Forum OSKKO - wątek

TEMAT: komisja konkursowa
strony: [ 1 ]
zdzisław24-06-2004 10:48:12   [#01]
Kto powołuje przedstawicieli organu prowadzącego do komisji konkursowej na dyrektora szkoły? Burmistrz zarządzeniem czy rada gminy w drodze uchwały?
ewa24-06-2004 11:04:33   [#02]

to było

wałkowane rok temu, nawet media się rozpisywały,  chyba nawet skarżono, że powołano zarządzeniem burmistrza, ale jaki wynik sprawy nie wiem.

Moim zdaniem przdstawicieli organu prowadzącego powinni spośród siebie wybrać radni podobnie jak robi to RR i RP. Przecież burmistrz nie jest organem prowadzącym tylko gmina. A jak powinni, to mieć określone w regulaminie RG. A pełny skład komisji konkursowej zarządzeniem burmistrz.

karina24-06-2004 17:00:01   [#03]

ja to własnie przerabiam

Też sobie stawiam to pytanie kto?Własnie to teraz przerabiam. U mnie w Gminie skład całej komisji w tym przedstawicieli z organu prowadzącego powołuje Burmistrz zarządzeniem
AnJa24-06-2004 17:05:40   [#04]

I tak zdaje sie powinno byc - znaczy władza wykonawcza.

Znów nie mam dostepu do kompa z przepisami, ale chyba zapisano to w którejś ustawie kompetencyjnej.

ewa24-06-2004 19:08:45   [#05]

ten przepis to chyba

w ustawie oso jest przepis i o ile pamiętam na niego powoływano się wtedy.

Art. 5c. W przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, zadania i kompetencje organu prowadzącego określone w:

2) art. 5 ust. 7, art. 36 ust. 2, art. 36a ust. 1, 2, 4, 4a, 5, 6 i 9, art. 38 ust. 1, art. 39 ust. 4a i 5, art. 62 ust. 6 oraz art. 71c ust. 1 - wykonuje odpowiednio: wójt, burmistrz (prezydent miasta), zarząd powiatu, zarząd województwa,
 
art.36a ust.5. W celu przeprowadzenia konkursu organ prowadzący szkołę lub placówkę powołuje komisję konkursową w składzie:
1) po trzech przedstawicieli:
b) organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
2) po dwóch przedstawicieli:
a) rady pedagogicznej,
3) po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych, przy czym przedstawiciel związku zawodowego nie może być zatrudniony w szkole lub placówce, której konkurs dotyczy.
 
i burmistrz powołując się na te przepisy uważał, że postąpił słusznie. Skarżący jednak mieli zastrzeżenia co do wyboru członków komisji, problem polegał na tym, że burmistrz miał powołać komisję, a nie wybierać członków organu prowadzącego wchodzących w skład komisji. A w tym przypadku na który się tu powołuję burmistrz czy wójt ów zrobił z siebie przewodniczącego, a jako członków powołał skarbnika miasta i naczelnika wydz. oświaty - czyyli niekoniecznie organ prowadzący, a pracownicy urzędu ( podlegli służbowo temuż wójtowi ) weszli w skład komisji. O to była awantrura, ale jak się zakończyła, czyja racja,  to jak pisałam nie wiem.

emeryt25-06-2004 11:48:07   [#06]

chyba to jasne

Jeżeli kompetencje do 36 a ust. 5 zgodnie z art. 5c pkt 2 i 3 ma burmistrz to tylko on ma prawo do wszystkich czynności z tym związanych (wyboru i powołania).Rada jest organem stanowiącym i ma przyznane ściśle kompetencje stanowienia wyłącznie w sprawach o których mowa w art. 5 c pkt.1. W stosunku do Ustawy o systemie oświaty o niczym więcej stanowić nie może i nie ma prawa.
ewa25-06-2004 12:13:42   [#07]

 masz rację tylko, że powinien chyba wybierać z przedstawicieli organu prowadzącego, a nie pracowników urzędu. Z tego co wiem , ale może źle wiem Urząd Gminy nie jest organem prowadzącym  ;-)

 a zresztą, nie mnie to oceniać, to  decyzja burmistrza i jego odpowiedzialność :-)

RomanG25-06-2004 17:24:14   [#08]
{\b 999.11.05 wyrok NSA II SA 1601/99 LEX nr 47213
w Warszawie

Kompetencje przewidziane w art. 36a ust. 5 ustawy z 1991 r. o systemie oświaty należałoby przypisać organowi stanowiącemu - radzie powiatu, a nie organowi wykonawczemu - zarządowi. Rada powiatu nie może przekazywać należących do niej kompetencji w zakresie powołania komisji konkursowej zarządowi. Jest to niedopuszczalne bez względu na zakres tego przekazania, a więc nawet wtedy, gdyby zarząd został uprawniony jedynie do wyznaczenia przewodniczącego komisji konkursowej.}

Przewodniczący: Sędzia NSA J. Drachal.
Sędziowie NSA: M. Borowiec, A. Kisielewicz (spr.).
Protokolant: A. Macewicz.

Rada Powiatu w E. uchwałą z dnia 10 maja 1999 r. określiła regulamin konkursu na stanowisko dyrektora szkoły (placówki).
Wojewoda wniósł do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargę na tę uchwałę, domagając się stwierdzenia nieważności § 2 ust. 9 i § 3 ust. 2 regulaminu. W uzasadnieniu skargi podał, że kwestionowane przez niego przepisy regulaminu przyznają zarządowi powiatu kompetencje wyznaczania przewodniczącego komisji konkursowej. Są one sprzeczne z art. 36a ustawy o systemie oświaty, z którego wynika, że określenie regulaminu konkursu, jak i powołanie komisji konkursowej należy do organu prowadzącego szkołę. Kompetencje te nie zostały wyraźnie przypisane zarządowi powiatu i dlatego na zasadzie domniemania kompetencji należy je przypisać organowi stanowiącemu powiatu, czyli radzie. Przeniesienie części kompetencji rady w zakresie powołania komisji konkursowej na rzecz zarządu powiatu należy zatem uznać za istotne naruszenie prawa.
W odpowiedzi na skargę Starosta E. działając w imieniu Powiatu E. wniósł o jej oddalenie. Zdaniem strony skarżącej wobec tego, że ustawa o systemie oświaty nie powierza wyraźnie radzie powiatu kompetencji w zakresie powołania komisji konkursowej, konkurs na dyrektora szkoły może być przeprowadzony przez zarząd powiatu, jako organ wykonawczy. Wyjaśniono ponadto, że uchwałą Rady Powiatu w E. z dnia 10 maja 1999 r. zmieniono regulamin konkursu na dyrektora szkoły (placówki), określony uchwałą z tej samej daty, przekazując zarządowi powiatu kompetencje do powołania komisji konkursowej.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Kwestionowane w skardze przepisy § 2 ust. 9 i § 3 ust. 2 regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły nadają zarządowi powiatu kompetencje w zakresie ustalania składu osobowego komisji konkursowej. Nie mają one wyraźnych podstaw zarówno w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329 ze zm.), jak i w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578 ze zm.). Przepisy tej ustawy nie dają też podstaw do sformułowania zasady domniemania kompetencji rady powiatu.
Ustawa o samorządzie powiatowym określa radę powiatu jako organ stanowiący i kontrolny powiatu (art. 9 ust. 1), jedynie szczegółowo wymieniając jej wyłączne kompetencje. W myśl art. 32 ust. 1 ustawy powiatowej zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa, w szczególności zaś te, które zastały przykładowo wskazane w ust. 2 tego przepisu, m.in. zatrudnia i zwalnia kierowników jednostek organizacyjnych powiatu. Czynności określenia regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły i powołania komisji konkursowej, o których mowa w art. 36a ust. 5 ustawy o systemie oświaty nie mieszczą się, zdaniem Sądu, w pojęciu zatrudniania i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych powiatu. Zatrudnienie w rozumieniu tego przepisu może oznaczać jedynie dokonanie czynności nawiązania stosunku pracy. Ustalenie regulaminu konkursu i powołanie komisji konkursowej stanowią w procesie zmierzającym do powierzenia stanowiska dyrektora szkoły etap wstępny, zasadniczo różniący się charakterem od końcowego aktu powierzenia stanowiska. Nie są to działania wykonawcze, lecz stanowiące zasady wyłaniania kandydata na to stanowisko. Określić regulamin konkursu i powołać komisję konkursową, to rozstrzygnąć o sposobie wyboru kandydata na dyrektora i stworzyć podstawy do jego powołania na stanowisko. Samo powołanie dyrektora szkoły jest rezultatem przeprowadzenia konkursu, stanowi wykonanie rozstrzygnięć o powołaniu komisji konkursowej i sposobie jej działania. Kompetencje przewidziane w art. 36a ust. 5 ustawy o systemie oświaty należałoby więc przypisać organowi stanowiącemu - radzie powiatu, a nie organowi wykonawczemu - zarządowi. W świetle tych spostrzeżeń rada powiatu nie może przekazywać należących do niej - zdaniem Sądu - kompetencji w zakresie powołania komisji konkursowej zarządowi. Jest to niedopuszczalne bez względu na zakres tego przekazania, a więc nawet wtedy, gdyby zarząd został uprawniony jedynie do wyznaczenia przewodniczącego komisji konkursowej.
Z tych wszystkich powodów Sąd uznał skargę za uzasadnioną. Dlatego też działając na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o NSA orzekł, jak w sentencji.
RomanG25-06-2004 17:26:14   [#09]
{\b 1999.11.05 wyrok NSA II SA 1561/99 Pr.Pracy 2000/1/41
w Warszawie

Ustalenie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły prowadzonej przez powiat należy do kompetencji rady powiatu.}

Wojewoda M. rozstrzygnięciem nadzorczym z 30 czerwca 1999 r. stwierdził nieważność § 4 ust. 1 oraz § 13 i 14 regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły (placówki) prowadzonej przez Powiat w R. i trybu pracy komisji konkursowej, stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały Rady Powiatu w R. z 26 maja 1999 r. w sprawie uchwalenia regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły (placówki) prowadzonej przez Powiat w R. i trybu pracy komisji konkursowej. W uzasadnieniu podał, że przepis § 4 ust. 1 regulaminu, dający zarządowi powiatu kompetencje do powołania komisji konkursowej, jest sprzeczny z art. 36a ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, stanowiącym, że określenie regulaminu przeprowadzenia konkursu i powołanie komisji konkursowej należy do organu prowadzącego szkołę. Zdaniem organu nadzorczego chodzi tu o radę powiatu, a nie o zarząd. Stanowisko takie uzasadnia wykładnia Trybunału Konstytucyjnego, dotycząca podziału takich samych kompetencje w ramach gminy, zawarta w uchwale z dnia 23 marca 1994 r. Trybunał Konstytucyjny przypisał kompetencje do określenia regulaminu i powołania komisji do wyłonienia kandydata na dyrektora szkoły organowi stanowiącemu gminy - radzie, a nie zarządowi. Sprzeczny z prawem jest również § 13 regulaminu, według którego wszczyna się na nowo procedurę konkursu, jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo zachodzą okoliczności uzasadniające unieważnienie konkursu lub po jego rozstrzygnięciu wyjdą na jaw okoliczności dyskwalifikujące kandydata, albo zaistnieją inne przesłanki materialnoprawne uniemożliwiające powierzenie kandydatowi funkcji dyrektora. Przepis art. 36a ust. 4 ustawy o systemie oświaty stanowi bowiem, że jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący powierza to stanowisko ustalonemu przez siebie kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej.
Zarząd powiatu R. zaskarżył to rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody M. do Naczelnego Sądu Administracyjnego, domagając się jego uchylenia. Zdaniem zarządu charakter czynności powierzenia stanowiska dyrektora szkoły wskazuje, że kompetencje te należą do zarządu powiatu. Do zarządu jako do organu wykonawczego powiatu, należy w myśl art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu. Szkoła jest jednostką organizacyjną powiatu, a powierzanie stanowiska dyrektora szkoły (art. 36a ust. 1 ustawy o systemie oświaty) jest powołaniem na stanowisko w rozumieniu Kodeksu pracy. Nie są przy tym zasadne analogie wyprowadzane z wykładni Trybunału Konstytucyjnego, dotyczącej organów gminy. Ustawa o samorządzie powiatowym nie ma bowiem odpowiednika art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, z którego wynika zasada domniemania kompetencji rady i który pozwala przypisać kompetencje radzie gminy w przypadkach, gdy prawo wyraźnie nie przypisuje określonych kompetencji konkretnemu organowi gminy. Radzie powiatu, jako organowi stanowiącemu i kontrolnemu powiatu nie można zatem na zasadzie domniemania przypisać kompetencji do określenia regulaminu pracy komisji konkursowej. W konkluzji skarżący stwierdza, że organem właściwym do powołania komisji konkursowej i do ustalenia pracy tejże komisji w przypadku szkół prowadzonych przez powiat jest zarząd powiatu.
W odpowiedzi na skargę wojewoda M. wniósł o jej oddalenie. Powtórzył argumenty zawarte w uzasadnieniu zaskarżonego rozstrzygnięcia nadzorczego. Ustosunkowując się do zarzutów skargi podniósł, że z ustawowych kompetencji zarządu do powierzenia stanowiska dyrektora szkoły nie można wyprowadzać wniosków co do jego kompetencji w zakresie określenia regulaminu konkursu i powołania komisji konkursowej, ponieważ są to kompetencje o różnym charakterze. Wspomniana uchwała Trybunału Konstytucyjnego utraciła, co prawda, moc prawną, niemniej jednak pogląd wyrażony przez Trybunał zachowuje swą aktualność w odniesieniu do powiatu, ze względu na podobieństwo pomiędzy gminą a powiatem w zakresie podziału kompetencji pomiędzy organami tych jednostek samorządowych. Ponadto wojewoda M. wskazał na niekonsekwencje stanowiska strony skarżącej; wyrażające się w kwestionowaniu kompetencji rady powiatu do określenia regulaminu konkursu i powołania komisji konkursowej, w sytuacji, gdy Rada Powiatu w R. uchwałą z dnia 26 maja 1999 r. uchwaliła regulamin konkursu na stanowisko dyrektora szkoły.
Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrując skargę wyszedł od stwierdzenia, że przewidziane w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.) kompetencje organu prowadzącego szkołę do ustalenia regulaminu konkursu i powołania komisji konkursowej w celu powierzenia stanowiska dyrektora szkoły (art. 36a ust. 5) nie zostały wprost przypisane żadnemu z organów jednostki samorządowej. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578 ze zm.) określa radę powiatu jako organ stanowiący i kontrolny powiatu (art. 9 ust. 1), jedynie szczegółowo wymieniając jej wyłączne kompetencje. W myśl art. 32 ust. 1 ustawy powiatowej zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa, w szczególności zaś te, które zostały przykładowo wskazane w ust. 2 tego przepisu, m.in. zatrudnia i zwalnia kierowników jednostek organizacyjnych powiatu. Czynności określenia regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły i powołania komisji konkursowej, o których mowa w art. 26a ust. 5 ustawy o systemie oświaty, nie mieszczą się, zdaniem sądu, w pojęciu zatrudniania i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych powiatu. Zatrudnienie w rozumieniu tego przepisu może oznaczać jedynie dokonanie czynności nawiązania stosunku pracy. Ustalenie regulaminu konkursu i powołanie komisji konkursowej stanowią w procesie zmierzającym do powierzenia stanowiska dyrektora szkoły etap wstępny, zasadniczo różniący się charakterem od końcowego aktu powierzenia stanowiska. Nie są to działania wykonawcze, lecz stanowiące zasady wyłaniania kandydata na to stanowisko. Określić regulamin konkursu i powołać komisję konkursową to nic innego, jak rozstrzygnąć o sposobie wyboru kandydata na dyrektora i stworzyć podstawy do jego powołania na stanowisko. Samo powołanie dyrektora szkoły jest rezultatem przeprowadzenia konkursu, stanowi wykonanie rozstrzygnięć o powołaniu komisji konkursowej i sposobie jej działania. Kompetencje przewidziane w art. 36a ust. 5 ustawy o systemie oświaty należałoby więc przypisać organowi stanowiącemu - radzie powiatu, a nie organowi wykonawczemu - zarządowi. Jest jeszcze jeden ważki argument, przemawiający za takim rozdzieleniem pomiędzy dwa organy jednostki samorządowej, w tym przypadku powiatu, kompetencji w zakresie ustalania reguł wyłaniania kandydata na dyrektora szkoły i wskazywania osób w tym uczestniczących oraz kompetencji do powołania na to stanowisko. Chodzi o zachowanie przez radę możliwości sprawowania kontroli nad zarządem. W myśl art. 32 ust. 3 ustawy powiatowej w realizacji zadań zarząd podlega radzie powiatu. Ta reguła zostałaby złamana, gdyby zarząd powiatu dysponował zarówno prawem określenia zasad przeprowadzania konkursu i powołania komisji konkursowej, jak i prawem powierzenia stanowiska dyrektora szkoły.
Naczelny Sąd Administracyjny bierze pod uwagę fakt, że uchwała Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 marca 1994 r. (W.9/93) w sprawie wykładni art. 36 ust. 5 ustawy o systemie oświaty została podjęta przy uwzględnieniu innych przesłanek prawnych - przepisu art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, nie mającego odpowiednika w ustawie o samorządzie powiatowym. W dodatku straciła moc obowiązującą. Nie stoi to jednak na przeszkodzie, aby podzielić pogląd Trybunału Konstytucyjnego co do tego, że kompetencje do określenia regulaminu konkursu na dyrektora szkoły i powołania komisji konkursowej przynależą do jednego organu i nie mogą być rozdzielone. W rozpatrywanej sprawie Rada Powiatu w R. postąpiła inaczej. Uchwaliła regulamin konkursu na dyrektora szkoły (placówki), powierzając powołanie komisji konkursowej zarządowi.
Na zakończenie należy dodać, że na rozprawie przed NSA pełnomocnik strony skarżącej ograniczył skargę do żądania uchylenia rozstrzygnięcia nadzorczego w części stwierdzającej nieważność § 4 ust. 1 regulaminu konkursu.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności skargę uznano za nieuzasadnioną.


Opracowanie orzeczenia: Andrzej Kisielewicz, sędzia NSA
agabu25-06-2004 19:09:02   [#10]

Romanie

Orzecznictwo jest z 1999r. Obecnie, po zmianach,obowiazuje w UoSO art. 5c, gdzie dokładnie określono kompetencje w tym zakresie.

Art. 5c. W przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, zadania i kompetencje organu prowadzącego określone w:

2) art. 5 ust. 7, art. 36 ust. 2, art. 36a ust. 1, 2, 4, 4a, 5, 6 i 9, art. 38 ust. 1, art. 39 ust. 4a i 5, art. 62 ust. 6 oraz art. 71c ust. 1 - wykonuje odpowiednio: wójt, burmistrz (prezydent miasta), zarząd powiatu, zarząd województwa

RomanG25-06-2004 19:22:50   [#11]
Przepraszam, nie doczytałem :-)
karina25-06-2004 22:23:12   [#12]
Nie straszcie u mnie komisja juz powołana przez Burmistrza za tydzień konkurs.A tak a propo moze macie w zanadrzu wzory protokołów z komisji?
Marek Pleśniar25-06-2004 23:07:12   [#13]

a może macie kilka protokołów?

bo zbieram;-)

Ewa z Rz26-06-2004 05:22:57   [#14]

no... tak...

Komisję powołuje wójt (burmistrz/prezydent), co do tego wątpliwości nie ma.

Ale to nie to samo co powołanie przedstawicieli do komisji - przeciez art. 36a UoSO mówi o całym składzie komisji, czyli o przedstawicielach OP, KO RP, rodziców i ZZ - a napewno wójt nie ma prawa desygnować wszystkich tych przedstawicieli - sama nazwa "przedstawiciel X" mówi o tym, że organ X ma prawo takiego przedstawiciela wyznaczać.

Czyli czynność okreśłona w art. 36a ust. 5 - powołanie komisji - należy do wójta (jest to podstawowa kompetencja wynikająca z tego przepisu). Ale czyność polegająca na wyłonieniu przedstawicieli już do wójta nie koniecznie należy - ustawa nie przewiduje, który organ ma dokonać tego wyboru, wobec tego może być to każdy z organów OP: Rada albo Wójt (ew. rada, zarząd, starosta).

ALe ponieważ organy JST mają okreśłoną hierarchię: rada -> (zarząd) -> wójt (starosta), to rada powinna zdecydować, który z organów bedzie tego dokonywał. Albo uczyni to sama, albo przekaże to uprawnienie wójtowi (zarządowi, a ten ew. staroście). Na pewno nie może być tak, że rada chce powołać przedstawicieli do konkursu, a wójt się temu sprzeciwia i robi to sam.

Ale jeśli wójt dokonuje tej czynności a rada sie tym tematem nie zajmuje, to wszystko jest ok - rada akceptuje taką sytuację.

No ale, zgodnie z UoSo, powinni to być przedstawiciele organu prowadzącego - na pewno nie są nimi pracownicy urzędu gminy. Tak samo jak przedstawicielem KO nie może byc referent czy nawet główny księgowy, tylko wizytator (ew. sam kurator)

U mie (jak jeszcze było normalnie) był to zawsze wójt i 1-2 radnych (tych, których konkurs ten dotyczył)

Leszek26-06-2004 18:36:35   [#15]

Zgadzam się z Tobą Ewo, że "przedstawicielem KO nie może byc referent czy nawet główny księgowy, tylko wizytator (ew. sam kurator)"

Niestety w przepisach napisali tak jak napisali i gdyby KO chciał to mógłby wysłać referenta... :-)))

KN art. 9g 4. W pracach komisji, o których mowa w ust. 1-3, o ile nie wchodzi w ich skład, może brać również udział w charakterze obserwatora przedstawiciel organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

pozdrawiam

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]