-mam podobny przypadek i w nowym roku szkolnym dziecko będzie w klasie VI.
-w zeszłym roku szkolnym OP przyznało mi 10h na odrębną realizację programową + 2h rewalidacji, a dziecko uczęszczało także na zajęcia z oddziałem
-na e-maila prześlę Ci resztę wiadomości, a poniżej część...
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
Dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym) odznaczają się poważnymi uszkodzeniami centralnego układu nerwowego.
Symptomy trudności:
- mowa agramatyczna, często bełkotliwa i niewyraźna;
- słownictwo ubogie;
- zachowanie cechuje sugestywność;
- w myśleniu występują duże utrudnienia w przyswajaniu pojęć abstrakcyjnych, a także w rozumieniu stosunków logicznych;
- rozwój poznawczy na poziomie przedoperacyjnym;
- wolne spostrzeganie, dostrzeganie mniejszej ilości elementów;
- błędne ujmowanie powiązania i stosunków między przedmiotami;
- spowolnienie myślenia;
- trudności w różnicowaniu spostrzeżeń wzrokowych, słuchowych i motorycznych;
- wąski zakres pamięci, a jej trwałość i wierność znikoma;
- emocje charakteryzują się sztywnością oraz małym zróżnicowaniem;
- słabo rozwinięta zdolność do opanowania popędów;
- obniżony poziom uczuć wyższych, związany z brakiem zdolności do rozumienia pojęć abstrakcyjnych;
- przeżycia emocjonalne nie są związane z zainteresowaniami i działalnością poznawczą, ale dotyczą aktualnych doznań ze strony osób i sytuacji życiowych;
- zachowanie cechuje impulsywność i brak przewidywania możliwych jego konsekwencji;
- zadowolenie i uspokojenie powodują u dziecka działania oparte na doborze znanych mu sposobach postępowania, a niezadowolenie i rozdrażnienie zaburzenia lub zmiany znanego porządku;
- powstające bez wyraźnej przyczyny wahania nastroju od stanów podwyższonych (euforia, żartowanie, zaczepki, tzw. lepkość uczuciowa) do obniżonego nastroju (depresja, apatia, melancholia) lub odwrotnie;
- nieadekwatne do bodźca reakcje ochronne i obronne.
Dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną odczuwają potrzebę bezpieczeństwa, miłości i potrafią w sposób żywy ujawnić sympatię i potrzebę kontaktów społecznych. Radzą sobie same w wielu życiowych sytuacjach, takich jak: ubieranie się, rozbieranie, ścielenie łóżek, przygotowywanie posiłków, samodzielne mycie się, robienie drobnych zakupów. Można z nimi uzyskać pozytywne rezultaty rewalidacyjne, jeżeli:
- obdarza się je uwagą, poświęca się im dużo czasu;
- zapewnia się możliwość rozwoju różnych sfer, stosownie do potrzeb;
- ułatwia się kontakty z innymi dziećmi;
- nie ogranicza się samodzielności;
- zaspokaja potrzeby bycia akceptowanym, bezpiecznym, zdolnym do zrobienia czegoś dobrego.
-
- Wskazówki do pracy z uczniem:
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym uczęszczający do szkoły ogólnodostępnej uczestniczy w zajęciach z klasą realizując kształcenie na podstawie IPET. Organizacja jego nauczania oparta jest na odrębnej podstawie programowej (podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym), jak i odrębnym ramowym planie nauczania (ramowy plan nauczania dla szkoły specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym). Nauczyciel prowadzący zajęcia w klasie realizuje więc równolegle dwie podstawy programowe związane z dwoma ramowymi planami nauczania.
Przykładowo, uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie realizuje zajęć informatycznych, ale w nich uczestniczy z całą klasą i realizuje treści z zajęć go obowiązujących (np. rozwijających komunikowanie się).Uczeń jest "przypisany" do konkretnej klasy, wobec czego w dzienniku lekcyjnym odnotowuje się jego obecność na zajęciach edukacyjnych.
W związku z tym, że w dzienniku nie ma miejsca na dodatkowe wpisy odzwierciedlające, co dziecko robiło danego dnia, to zazwyczaj dołącza się do niego dodatkowy dziennik (np. do zajęć pozalekcyjnych) lub po prostu zwykły zeszyt i tam dokonuje się odpowiednich zapisów.
Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym otrzymują wyłącznie oceny opisowe na wszystkich etapach kształcenia, zarówno z zachowania jak i zajęć edukacyjnych.
|