Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Ocenianie kształtujące - OK czy nie OK? |
Afraniuk | 28-10-2019 15:09:06 [#01] |
---|
Bardzo proszę o pomoc doświadczoną kadrę - mam pytanie następujące:
Nauczyciel z j. angielskiego postawił kilka ocen za 1 sprawdzian, tłumacząc że "wynika to wprost z metodyki nauczania języka obcego oraz z kryteriów oceniania uczniów na egzaminie. Taki system odpowiada także metodzie oceniania kształtującego".
Rodzic, zarzucił że jest to innowacja - więc nauczyciel powinien uzyskać akceptację rodziców...
Spytał, czy nauczyciel posiada uprawnienia do stosowania oceny kształtującej?
Wiem, że elementy OK - w szczególności do udzielania uczniom informacji zwrotnej, zobowiązują nauczycieli w Polsce rozporządzenia MEN, ale sam nie wiem jak z resztą (w sensie uprawnień czy też akceptacji rodziców .....
Czy u was językowcy też tak stawiają oceny (w sensie po kilka) za jeden sprawdzian z rozbiciem na poszczególne umiejętności (pisanie, słownictwo, środki językowe) ?
|
Skimir | 28-10-2019 15:18:55 [#02] |
---|
Jeśli już, to cóż to za innowacyjność i czemu rodzice mają na to wyrażać zgodę?
Nie słyszałem o uprawnieniach do stosowania oceniania kształtującego bo w sumie to każde takie powinno być.
Co do kilku ocen z jednego sprawdzianu... Hmm... ciężko się wypowiedzieć. Pierwsze pytanie brzmi - po co? |
AnJa | 28-10-2019 15:29:23 [#03] |
---|
Kilka ocen za poszczególne umiejętności raczej daje więcej informacji nt. faktycznego poziomu osiągnięć ucznia sprawdzanych daną formą niż jedna.
I to zdaje się jest odpowiedź na pytanie "po co" udzielona zresztą już przez nauczyciela.
Z OK jednak raczej tego bym nie utożsamiał.
Co do rodzica- formalnie racji nie ma- ale jeśli nie rozumie (a ma do tego pełne prawo) - trzeba wytłumaczyć. Zwłaszcza jeśli to niezupełnie jest tożsame np. z zapisami w statucie i informacjami nt. oceniania przekazywanymi rodzicom.
|
elkap | 28-10-2019 15:42:09 [#04] |
---|
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j Dz. U. 2019 poz. 1148)
Art. 98. 1. Statut szkoły zawiera w szczególności:
(…)
8) szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44b ustawy o systemie oświaty;
Podkreśliłam wyraz "szczegółowe" bo według mnie takie kwestie, m.in. ile ocen za jeden sprawdzian, właśnie statut powinien określić. |
AnJa | 28-10-2019 15:52:57 [#05] |
---|
Co to znaczy szczegółowe- dyskusyjne.
Sposób oceniania konkretnej formy to dla mnie materia dalece poza statut (w dół) wykraczająca. |
slos | 29-10-2019 12:41:03 [#06] |
---|
Nie widzę tu żadnych elementów OK. Może by nauczycielowi szkolenie zafundować... |
graga | 29-10-2019 15:21:07 [#07] |
---|
Dla mnie SUPER - i jako dla sprawującego nadzór, i jako rodzica, i jako dla ucznia; czyli dla wszystkich odbiorców oceny.
Oceniać należy wiedzę i umiejętności a nie sprawdzian. Rozporządzenie wprost o tym mówi: co umie, czego nie i co powinien zrobić, żeby się nauczyć- na takie pytania ma dać odpowiedź.
Opisana sytuacja genialnie pokazuje: za słówka - np.1; za zastosowanie gramatyki- np. 4. Uczeń wie, że ma się nauczyć słówek.
Zresztą powtarzam to co napisane przez AnJa w (#3).
A rodzic- no cóż- zawsze ma pretensje, że dziecko nie dostało dobrych ocen, a nie że nie umie. Założę się, że ten uczeń nie otrzymał czterech ocen wysokich :)
|
Skimir | 29-10-2019 17:59:01 [#08] |
---|
Jeżeli te oceny nazwać by wskaźnikami poszczególnych umiejętności to wraz z odpowiednim komentarzem mogło by to być całkiem niezłą koncepcją OK.
Natomiast cztery gołe oceny ze sprawdzianu? Hmm... Nie ukrywam, że wzbudziłoby to we mnie mocny sprzeciw. Piszę sprawdzian z fizyki. Nauczyciel wymyślił, że pierwsza ocena jest za znajomość praw fizyki, druga za znajomość wzorów, trzecia za umiejętność zastosowania ich w konkretnym przypadku, czwarta za poprawność rachunkową. Nie nauczyłem się praw więc skąd mam znać wzory, a w ogóle to jak tak, to poprawność rachunkowa nie do sprawdzenia... No i cztery jedyneczki wpadną?
Coś mi się wydaje, że tu bardziej chodzi o generowanie ilości ocen a nie o OK. |
AnJa | 29-10-2019 18:15:12 [#09] |
---|
Zależy od konstrukcji sprawdzianu. |
Marek Pleśniar | 29-10-2019 19:56:21 [#10] |
---|
jako leń odczuwam żal że sam nie wpadłem na pomysł nakręcania "ocenowości na głowę brutto" w podobny sposób kiedyś |
rzepek | 03-11-2019 13:05:47 [#11] |
---|
A właściwie -czemu nie? Klasówka z geometrii -gdzie są i proste, i kąty. Konstrukcje równoległych -jedna ocena, a konstrukcje kątów- druga ocena. Czyli 2 z jednej klasówki. Ale każda z innego działu. Dobry pomysł. Uczeń wie, czego ma się douczyć;) | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|