.

Jola10-09-2004 00:11:13   [#03]

Też mi się przyda

Dzięki :-)
Mawo10-09-2004 00:21:28   [#04]

Ja też skorzystam

Pozdrawiam.
Leszek10-09-2004 00:27:27   [#05]

Zrobiłaś kawał dobrej roboty... podziwiam...

i pozdrawiam

krystyna10-09-2004 00:32:40   [#06]

oj Leszku,

gdzie mi tam do Ciebie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Ale tak przez chwilkę przemknęła mi nieskromna myśl - dobrze mieć taką wice, co to nocami coś tam kombinuje, a rano szefowi na biurko składuje....

WSZYSCY Cię podziwiamy i pozdrawiamy !!!

Gaba10-09-2004 00:33:15   [#07]
działanie szybko, na siłę skutkuje niechlujstwem, nie mam najmniejszego zamiaru zrobic dokumentu ponizej poziomu, ja się nie kazałam guzdrać. Będe pracować tak, by napisać - dlaczego złe prawo ma uderzać w moja instytucję, dlaczego xle stanowione prawo ... ja mam szybko? to jest niemozliwe. Co nagle to po diable...
krystyna10-09-2004 00:38:31   [#08]

Gabo, no to jak, nie spiesząc się, spełnisz poniższe terminy ???

A tu jeszcze program rozwoju, standardy, jakość i kupa innych papierów czekają na swoją kolej !!!

 

§ 136. 1. Publiczne szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne
i dotychczasowe szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, w tym szkoły specjalne, oraz szkoły dla dorosłych dostosują statuty do przepisów niniejszego rozporządzenia, w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

2. W roku szkolnym 2004/2005 informacje, o których mowa w § 4, nauczyciele i wychowawca klasy przekazują do dnia 20 października 2004 r

Gaba10-09-2004 00:54:58   [#09]

to nie o to chodzi, by olewać, ale by serdecznie informowac naszych nierowaznych przelożonych o tym, ze pszatet zgotowali sami, gdybym mogła ukrać minitsertswo to bym to zrobiła, czasem robię to wobec moich podwladnych, gdy dezorganizują mi pracę. Zdeorganizowano mi pracę, zrobiono mi wszytsko, by te prace utrudnić, od kwietnia nie można by dopiąc aktu... 

Szkoła to nie piekarnia.

Przekazywanie infomacji z oprotestowanego projektu, zmuszanie do pracy nad projektem... - powiedziałam czym to pachnie, mówiłam w kwietniu, sierpniu i na początku września. Będę pracować z oryginałem, zamknę rzecz - i wyrażam obywatelski brak zaufania do instytucji, które prawo oświatowe stanowią.

 

Plan rozwoju szkoły mam, bo tego mnie na studiach uczono - daję więc zaawansowany brudnopis w 90%, rozpoznanie kierunku zmian mam, wizję mojej szkoły mam, nie mam tylko czasu, bo mi sie cały czas przeszkadza i wtrąca w nie swoje sprawy.

Marek Pleśniar10-09-2004 01:35:13   [#10]
łaał:-) Krystyno, wyrazy uznania:-)
Gaba10-09-2004 01:44:51   [#11]

Wiadomo, że efekty pracy z nożem na gardle mogą (będą!) być deczko (deczko?) niedoskonałe

- ale co tam (  ;-(    ), najwyżej  (  ;-(   ) będziemy spokojnie (   ;-(   )ewaluować !

 

- nie podzielam, ale bardzo szanuję - jestem realistą, twardo stoję na ziemi, relista to były optymiasta

Magosia10-09-2004 08:50:41   [#12]

Ja też z klubu realistów

-byłych entuzjastów. Dzięki Bogu optymizm mi został, doszła ironia i zgryźliwość, ale dla bliskich mi duchem  sympatia i uśmiech zostały :-))
Krystyna dzięki, Gaba - podzielam Twoje emocje i myślenie.
janzg10-09-2004 09:12:06   [#13]

Jak my lubimy pośpiech ;-)

§ 147.  Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

 

                                                                                                MINISTER

                                                                EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
Uśka10-09-2004 19:07:48   [#14]
Krystyno- dzięki :)
gera10-09-2004 19:20:21   [#15]
Spadło mi to z nieba. Dzięki.
krystyna10-09-2004 21:03:50   [#16]

pierwsze koty za płoty, znaczy pierwsze wnioski i wątpliwości...

1. wyplenić z własnego słownika i słownika nauczycieli słowo "semestr", jako zarezerwowane do innego typu szkół,

2. tym samym wywalić ze statutu podział roku szk. na 2 semestry - rok nie dzieli się na nic, a w czasie jego trwania odbywa się przynajmniej jedna klasyfikacja śródroczna uczniów,mająca miejsce w jednym konkretnym dniu (zniknie problem wpisywania ocen w czasie, gdy było już po klasyfikacji, a trwał jeszcze jakiś I semestr...)

3. skoro tak, należy w statucie ustalić jedynie termin tej śródrocznej klasyfikacji (lub kilka terminów, gdy ktoś zapragnie częściej podsumowywać osiągnięcia edukacyjne ucznia) - np. w drugim tygodniu stycznia (lub w drugi piątek stycznia) - jak kto chce...

4. wcale nie musi się (i nie będę) zawiadamiać rodziców o przewidywanych śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych - cały ciężar został przesunięty na ocenę roczną.

5.  w związku z tym zorganizować jedno zebranie informujące rodziców o ocenach bieżących (np. koniec listopada), a drugie informujące o uzyskanych śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych.

6. jeżeli uczeń nie został sklasyfikowany w wyniku klasyfikacji śródrocznej, to:

a) z przyczyn usprawiedliwionych - może zdawać egzamin klasyfikacyjny i w statucie trzeba opisać sposób i termin wyrażenia jego "chęci" (lub nie...) do zdawania oraz precyzyjnie całą procedurę tego egzaminu

b) z przyczyn nieusprawiedliwionych - też się nic nie zmieniło (gdy uczeń napisze wniosek, RP może wyrazić zgodę lub nie, gdy nie wyrazi zgody - w dokumentacji zapisać "nieklasyfikowany")

c) uzgodnić z uczniem i jego rodzicami termin egzaminu oraz liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia

d) otrzymanej na egzaminie klasyfikacyjnym śródrocznej oceny klasyfikacyjnej nie da się już ani zakwestionować, ani poprawić !??

7. Żadnej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej nie można ani zakwestionować ani poprawić (cyrk rozpoczyna się przy ocenie rocznej)!??

8. przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna:

a) ustalić termin wpisu do dziennika (np. w kolumnie sąsiadującej z oceną roczną) przez wszystkich nauczycieli przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych - np. na 14 dni przed plenarnym klasyfikacyjnym zebraniem RP

b) ustalić kto, kiedy i w jakiej formie informuje ucznia i jego rodziców o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych, np.

  • ucznia - informują nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych
  • rodziców - wychowawca klasy, na piśmie, podczas zebrań z rodzicami organizowanymi na 12 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem RP (a więc wychowawca ma 2 dni na przygotowanie "karteczek")
  • w przypadku nieobecności rodzica na zebraniu - informację przekazuje się na piśmie, za pośrednictwem ucznia (a może listownie, sama nie wiem...), za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

c) ustalić warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - tu, zwłaszcza przy ocenie zachowania jestem niekumata, ale mam nadzieję, że ktoś, coś wymyśli !!!!Bo w przedmiotach chodzi chyba o ten dawny egzamin sprawdzający i to nie będzie trudne...

9.Klasyfikacja roczna (zlikwidować końcoworoczna ! :

a) ustalić termin wpisu przez nauczycieli zajęć edukacyjnych ocen rocznych do dziennika (tak, by wychowawca zdążył z całą sprawozdawczością), np. 3 dni przed RP.

b) egzaminy klasyfikacyjne prawie bez zmian, bo:

  • kłopot z wyznaczeniem terminu, kiedy lepiej - końcem czerwca (to kiedy się nauczy ?), czy po 20 sierpnia (ale gdy go nie zda ma zaraz egzamin poprawkowy).

A jak nie daj Boże są to 2 przedmioty i ich nie zda podczas egzaminu klasyfikacyjnego (czy to w czerwcu, czy to w sierpniu), to niby KIEDY RP ma wyrazić zgodę na 2 egzaminy poprawkowe ?????

  • gdy go nie zda, tzn. dostaje 1 - może tą ocenę poprawić egzaminem poprawkowym, nawet z dwóch przedmiotów i nawet w III klasie  oraz zastosować oczywiście cały § 17 (o niezgodności z prawem)

c) wszystkie roczne oceny klasyfikacyjne ustalone przez nauczyciela (i zachowanie !) , lub uzyskane w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego można zmienić stosując § 17   - i tu się kłania ustalenie całej procedury (jeszcze tego nie mam...)

  • nie znalazłam nic o możliwości zmiany za pomocą § 17   oceny uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego - czyżby tam nie przewidziano żadnych niezgodności z prawem ???

 

Na dziś to tyle moich wniosków i wątpliwości...

Bardzo proszę o ustosunkowanie się, zwłaszcza do czerwonych kolorków ...

Pozdrawiam

krystyna

Mati10-09-2004 22:14:52   [#17]
Krystyno  jesteś  BOSKA :)))))) na ministra MENU
krystyna11-09-2004 00:42:23   [#18]

ministrem domowego menu jestem już od dawna i chętnie bym tą tekę oddała jakiejś miłej gosposi.....

Leszek11-09-2004 11:57:02   [#19]

podziwiam Twoją pracę,

w ostatniej sprawie sprawdź zapis § 17 ust. 9 rozp.

pozdrawiam

krystyna11-09-2004 15:26:18   [#20]

Leszku, masz rację - moja ostatnia wątpliwość została rozwiana, egzamin poprawkowy też może podlegać procedurze wynikającej z § 17.

    " 10. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna."

Leszek11-09-2004 15:28:13   [#21]

zgadza się to ust. 10, - 9 był w materiale nazywanym "oddane do podpisu"

pozdrawiam

fredi11-09-2004 19:16:22   [#22]

do Krystyny

no ale jak sie ma szkoły dla dorosłych to ten Semestr trzreba uprawiać
krystyna11-09-2004 19:26:48   [#23]

fredi

i uprawiać i uwzględniać we wszystkich zapisach !

A tak z ciekawości, jak w przypadku uczniów pełnoletnich, a zwłaszcza w szkołach dla dorosłych stosujecie zapisy dotyczące uzgadniania większości spraw z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) ???

fredi11-09-2004 19:30:23   [#24]

to stary temat który co jakiś czas wrzucam na forum, ale nikt tego nie chce rozwiązać.

W przypadku szkoły dla dorosłych nie ma problemu, ale uważam , że jest w przypadku pełnoletnich w szkole tzw. młodzieżowej..

DaS11-09-2004 19:33:57   [#25]

Nie jestem pewna, czy dobrze rozumiem wyrażenie "roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna".

Oznacza to ocenę wystawianą na koniec roku, czyli semestr czy też ocenę wystawianą na koniec roku i semestr (jako śródroczna)?

krystyna11-09-2004 19:58:09   [#26]

Ocena:

  • roczna - czyli wystawiana na koniec roku (we wszystkich typach szkół)
  • śródroczna - wystawiana przynajmniej raz w ciągu roku w dowolnym terminie (terminach) ustalonych przea szkołę i zapisanych w statucie szkoły (dotyczy wszystkich typów szkół dla młodzieży, oprócz szkół dla dorosłych)
  • semestralna - wystawiana na koniec semestru w tych typach szkół, gdzie podział na semestry występuje (czyli dla dorosłych, tam się "zalicza" semestr)
DaS11-09-2004 20:07:50   [#27]
Dziękuję za wyjaśnienie.
Jola14-09-2004 17:45:07   [#28]

Zaintrygowało mnie to:

 § 18. 6. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

Jak Wy to rozumiecie? Jak to ma się odbywać?

krystyna14-09-2004 18:30:27   [#29]

końcową ocenę klasyfikacyjną.

ja to rozumiem, że w ostatniej klasie, w której następuje "koniec" danego przedmiotu - najczęściej w ostatniej klasie danego typu szkoły.

RomanG14-09-2004 18:47:50   [#30]

w przypadku nieobecności rodzica na zebraniu - informację przekazuje się na piśmie, za pośrednictwem ucznia (a może listownie, sama nie wiem...), za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Krystyna, czemu chcesz od razu listownie i to jeszcze za potwierdzeniem odbioru?

Jola14-09-2004 19:35:54   [#31]

Chodzi mi o to, że uczeń ma ustaloną roczną ocenę, np. bdb.
Jest po radzie klasyfikacyjnej.
Dowiaduje się, że jest laureatem i musi mieć celującą.
Więc jak to robimy?
No chyba, że coś źle czytam ;-)

Mati14-09-2004 19:47:06   [#32]
chyba na plenarce zgłasza się zmianę oceny z uzasadnieniem /że  np laureat/  i tyle ,o ile  pamiętam to informacje o wynikach olimp i konkus są wcześniej około końca maja
Zola14-09-2004 21:00:23   [#33]
niestety w przypadku maturzystów zdarzało nam się ,że informacja przychodziła po rozdaniu świadectw dojrzałości, a dość często po klasyfikacji
Majka14-09-2004 21:05:50   [#34]

Na przykład Olimpiada Ekologiczna miała finał centralny w czerwcu ;)

Maturzyści to uwielbiali - nabór na uczelnie (przygotowanie do egzaminów) i olimpiada równocześnie.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]