Dokładnie reguluje to załącznik do rozporządzenia ("Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół"). Tam można znaleźć odpowiedzi na pytania 1 i 2.
Sprawdzonym (dla mnie) sposobem jest "włożenie" ramówek do arkusza w Excelu - pozwala to później na tworzenie różnych wariantów: 2 rozszerzenia, 3 rozszerzenia. Program daje możliwości wprowadzenia ram (ograniczeń) wynikających z zapisów rozporządzenia np. w klasie I 4 godziny na przedmioty rozszerzone (lub rozszerzone i dodatkowo utworzone). Polecam. Już samo tworzenie takiego arkusza zmusza do dokładnej analizy i zrozumienia wszystkich warunków i ograniczeń, koniecznych do tworzenia później arkuszy organizacyjnych. Matematyka godzin jest naprawdę ważna i w arkuszu widać to jasno i precyzyjnie.
Odnosząc się do 3 pytania, ja przede wszystkim biorę pod uwagę:
1. Dane z rekrutacji z poprzednich lat (2- 3 lata wstecz). Do jakich klas było największe zainteresowanie, progi punktowe, wybory konkurencji.
2. Wybory maturzystów (ile osób zdawało dany przedmiot) i ich wyniki. To wiąże się z pkt1.
3. Możliwości zapewnienia jak najwyższej jakości kształcenia: kadra, wyposażenie pracowni, baza lokalowa.
Wszystko to pięknie wygląda, pod warunkiem, że to szkoła będzie decydować. W wielu samorządach jest tak, iż decyzje zapadają właśnie tam i dyrektor, Rada muszą przyjąć i realizować te pomysły.
|