Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultujemy rozporządzenie o awansie
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar25-08-2004 03:54:03   [#01]

Zapraszam uczestników Forum - tych należących i tych nie nalezacych do OSKKO do konsultacji

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu  w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

Piotrek25-08-2004 12:04:11   [#02]

zacznę od:

1. Udział nauczyciela mianowanego w komisji kwalifikacyjnej pownien być fakultatywny - na wniosek zainteresowanego. Wówczas zasadne byłoby zawężanie zakresu rozmowy do

"wpływu działań i zadań zrealizowanych przez nauczyciela w czasie stażu na podwyższenie jakości pracy szkoły, w której nauczyciel odbywał staż".

Gdyby zaś miał zostać tryb obowiązkowy to ww.zawężenie uważam za absurd - zadanie przez komisję pytania innego (jaki jest pana pogląd na funkcjonujący w polskim systemie oświaty sposób oceny zachowania -może w tej sprawie jest pomyslodawcą rewelacyjnego projektu), byłoby podstawą do zakwestionowania postepowania. Pytanie wykraczało poza zakres podany w rozporządzeniu.

2. Pewnie nie ma już na to miejsca, ale jadę mimo to... Nauczyciel mianowany w żadnym stopniu nie jest obserwowany (za wyjątkiem swoich stażystów) ani oceniany pod kątem najważniejszej umiejetności - prowadzenia lekcji, efektywności lekcji.
         Teoretycznie istnieje możliwość dokonania oceny dorobku zaw. bez hospitacji. Co więcej - nawet uwagi o nikłej wartośi dydaktycznej zajęć nie muszą oznaczać (i raczej nigdy nie oznaczają) negatywnej oceny dorobku.A w końcu to jest sól peadagogiki....

Zapisałbym obligatoryjny wymóg poświadczenia odnoszący się do jakości prowadzonych zajęć - metodyka, eksperta, dyrektora (chociaż lepszy byłby zewnętrzny).

Nie odkrywam tu Ameryki - analogia do procedury specjalizacji zawodowej, trybu o niebo doskonalszego od obecnego awansu...

jeannette25-08-2004 13:33:09   [#03]

§ 16.

Do postępowań wszczętych na podstawie wniosków o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego złożonych przez nauczycieli mianowanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie stosuje się przepisy § 8 ust. 2 oraz § 9 ust. 4 rozporządzenia.

Czyli  tych co teczkę z wnioskiem złożyli będzie to dotyczyć, a ci co zaczęli wg poprzedniego, gdzie było 8 literek, a jeszcze będą w trakcie stażu, to mają opisywać jak do 6 literek? Dla mnie jest to bez sensu.

Jolka N25-08-2004 14:02:37   [#04]
Wg mojego rozumowania staż stażem, realizują własny plan rozwoju, rozwijają się, podsumują, napiszą sprawozdanie i dostaną ocenę od dyrektora, ale dla komisji kwalifikacyjnej opiszą wg nowego rozporządzenia.
Nie wiem czy dobrze rozumuję.
jeannette25-08-2004 15:26:19   [#05]
Też tak to rozumiem, ale..Jeśli ktoś wybrał 4 z 8 to potem ma opisywać 3 z 6 przy zmienionej na dodatek treści tych  literek... A ma to być realizacja własnego planu rozwoju, który teraz przeważnie piszą wg paragrafów, gdzie w tym logika?
hawwe25-08-2004 16:53:09   [#06]
Wydaje mi się że przepisy nie powinny obowiązywać wstecz... i zmiany w KN..jak i rozporządzeniu dotyczące awansu zawodowego nie powinny dotyczyć osób które rozpoczęły swoje staże przed 1.09.2004.... byłoby jasne i logiczne... atak to można się pogubić...
KrystynaP25-08-2004 17:20:55   [#07]
No i punkt dotyczący znajomości języka- już kiedyś o tym wspominano. Co z językowcami - oni mają ten punkt z głowy. Powinno być zapisane, że w przypadku językowców ma to być dodatkowy język.
jerzyk25-08-2004 20:41:03   [#08]
To jest ze zmienionej KN obowiazujacej od 1.09

Art. 9g KN
11a. Na listę ekspertów, może być wpisana osoba, która:
1) posiada co najmniej wyższe wykształcenie magisterskie;
2) jest nauczycielem dyplomowanym;
3) przepracowała po uzyskaniu stopnia nauczyciela dyplomowanego co najmniej 3 lata i w tym czasie ukończyła z wynikiem pozytywnym szkolenie dla kandydatów na ekspertów organizowane przez publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli, o której mowa w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b) ustawy o systemie oświaty;
4) posiada co najmniej 10-letni staż pracy pedagogicznej, psychologicznej, naukowo-dydaktycznej albo artystycznej;
 
a to z projektu rozp. o awansie:
§ 8.
 
4) realizację co najmniej trzech z następujących zadań:
 
c) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, podręczników, środków dydaktycznych, programów wychowania przedszkolnego; w przypadku nauczycieli szkół artystycznych - także konsultanta Centrum Edukacji Artystycznej,
 
Czy to furtka stworzona dla tych ktorzy najpierw zostali ekspertami i jeszcze do tej pory nie zdażyli sie wydyplomować, czy tez co innego?
 :-)
beera25-08-2004 21:15:18   [#09]

kurcze

Pracowaliśmy tu nad koncepcją wstępną rozporządzenia. Mam wrażenie, ze koncepcja ta zupełnie nie została wzięta pod uwagę.

Odniosę się do paragrafu 3

1. Nauczyciel stażysta przedkłada dyrektorowi szkoły projekt planu rozwoju zawodowego w terminie do 20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć.

brak zapisu o tym z czego ma wynikać program rozwoju i czego dotyczyć. Brak wskazania koniecznosci łączenia planu rozwoju n-la z programem rozwoju szkoły i potrzebami uczniów

2. Nauczyciel kontraktowy i nauczyciel mianowany projekt planu rozwoju zawodowego załącza do wniosku o rozpoczęcie stażu skierowanego do dyrektora szkoły.

jeśli załącza projekt, to oznacza to, że do tego projektu dyrektor może się odnieść-ale...

3. Dyrektor szkoły zatwierdza projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć,

jak, skoro pozostawiono zapis o zatwierdzeniu projektu?? Wyrzucono ze wstepnej koncepcji z paragrafu 3 słuszny zapis:

4.  Dyrektor szkoły zatwierdza projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela lub zwraca go do poprawy ze wskazaniem zakresu zmian.
5. Nauczyciel jest obowiązany niezwłocznie poprawić projekt własnego planu rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie przedłożyć projekt dyrektorowi szkoły.

a z paragrafu 5 wyrzucono::
5. Dyrektor szkoły zatwierdza projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela w terminie do 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, z zastrzeżeniem ust. 7. Listę nauczycieli rozpoczynających w danym roku szkolnym staż na kolejny stopień awansu zawodowego dyrektor szkoły przekazuje do organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego szkołę.

 

6. Jeżeli projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela nie jest zgodny z programem rozwoju szkoły, dyrektor szkoły odmawia jego zatwierdzenia. Informację o niezatwierdzeniu planu rozwoju zawodowego nauczyciela wraz z uzasadnieniem dyrektor szkoły przekazuje do organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego szkołę.

Mamy więc do czynienia z uniezaleznieniem rozwoju zawodowego nauczyciela z rozwojem szkoły i z pozbawieniem wpływu na awans dyrektora- Mnie tam awans w tej formie nigdy się nie podobał, ale teraz, to już szkoda słów:-(

 przypadku nauczyciela, o którym mowa w art. 9f ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela, przepisy § 3 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

5. W czasie trwania stażu nauczyciel może wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora szkoły.

6. W terminie do 30 dni od dnia zakończenia stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.

Powiem szczerze- ten projekt to zupełna rezygnacja z niegłupich zapisów koncepcji wstepnej. Jakies pójście na latwiznę, czy licho wie co...

Czytam resztę powoli...

Może jeszcze na szybko te języki- to będzie fikcja nad fikcjami i napychanie kabzy prywatnym szkołom języka wydającym zaswiadczenia. Rozporządzenie powoduje, ze udajemy, że n-le dyplomowani mają znac język obcy.
Po pierwsze nie precyzujemy jaki- a znajomośc np. pernambuckiego jest mojej szkole potrzebna jak dziura w moscie. ( wstarczy mi w szkole germanista, znający j. niemiecki- naprawdę)

Po drugie nie mamy mechanizmow sprawdzenia n-li w tym zakresie, no, chyba , ze takie wymagania( znajomośc języków) postawimy także ekspertom- wtedy ok- wlaściwy ekspert we wlasciwej komisji...

Majka25-08-2004 21:24:38   [#10]

Asiu

Z językami jest jasne, bo są wymienione certyfikaty (wklejałam je w wątku pierwszej konsultacji. Długa lista:) Żadne zaświadczenia.

(...)dyplomów lub świadectw potwierdzających zaawansowaną znajomość języka obcego w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 155, poz. 1288), w przypadku realizacji zadania określonego w § 8 ust. 2 pkt 4 lit. f,

beera25-08-2004 21:28:08   [#11]

zniknęło

"dyrektorskie gromadzenie informacji o pracy nauczyciela"
wolałabym by nie zniknęło, tylko przybrało formę- "Nauczyciel przedstawia informacje"

Choc z drugiej strony- brak takiego zapisu eliminuje"papierologię" z naszych szkół.

Ale z kolejnej strony znów- po 2,9 latach trzeba będzie napisać ocenę dorobku, tam gdzie jest opiekun stażu- ok, ale w przypadku mianowanych...

czy nie można zostawić możliwości jakiś w tym wzgledzie dla dyrektora?

no..nie wiem...

beera25-08-2004 21:34:50   [#12]

majka?

ale zapis tak nie brzmi, brzmi:

uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym.

jak z tego zapisu wnioskować, ze potrzebne są certyfikaty?

Jeżeli MENIS chciałby, by tak to rozumieć przepis uzupełniałby go o ten zapis:
w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 155, poz. 1288), w przypadku realizacji zadania określonego w § 8 ust. 2 pkt 4 lit. f,

ja rozumiem, ze tak brzmiacy zapis bylby jednoznaczny.

i o to można wnioskować- jeśli chcemy

Gaba25-08-2004 21:42:08   [#13]

Asiu, to fajnie, ze sobie tak konsultujemy, nie masz wrażenia, że psu na buty?

- od paru chwil się nie wypowiadam w takich kwestiach, szkoda mojego języka.

- nie chodzi o prawo nauczania, a o dobrą znajomość. Nie wiem, co to znaczy, ale totalnie mi sie nie podoba, że trzeba mieć egzamin z lat 90 z Wiedzy Powszechnej, ja mam z lat 80! Za chwileczkę nie z 90, a z 200...

- Asiu, to jest niepoważne. Dziś czytałam rozp. o zachowaniu. Milczę i tylko we mnie dudani i gra, bo jak Jasio oderwał noge koledze, to masz mu obowiązek dać szansę poprawy zachowania, jak przyniesie flaszkę, to styknie, czy jak umyje sacochód p. nauczycielowi, czy może jak noge prrzyklei. Ta moja gorycz wynika z tego, że jest rodzaj krzywd, ze trzeba po prostu ukarać, a nie dawać szansę, szansa ma być przy okazji...

beera25-08-2004 21:43:15   [#14]

chyba, ze

gdzieś , w jakimś akcie prawnym jest dokladnie napisane wytlumaczone, co to znaczy:

uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym

to wtedy warto się do tego przepisu odnieść, uzupełniajac treść w/c zapisu.

Majka25-08-2004 21:43:25   [#15]

Asiu, dalej: paragraf 8

3) dyplomów lub świadectw potwierdzających zaawansowaną znajomość języka obcego w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 155, poz. 1288), w przypadku realizacji zadania określonego w § 8 ust. 2 pkt 4 lit. f,

Majka25-08-2004 21:45:09   [#16]

gapa jestem :(

Dziewiąty !
beera25-08-2004 21:46:27   [#17]

paragraf 9

sierota jestem:-))))

cofam wszystkie wątpliwości dotyczące języków:-)

beera25-08-2004 21:48:32   [#18]

;-))

gapa i sierota:-)))

Gaba25-08-2004 21:50:21   [#19]

naprawdę wszytskie?

- a ja mam powazne, bo porzecież gdyby tak, to to sa drugie kwalifikacje, po co pisac dobra znajomość, jak można napisać nauczyciel ma podwójne kwalifikacje w tym do jezyka obcego...

- przecież, jak ktos wymusił zmianę - pt. ucz się nauczycielu komputera - nie oznacza to, że mam miec podwójne kwalifikacje w tym do nauczania technologii informacyjnej.

Majka25-08-2004 21:53:50   [#20]

." Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej dwóch lat, a nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej roku  od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego"

Tak myślę, że skoro to nieszczęsne zdanie w KN już jest i (wędrowałam po różniastych forach) budzi ogromne różnice zdań, to może w awansowym dokumencie doprecyzować myśl w nim zawartą ?

Kropka25-08-2004 21:57:09   [#21]

Czy ja to dobrze zrozumiałam ?

"Organ powołujacy komisję kwalifikacyjną lub komisję egzaminacyjną dla nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego (...) zapewnia w niej udział ekspertów ...itd"  
 Dyrektor także powołuje komisję dla stażysty z udziałem eksperta(ów) ? ?
Jeżeli tak - to kto za to płaci ?? /to tylko dodatkowe pytanko/
Majka25-08-2004 22:08:12   [#22]

wróciłabym jeszcze

§ 16.

Do postępowań wszczętych na podstawie wniosków o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego złożonych przez nauczycieli mianowanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie stosuje się przepisy § 8 ust. 2 oraz § 9 ust. 4 rozporządzenia.

(Par. 8 ust. 2 dotyczy wyboru 3 z 6 podpunktów)

Wrócę do pytania, które przemknęło wyżej. Czy ten punkt oznacza, że nowe wymagania obejmą nauczycieli , którzy są np. po 2 latach stażu na dyplomowanego ? Albo po 3 latach, ale mieli teczki oddać w grudniu? Jeśli tak, to nie działa tu prawo wstecz?

BożenaB25-08-2004 22:22:05   [#23]

Nie rozumiem

Jest tak:

§ 3. 2. Nauczyciel kontraktowy i nauczyciel mianowany projekt planu rozwoju zawodowego załącza do wniosku o rozpoczęcie stażu skierowanego do dyrektora szkoły.

§ 4.

1. Nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż dyrektor szkoły przydziela opiekuna.

2. Do zadań opiekuna stażu należy w szczególności:

1) pomoc w opracowaniu przez nauczyciela projektu planu rozwoju zawodowego na okres stażu,

Nie rozumiem jak opiekun stażu ma pomóc kontraktowemu w napisaniu planu, skoro projekt planu rozwoju ma być dołączony do wniosku o staż, czyli jeszcze przed przydzieleniem opiekuna. Dla mnie to znaczy, że n-l kontraktowy musiałby samodzielnie napisać plan.

Rycho25-08-2004 22:41:22   [#24]

hmm..

Powiem szczerze- ten projekt to zupełna rezygnacja z niegłupich zapisów koncepcji wstepnej. Jakies pójście na latwiznę, czy licho wie co...

obydwoma rękoma podpisuję się pod tym  Asi stwierdzeniem.

Mam wrażenie, że z powodu pośpiechu serwuje się nam teraz coś takiego.

A może by tak jako nasze stanowisko dać nasze propozycje, które sie udało wypracować przy okazji konsultacji wstępnego projektu?

No bo rzeczywiście było tam parę niegłupich zapisów (tzn w projekcie i w naszych pomysłach również :-))

Bo znów będziemy wałkować języki i to o czym już Asia napisała, czyli problemy dotyczące uniezalężnienia rozwoju zawodowego od rozwoju szkoły oraz wpływu dyrektora na to.

beera26-08-2004 09:19:54   [#25]

jestem podobnego zdania

Uważam, że powinniśmy- przynajmniej w odniesieniu do paragrafu 3,4 i 5 nad ktorym siedzieliśmy z Rychem powtórzyć uwagi z konsultacji koncepcji wstepnej.
( tzn. w konsekwencji, wobec tego, ze musimy odnieśc się do teraz przedlożonej propozycji, musimy obecne zapisy uzupelnić o zapisy z koncepcji wstępnej, przetworzone wg. naszych uwag.

W odniesieniu do w/w paragrafów mogę to zrobić, a Wy popatrzycie

Oczywiscie poza tym trzeba dołączyć  inne uwagi. Np- ja nie dostrzegłam nielogiczności wyłowionej przez Bożenę i zaniepokoila mnie alternatywa przedstawiona przez Majkę...

piszcie, piszcie:-)

Marek Pleśniar26-08-2004 09:48:51   [#26]

to co było w pierwszym podejściu dobre warto ministerstwu przypomnieć

dziwnymi drogami to im chadza

Konto zapomniane26-08-2004 12:54:05   [#27]
Jestem nauczycielem mianowanym, zamierzam na dniach zlozyc wniosek do dyrekcji o rozpoczecie stazu na dyplomowanego. Czy beda mnie juz obejmowaly zmiany o ktorych dyskutujecie?

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]