Forum OSKKO - wątek

TEMAT: upośledz. umysł. w stopniu głebokim
strony: [ 1 ]
Krzysztof Pom23-06-2004 17:45:28   [#01]
W moim obwodzie jest dziecko z upośledz. umysł. w stopniu głębokim. Poradnia wydała orzeczenie o potrzebie zejęć rewalidacyjno - wychowawczych indywidualnych.  Zajęcia takie ma w wymiarze 6 godzin tygodniowo, prowadzi je nauczycielka z mojej szkoły (po oligofrenopedagogice). Czy to dziecko ma być zapisane w księdze uczniów? Prowadzić dla niego jakiś arkusz ocen lub wydawać świadectwo? Nie wiem co z tym wszytkim począć. A może tylko zaświadczenie dla rodziców, że miało w danym roku szkolnym takie zajęcia? Pomóżcie mi!!! Przedni dyrektor nie zostawił żadnej dokumentacji w tym względzie, jedynie orzeczenia z poradni.
kasiek23-06-2004 17:56:59   [#02]

Świadectwo

Mam taką uczennicę w IV klasie, czy w poradnia wydała orzeczenie wyłącznie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wych? Moja uczennica otrzymuje świadectwo, wszystkie oceny oprócz religii mają być ocenami opisowychi (tzn. z przedmiotów, które obejmuje podstawa programowa dla kształcenia specjalnego: polski, matem, hist, przyr-te 4 jako funkcjonowanie w środowisku, techn, plast, muz, WF)... na świadectwie ma być adnotacja, że uczennica realizowała program dostosowany do zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej w .....

Co do przedmiotów to nie jestem na 100% pewna, moja uczennica potrafi się tylko podpisać, nie czyta, mało mówi, ja wykreśliłabym jeszcze historię, no ale zostawilismy...

Jak znajdę jakieś przepisy na ten temat, to zaraz tu wkleję.

kasiek23-06-2004 18:00:08   [#03]

Znalazłam:-)

Ocenianie i wydawanie świadectw szkolnych uczniom z upośledzeniem umysłowym uczącym się w szkołach nie będących szkołami specjalnymi

W maju br. weszły w życie dwa rozporządzenia regulujące m.in. problem oceniania i wydawania świadectw uczniom z upośledzeniem umysłowym:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 433)

(Poniżej zamieszczamy jedynie zapisy dotyczące dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów oraz zapisy dotyczące oceniania uczniów z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym)

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 29, poz. 323 i Nr 128, poz. 1419) wprowadza się następujące zmiany:

2) w § 6:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b.",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu: "1a. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem ust. 1b.

1b. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.",

3) w § 8:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, z zastrzeżeniem ust. 1a. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.";

4) w § 9:

a) w ust. 1 wyrazy "ust. 6" zastępuje się wyrazami "ust. 1a i 6",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Klasyfikowanie śródroczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.",

c) w ust. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 3a.",

d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Klasyfikowanie końcoworoczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.",

e) w ust. 4 wyrazy "ust. 5 i 6" zastępuje się wyrazami "ust. 4a i 6",

f) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Klasyfikowanie końcoworoczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.",

g) skreśla się ust. 5;

ukończenie szkoły.";

6) w § 11:

a) w ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4.",

b) w ust. 2 po wyrazach "szkoły podstawowej," dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4,"

c) w ust. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4.",

d) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.";

7) w § 12:

a) w ust. 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4a.",

b) w ust. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4a.",

c) w ust. 4 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4a.",

d) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. W przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym ocena zachowania jest oceną opisową.";

c) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).".

11) w § 17:

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a.O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).";

 

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności. (Dz. U. z 2002 r. Nr 48, poz. 446).

(Poniżej zamieszczamy jedynie zapis dotyczący adnotacji zamieszczanych na świadectwach uczniów z upośledzeniem umysłowym.)

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz. U. Nr 6, poz. 73 i Nr 107, poz. 1132) wprowadza się następujące zmiany:

20) w załączniku nr 1 do rozporządzenia:

a) część 1 "Informacje ogólne" otrzymuje brzmienie:

 "1. Informacje ogólne

9. W świadectwach szkolnych promocyjnych oraz świadectwach ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum, wydawanych uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, kształcącym się w szkołach ogólnodostępnych lub w szkołach (oddziałach) integracyjnych oraz szkołach specjalnych dla uczniów z normą intelektualną, na drugiej stronie świadectwa nad 'Wynikami klasyfikacji końcoworocznej' umieszcza się adnotację "uczeń/uczennica realizował(a) program nauczania dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej/specjalistycznej*".

(* wpisać właściwą nazwę poradni).

W związku z powyższym, uczniowi z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczącemu się w szkole podstawowej i gimnazjum ogólnodostępnym lub z oddziałami integracyjnymi wydaje się odpowiednio świadectwo o symbolu MEN-II/1/2, MEN-II/2/2, MEN-II/6/2, MEN-II/7/2 lub MEN-II/8/2.

Oceny na świadectwach, dla tej grupy uczniów, oprócz oceny z przedmiotu: religia/etyka, są ocenami opisowymi.

W adnotacji dotyczącej liczby uzyskanych punktów na sprawdzianie lub egzaminie wpisujemy kreskę poziomą.

kasiek23-06-2004 18:04:44   [#04]

i jeszcze...

W najnowszym rozp. odnośnie świadectw (z 04.br.) zostałe wprowadzone nowe wzory dla uczniów z upośledzeniem:

uchyla się pozycję dotyczącą wzoru nr 7a i dodaje się pozycję dotyczącą wzoru nr 7b w brzmieniu:

7b

MENiS-II/6a-sp/2

dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej

te świadectwa mają na 2.stronie miejsce na oceny opisowe, nie ma wypisanych przedmiotów ( tak jak dla klas I-III SP)

maeljas23-06-2004 18:05:43   [#05]

Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej

z dnia 21 marca 2001 r.

w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

 

Stan prawny na dzień 1.03.2003 r.

 

 

 

Przepisy ogólne

§ 1.

1.        Rozporządzenie reguluje warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży, w tym szkołach specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2, oraz w szkołach dla dorosłych.

2.         Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w    stopniu głębokim.

gosienka23-06-2004 18:26:19   [#06]

Zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze  - obowiązkowo 10 godzin / skąd macie 6? /  , tu nie ma widełek i możliwości wyboru ,. Zajęcia te powinny być realizowane  2 godziny przez 5 dni w tygodniu. Przy grupie 2 - 4 osób 20 g tygodniowo / codziennie 4 godziny / przepisy te są bardzo precyzyjne

Dzieci głęboko nie otrzymują świadectw

Kasiek , jakie przedmioty dla dziecka głębokiego????????Skąd to wzięłaś??? Tu nie ma żadnych przedmiotów ani arkusza, na podstawie diagnozy psychologa i pedagoga robi się dokładną diagnozę we wszystkich sferach funkcjonowania i konstruuje się program ! Skontaktujcie się z jaką szkołą specjalną / ta porządnie pracujaca :)))) / lub PPP i niech wam pomogą

gosienka23-06-2004 18:28:30   [#07]
Aha , jest Rozporządzenie na temat zajęć rewalidacyjno - wychowawczych i wszystko jest tam czytelnie napisane. Nie mogę wejść na stronę MEN , więc nie mogę wkleić. Przecxytajcie je , nie było żadnych zmian więc je bez problemu znajdziecie
kasiek23-06-2004 19:08:42   [#08]

Pomyłka:-(

Właśnie zauważyłam: moja uczennica ma uposledzenie w stopniu znacznym. Skorzystaliśmy z podstawy programowej dla IV-VI kl. dla uczniów z uposledzeniem umiarkowanym i znacznym ...
gosienka23-06-2004 20:36:48   [#09]
przy znacznym  - świadectwa tak , ale skąd wzięlaś tę historię? Przedmioty dla dzieci znacznie to : funkcjonowanie w środowisku , muzyka , plastyka itd / edukacja matematyczna i polonistyczna / jest w ramach funkcjonowania / Podstawa określa też obowiązek opracowania indywidualnych programów j.w
gosienka23-06-2004 20:39:32   [#10]
Krzysztof , dziecko oczywiście należało wpisać do księgi uczniów przy przyjęciu do szkoły , pamiętaj też , że dziecku głęboko muisisz zapewnić realizację obowiązku szkolnego do 25 roku życia

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]