Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Jak podzielić RP na zespoły? ...pomocy
strony: [ 1 ]
Małgoś15-08-2004 15:04:38   [#01]

Przygotowuję wstępną propozycję podziału na zespoły (raczej międzyprzedmiotowe) - ok. 30 n-li, w zespole szkół (SP, GIM, LO), a nie chcę tworzyć wielu zespołów dwu-trzyosobowych.

Optymalnie to około 4-5 n-li w zespole (ze względu na efektywnośc pracy w grupie)

Jak to wygląda w Waszych szkołach - tych mniejszych, gdzie pracują pojedynczy fizycy, geografowie itd.?

ewa15-08-2004 15:53:14   [#02]

u mnie było

humaniści ( polski, hist. wos, religia)
ścisłowcy (mat.fiz.chem. biol geogr.)
językowcy ( j. obce)
wuefiści
wychowawczy (wychowawcy + pedagog + katecheta )

+ w zależności od potrzeb różne kombinacje ;-)

ellys15-08-2004 15:55:58   [#03]
Podobna liczebność RP i funkcjonują zespoły: 1) kształcenia zintegrowanego + "0"   2) n-li przedm humanistycznych    3) n-li przedm matemat-przyrod.   4) zespół wychowawczy i miał być   5) sportu i rekreacji ale niekoniecznie jest chęć do pracy; do tego są powoływane zespoły zadaniowe wg potrzeb
Dorsto15-08-2004 16:05:51   [#04]
A do jakich zadań ma być ten podział?
S Wlazło15-08-2004 18:53:03   [#05]
Osobiście propagowałbym zerwanie z tradycyjnym podziałem na zespoły przedmiotowe. Moim zdaniem ścieżki międzyprzedmiotowe są dobrą podstawą do powoływania zespołu, zajmującego się taką ścieżką. Ponieważ zewnętrzne sprawdziany i egzaminy mają charakter zadań międzyprzedmiotowych, to powołałbym zespół do opracowywania takich zadań, przeprowadzania  w szkole prób, a następnie analizowania wyników. Jeżeli mielibyśmy standard edukacyjny odnoszący się do przyszłego absolwenta, np. "umie współdziałać na rzecz dobra własnego i innych ludzi", to już od klas zintegrowanych można takie umiejętności kształtować i zespół powołany do konstruowania sposobu uspołeczniania uczniów w szkole mógłby, a nawet powinien obejmować już nauczcyieli klas zintegrowanych. Byłby to zresztą nie tylko zespół zajmujący się wychowaqwczymi aspektami, bo do współdziałania z innymi trzeba też wiele wiedzy. Tak o tym myślę.
Małgoś15-08-2004 19:46:12   [#06]

dziekuję za cenne uwagi i pytania, które zmuszają do myślenia :-

Marzy mi się taki podział, który usprawniłby prace nad takimi zgadnieniami "na początek" jak:

1) WSO

2) scieżki międzyprzedmiotowe

3) analiza wyników diagnoz, sprawdzianów, egzaminów itp.

4) planowanie wynikowe

...czyli zespoły "uniwersalno-zadaniowe" ;-)

Mam taką koncepcje, żeby nad w/w zagadnieniami pracowali wszyscy n-le, a potem przedstawiciele zespołów sporządzaliby wspólne rozwiązania.

To sie nam juz w przeszłości sprawdziło - ale teraz połączono 2 szkoły, 2 rady i trzeba połączyć 2 np. WSO itd.

PS. Do 1.09 mamy 7 (!!!) spotkań i mnóstwo pracy -żeby od 1.09 wszystko "zadziałało" muszę  zaaktywizowac wszystkich. Nie mozna ryzykowac, że np. WSO ujednolici kilkuosobowy zespół, a reszta go po prostu przyjmie. To musi byc wspólne rozwiązanie - wtedy jest szansa, że będzie jednomyslnie stosowany

Grzegorz G15-08-2004 19:48:56   [#07]

Statut też...

bym jeszce dodał..przepraszam idę obejrzeć Otylię.
Marek Pleśniar15-08-2004 20:30:28   [#08]

z punktu widzenia tego, dla kogo szkoła jest, jedyny zespół to zespół nauczycieli uczących danego ucznia;-)

wszystkie inne służą szkole zamiast uczniowi, bo zajmują się nie nim tylko jakowymiś zadaniami ponad jego głowiną

ale tak sobie tylko marudzę;-)

Małgoś - chyba nie da się by cokolwiek wypracowali wszyscy nauczyciele naraz?

Jolanta Szuchta15-08-2004 20:34:38   [#09]

Ja jeszcze do tego

co na gorze w kwestii zespołow ,mam zespoły nauczycieli uczących w danej klasie.

To dobre rozwiązanie m.in.do rozmowy na temat zachowania,zestawu programow,programu wychowawczego,dostosowania wymagań.

Małgoś15-08-2004 20:51:42   [#10]

Ale Marku, da się bo sie już  nie raz udało :-)

W gronie 20-30 osób - jest to możliwe.

Tylko trzeba zastosować podobne techniki aktywizujące jak w pracy z ...klasą :-)

1) dzielisz na grupy kilkuosobowe

2) wszystkie grupy realizują to samo zadanie (szukają rozwiązania problemu, tworzą jakiś dokument itp.)

3) przedstawiciele grup spotykają sie w nowej grupie - szlifują rozwiązanie zadania

4) efekt tych spotkań przedstawiają mi

5) ogólna krótka dyskusja - żeby wszystko dopracować

6) zatwierdzenie efektu pracy

Kiedyś pracowalismy jeszcze tak, że początkowe grupy po wstępnym opracowaniu zadania rozsypywały się i łączyły na nowo, także w nowej grupce znalazł się kazdy przedstawiciel z podziału poprzedniego

W ten sposób temat został przeałkowany przez wszystkich - bo każdy w pewnym momencie stał się ..przedstawicelem, któy musiał cos zreferowac

Cała rada trwała około 2 godzin (nikt sie migał, nie zwalał pracy na kolegę) - a po jej zakonczeniu mieliśmy gotowy dokument i na dodatek ...wszyscy byli jego ojcami i matkami, więc go ...respektowali ;-)

Małgoś15-08-2004 21:09:50   [#11]

Marku ;-)

chyba rzeczywiście sobie tak troche marudzisz ;-)

N-le muszą wspólpracowac, żeby uczniowi wiodło sie w szkole ok

- muszą podobnie oceniać, żeby uczen nie tyracił energii i nerwów na udowodaniane, że ocena ocenie nierówna i u tej pani mozna, to a u drugiej tez powinno tak byc, a nie ma

- muszą podobnie reagowac wychowawczo, żeby uczen miał jasnośc w kwestii oceny co dobre, co złe i jak nalezy poruszać sie w społeczeństwie

- muszą sie nawzajem uzupełniać, bo jak matematyk nie przeora z uczniami solidnie funkcji (i to na przykładach z zycia i innych dziedzin nauki), to potem gimnazjaliści mają problem z odczytaniem wykresu zmian temperatury na egzaminie gimn.

itd itp

a zespoły przedmiotowe, zadaniowe, międzyprzedmiotowe itd. uczą własnie jak wspólpracować, jak porządkować, jak ujednolicać, jak usprawniać - jak podnosic efektywnośc działń wych. i dydakt.

Wierz mi, nie tworzyłabym żadnych zespołów, gdyby nie było one potrzebne uczniowi.  I gdyby nie wiara, że dzięki takiej formie pracy nie bedziemy tworzyć dokumentów - "półkowników" (w porastających kurzem segregatorach)

agabu16-08-2004 11:32:21   [#12]

Zespoły nauczycielskie a RP i jej komisje

Mam wrażenie, ze nagminnie mieszamy ze sobą dwie różne sprawy.

RP jest kolegialnym organem szkoły i jako ten organ ma wykonywać zadania wynikajace z art. 40, 41 oraz (jeżeli nie ma Rady Szkoły), na podstawie art. 52, zadania określone w art.50 UoSO. Organizację pracy RP oraz jej strukturę umożliwiającą realizację tych zadań określa Regulamin RP.

Zespoły nauczycielskie tworzone są w szkołach na mocy

ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 21 maja 2001 r.

w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

 

i mają zupełnie inne zadania oraz kompetencje, tak więc nie powinno się uważać zespołów nauczycielskich za składową RP.

 

RP może być podzielona na np. komisje w taki sposób, aby możliwe było realizowanie zadań organu szkoły.

 

Zespoły nauczycielskie są obligatoryjne jako zespoły nauczycieli uczących w danym oddziale i mają wyznaczone konkretne zadania do wykonania - § 14 ust. 1 Rozporzadzenia. Dyrektor szkoły może tworzyć inne zespoły - § 14 ust 2, ale one nie mają kompetencji RP. Nie są komisjami organu kolegialnego.

Poniżej przepisy do Waszej analizy. Wzorem Leszka - pozdrawiam.

 

USTAWA

z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

(Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615 oraz  z 2002r. Nr 41, poz. 362 i Nr 113, poz. 984 i Nr 141, poz. 1185, a także Nr 200, poz. 1683; z 2003 r. Nr 6, poz. 65 i Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz. 1966; z 2004 r. Nr 109, poz. 1161, Nr 145, poz. 1532, Nr 162, poz. 1690).

Stan prawny na dzień 2 sierpnia 2004 r.

Ujednolicenie L. Zaleśny

 

art. 40.

1. W szkole lub placówce zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły lub placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2. Nauczyciele szkół zatrudniających mniej niż 3 nauczycieli są członkami rady pedagogicznej szkoły, której jest podporządkowana szkoła filialna.

3. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole lub placówce oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

4. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły lub placówki.

5. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane, na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, rady szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

6. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.

7. Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

art. 41.

1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki,

2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki ,

4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki,

5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.

2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki,

3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

3. Dyrektor szkoły lub placówki wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 1, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę lub placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę lub placówkę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

 

art. 42.

1. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub placówki albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły lub placówki.

2. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole lub placówce.

3. W przypadku określonym w ust. 2, organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

 

 

 

art. 50.

1. W szkołach i placówkach mogą działać rady szkół i placówek.

2. Rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, a także:

1) uchwala statut szkoły lub placówki,

2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły lub placówki i opiniuje projekt planu finansowego szkoły lub placówki,

3) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły lub placówki , jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole lub placówce; wnioski te mają dla organu charakter wiążący,

4) opiniuje plan pracy szkoły lub placówki, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły lub placówki,

5) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły lub placówki i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.

3. W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki rada szkoły lub placówki może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady szkoły lub placówki określa regulamin, o którym mowa w art. 51 ust. 5.

art. 52.

1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, typy szkół i placówek, w których w skład rady szkoły lub placówki nie wchodzą rodzice lub uczniowie, a także typy szkół i placówek, w których nie powołuje się rady szkoły lub placówki, ze względu na specyficzną organizację pracy i zadania szkoły lub placówki bądź brak możliwości wyłonienia stałej reprezentacji rodziców lub uczniów.

2. W szkołach lub placówkach, w których rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna

 

 

art. 60.

1. Statut szkoły lub placówki publicznej powinien określać w szczególności:

1) nazwę i typ szkoły lub placówki oraz ich cele i zadania,

2) organ prowadzący szkołę lub placówkę,

3) organy szkoły lub placówki oraz ich kompetencje, (art. 40,41 i ewentualnie 50 - dopisek mój) 

4) organizację szkoły lub placówki,

5) zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki,

6) zasady rekrutacji uczniów,

7) prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły.

 

 

 

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 21 maja 2001 r.

w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół

(Dz. U. Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r. Nr 146, poz. 1416 oraz z 2004 r. Nr 66, poz. 606)

obowiązuje od dnia 1 września 2001 r.

Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zarządza się, co następuje:

 

 

§ 3. Statut szkoły określa:

1) szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:

a) dyrektor szkoły,

b) rada pedagogiczna,

c) samorząd uczniowski,

d) rada szkoły oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone,

2) zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.

 

 

§ 14. 1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.

2. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły, na wniosek zespołu.

agabu16-08-2004 13:08:05   [#13]

P.s.

Przepraszam za niektóre, niepotrzebne wytłuszczenia. Ciągle jeszcze uczę się wklejania i tych innych sztuczek.
Chowański Krzysztof17-08-2004 01:28:14   [#14]

Proponuję  w takich przypadkach korzystać z "Wróć" po kliknięciu na "Wyślij" w przypadku np. niepotrzebnego wytłuszcenia.

Ale, nie bój żaby.

Niemniej jednak taki układ bardzo ożywia czytanie. Czasem trzeba nawet zdjąć okulary. :)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]