Forum OSKKO - wątek

TEMAT: uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
strony: [ 1 ]
bardu25-08-2019 10:01:21   [#01]

koleżanki i koledzy pomocy! przeczytałam rozporządzenie ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 26 lipca 2018r, być może nie dokładnie, ponieważ mam wątpliwości czy to dziecko uczęszcza na  język obcy. Że drugiego nowożytnego nie ma w podstawie to znalazłam ale co z pierwszym ? podpowiedzcie.

Dante25-08-2019 10:53:09   [#02]

Pierwszy język normalnie. Patrz także rozp.

Warszawa, dnia 4 kwietnia 2019 r.
Poz. 639
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1) z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół  w zał. 1 pod tabelką :

9)Nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej
specjalnej, oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej, przy czym na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego nowożytnego. Jeżeli uczeń nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki.

GAŁKA25-08-2019 11:28:13   [#03]

-mam podobny przypadek i w nowym roku szkolnym dziecko będzie w klasie VI.

-w zeszłym roku szkolnym OP przyznało mi 10h na odrębną realizację programową + 2h rewalidacji, a dziecko  uczęszczało także na zajęcia z oddziałem

-na e-maila prześlę Ci resztę wiadomości, a poniżej część...

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym


Dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym) odznaczają się poważnymi uszkodzeniami centralnego układu nerwowego.

Symptomy trudności:

  • mowa agramatyczna, często bełkotliwa i niewyraźna;
  • słownictwo ubogie;
  • zachowanie cechuje sugestywność;
  • w myśleniu występują duże utrudnienia w przyswajaniu pojęć abstrakcyjnych, a także w rozumieniu stosunków logicznych;
  • rozwój poznawczy na poziomie przedoperacyjnym;
  • wolne spostrzeganie, dostrzeganie mniejszej ilości elementów;
  • błędne ujmowanie powiązania i stosunków między przedmiotami;
  • spowolnienie myślenia;
  • trudności w różnicowaniu spostrzeżeń wzrokowych, słuchowych i motorycznych;
  • wąski zakres pamięci, a jej trwałość i wierność znikoma;
  • emocje charakteryzują się sztywnością oraz małym zróżnicowaniem;
  • słabo rozwinięta zdolność do opanowania popędów;
  • obniżony poziom uczuć wyższych, związany z brakiem zdolności do rozumienia pojęć abstrakcyjnych;
  • przeżycia emocjonalne nie są związane z zainteresowaniami i działalnością poznawczą, ale dotyczą aktualnych doznań ze strony osób i sytuacji życiowych;
  • zachowanie cechuje impulsywność i brak przewidywania możliwych jego konsekwencji;
  • zadowolenie i uspokojenie powodują u dziecka działania oparte na doborze znanych mu sposobach postępowania, a niezadowolenie i rozdrażnienie zaburzenia lub zmiany znanego porządku;
  • powstające bez wyraźnej przyczyny wahania nastroju od stanów podwyższonych (euforia, żartowanie, zaczepki, tzw. lepkość uczuciowa) do obniżonego nastroju (depresja, apatia, melancholia) lub odwrotnie;
  • nieadekwatne do bodźca reakcje ochronne i obronne.

Dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną odczuwają potrzebę bezpieczeństwa, miłości i potrafią w sposób żywy ujawnić sympatię i potrzebę kontaktów społecznych.  Radzą sobie same w wielu życiowych sytuacjach, takich jak: ubieranie się, rozbieranie, ścielenie łóżek, przygotowywanie posiłków, samodzielne mycie się, robienie drobnych zakupów. Można z nimi uzyskać pozytywne rezultaty rewalidacyjne, jeżeli:

  • obdarza się je uwagą, poświęca się im dużo czasu;
  • zapewnia się możliwość rozwoju różnych sfer, stosownie do potrzeb;
  • ułatwia się kontakty z innymi dziećmi;
  • nie ogranicza się samodzielności;
  • zaspokaja potrzeby bycia akceptowanym, bezpiecznym, zdolnym do zrobienia czegoś dobrego.
  •  
  • Wskazówki do pracy z uczniem:

Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym uczęszczający do szkoły ogólnodostępnej uczestniczy w zajęciach z klasą realizując kształcenie na podstawie IPET.
Organizacja jego nauczania oparta jest na odrębnej podstawie programowej (podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym), jak i odrębnym ramowym planie nauczania (ramowy plan nauczania dla szkoły specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym). Nauczyciel prowadzący zajęcia w klasie realizuje więc równolegle dwie podstawy programowe związane z dwoma ramowymi planami nauczania.

Przykładowo, uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie realizuje zajęć informatycznych, ale w nich uczestniczy z całą klasą i realizuje treści z zajęć go obowiązujących (np. rozwijających komunikowanie się).Uczeń jest "przypisany" do konkretnej klasy, wobec czego w dzienniku lekcyjnym odnotowuje się jego obecność na zajęciach edukacyjnych.

W związku z tym, że w dzienniku nie ma miejsca na dodatkowe wpisy odzwierciedlające, co dziecko robiło danego dnia, to zazwyczaj dołącza się do niego dodatkowy dziennik (np. do zajęć pozalekcyjnych) lub po prostu zwykły zeszyt i tam dokonuje się odpowiednich zapisów.

Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym otrzymują wyłącznie oceny opisowe na wszystkich etapach kształcenia, zarówno z zachowania jak i zajęć edukacyjnych.

 

rzewa25-08-2019 12:32:06   [#04]

taki uczeń realizuje zupełnie inną podstawę programową oraz ma inną ramówkę, w której nie ma w ogóle języka obcego

Załącznik nr 3 do rozporządzenia MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356 oraz z 2018 r. poz. 1679)

oraz

Załącznik nr 2 do rozporządzenia MEN z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. poz. 639)

Grzesiek25-08-2019 19:06:28   [#05]

Ramówki dla umiarkowanych obowiązujące od 01.09.2019

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół
ZAŁĄCZNIK Nr  2

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM

ZAŁĄCZNIK Nr  9

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA SZKOŁY SPECJALNEJ PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM ORAZ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]