Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Wewnątrzszkolny system zapewnienia jakości...
strony: [ 1 ]
Grzegorz G31-08-2004 20:07:23   [#01]

co to jest? Co to znaczy? Z czym to się je i jak ma działać???;-))) Jestem "świeżo" po konferencjach z nadzorem i mam mętlik... podpowiedzcie, co myślicie. Już z "grubsza" cytałem Rozp. o nadzorze, ale jeszcze nie do końca rozumiem te zwroty. Na razie mam mnóstwo innych przemyśleń, a jutro już....no wiecie...;-). Więc - co to jest WSZaJ?:-))))

Pozdrawiam, jeszcze wakacyjnie....

panda31-08-2004 20:13:52   [#02]
Mam wrażenie, że KO "prześlizgnęło się" przez temat na naradach. U nas na prezentacji CYTOWANO fragmenty rozporządzenia bez komentarza. Nie przewidziano pytań. Jestem w tej dobrej sytuacji, że od 1999 r. jestem w sieci SUSa CEO, więc mam system uznany przez MENiS. Nie chcę w tym miejscu robić reklamy, ale można skorzystać z ich doświadczeń.
Małgoś31-08-2004 20:23:52   [#03]

a wiecie co... ;-)

chyba sie pochwalę... :-)

własnie przestawiam się na pracę w szkole, która jako pierwsza w Polsce uzyskała certyfikat jakosci ISO 9001

jeszcze sie boję audytów, procedur, Księgi Jakości, protokołów niezgodności itd. ale ... i duma i też wielka ulga bo  zgodnie z:

Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu  z dnia 23 kwietnia 2004 r.

w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz

§ 3.

(...)

5. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny, z wyjątkiem dyrektora szkoły lub placówki, może odstąpić od mierzenia jakości pracy szkoły lub placówki w danym zakresie, w przypadku posiadania przez szkołę lub placówkę dokumentów potwierdzających wdrożony system zarządzania jakością i zapewniania jakości.

beera31-08-2004 20:31:28   [#04]

WSZaJ

świetna nazwa :-))

najprościej jest sięgnąc do slowniczka rozporządzenia:
 należy przez to rozumieć zespół zorganizowanych, powiązanych ze sobą i spójnych działań podejmowanych przez dyrektora szkoły lub placówki, inne organy szkoły lub placówki oraz nauczy cieli, niezbędnych do zapewnienia wysokiej jakości pracy szkoły lub placówki, w szczególności działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

więc jest to to, co wyżej i nic więcej

szczerze mowic nie podoba mi się konstrukcja rozporządzenia,w tym zakresie
 po pierwsze dlatego, że slowniczek mówiący o WSZaJu nie bardzo się ma do paragrafu 5

po drugie , bo 
wynika z niego, że jednym z kilku zadań dyrektora z paragrafu 5 jest tworzenie WSZaJa. Upraszczajac- dyrektor sprawując nadzor pedagogiczny ma we wspóldzialaniu ...opracowywać i wdrażać wewnątrzszkolny system zapewniania jakości.
Poza tym ma do spełnienia inne zadania- mierzenie jakości, badania osiągnięć, programowanie rozwoju, itp.

Wyraźnie widać  źle shierarchizowane pojecia w rozporządzeniu, bowiem, przecież dla każdego jest jasne, że system zapewniania jakości musi być pojęciem nadrzednym wobec innych- wymienionych.

Moim zdaniem dyrektor  we wspóldzialaniu z innymi n-lami zajmującymi stanowiska kierownicze oraz we wspólpracy z innymi nauczycielami mierząc, badając, wspomagając, programując w sposób spojny, celowy i przemyślany -właśnie tworzy wewnętrzny system zapewniania jakości!!!

Ale jeśli się upierać, że jakiś system opracowany być musi, to ja tam proponuję po prostu jeden dokument (w dodatku taki, ktory i tak w szkole już najczęściej jest)

W nim: procedury mierzenia jakości - dokładnie, czyli cele, metody, formy, dokumentowanie, tryb,standardy itp. ( także w tym badanie osiagnięć edukacyjnych), tworzenie raportu, informację o zespołach, tryb programowania pracy szkoły- zarówno pięcioletniego jak i rocznego, tryb postępowania z wynikami sprawdzianów.

I tyle.

AnJa31-08-2004 20:38:29   [#05]
Dzięki:-)

Za wszystkie 3 zdania bezpośrednio przed: " I tyle"

Bo jakos tak mi to wyglądło.
beera31-08-2004 20:41:05   [#06]

;-)

Bo my z jednej bandy jesteśmy :-)
Magosia31-08-2004 21:19:35   [#07]

Małgoś

gratulacje. Muszę Cię namierzyć.
Asiu- bardzo mi się podobalo Twoje myślenie i mówienie o nadzorze na konferencji w moim mieście wojewodzkim.
Ja też tak uważam- jak zwał, tak zwał, byle robił i myślał dobrze- dla dzieci dobrze, oczywiście. :-)
skryba0431-08-2004 21:30:11   [#08]

W województwie lubelskim, KO ma organozować specjalne szkolenia dla dyrektorów aby określić ogólne( wspólne) zasady opracowania WSZaJ.

Nieoficjalnie wiem ,że przerażeni są wizytatorzy, którzy mają nas tam szkolić, bo oni też nie bardzo czują ten temat.

Życie już niejednokrotnie nas uczyło,że z takich zmian najbardziej  cieszą się instytucje szkolące... ( komercyjnie)

Pozdrawiam a po szkoleniu napiszę czego mnie tam nauczono

S Wlazło01-09-2004 15:19:12   [#09]

Do Grzegorza P. Może pomoże Ci fragment mojej ostatniej książki o nowym nadzorze. Dwie są istotne  przesłanki, kiedy mówimy o systemie zapewniania jakości. Pierwsza - system to całość składająca się ze współdziałających ze sobą części dla powodzenia całości. I z tej pierwszej wynika od razu druga; nie jest systemem zapewnainia jakości jakiś zestaw dokumentów, papierów. System tworzą ludzie ze sobą współdziałający.

 Standard (przykładowy):

Posiada wiedzę i umiejętności pozwalające mu na dalszą edukację na miarę jego możliwości

 

Obserwowalne działania ucznia – standardy jakości jego pracy w odniesieniu do tego standardu:

Wskaźnik : uczeń chce i umie się uczyć (z tradycji szkoły)

            Monitorowanie  tego wskaźnika:

Ø      wie, po co się uczy, wykazuje świadomość wagi tematu zajęć

Ø      wykazuje aktywność poznawczą, interesuje się tematem zajęć

Ø      zadaje zasadne pytania, próbuje sam znajdować odpowiedzi, potrafi sformułować problem

Ø      umiejętnie wykonuje zadania edukacyjne związane z rozwiązywaniem, tworzeniem itp. 

Ø      potrafi skracać tekst, stworzyć syntezę, sformułować wnioski, opisać we własny sposób itp.

Ø      stosuje zdobyte wiadomości w praktyce

Ø      jego osiągnięcia w egzaminach (sprawdzianach) zewnętrznych potwierdzają szkolne osiągnięcia w uczeniu się.

Ø      inne

Obserwowalne działania nauczyciela – wskaźnik jakości jego pracy odniesione do powyższego standardu edukacyjnego, np.:

Wskaźnik: nauczyciel pozytywnie motywuje ucznia do uczenia się:

Monitorowanie tego wskaźnika :

Ø      uzasadnia zawsze temat zajęć

Ø      stosuje metody aktywizujące

Ø      tworzy sytuacje problemowe, skłaniając uczniów do zadawania pytań i szukania samodzielnie odpowiedzi

Ø      wyposaża uczniów w niezbędne umiejętności działań edukacyjnych,  związanych z rozwiązywaniem, tworzeniem itp.

Ø      wskazuje na praktyczne walory swojego przedmiotu nauczania

Ø      daje uczniom zadania o praktycznym charakterze

Ø      inne

Obserwowalne działania wychowawcy – wskaźnik jakości jego pracy w odniesieniu do tego standardu, np.:

Wskaźnik: wychowawca uświadamia uczniom i ich rodzicom ważną rolę wykształcenia

             Monitorowanie tego wskaźnika:

Ø      uczniowie poznają ludzi sukcesu

Ø      uczenie się utrwalane jest jako respektowana przez wychowanków wartość

Ø      uczniowie i ich rodzice uzyskują informację o potrzebnych w Polsce i w Unii Europejskiej pracownikach, o koniecznych umiejętnościach

Ø      z uczniami i rodzicami ustala się zasady higieny pracy umysłowej ucznia i warunki miejsca jego pracy domowej

Ø      rodzice zobowiązują się do poświadczenia swym podpisem faktu odrobienia pracy domowej przez ucznia, ewentualnie wysłuchują przygotowanej przez ucznia odpowiedzi ustnej

Ø      inne

Obserwowalne działania dyrektora szkoły – wskaźnik jakości jego pracy w odniesieniu do tego standardu, np.:

Wskaźnik: dyrektor szkoły upowszechnia sukcesy uczniów w uczeniu się

            Monitorowanie tego wskaźnika :

Ø      istnieje w szkole system nagradzania osiągnięć edukacyjnych uczniów

Ø      osiągnięcia uczniów są upowszechniane w szkole i w środowisku

Ø      w księdze osiągnięć absolwentów szkoły zapisane są ich szczególne osiągnięcia

Ø      inne

Stworzona została następująca struktura:

Przykładowy standard z sylwetki absolwenta:

Posiada wiedzę i umiejętności pozwalające mu na dalszą edukację na miarę jego możliwości.

 

Wskaźniki jakości pracy współrealizatorów

Uczeń

Nauczyciel

Wychowawca

Dyrektor

Inni

 1.chce i umie się uczyć

1.pozytywnie motywuje ucznia do uczenia się:

 

1.uświadamia uczniom i ich rodzicom ważną rolę wykształcenia

1.upowszechnia sukcesy uczniów w uczeniu się

 

1?

2.potrafi znajdować i zastosować informację z różnych źródeł

2. zaznajamia ze źródłami w swoim przedmiocie

2.uczy selektywności w korzystaniu z różnych źródeł

2. tworzy bazę różnorodnych źródeł

2?

3.planuje, organizuje i ocenia własną naukę, przyjmuje za nią odpowiedzialność

3. uczy uczniów planowania i organizowania swej nauki w przedmiocie

3.zaznajamia wychowanków z technikami uczenia się Rodzice współdziałają z uczniem w jego uczeniu się, mają wiedzę o czasie pracy i relaksacji

 

3.poleca gromadzenie w bibliotece opracowań na temat uczenia się, przykładowe scenariusze zajęć z technik uczenia się itp.

3?

4.efektywnie posługuje się

 technologiami informacyjnymi i

 komunikacyjnymi

4.prowadzi lekcje z zastosowaniem tych technik

4. wskazuje na korzyści z umie

jętności sto- sowania technik informatycznyh i komunika- cyjnych,prowa-

dzi warsztaty, dramy

4. Umożliwia wszystkim nauczycielom korzystanie z pracowni komputerowych

4.?

5.uczy się na

programach dostosowanych do jego

możliwości, potrzeb i

aspiracji, kształtuje poczu-cie odpowiedzial-

ności

5.uzgadnia z

uczniem poziom trudności realizowanego przez niego

programu, egzekwuje zadania, wskazuje na osiągnięcia

5.wyjaśnia rodzicom potrzebę tworzenia różnych programów, przekazuje standardy wymagań nauczycieli, (zabiega o współdziałanie

5.organizuje doskonalenie w zakresie różnicowania wymagań programowych, poleca tworzenie w bibliotece banku programów

5.?

            ¯                             ¯                                    ¯                                ¯                                  ¯

     M     O     N     I     T     O    R     O     W     A     N     I     E

Oczywiście - jakieś papiery normujące to współdziałania mogą powstać. Ale decyduje wspólpraca LUDZI.Serdecznie pozdrawiam - Stefan

bogda301-09-2004 19:49:45   [#10]

jakość w szkole

  Pana bardzo ciekawe wypowiedzi na forum obudziły na nowo moją nieco uśpioną ciekawość poznawczą i dlatego niebawem wybieram sie na kurs mierzenia jakości pracy  szkoły. Nie wiem tylko czy dobrze wybrałam - szkoła kupiecka w Łodzi.

"Może pomoże Ci fragment mojej ostatniej książki o nowym nadzorze"- prosze o tytuł.

orlik01-09-2004 20:28:55   [#11]

bogda 3

Tytuł książki to "Jak stosować zmodyfikowany nadzór pedagogiczny".
S Wlazło02-09-2004 09:42:29   [#12]
do Bogdy 3 - dzięki za miłe słowo, ale chyba na Forum mówimy sobie po imieniu.. W Szkole Handlowej pracuje moja Koleżanka Maria Koszmider. Od dawna zajmuje się jakością. Więc zajęcia z Nią będą na pewno korzystne. Chociaż wolałbym, abyś doskonaliła się na mojej Uczelni. Orlikowi też dziękuję za podanie tytułu mojej książki. Pozdrawiam serdecznie. Stefan
beera02-09-2004 11:38:04   [#13]

Marii Koszmider

czytałam niezłą książkę " O jakości w zarządzaniu pracą szkoły"- naprawdę polecam

Co do książek Stefana i pożytku płynącego z uczestnictwa w jego zajęciach- dużo by mówić

Uczestniczylam w takich kilku i zawsze wychodziłam z otwartą głową :-)

Konto zapomniane11-04-2005 17:29:33   [#14]
Jak  można zinterpretowac zależność pomiedzy :wewnętrzynym mierzeniem jakości , monitorowaniem, ewaluacją, hospitacją, sprawowaniem nadzoru pedagogicznego przez dyrektora??
beera11-04-2005 17:38:01   [#15]

 

Nadzor pedagogiczny jest pojęciem nadrzędnym- w mysl rozporządzenia

wśród zadań opisanych w par 5 Rozporządzenia jest także budowanie systemu zapewniania jakości pracy szkoły

Ten system, to według slowniczka- zespół dzialań mających na celu podniesienie jakości pracy szkoły ( cytuję ze glowy ;-)- mniej więcej o to chodzi)

te dzialania, to np. mierzenie jakości pracy szkoły dokonywane także poprzez monitorowanie, czy ewaluację, czy też hospitację

Taka hierarchia tu i zależność.

Mozna znaleźc też inne powiązania, zależy jaki cel nam przyświeca :-)

hanabi11-04-2005 17:39:12   [#16]

Małgoś

a jak to zrobiłaś? podpowiesz?
Fred11-04-2005 17:45:04   [#17]

rzekłbym, że powiązań jest od cholery;-))

trudniej o rozwiązania nawiązujące do powiązań w związku z interpretacją zależności;-))

trzeba by tak do tematu hermeneutycznie.., taa..ja też lubię poezję;-))

beera11-04-2005 17:48:20   [#18]

trudniej o rozwiązania nawiązujące do powiązań w związku z interpretacją zależności;-))

:-))))

Fred11-04-2005 17:52:39   [#19]
A jak można zinterpretować zależność pomiędzy: otwartą głową a..., no tymi tam wszystkimi wspaniałościami co siedzą w nadzorze?;-))
sarna11-04-2005 17:53:16   [#20]

Małgoś ,

ja też gratuluję  CI certyfikatu jakości

wiem, że zdobycie tego dokumentu wymaga ogromnej pracy dyrektora i całego zespołu dlatego jestem  pełna podziwu dla Was

to prawdziwy sukces

beera11-04-2005 18:01:41   [#21]

Fred

ja tam myślę, ze to roporządzenie nie jest takie zle w porownaniu z tym, co z niego zrobili rozmaici " interpretatorzy".

Więc czytając to rozporządzenie bardzo wprost i korzystając z "otwartej glowy";-) mozna spokojnie przezyć.

Gorzej gdy do przepisow dołączymy rozmaite pomysły "krzewicieli idei"

Wszystkie te pięcioletnie i roczne plany nadzoru, raporty takie, a nie inne, wewnątrzszkolny system jako dokument, standardy pacy szkoły z narzędziami, itp... wszystko to NIE wynika z roporządzenia, raczej z pewnych presji...

Fred11-04-2005 18:15:02   [#22]

Pozwoliłem sobie ciutkę zażartować... Oczywiście masz rację.

Jej.., ten wątek wcale nie jest nowy, bo z 31 sierpnia, a jaki ciągle świeży:-))

beera11-04-2005 19:02:27   [#23]

wiem, ze żart

ale uznałam, że po takim czasie- własnie dlatego, że wątek z sierpnia, warto napisać jaka jest róznica pomiedzy brzmieniem przepisu, a nieszczęsną praktykę stosowania go

;-))

Alkot111-04-2005 19:37:55   [#24]
Chętnie wzięłabym udział w szkoleniach na temat Mierzenia jakości pracy w szkole, może ktoś mi podpowie, gdzie można to zrobić? Chodzi mi o szkolenia, na których zdobędę umiejętności, a nie tylko potwierdzenie uczestnictwa. Proszę o podpowiedź.
Konto zapomniane11-04-2005 19:42:58   [#25]
 jak mądrze odpowiedziec na to pytanie:"Jak  można zinterpretowac zależność pomiedzy :wewnętrzynym mierzeniem jakości , monitorowaniem, ewaluacją, hospitacją, sprawowaniem nadzoru pedagogicznego przez dyrektora??"- mam takie pytanko w zestawie pytan na zaliczenie kursu -POMOCY!!! Niby proste - ale jak mądrze napisac????ojojoj
AnJa11-04-2005 20:05:09   [#26]
Mnie kiedyś nauczono logiki żołnierskiej przy odpowiadaniu na głupawe pytania:
P.Co ma żołnierz w spodniach? O.Stawiać się na zbiórkę.

Na pytanie j.w. wriantowo: róznie, właściwie, odpowiednio, logicznie, gramatycznie, zgodnie z zapisem w Rozporządzeniu, nie wiem, nie rozumiem pytania.

Kurs i tak zaliczysz, bo nie ma opcji: nie zdał egzaminu zaliczającego w programie kursu (o młode wilki kierownicze pewnie chodzi)

Jest wymóg frekwencji.

To oczywiście moja interpretacja.
Fred11-04-2005 20:21:46   [#27]

P:Jak  można zinterpretowac zależność pomiedzy :wewnętrzynym mierzeniem jakości , monitorowaniem, ewaluacją, hospitacją, sprawowaniem nadzoru pedagogicznego przez dyrektora??"

O:Stworzyć spójny wewnętrznie plan nadzoru pedagogicznego

AnJa - załapałem?;-))

beera11-04-2005 20:22:11   [#28]

reniu

napisałam Ci to w punktach- tylko je rozwiń, to bardzo proste:

1.wśród zadań opisanych w par 5 Rozporządzenia (a par 5 dotyczy właśnie nadzoru sprawowanego przez dyrektora szkoł)  jest także budowanie systemu zapewniania jakości pracy szkoły

2.Ten system, to według slowniczka- zespół dzialań mających na celu podniesienie jakości pracy szkoły ( cytuję ze glowy ;-)- mniej więcej o to chodzi)( czyli ten wszaj, o który pytasz)

3.te dzialania, to np. mierzenie jakości pracy szkoły dokonywane także poprzez monitorowanie, czy ewaluację, czy też hospitację

skorzystaj podczas opisywania ze slowniczka rozporządzenia i zajrzyj do takich moich materiałów w plikach- tam jest opisane, co to jest monitorowanie, itp ( skrotowo)

( o hospitacji i ewaluacji masz napisane w słowniczku do rozporządzenia)

beera11-04-2005 20:24:35   [#29]
Anja, coś nie odświeżam Cię we własciwych momentach :-)
zgredek11-04-2005 20:26:25   [#30]
ja odswieżam Go i źle na tym wychodzę, bo jeszcze więcej wątpliwości mam niż miałam bez Niego;-)
AnJa11-04-2005 20:28:17   [#31]
No:-)

A mnie trzeba odświeżać.

Zwłaszcza jak mam słowotok.

A właśnie mam.
beera11-04-2005 20:29:22   [#32]

wyślę

ci wirusik, to zamilkniesz;-))
AnJa11-04-2005 20:34:50   [#33]
Nic z tego:-)

Smoczyca nie puszcza:-) Lubię ją, chociaż zgaga niemożebna:-)
Konto zapomniane11-04-2005 21:49:45   [#34]
Nie uważacie, ze to takie troche podchwytliwe pytanie??(Chodzi mi o to  pytanie:Jak  można zinterpretowac zależność pomiedzy :wewnętrzynym mierzeniem jakości , monitorowaniem, ewaluacją, hospitacją, sprawowaniem nadzoru pedagogicznego przez dyrektora?)bez tych wszystkich działań nie byłoby mowy o systemie zapewniania jakości- moze o to im chodzi??
Konto zapomniane11-04-2005 21:54:20   [#35]
To jeszcze was o jedno zapytam (Wy tak mądrze odpowiadacie )- jak ładnie napisać o roli dyrektora i rady pedagogicznej w wewnątrzszkolnym systemie zapewniania jakością?
S Wlazło12-04-2005 22:07:01   [#36]
Zależności semantyczne monitorowania, mierzenia, badania, ewaluacji, diagnozowania wyjaśniłem w nr 2/2005 "Dyrektora Szkoły".Mam nadzieję, że dostatecznie jasno. Jeśli po lekturze nadal mielibyście wątpliwości - to zapytajcie. pozdrawiam.
Barla13-04-2005 09:50:43   [#37]

wszj - co to jest?

Proponuję czytać łącznie zapisy o wewnątrzszkolnym systemie zapewniania jakości w rozporządzeniu z załącznikiem do rozporządzenia -

Obszar:I.2. Wewnątrzszkolny system zapewniania jakości.

Standard: Nadzór pedagogiczny w szkole lub placówce zapewnia ciągły rozwój i doskonalenie jakości jej pracy oraz zmierza do zaspokojenia potrzeb uczniów, rodziców i nauczycieli. Sprawny i skuteczny nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora szkoły lub placówki sprzyja podwyższaniu jakości jej pracy. Dyrektor organizuje wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły lub placówki.

plus przykładowe wskaźniki.

mkardasz14-04-2005 22:27:05   [#38]

małgoś z # 3

Małgoś prosze odezwij sie, bo mamy chęc równiez zrobic ISO, ale mamy wielkiego pietra pomoc z waszej strony bardzo by sie przydała

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]