Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Profil "Zarządzanie informacją" i podział na grupy
strony: [ 1 ]
Misiek31-08-2004 14:58:01   [#01]

Mam pytanie do dyrektorów Liceów Profilowanych. Chodzi o profil „zarządzanie informacją” i problem podziału na grupy. Właściwie jak to jest z podziałem na grupy na tym przedmiocie w Waszych szkołach. Okazuje się, w niektórych szkołach robi się podział na grupy przy założeniu, że klasa liczy powyżej 30 uczniów. Jeżeli jest mniej, podziału nie ma i do pracowni przygotowanej standardowo na 15 stanowisk dydaktycznych wchodzi cała klasa. Podobnie jest z przedmiotami zawodowymi typu technika biurowa czy pracownia ekonomiczno-informatyczna. Jak uczyć w takich warunkach techniczno-dydaktycznych? Co będzie dalej, łatwo sobie wyobrazić - zdewastowany sprzęt, fikcja w realizacji programu, problemy z obiektywnym ocenianiem, etc.

 

Jest jeszcze jeden bardzo ważny aspekt sprawy. Brak podziału na grupy, to brak godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli przedmiotów informatycznych. W naszej szkole większość pozostała na „gołych etatach”. W maju będzie problem z etatem. W takim wypadku po co udawać, że się uczy – nie lepiej zorganizować to w formie e-szkoły i e-nauki? Bo na szkołę typu „e-tam jakoś to będzie” to już nas nie stać!

ewa bergtraum31-08-2004 15:36:57   [#02]

Tyle mówi rozporządzenie

             ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

              z dnia 12 lutego 2002 r.

              Rozporządzenie weszło w życie z dniem 01.09.2002 r..

 

             Dz. U. z dnia 25 lutego 2002 r. Nr 15, poz. 142

            zm.:

            Dz. U. 2002 r. Nr 137, poz. 1155

            Dz. U. 2003 r. Nr 39, poz. 337

            Dz. U. 2003 r. Nr 116, poz. 1093

            Dz. U. 2004 r. Nr 43, poz. 393

 

§ 6. 1. W szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadpodstawowych

oraz trzyletnich liceach ogólnokształcących, trzyletnich liceach

profilowanych, czteroletnich technikach i zasadniczych szkołach zawodowych

podział na grupy jest obowiązkowy:

 

 1) na zajęciach z języków obcych, informatyki, elementów informatyki i

    technologii informacyjnej - w oddziałach, a w przypadku zajęć z języków

    obcych także w zespołach międzyoddziałowych, liczących więcej niż 24

    uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,.

                          (…)

    2. W liceach ogólnokształcących i trzyletnich liceach ogólnokształcących,

liczących nie więcej niż dwa oddziały każdej klasy, zajęcia z języków obcych

oraz z przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym

mogą być prowadzone w zespołach, w tym w zespołach międzyoddziałowych,

liczących nie mniej niż 7 uczniów.

 

    3. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio nie więcej niż 30 uczniów

lub nie więcej niż 24 uczniów na zajęciach, o których mowa w ust. 1, podziału

na grupy można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę, z zastrzeżeniem

ust. 4.

                                                (…)

A kiedy już pracowicie wkleiłam fragment rozporządzenia, to wydaje się mi (po ponownym przeczytaniu Twojego listu), że oczekujesz odpowiedzi na inne pytania. Dyskusji nie podejmę, gdyż nie mam takich doświadczeń i niewiele wspólnego z informatyką. U mnie organ prowadzący przestrzega prawa. Pozdrawiam.

PS. Masz fajną ksywkę. :-)

ewa bergtraum31-08-2004 16:10:44   [#03]

Pomyliłam się.

Sprawdziłam, czy czasem coś się nie zmienia. Otóż tak!!!. A jakże by inaczej!. Od jutra paragraf 6 obowiązuje w następujacej postaci:

   § 6. 1. W szkole podstawowej, gimnazjum, zasadniczej szkole zawodowej,
trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym,
czteroletnim technikum, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla
absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletnim technikum uzupełniającym
dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, szkole policealnej o okresie
nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku i szkole ponad podstawowej podział na
grupy jest obowiązkowy:

 1) na zajęciach z języków obcych, informatyki, elementów informatyki i
    technologii informacyjnej - w oddziałach, a w przypadku zajęć z języków
    obcych także w zespołach międzyoddziałowych, liczących więcej niż 24
    uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,

 2) na nie więcej niż połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu
    kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika
    konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach
    liczących więcej niż 30 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,

 3) na zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnozawodowego i
    kształcenia zawodowego, dla których z treści programu nauczania wynika
    konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach
    liczących więcej niż 30 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,

 4) w przypadku realizacji w kształceniu zawodowym modułów, zgodnie z wymogami
    określonymi w modułowym programie nauczania dla zawodu,

W przypadku zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnozawodowego (po prostu zajęć w profilu), bo o te chyba pytasz, możesz dokonać podziału na grupy, jak wynika z punktu 3, jeśli liczba uczniów w klasie wzrośnie np. do 31.

Misiek31-08-2004 19:19:32   [#04]
…No właśnie, od jutra :/
Bardzo dziękuję za odpowiedź i wnikliwość. W przypadku przedmiotów zawodowych typu pracownia ekonomiczno-informatyczna czy technika prac biurowych nie ma wątpliwości. Ciekaw jednak jestem jak podchodzą do tematu dyrektorzy LP o profilu zarządzanie informacją? Czy przedmioty: wyszukiwanie, selekcjonowanie i gromadzenie informacji, przetwarzanie informacji, upowszechnianie informacji zaliczają się do przedmiotów zawodowych, czy ogólnozawodowych? Przecież absolwent LP nie otrzymuje tytułu technika, a liceum profilowane o profilu „zarządzanie informacją” jest kontynuacją, a jednocześnie rozszerzeniem technologii informacyjnej w szkole średniej. Nauka w wymienionym profilu ma dać solidne podstawy do dalszego kształcenia w szkołach policealnych (technik informatyk) i na studiach, na kierunkach związanych z szeroko rozumianą TI. Tak więc podział na grupy powinien być w oddziałach liczących 28-30 uczniów.
ewa bergtraum31-08-2004 20:43:10   [#05]

Hej, Misiek,

trochę ta nasza rozmowa wyglada tak, że ja o niebie,Ty o chlebie albo odwrotnie. :-) Pytałeś o liceum o profilu zarządzanie informacją. W liceum profilowanym nie ma przedmiotów zawodowych, tylko zajęcia w profilu (ogólnozawodowe). O zawodowych jest mowa w szkołach zawodowych (technikach, "zawodówkach", zawod. szkołach policealnych). A od szkół zawodowych specjalistkami są Zgredek i Bogna, ja się nie znam na tym w ogóle.


Poza tym liceum prof. nie jest żadną kontynuacją technologii informacyjnej. Czy może chodzi Ci o przedmioty?. Jeżeli tak, to zerknij jednak do zał. nr 11 do rozporządzenia. Uczniowie kształcący się w tym profilu, mają także technologię informacyjną.  

 Jeśli Cię to naprawdę interesuje, zajrzyj do przywołanego w poprzednich listach rozporządzenia.

I na koniec: w ustępie 9. paragarafu 3 minister pisze, także do dyrektorów, a więc nie musimy tu niczego rozstrzygać ;-)

 W zasadniczej szkole zawodowej, trzyletnim liceum profilowanym,
czteroletnim technikum, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów
zasadniczej szkoły zawodowej i szkole policealnej o okresie nauczania nie
dłuższym niż 2,5 roku szkolny plan nauczania zawiera, oprócz zajęć
edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, odpowiednio zajęcia edukacyjne z
zakresu kształcenia ogólnozawodowego, określone w programach nauczania dla
poszczególnych profili
, albo zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia
zawodowego, określone w programach nauczania dla poszczególnych zawodów.

fredi31-08-2004 21:20:15   [#06]

na nie więcej niż połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu
    kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika
    konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach
    liczących więcej niż 30 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,

a jak z PO ?

zgredek31-08-2004 21:23:30   [#07]
do PO jest osobne

tam dzieli się tylko na tych lekcjach, gdzie potrzeba

i w klasach powyżej 30 osób
zgredek31-08-2004 21:28:56   [#08]
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ l SPORTU z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie rodzajów szkół, których uczniowie podlegają obowiązkowi odbywania przysposobienia obronnego oraz organizacji jego odbywania.
Na podstawie art. 166 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732 i Nr 113, poz. 984 i 985) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Obowiązkowi odbywania przysposobienia obronnego podlegają uczniowie szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczych szkół zawodowych, liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników dla młodzieży, publicznych i niepublicznych.

W szkołach, o których mowa w ust. 1, przysposobienie obronne jest realizowane jako odrębny przedmiot nauczania w wymiarze jednej godziny tygodniowo w pierwszej i drugiej klasie, według programu nauczania uwzględniającego podstawę programową, określoną odrębnymi przepisami.

§ 2.

Podczas zajęć edukacyjnych obejmujących prowadzenie ćwiczeń w zakresie udzielania pierwszej pomocy, terenoznawstwa, podstaw planowania i organizowania działań oraz strzelectwa sportowego podział na grupy jest obowiązkowy w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów.

Oddziały liczące nie więcej niż 30 uczniów mogą być dzielone na grupy podczas ćwiczeń, o których mowa w ust. 1, za zgodą organu prowadzącego, z zastrzeżeniem ust. 3.

W szkole specjalnej i oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej oraz w szkole integracyjnej i w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej podczas ćwiczeń, o których mowa w ust. 1, podział na grupy jest obowiązkowy, z tym że grupa powinna liczyć od 5 do 7 uczniów.
ewa bergtraum31-08-2004 21:48:47   [#09]

:-)

O! I Zgredek i Fredi. Masz Misiek trzeciego specjalistę z trójcy zawodowców. I nawet klawiatura mu jeszcze nie zastrajkowała! :-))))))
Misiek31-08-2004 22:38:53   [#10]
Wątek dotyczy profilu "zarządzanie informacją". Skoro uczniowie w LP mają TI, to przedmioty wyszukiwanie, selekcjonowanie i gromadzenie informacji, przetwarzanie informacji, upowszechnianie informacji nauczane w profilu „zarządzanie informacją” są kontynuacją, a jednocześnie rozszerzeniem technologii informacyjnej. Generalnie chodzi mi o to, że efektywne nauczanie tych przedmiotów w warunkach bez podziału na grupy to fikcja.
joszka31-08-2004 23:13:14   [#11]

Fajne jest to dzielenie na grupu na niektórych zajęciach

Ja mam tygodniowo ponad 200 grup w( w tym miedzyszkolne na wf ) i węża w kieszeni w OP (najchętniej żadne grupy) - dlatego  filozoficznie nie ma dzielenia dgzie nie można i jest dzielenie gdzie jest mus.

PS Tez chciałem w LP dzielić ale "wybito" mi to z planu

Gama01-09-2004 19:56:25   [#12]

Zatrudnienie

Nauczyciel jest mgr geografii z ochroną środowiska, ma egzamin z przyrody. KO wyraziło zgodę na zatrudnienie go na 1/2 etatu n-la przyrody. Jaką  umowę  należy z nim  zawrzeć i czy może rozpocząć staż na n-la kontraktowego?
Gama01-09-2004 19:59:38   [#13]

:)))))))

Przepraszam, to nie miało być tu.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]