Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Uchwały RP
strony: [ 1 ]
Cudowienka19-09-2019 01:50:49   [#01]

Proszę o pomoc, czy stosuje się i jest to poprawne uchwały opiniujace? 

Mnie uczono, że  nie ma czegoś takiego. Uchwały podejmuje się w kwestii kompetencji stanowiących art. 70. 1.Prawo oświatowe

Wszystkie pozostałe kwestie to kompetencje opinujące, zresztą także ujęte w prawie oświatowym. 

Mój szef upiera się jednak, iż należy podejmować uchwały w sprawie wyrażenia opinii. 

Czy mylę się?  Czy właściwie interpretuję te kwestie

Proszę o pomoc :)  

elkap19-09-2019 07:32:47   [#02]

Kiedyś dawno temu, na studiach z zarządzania uczono mnie, że rada jest organem, a każdy organ swoje stanowiska wyraża w formie uchwał, zarządzeń, decyzji. W tym przypadku jeśli chodzi o radę pedagogiczną, to w formie uchwał. Dla mnie było to logiczne i dopóki byłam dyrektorem, to moje rady pedagogiczne opinie wyrażały w formie uchwał.

kaef19-09-2019 07:37:34   [#03]

A z tego, co mnie uczono na niedawnym szkoleniu, wszystko zależy od regulaminu RP. Jeżeli ten stanowi, że RP opiniuje w formie uchwał, to tak ma być. Jeżeli nie, to wystarczy zapis w protokolarzu, że zaopiniowano pozytywnie.

rzewa19-09-2019 08:34:57   [#04]

każda decyzja rp jako organu kolegialnego jest uchwałą - organ kolegialny nie może inaczej się wypowiedzieć (niektóre uchwały mają specjalne określenia: np. ustawa jest uchwałą podejmowaną przez sejm w ramach kompetencji stanowiących)

natomiast od regulaminu rp zależy jaka będzie forma tej uchwały i czy będzie ona zależeć od rodzaju kompetencji, w ramach których jest podejmowana

ale bez względu na to jak będą uchwały zapisane - z użyciem czy bez słowa uchwała - istotnym elementem zapisu, który wskazuje na charakter podjętej decyzji są wyniki głosowania

jeśli w protokole, czy w jakimkolwiek innym dokumencie, będą te wyniki podane, to oznacza, że w danej sprawie rp zdecydowała, czyli podjęła uchwałę :-)

a to czy będzie wpisana pp, czy treść będzie ujęta w paragrafy itp. nie ma znaczenia

izael19-09-2019 08:35:10   [#05]

i ja popieram kaef:)

my mamy zapis o opiniach w formie uchwał od dwudziestu lat

kontrolowane były te zapisy wiele razy

ale

ponieważ rada pedagogiczna tak sobie to ustaliła w regulaminie to jest ok

jednak to drugie rozwiązanie też jest w porządku - jeśli jest podparte prawem wewnątrzszkolnym

:)

 ----

rzewa była pierwsza:)

 


post został zmieniony: 19-09-2019 08:35:40
Leszek19-09-2019 08:58:55   [#06]

ważne, żeby pamiętać kiedy zróżnicowane wzory w szkole wykorzystać...

a może jeden wzór uchwały ustalić sobie...

pozdrawiam

Skimir19-09-2019 15:10:59   [#07]

W tym szkolnym prawodawstwie jest tak, że sporo opinii, postanowień rady pedagogicznej jest określona w prawie w postaci wykazu kompetencji opiniujących czy stanowiących RP. W towarzyszących aktach prawnych można odnaleźć dodatkowo trochę spraw co do których RP wydaje opinię. Wtedy łatwo „zmontować” uchwałę z podstawą prawną i całym formalizmem.

W pozostałych przypadkach trzeba się zastanowić czy w ogóle jest podstawa do tego czy mamy pytać RP o opinię lub jakieś inne stanowisko. Jeśli już chcemy coś przedyskutować i podjąć wspólną decyzję np. w jakim kolorze będą drzwi do szkoły to można to zrobić w treści protokołu bez konstruowania sformalizowanej uchwały. Pytanie tylko na ile pewne rzeczy podnoszone na zebraniu RP są usankcjonowane prawne a na ile dyrektor lub nauczyciele chcą przegadać sprawę lub najzwyczajniej w świecie podjąć decyzję kierując się opinią większości.


post został zmieniony: 19-09-2019 15:14:52
Cudowienka20-09-2019 08:36:57   [#08]

Dziękuję za cenne wskazówki. Jestem tylko protokolantem i borykam się bardzo często z wieloma takimi kwestiami. Sama też muszę szukać podstaw prawnych, nie otrzymuję ich od Władzy. Nie jest to wprawdzie wiedza tajemna, ale zabiera sporo czasu, gdyż na co dzień nie mam potrzeby poruszać się w labiryncie przepisów.

W naszym regulaminie RP są wypisane kompetencje stanowiące i opiniujące. Nie ma zapisu w jakich sytuacjach podejmujemy uchwały, a w jakich opinie. Stąd osobiście uważam, że jeśli są to kompetencje stanowiące podejmujemy uchwałę, a opiniujące- opinię. Opinia nie ma formy uchwały, bo i po co. W każdej formie uchwały czy opinii jest głosowanie. Wiadomo, że być powinno. Niestety mam problem z szefem, albo on ma ze mną. Polega on na tym, iż raz uda mi się go przekonać, iż np. regulamin stołówki lub zmiany w nim wystarczy zaopiniować, a właściwie nawet wystarczy wydać zarządzenie dotyczące zmian i nas poinformować. A innym razem do tego samego problemu na konferencji szef podejmuje uchwałę. Robi się bałagan.

Dzięki temu, że mogę liczyć na Waszą pomoc zawsze jakoś sobie radzę. Ale na dłuższą metę jest to uciążliwe i mało komfortowe. A może powinnam odpuścić i jeśli chce uchwalę, niech będzie, a innym razem jeśli do tego samego problemu już nie chce uchwały, nie będzie. I tak chyba byłoby najlepiej zrobić, tylko nie potrafię. Czuję się współodpowiedzialna za poprawność. A może za bardzo biorę sobie do serca tę kwestię. W końcu to nie moja broszka???  Ehh.

Będę wdzięczna za rzucenie okiem na kwestie z ostatniej rady:

  1. Program Wychowawczo-Profilaktyczny uchwała. Podstawa prawna-  art. 84 ust. 2 pkt 1 u.P.o.
  2. Plan pracy  uchwała, a podstawa prawna to art. 70 ust. 1 pkt 1 u.P.o
  3. Sposób wykorzystania  wyników nadzoru- zdaniem Dyrekcji uchwała.  Nie wiem dlaczego ?

 Art. 70 .1 ust. 6 w prawie oświatowym w kompetencjach stanowiących wymienia  „ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki”. W mojej ocenie chodzi tu o nadzór sprawowany przez podmioty zewnętrzne, np. Kuratorium Oświaty. Czy nie wystarczy opinia??

  1. Plan WDN   uchwała podstawa prawna - art. 70 ust.1 pkt 4 u.P.o
  2. Regulamin Przyznawania Odznaki Wzorowego Absolwenta-dyrektor chce uchwałę. Ten dokument nie stanowi części statutu, tylko jest odrębnym.  Uważam, że wystarczy opinia.
  3. Zmiany w Regulaminie korzystania ze stołówki szkolnej- dyrektor chce uchwałę. Moim zdaniem to kompetencja Dyrektora szkoły, a Rada Pedagogiczna zostaje poinformowana o zmianach stosownym zarządzeniem. Zatem jeśli już to opinia.
  4. Innowacje –dyrektor chce uchwałę. I tu mamy problem, bo w prawie oświatowym nie ma już takiego zapisu, natomiast jeszcze widnieje w naszym Regulaminie. W ubiegłym roku RP opiniowała, w tym ma myć uchwała. Czy można dalej konsekwentnie opiniować, a podczas najbliższej konferencji wprowadzić zmiany w Regulaminie RP w kompetencjach stanowiących? ☹
izael20-09-2019 09:34:13   [#09]
  1. Program Wychowawczo-Profilaktyczny uchwała. Podstawa prawna-  art. 84 ust. 2 pkt 1 u.P.o.
  2. Plan pracy  uchwała, a podstawa prawna to art. 70 ust. 1 pkt 1 u.P.o
  3. Sposób wykorzystania  wyników nadzoru- zdaniem Dyrekcji uchwała.

 

 

Ad. 1 Podstawa ok., ale kompetencja RR.

Ad. 2 podstawa ok.

Ad. 3 Podstawą jest art. 70 ust. 1 pkt 6 UPO, więc to jest kompetencja stanowiąca i musi być uchwałą.

 

plan WDN - w uchwale powinien być taki zapis: 4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki; - uchwała, bo kompetencja stanowiąca

 


post został zmieniony: 20-09-2019 09:38:48
matyldaa02-12-2019 19:59:19   [#10]

plan WDN - w uchwale powinien być taki zapis: 4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki; - uchwała, bo kompetencja stanowiąca

Kiedy należy podjąć taką uchwałę i co w niej (w załączniku do niej) powinno być (szkolenia rp, doskonalenie nauczycieli, lekcje otwarte/koleżeńskie)? 

 

rzepek02-12-2019 20:22:18   [#11]

Czy jest może dostępny wykaz podstaw prawnych uchwał według nowych przepisów?

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]