po pierwsze i drugie i kolejne ;-) Po pierwsze- plan, czy program -fajne pytanie, na ktore warto na odpowiedzieć, bowiem na kilku wątkach widzę, ze walka o nazwę rozgorzała na dobre z zadziwijającym " goręcem" Najlepiej po prostu zajrzec do słownika. Według Kopalińskiego więc: program plan, rozkład, kalendarz, projekt (działań, prac, zadań, celów itp.); zarys treści i metod określonej dziedziny nauki; wyszczególnienie utworów i wykonawców spektaklu, widowiska, koncertu, punktów zabawy, spis audycji radiowych a. TV. Ja w ogole nie widze tu powodu do jakichkolwiek dociekań, czy Menis postapił źle nazywając , to, co sie zadzieje od 1 wrzesnia planem, czy programem... no chyba, ze uznamy, ze oświata ma prawo do nadawania nowomodnych znaczen wyrazeniom znanym i stosowanym od lat w okreslonym i jasnym znaczeniu. Juz w 2000 roku swój ...rozwoju nazywalam "programem", choć przyznam, że roczne dzialania wpisywalam w plan- różnicując pojecia dla wygody. Teraz różnicować nie będę- rozumiejąc jednoznacznośc znaczen, bez krzywdy dla szkoły i krzywdy dla indywidualnej potrzeby wypelnienia swojej "poprawności politycznej" ( czy raczej buntu) po drugie mam wrażenie, że największym wrogiem dyrektora bywa on sam własnie.
Przeczytałam program rozwoju z linku wklejonego na innym wątku i... Ściskam Twoją dloń- Adamie. Ten program rozwoju jest gitowy;-) na papierze- ze wzgledu na skomplikowana konstrukcję i obszar dzialan wielki jak ocean, nie zrealizuje go nikt naprawdę. Wszyscy się natrudzili go tworząc- wiem, bo ten moj z 200 roku jest taki sam. Nic jednak z tego uroczego dokumentu nie wynikalo, choc zawarlam tam i standardy i wskaźniki i kryteria sukcesu i zasoby potrzene oraz posiadane, oraz dzialania i zadanie szczegółowo i to i śmo i owo... odczuwam duże zażenowanie gdy patrzę na niego, bo wiem, ze byl dętym dokumentem. Zmienilo mnie OSKKO troche- przyznam się. Stukam się w glowe na widok wspanialych ankiet, sprawozdań, planow " wynikowych", PSO... Wiekszośc z tych " uroczości" sami sobie wymyslamy chcąc 'zabłysnąc". po trzecie Program rozwoju to 5 ruchomych kartek. Każda na jeden rok i pierwsza z wyznaczeniem jakiś generalnych, ogólnych celów z odwolaniem się do stanu wyjściowego ( radzę sobie zrobić fajna , skrotowa diagnozę malusią) Program rozwoju moj bedzie podobny do programu..choćby konferencji , dodam tam tylko plan mierzenia- żeby mi bylo latwiej przy konstrukcji rocznego programu. Żadnych cudow tam nie będzie. żadnych modnych " zwiększanie potencjału" Pod kazdę z kartek podpinać radzę program roczny oraz roczny plan wewnętrznego mierzenia jakości w ten sposob mamy szansę na stworzenie dokumentu , ktory polegac bedzie na prawdzie i będzie- co dośc istotne czytelny i możliwy do zrealizowania inne tam takie Jedno, co pewnie powtorzę z poprzedniego procesu budowania programu rozwoju, to spotkanie z różnymi tam takimi- fajna bowiem z tego spotkania wynikala pomoc dla budowania priorytetów. Wkleję efekty- moze się komus przyda przy szukaniu róznych mozliwosci rozwoju. W szkole odbyło się kolejne spotkanie jej klientów- wśród których widzieliśmy rodziców, uczniów, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych szkoły, władze samorządowe i mieszkańców wsi( radnego, sołtysa, radę sołecką ) w celu ustalenia oczekiwań każdej z tych grup mogących stanowić wyznaczniki do budowania programu rozwoju placówki. Po przeprowadzonych warsztatach zarysowały się pewne ogólne wnioski dotyczące rozumienia pojęcia „ dobra szkoła” , które to przedstawiam poniżej w formie zbiorczej tabeli
Klienci |
Obszar pracy szkoły- oczekiwania |
|
Proces nauczania i uczenia się |
Rodzice |
Nowoczesna metody nauczania Umiejętność nawiązywania kontaktów z uczniami Wysokie efekty dydaktyczne Zajęcia informatyczne Języki obce od pierwsze klasy |
n-le |
Dostępność ( finansowanie ) kursów doskonalących Umożliwienie korzystania z księgozbioru Pomoc w zdobywaniu stopni awansu Mało liczne klasy Komputery Umożliwienie korzystania z pomocy dydaktycznych |
JST |
Dobre wyniki uczniów w badaniach kompetencji i sprawdzianie po szkole podstawowej Wysokie kwalifikacje nauczycieli |
Uczniowie |
Ciekawe lekcje Zajęcia informatyczne Dużo zajęć sportowych Mniej zadań domowych |
|
KLIMAT SZKOŁY |
Rodzice |
Życzliwi nauczyciele Dużo ciekawych zajęć pozalekcyjnych |
Nauczyciele |
Zapewnione poczucie bezpieczeństwa Zrozumienie ze strony JST Dużo zajęć pozalekcyjnych Działająca świetlica dla dzieci z trudnościami Możliwość niwelowania trudności na zajęciach wyrównawczych |
JST |
Bezkonfliktowe stosunki pomiędzy rodzicami a nauczycielami i pomiędzy uczniami i nauczycielami Zapewnienie pomocy dzieciom potrzebującym jej. |
Uczniowie |
Zrozumienie dla problemów uczniów Możliwość zawierzenia kłopotów Częste wycieczki i imprezy szkolne Ładne klasy Zajęcia pozalekcyjne |
|
WARUNKI PRACY SZKOŁY |
Rodzice |
Dużo pomocy dydaktycznych |
Nauczyciele |
Możliwość korzystania z dobrze wyposażonej bazy szkoły |
JST |
Dbałość o bazę szkoły Dobre gospodarowanie finansami Pozyskiwanie sponsorów |
Uczniowie |
Dużo pomocy dydaktycznych Boiska szkole Zewnętrzne zaplecze sportowe |
|
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM |
Rodzice |
Organizowanie spotkań z rodzicami na płaszczyźnie poza szkolnej Udostępnianie i sukcesywne doposażanie świetlicy wiejskiej ( którą to rolę pełni sala gimnastyczna) Urządzenie placu zabaw dla najmłodszych dzieci |
Nauczyciele |
Pomoc mieszkańców wsi podczas organizowanych przez szkołę imprez szkolnych |
JST |
Bezkonfliktowa współpraca z wiejskimi gremiami społecznymi |
Mieszkańcy wsi |
Pomoc w organizowaniu wiejskich uroczystości ( dożynki, itp.) Udostępnianie pomieszczeń szkolnych na spotkania wiejskie Umożliwienie młodzieży korzystania z pomieszczeń sali gimnastycznej Pełnienie roli „wiejskiego ośrodka kultury” | Mając na uwadze założenia szkoły środowiskowej, znając postulaty dotyczące wizerunku absolwenta oraz uświadamiając sobie zadania szkoły w tym zakresie, a także znając oczekiwania klientów szkoły mogliśmy przystąpić do konstruowania długofalowego programu rozwoju Szkoły Podstawowej w Kraśniku Dolnym. Znaliśmy odpowiedź na pytanie- „ Gdzie jesteśmy” dzięki przeprowadzonemu w kwietniu w szkole zewnętrznemu mierzeniu jakości pracy szkoły. Znaliśmy misję szkoły- tę wypracowaliśmy podczas prac nad szkolnym programem wychowawczym, teraz poznaliśmy oczekiwania klientów. Następnym etapem programowanie rozwoju szkoły.
...... i jeszcze tak na marginesie... Tworzenie programu rozwoju we wspólpracy to zadanie dyrektora szkoły. To dyrektor wie jaki program rozwoju ma być w jego szkole. Żadne tam mody na wyglad taki, czy inny, wpływu na niego miec nie powinny.
Dlatego jakos mam w sobie zachetę by powiedziec " nie komplikujmy kochani, nie komplikujmy" ;-)) |