Znalazłam:-) Ocenianie i wydawanie świadectw szkolnych uczniom z upośledzeniem umysłowym uczącym się w szkołach nie będących szkołami specjalnymi
W maju br. weszły w życie dwa rozporządzenia regulujące m.in. problem oceniania i wydawania świadectw uczniom z upośledzeniem umysłowym: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 433)
(Poniżej zamieszczamy jedynie zapisy dotyczące dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów oraz zapisy dotyczące oceniania uczniów z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym)
§ 1.
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 29, poz. 323 i Nr 128, poz. 1419) wprowadza się następujące zmiany: 2) w § 6: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b.", b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu: "1a. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem ust. 1b. 1b. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.", 3) w § 8: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, z zastrzeżeniem ust. 1a. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.", b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić na podstawie tego orzeczenia."; 4) w § 9: a) w ust. 1 wyrazy "ust. 6" zastępuje się wyrazami "ust. 1a i 6", b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. Klasyfikowanie śródroczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.", c) w ust. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 3a.", d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu: "3a. Klasyfikowanie końcoworoczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.", e) w ust. 4 wyrazy "ust. 5 i 6" zastępuje się wyrazami "ust. 4a i 6", f) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu: "4a. Klasyfikowanie końcoworoczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.", g) skreśla się ust. 5; ukończenie szkoły."; 6) w § 11: a) w ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4.", b) w ust. 2 po wyrazach "szkoły podstawowej," dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4," c) w ust. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4.", d) dodaje się ust. 4 w brzmieniu: "4. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi."; 7) w § 12: a) w ust. 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4a.", b) w ust. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4a.", c) w ust. 4 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4a.", d) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu: "4a. W przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym ocena zachowania jest oceną opisową."; c) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: "2a. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).". 11) w § 17: b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a.O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami)."; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności. (Dz. U. z 2002 r. Nr 48, poz. 446).
(Poniżej zamieszczamy jedynie zapis dotyczący adnotacji zamieszczanych na świadectwach uczniów z upośledzeniem umysłowym.)
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz. U. Nr 6, poz. 73 i Nr 107, poz. 1132) wprowadza się następujące zmiany: 20) w załączniku nr 1 do rozporządzenia: a) część 1 "Informacje ogólne" otrzymuje brzmienie: "1. Informacje ogólne
9. W świadectwach szkolnych promocyjnych oraz świadectwach ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum, wydawanych uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, kształcącym się w szkołach ogólnodostępnych lub w szkołach (oddziałach) integracyjnych oraz szkołach specjalnych dla uczniów z normą intelektualną, na drugiej stronie świadectwa nad 'Wynikami klasyfikacji końcoworocznej' umieszcza się adnotację "uczeń/uczennica realizował(a) program nauczania dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej/specjalistycznej*". (* wpisać właściwą nazwę poradni). W związku z powyższym, uczniowi z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczącemu się w szkole podstawowej i gimnazjum ogólnodostępnym lub z oddziałami integracyjnymi wydaje się odpowiednio świadectwo o symbolu MEN-II/1/2, MEN-II/2/2, MEN-II/6/2, MEN-II/7/2 lub MEN-II/8/2. Oceny na świadectwach, dla tej grupy uczniów, oprócz oceny z przedmiotu: religia/etyka, są ocenami opisowymi. W adnotacji dotyczącej liczby uzyskanych punktów na sprawdzianie lub egzaminie wpisujemy kreskę poziomą. |