Forum OSKKO - wątek

TEMAT: pracownicy pod gruszą
strony: [ 1 ]
Mada4514-06-2004 19:10:52   [#01]
interesuje mnie jak w innych szkołach rozwiazano zapis regulaminu dot. przyznawania sojalnego dla pracowników obsługi tzw. wczasy pod gruszą. Odziedziczyłam jakiś budzący wątpliwości regulamin i mam problemy.
Nie wspomne o konfliktach "czerwcowych" n-le c/a obsługa.
A w tym regulaminie istnieje tab. dzieląca na 3 grupy w zależnosci od dochodów i tak np. trzeba liczyć 25 zł x 14 dni itp. czy to ma sens?
Gaba14-06-2004 22:41:38   [#02]
wczasy pod gruszą należa sie wszytskim pracownikom - nie wolno ci dzielić na obsługę i resztę, dofinansowanie do wpodgr jest nieroszzceniowe - możesz nawet nie przyznac i... nic nie będzie.
Alda15-06-2004 08:31:46   [#03]
Grunt ,to dobry regulamin z jasno określonymi zasadami wypłaty każdego rodzaju świadczeń. Konfliktów i tak nie unikniesz. Znam przypadek , że pracownik skierował sprawę do sądu pracy , bo nie dostał dofinansowania do wczasów pod gruszą . Do ludzi nie dochodzi , że te świadczenia nie mają charakteru roszczeniowego , wychodzą z założenia , że im się "należy"!!!!
skalmo15-06-2004 10:27:09   [#04]
u nas regulamin stanowi, jeżeli dochód na rodzine jest poniżej 400zł to wczasy dostaje w kwocie 350zł, a jeżeli powyżej 400zł dochów na członka to dostaje 300zł - co 2 lata, min. w 3 roku pracy po raz pierwszy.
Alda15-06-2004 14:19:51   [#05]
Z tym "co dwa lata" - to sprawa dyskusyjna. Swiadczenia z funduszu socjalnego nie powinny też być  uzależnione od okresu i wymiaru zatrudnienia .
celin15-06-2004 15:31:23   [#06]
A w ogóle istnieja jeszcze takie wczasy? W mojej szkole już nikt o nich nie pamięta. Socjalne prawie po równo, z małymi różnicami i jest ok!
Alda15-06-2004 15:59:55   [#07]
Na pewno ok! dla pracowników , natomiast nie będzie ok! w przypadku kontroli - czego bynajmniej nie życzę ! Wypłata wszystkich świadczeń- bez wyjątku - winna być uzależniona od sytuacji materialnej , rodzinnej , życiowej , od przypadków losowych itp., nawet dofinansowanie do wycieczek pracowniczych albo do biletów wstępu na imprezę ... powinno podlegać zróżnicowaniu. No i kolejna zasada , żadnej wypłaty bez wniosku ! Wiem , bo odczułam to na własnej skórze.!
malmar1515-06-2004 16:05:47   [#08]

Skalmo pisze: co 2 lata, min. w 3 roku pracy po raz pierwszy

Taki zapis jest niestety zapisem błędnym, gdyż:

Kodeks Pracy

Art. 112. [Równe prawa pracowników] Pracownicy mają równe prawa z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków; dotyczy to w szczególności równego traktowania mężczyzn i kobiet w zatrudnieniu.

Art. 113. [Zakaz dyskryminacji] [5] Jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy – jest niedopuszczalna.

Art. 16. [Zaspokajanie bytowych, socjalnych i kulturalnych potrzeb pracowników] Pracodawca, stosownie do możliwości i warunków, zaspokaja bytowe, socjalne i kulturalne potrzeby pracowników.

Art. 183a. [Zakaz dyskryminacji] [7] § 1. Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.

§ 2. Równe traktowanie w zatrudnieniu oznacza niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób, bezpośrednio lub pośrednio, z przyczyn określonych w § 1.

§ 2. Równe traktowanie w zatrudnieniu oznacza niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób, bezpośrednio lub pośrednio, z przyczyn określonych w § 1.

§ 3. Dyskryminowanie bezpośrednie istnieje wtedy, gdy pracownik z jednej lub z kilku przyczyn określonych w § 1 był, jest lub mógłby być traktowany w porównywalnej sytuacji mniej korzystnie niż inni pracownicy.

§ 4. Dyskryminowanie pośrednie istnieje wtedy, gdy na skutek pozornie neutralnego postanowienia, zastosowanego kryterium lub podjętego działania występują dysproporcje w zakresie warunków zatrudnienia na niekorzyść wszystkich lub znacznej liczby pracowników należących do grupy wyróżnionej ze względu na jedną lub kilka przyczyn określonych w § 1, jeżeli dysproporcje te nie mogą być uzasadnione innymi obiektywnymi powodami.

§ 5. Przejawem dyskryminowania w rozumieniu § 2 jest także:

1) działanie polegające na zachęcaniu innej osoby do naruszania zasady równego traktowania w zatrudnieniu,

2) zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności albo poniżenie lub upokorzenie pracownika (molestowanie).

§ 6. Dyskryminowaniem ze względu na płeć jest także każde nieakceptowane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności lub poniżenie albo upokorzenie pracownika; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy (molestowanie seksualne).

Art. 183b. [Naruszenie zasady równego traktowania] § 1. Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, z zastrzeżeniem § 2–4, uważa się różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w art. 18 3a § 1, którego skutkiem jest w szczególności:

1) odmowa nawiązania lub rozwiązanie stosunku pracy,

2) niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za pracę lub innych warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych świadczeń związanych z pracą,

3) pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe

– chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami. § 2. Równe traktowanie w zatrudnieniu oznacza niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób, bezpośrednio lub pośrednio, z przyczyn określonych w § 1.

§ 3. Dyskryminowanie bezpośrednie istnieje wtedy, gdy pracownik z jednej lub z kilku przyczyn określonych w § 1 był, jest lub mógłby być traktowany w porównywalnej sytuacji mniej korzystnie niż inni pracownicy.

§ 4. Dyskryminowanie pośrednie istnieje wtedy, gdy na skutek pozornie neutralnego postanowienia, zastosowanego kryterium lub podjętego działania występują dysproporcje w zakresie warunków zatrudnienia na niekorzyść wszystkich lub znacznej liczby pracowników należących do grupy wyróżnionej ze względu na jedną lub kilka przyczyn określonych w § 1, jeżeli dysproporcje te nie mogą być uzasadnione innymi obiektywnymi powodami.

§ 5. Przejawem dyskryminowania w rozumieniu § 2 jest także:

1) działanie polegające na zachęcaniu innej osoby do naruszania zasady równego traktowania w zatrudnieniu,

2) zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności albo poniżenie lub upokorzenie pracownika (molestowanie).

§ 6. Dyskryminowaniem ze względu na płeć jest także każde nieakceptowane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności lub poniżenie albo upokorzenie pracownika; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy (molestowanie seksualne).

Art. 183b. [Naruszenie zasady równego traktowania] § 1. Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, z zastrzeżeniem § 2–4, uważa się różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w art. 18 3a § 1, którego skutkiem jest w szczególności:

1) odmowa nawiązania lub rozwiązanie stosunku pracy,

2) niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za pracę lub innych warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych świadczeń związanych z pracą,

3) pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe

– chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.

 

(Serwis Prawno-Pracowniczy 9/2004)

Fundusz tworzony jest z corocznego odpisu podstawowego naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Przeciętną liczbę zatrudnionych ustala się na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (DzU nr 43, poz. 168 ze zm.).

Kogo wobec tego pracodawca uwzględnia?
• Pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy na podstawie terminowych umów o pracę (na czas nieokreślony, na podstawie umów terminowych: na czas określony, na okres próbny i czas wykonania określonej pracy), powołania, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy – w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
• Przebywających na urlopach wychowawczych.
Pracodawca dokonując odpisu na fundusz nalicza go na pełne etaty, a nie na poszczególnych pracowników. Stąd tak ważne jest przeliczanie pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy na pełne etaty.
PRZYKŁAD
Przykładowe przeliczenie na pełne etaty
Pracodawca zatrudnia:
8 pracowników w 1/4 wymiaru czasu pracy = 2 etaty
16 pracowników w 1/2 wymiaru czasu pracy = 8 etatów
8 pracowników w 3/4 wymiaru czasu pracy = 6 etatów
Faktycznie zatrudnionych jest 32 pracowników w niepełnym wymiarze czasu pracy, przy dokonywaniu odpisu na fundusz będzie brana pod uwagę liczba 16.
W przeciętnej liczbie zatrudnionych ustalonej do celów odpisu na fundusz nie uwzględnia się:
• pracowników młodocianych;
• osób korzystających z urlopów bezpłatnych, co wynika z art. 174 § 2 Kodeksu pracy (okres urlopu bezpłatnego nie jest wliczany do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze, a prawa i obowiązki stron stosunku pracy ulegają zawieszeniu na okres udzielonego urlopu bezpłatnego);
• osób, z którymi pracodawca zawarł umowy cywilnoprawne (zlecenia, umowa o dzieło);
• osób pobierających świadczenie przedemerytalne, co wynika z art. 37k ustawy z 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (DzU z 2003 r. nr 58, poz. 514 ze zm.);
• poborowych, którzy odbywają w zakładzie służbę zastępczą. Jest to uregulowane w art. 194 ust. 1 ustawy z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony RP (DzU z 2002 r. nr 21, poz. 205 ze zm.).
Pracodawca do 31 grudnia danego roku kalendarzowego – przeciętną planowaną liczbę zatrudnionych powinien skorygować do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym.
 
Ze względu na kontrole PIP-u radzę ten zapis zlikwidować.
 
Pozdrawiam. Gośka
malmar1515-06-2004 16:11:42   [#09]
Nie wiem dlaczego, ale w czasie wysyłania postu zamiast art. 11 z małą 2 i 3 zrobiło się 112 i 123. To samo dotyczy art. 18- ma być 18 z małym 3a i 3b. Coś tam jest jeszcze podwójnie wklejone. Sorki, ale się spieszę. "Dla dokładności" polecam KP. ;)
bes4015-06-2004 17:40:24   [#10]

malmar ma rację!

Jestem świeżo po kontroli PIP. Miałam świeżutki Regulamin z pozytywną opinią zz i radcy prawnego. Jednak muszę robić aneks dot. jednego punktu "o pożyczkę mieszkaniową mogą ubiegać się praconicy po przepracowaniu roku" - zakwestionowano, powołując się na paragrafy KP, które cytuje malmar. Oczywiście pozostałe świadczenia wedle dochodu i sytuacji życiowej na wniosek pracownika.

Mada4515-06-2004 18:31:47   [#11]
co do tego, że wg. potrzeb nie mam wątpliwości. Natomiast w gminie w której przyszło mi pracować istnieje jakieś "porozumienie", że wczasy pod gruszą dostają tylko pracownicy obsługi w czasie gdy wypłacane jest świadczenie urlopowe nauczycieli.I wszystko gra, choć dla mnie nie.Zdaję sobie sprawę,że jako "młody" dyr. pewnych spraw tytułem prostowania zgodnie z prawem nie uniknę, ale moje pytanie dot. ewentualnych propozycji regulaminowych i jak mam "wiedziecić, że we wnioskupracownik podpisuje prawdziwe dane. A jeśli nie ?

Niby wieś. Wszyscy wiedzą ile kto ma ( za przeproszeniem), ale ja nie wiem. Pierduł nie słucham. A moze powinnam?
mraz015-06-2004 18:48:53   [#12]

podobny problem

mam podobny problem - dzisiaj odbywało się posiedzenie komisji, nasz OP parę lat temu przeforsował porozumienie dyrektorów o wspólnym koncie i wszystko rozdziela wspólna komisja nauczycieli z poszczególnych szkół gminy; dzisiaj znowu były pytania skąd wypłacane nam są świadczenia urlopowe - z funduszu socjalnego czy funduszu płac? czy socjalne wczasy pod gruszą są tylko dla obsługi czy też dla nauczycieli? jestem nowa, a w naszym OP sprawy związane z funduszem socjalnym są owiane głęboką tajemnicą; gdy kolega chciał się niedawno ze swoją szkoła odłączyć dostał w gminie propozycję nie do odrzucenia i niezbyt miło wspomina dywanik wójta
malmar1515-06-2004 20:45:30   [#13]

Nigdzie nie jest napisane, że masz dać lub nie nauczycielom "wczasy pod gruszą". Zatem możesz dać. Jeżeli dysponujesz sporą kwotą pieniędzy to nie masz problemu.

Jednak wtedy należałoby znieść całkowicie zfśs, KTÓRY NIE JEST ROSZCZENIOWY! Przy takim podziale traci on swoje pierwotne znaczenie, ponieważ nie spełnia jednej z ról- roli wspomagającej pracownika, tylko każdy z niego "chapie" co chce. Nauczyciel ma zatem dwa razy wypłacane.

Ja też pracuję w szkole wiejskiej, w której działa komisja socjalna. W jej skład wchodzi 3 nauczycieli (w tym jeden związkowiec), przedstawiciel pracowników niepedagogicznych oraz przedstawiciel emerytów i rencistów.

Zawsze staramy sie brać pod uwagę w pierwszej kolejności sytuację rodzinną pracownika, a dopiero potem to co mu się należy.Przez ostatnie lata przyzwyczailiśmy się do tego, że każdy uczciwie wypełnia wniosek. Bywa, że raz jest w lepszej, a raz w gorszej sytuacji. Nauczyciele zaś odzwyczaili się od tego, że większy odpis idzie od ich pensji i wobec tego więcej im się należy.

do mrazO- kiedyś również mieliśmy fundusz przy zespole ekonomiczno- administracyjnym, ale przeforsowaliśmy zmianę. Było to w 1994/5 roku, kiedy jeszcze nie należeliśmy pod samorządy. Wtedy nikt z naszych nauczycieli i pracowników nie w korzystał, bo zawsze znalazł się w innej szkole ktoś bardziej potrzebujący. Od tamtej pory wiele się zmieniło. Stąd też np. coroczne dofinansowania do wypoczynku dzieci i młodzieży, pożyczki mieszkaniowe. Napisałaś, że zastanawiano się z jakiego funduszu wypłacić świadczenia urlopowe? Jeżeli jest to pytanie jednego z członków komisji, to moim skromnym zdaniem, powinien zrezygnować z pracy w komisji. Nieznajomość prawa nie zwalnia z odpowiedzialności.

Wszystkim młodym dyrektorom życzę powodzenia w zmaganiach z zfśs. Pozdrawiam.

panda15-06-2004 21:08:23   [#14]

urlopowe

Dajemy różnicując:

I - przy dochodzie poniżej 1000 zł na osobę - 650 zł

II - przy dochodzie 1000-1500 - 600zł

III - przy dochodzie powyżej 1500 zł - 550 zł

Przyjęliśmy zasadę, że dajemy w wysokości zbliżonej do świadczeń uurlopowych nauczycieli i wszyscy są zadowoleni. Przyjmujemy oświadczenia. My nie skarbówka. Jednocześnie przyjęliśmy zasadę, że o pomoc socjalną można ubiegac się tylko osobiście i w ten sposób "wyrżnęliśmy" wszystkich emerytów przebywających zagranicą.

Alda16-06-2004 10:21:20   [#15]
Gdziekolwiek  mamy do czynienienia z pieniędzmi , tam zawsze są problemy, a  najwięcej stwarzają ich ci , którzy są w dobrej sytuacji finansowej . I tym optymistycznym akcentem ..........
Gaba17-06-2004 04:33:37   [#16]

... 3 gwiazdeczki w swej szczerosci oświadczyły, że nie chcą jajka wielkanocnego, bo wolą 10zł.

Jajko było - bo mnie prywatnie na to stać, gwiazdeczkom potem nie liczyłam, ile zjadły jajek dyrektorskich - ludzie są ludźmi w całej swej ułomności, ale nie mają pokory - zresztą warto machać ręką i/albo czasem się upierać przy sprawach najważniejszych. To prawada, że potrafią ludzie zawstydzić drugiego.

Koralik17-06-2004 21:02:29   [#17]
potrzebuję pilnie wzoru oświadczenia pracownika o dochodach na osobę, pomóżcie  proszę...:))
Basia D17-06-2004 23:26:34   [#18]
cały fundusz socjalny po wypłaceniu świadczeń urlopowych powinien  być dzielony zgodnie z regulaminem jeśli ktoś ma  imprezy kulturalne, wypoczynek letni itp.  cała pula na wypoczynek powinna być dzielona zróżnicowanie w zależności od dochodu na wszystkich i emerytów też . u mnie podstawą jest minimalne wynagrodzenie -jeśli dochód w rodzinie na osobę nie przekracza tej kwoty  pracownik dostaje 100%  , powyżej  między np.800 a 1000 dostaje 90% tej kwoty funduszu  powyżej kwoty 1000 80% . oczywiście najpierw ustalam ile to jest 100% . minimalne wynagrodzenie jest ogłaszane przez ustawodawcę co roku i nie ma problemu
Alda18-06-2004 10:02:23   [#19]

Np. tak :

OŚWIADCZENIE WNIOSKODAWCY

Niniejszym oświadczam , że łączne dochody wszystkich czlonków mojej rodziny wspólnie zamieszkującej i prowadzącej gospodarstwo domowe , średnio miesięcznie za okres .......... wyniosły ..... zł brutto , co w przeliczeniu na jednego członka rodziny wynosi : ..................

Prawdziwość wyżej przedstawionych danych potwierdzam własnoręcznym podpisem . Przyjmuję do wiadomości , że dyrektor może zarządać  potwierdzenia ...........

Konto zapomniane18-06-2004 14:48:16   [#20]
W tym oświadczeniu jest jeden problem. Dyrektor nie może żądać potwierdzeń wysokości dochodów.
Majka18-06-2004 14:54:41   [#21]

Ja muszę wypełnić jak do US ;)

Dochód za rok 2003 wg PIT:

pracownika: 1) przychód

2) koszty uzyskania

3)składki ubezpieczeń

4) podatek

5) fundusz zdrowia

6) dochód netto

współmałżonka (to samo!)

inne dochody:

razem:.......

wykaz członków rodziny uprawnionych do korzystania ze świadczenia (rodzaj, pokrewieństwo).......

Pod spodem adnotacja: że oświadczenie jest dokumentem w rozumieniu art. 254 KPC, itd.

Jacek18-06-2004 15:02:52   [#22]

a ja mam ...

...takie oświadczenia

Oświadczenie

 

o dochodach rodziny dla celów Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

 

 

 

..............................................................................

                                          

 

...............................................................................

      (Imię i nazwisko osoby składającej oświadczenie)             

                                 

.............................................................................

       (adres osoby składającej oświadczenie)

 

1.      Oświadczam, że moja rodzina uzyskała dochody brutto wykazane w rocznych zeznaniach podatkowych za poprzedni rok kalendarzowy w wysokości:

 

Razem dochód (brutto)

 

 

2.      Oświadczam, że z dochodu tego poza mną utrzymują się następujące osoby:

 

-         małżonek ...................................................................

-         dzieci: 1   ...................................................................

-                       2   ...................................................................

-                       3   ...................................................................

-                       4   ...................................................................

 

 

 

Stwierdzam własnoręcznym podpisem prawdziwość powyższych danych i jestem świadom/ a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia o dochodach.

 

 

 

 

 

 

..................................................                                      ..................................................

(miejscowość, data)                         (podpis osoby składającej oświadczenie)

 

Pouczenie

W oświadczeniu należy uwzględnić wszystkie dochody uzyskane przez członków rodziny (uprawnionego, małżonka, dzieci) pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, osiągnięte w poprzednim roku kalendarzowym i wykazane w rocznym zeznaniu podatkowym za ubiegły rok kalendarzowy.

Basia D18-06-2004 22:06:53   [#23]
oswiadczenie to nic ważne co dalej!!!!!!!!!!!!!!!!!
Konto zapomniane18-06-2004 22:28:09   [#24]
u nas fundusz działo podobnie, najpierw obliczamy ile pójdzie na świadczenie urlopowe ( podstawa prawna wypłacania-Karta naucz.) , a to co zostaje dzielimy : część na pożyczki mieszkaniowe a część na wczasy pod gruszą. przy przyznaniu kwot bierzemy pod uwagę dochód , który podaje wnioskodawca i dzielimy wszystkich na trzy grupy z określonymi widełkami dochodu ( zmieniamy aneksem tę tabelę co roku); wczasy pod gruszą otrzymują wszycy pracownicy , którzy mają 14 dni ciągłego urlopu( pedag. i niepedag. , emeryci też oraz ich dzieci ), z tym że nie są to duże kwoty - w tym roku od 150 do 300 zł na osobę. a tak na marginesie to dowiedziłam się, że emerytom i rencistom od tych śwaidczeń pobiera się w tym roku tylko 10 % podatku.
Macia20-06-2004 12:18:25   [#25]

Panda

napisałaś w #14 że dajesz urlopowe. Na jakiej podatawie a może xle zrozumiałam i to chodzi o wczasy pod gruszą?
Krzysztof Pom20-06-2004 18:49:45   [#26]
u mnie podobnie jak u elko. Z tym,  ze świadczenia urlopowe nauczycielom należa się z KN i nie ma dyskusji o ich wysokości (zależnie tylko od ilości godzin w etacie), a pracownikom niepedagogicznym po złożeniu wniosku o dofinansowanie wczasów organizowanych we własnym zakresie lub przez biuro podróży. Są widełki dochodowe i im większy dochód na członka rodziny tym mniejsze dofinansowanie. Wcale nie musi to świadczenie być w wysokości takiej jakie mają nauczyciele, to wszystko zależy, jak się podzieli Fundusz - na co przeznaczy się środki.
Konto zapomniane22-04-2005 20:16:35   [#27]

urlopowe

Mam dylemat. W tym roku weszły nowe stawki odpisów na ZFŚS. Jak wiadomo nauczyciele mają 110%, a np. administracja 37,5% "średniej krajowej". W mojej szkole wynikł problem. Wiadomo, że od paru lat nauczyciele mają tzw. Urlopowe, ustawowo przyznane przez MENIS. Administracja tego nie ma, ale ma coroczne "wczasy pod gruszą", których my, nauczyciele nie możemy wziąć. Do tej pory była to kwota 350,00 zł na każdego pracownika, emeryta i rencistę. W tym roku okazało się, że to jest -zdaniem pani sekretarz- niesprawiedliwe, bo nauczyciele mają dwa razy więcej. I drążony jest temat, aby wszyscy pracownicy szkoły/ale już emeryci i renciści nie/ otrzymali "po równo". Nie mam nic przeciwko równości. Ale skoro my nauczyciele mamy taki duży odpis, gdzie różnica wynosi ok.1200 zł  /mam na myśli administrację/, to być może -ja tak rozumuję - jest to dla nas, nauczycieli "zastrzyk gotówki", niejako prezent od pana ministra, który ma związek właśnie z takim wysokim odpisem /w stosunku do administracji/, bo nawet po odjęciu "urlopowego", to i tak nasz nauczycielski odpis jest dużo większy.

Jak to jest, czy my nauczyciele mamy "utrzymywać administrację i obsługę fundując im "nasze ustawowe urlopowe?". Proszę o jakąś radę, jak rozmawiać z ludźmi na tan temat? Bo nie chcę używać argumentów słownych typu: "trzeba było się uczyć". Uważam, że każdy zawód ma swoje dobre i złe strony. Ale również, jeżeli nauczycielom jest coś ustawowo dane, to nie może to dotyczyć innej grupy zawodowej pracującej w szkole, tyle tylko, że pod nazwą "wczasy pod gruszą".

Pomóżcie!!
zgredek22-04-2005 20:21:10   [#28]

Gosiu wpisz w szukaja - znajdziesz troche wątków dotyczących zfśs

i o równości było

i o sprawiedliwości;-)

Gaba22-04-2005 20:51:42   [#29]

chyba się pomieszały sprawy wszystkim stronom...

- grusza jest dla wszystkich - nie tylko dla administracji...

- nie ma obowiązku wyrównywania administracji, bo... nauczyciel otrzymuje urlopowe... - proszę podstawę prawną takiego myślenia.

- nie wypada utrzymywać, że nauczyciele utrzymują administrację... - administracja zdecydowanie bywa mniej uposażona... a fundusz jest dla wszytskich potrzebujących...

- gruszę mają dostać wszyscy potrzebujący, czyli biedni, w tym nauczyciele!

trzeba iść do szefa, bo tylko on jest administratorem, a nie p. sekretarz - i poukładać sobie myślenie. Jeżeli tego nie zrobicie, to się pokłócicie i znienawidzicie za parę groszy. Nie warto.

 

P. sekretarz od mędrkowania wyłączyć - dużo rozmawiać ze sobą, dużo!

Nie szukajcie też sprawiedliwości w funduszu... rozumianej jako dać wszystkim po równo! Fundusz ma być dla wszystkich wg potrzeb...

 

Przecież nie musi być gruszy w tym roku, po co ma być kością niezgody... czy będzie zależy od szefa.

Macia22-04-2005 21:29:31   [#30]

masz racje gaba

ciagle to tłumaczę wszystkim w mojej placówce a i tak to do nich nie dociera. Pytaja czy coś będzie na wakacje, na swieta, jakies talony, paczki. Nawet przedstawicielka zwiazku opowiada sie za tym , żeby było dla każdego równo. To tłumaczenie to jak orka na ugorze
bardu23-04-2005 08:18:33   [#31]

na moją znajomość tematu

urlopowe dla nauczycieli  -tylko i nikomu nic do tego

reszta FŚS zgodnie z regulaminem czyli wszyscy pracownicy  bez względu na to czy n-l, obsługa, emeryt,.....  kryterium tylko jedno dochodowość i na pewno nie po równo a od wspomnianej dochodowości członków itp. jak w regulaminie.

DYREK23-04-2005 10:43:48   [#32]

 

 Z INTERNETU

 

Pracownicy niepedagogiczni i nauczyciele

 

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o ZFŚS pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych (a więc również szkoły i placówki oświatowe) obowiązane są do tworzenia Funduszu Świadczeń Socjalnych bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników.

 

Wszystkie zatem zasady i formy świadczeń, dopłat i ulg wypłacanych z Funduszu winny zostać określone w regulaminie (art.8 ustawy) uzgodnionym ze związkami zawodowymi.

Wysokość przyznawanych świadczeń jest źródłem konfliktu wśród wielu pracowników szkoły. Niejednokrotnie podnosi się, że skoro odpis na fundusz nalicza się na wszystkich pracowników – to każdemu z nich przysługuje świadczenie i to w jednakowej wysokości. Ponadto pracownicy podnoszą, że „wypracowują” fundusz, zatem świadczenie socjalne po prostu im się należy. Tymczasem zfśs jest funduszem specjalnym, którego przeznaczenie i zasady gospodarowania wyraźnie zakreśla ustawa.

 

Wymóg dokonania przez pracodawcę oceny sytuacji socjalnej poszczególnych uprawnionych do świadczeń w praktyce wyklucza przyznawanie pomocy socjalnej w jednakowej wysokości. W danym zakładzie pracy nie znajdziemy bowiem nawet kilku osób, których sytuacja życiowa, rodzinna i materialna byłaby identyczna, a więc uzasadniałaby udzielenie im takiego samego wsparcia.

 

Naczelną zasadą przyznawania świadczeń socjalnych (w tym również dofinansowanie wypoczynku) jest zasada uznaniowości. Oznacza to, że nie każdy zainteresowany może ją uzyskać, gdyż wyklucza to np. indywidualna ocena jego sytuacji socjalnej. Najwłaściwszym kryterium jest tu dochód przypadający na członka rodziny uprawnionego. (Według Generalnego Inspektora Danych Osobowych uzależnienie dopłat z funduszu od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej uprawnionego i związany z tym wymóg przekazania pracodawcy określonych danych, nie stanowi naruszenia ustawy o ochronie danych osobowych. Zatem odmowa udzielenia powyższych danych może skutkować nieprzyznaniem świadczenia socjalnego).

 

Często w szkolnych regulaminach uzależnia się przyznanie świadczeń z zfśs od długości stażu pracy w danej placówce (od 6 do 12 miesięcy). Przyjęcie tego kryterium nie wydaje się jednak właściwe. Czy fakt, że pracownik legitymuje się 3 miesięcznym staże pracy może dać pracodawcy obraz jego sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej? Z pewnością wprowadzenie takiego kryterium do regulaminu nie ma charakteru socjalnego. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 20 sierpnia 2001r. (I PKN 579/00, OSNP/14/331) pracodawca administrujący środkami zfśs nie może ich wydatkować niezgodnie z regulaminem zakładowej działalności socjalnej, którego postanowienia nie mogą być sprzeczne z zasadą przyznawania świadczeń według kryterium socjalnego, tj. uzależniającego przyznawanie ulgowych usług i świadczeń wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu.

Przyznawanie wszystkim pracownikom świadczeń w jednakowej wysokości, a odmowa lub obniżenie wysokości tych świadczeń innym pracownikom tylko ze względu na krótszy staż pracy, wydaje się niezgodne z celem funkcjonowania funduszu.

 

 

Nauczyciele - świadczenie urlopowe

 

Zasady wypłacania świadczenia urlopowego nauczycielom uregulowane są w Karcie nauczyciela. Przepisy art. 5 ust. 1-7 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie maja zastosowania do nauczycieli.

 

Obowiązek i zasady wypłacania określone są wyraźnie w art. 53 ust. 1a Karty nauczyciela wyłączając jednocześnie zasadę uznaniowości przyznawania tych świadczeń.

Przepis ów wyraźnie stanowi, iż z odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, wypłacane jest nauczycielowi do końca sierpnia każdego roku świadczenie urlopowe w wysokości odpisu podstawowego, ustalanego proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia nauczyciela w danym roku szkolnym.

Pracodawca ani komisja socjalna nie ma zatem wpływu na wysokość świadczenia urlopowego dla nauczycieli, gdyż zasady jego przyznawania normuje przepis prawny.

 

DYREK23-04-2005 10:48:28   [#33]
5.04.2005

Fundusz socjalny dla nauczycieli

W związku z trwającym obecnie ustalaniem wysokości odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych otrzymujemy wiele pytań. Dziś odpowiadamy na te z nich, które dotyczą tworzenia i funkcjonowania funduszu socjalnego w oświacie.

W szkole jeden fundusz

W naszej szkole zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tworzony jest dla nauczycieli, pracowników administracyjnych oraz dla emerytów i rencistów, pracujących wcześniej w różnym charakterze. Czy odpisy na ten fundusz, dokonywane na odrębnych zasadach, można połączyć? Nie tylko można, ale trzeba. Z art. 53 ust. 3 Karty nauczyciela wynika bowiem, że odpisy na fundusz dla nauczycieli, zarówno aktualnie pracujących, jak i korzystających obecnie z emerytur i rent, a także odpisy dla pozostałych pracowników oraz emerytów i rencistów - byłych pracowników, stanowią w szkole jeden fundusz.

Dla nauczycieli 8 czy 110 procent

"Rzeczpospolita" z 15 marca podaje, że kwotę zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla nauczycieli stanowi iloczyn liczby zatrudnionych nauczycieli i 110 proc. kwoty bazowej określonej dla nich w ustawie budżetowej na dany rok. Tymczasem na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu czytałam, że odpisu na ten fundusz dokonuje się w wysokości 8 proc. planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe. Kto ma rację? Informacje podane w "Rz" z 15 i 23 marca są zgodne z aktualnym stanem prawnym, wprowadzonym ustawą z 15 lipca 2004 r. nowelizującą m.in. art. 53 Karty nauczyciela (Dz. U. nr 179, poz. 1845). W wyniku tej zmiany odpisu na fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli dokonuje się obecnie przez przemnożenie planowanej, przeciętnej w danym roku kalendarzowym, liczby zatrudnionych nauczycieli (w pełnym i częściowym wymiarze) po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć przez 110 proc. kwoty bazowej, określonej dla pracowników państwowej sfery budżetowej na podstawie art. 5 i 6 ustawy z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 2b ustawy budżetowej na 2005 r. z 22 grudnia 2004 r. (Dz. U. nr 278, poz. 2755) kwota bazowa dla nauczycieli wynosi w tym roku 1769,26 zł, co powoduje, że na etat nauczycielski przypada 1946,19 zł funduszu socjalnego. Jest to kwota znacznie wyższa od powszechnie obowiązującego odpisu na zfśs. Wypada też zauważyć, że obecnie strony internetowe MENiS uwzględniają wspomnianą korektę przepisów Karty nauczyciela o funduszu świadczeń socjalnych.

Urlopowa pomoc dla nauczycieli

Czy wypłaty świadczeń urlopowych dla nauczycieli są obowiązkowe i z jakich środków są one wypłacane? Tak, dla nauczycieli spełniających wymagane warunki są one obligatoryjne. Wspomniany już art. 53 Karty nauczyciela w ust. 1a mówi, że z odpisu na zfśs wypłacane jest nauczycielom do końca sierpnia każdego roku świadczenie urlopowe w wysokości odpowiadającej odpisowi podstawowemu na fundusz, przewidzianemu w art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. W bieżącym roku wysokość tego odpisu na jednego zatrudnionego wynosi 733,25 zł (37,5 proc. podstawy wynoszącej 1955,32 zł) lub 977,66 zł dla zatrudnionego w szczególnie uciążliwych warunkach pracy (50 proc. tej podstawy). Wysokość świadczenia urlopowego nauczyciela musi uwzględniać wymiar jego czasu pracy i okres zatrudnienia w danym roku szkolnym.

Świadczenia socjalne dla emerytów

Jak są ustalane odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla byłych nauczycieli? Dla byłych nauczycieli, będących obecnie emerytami i rencistami, odpis na zfśs wynosi 5 proc. pobieranych przez nich emerytur i rent (art. 53 ust. 2 Karty nauczyciela). Zgodnie z przepisem § 2 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 28 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2005 (Dz. U. nr 286, poz. 2878) środki na te cele są zapewniane podczas podziału tej subwencji. Natomiast, aby można było dokładnie obliczyć wysokość tego odpisu, nauczyciele, będący emerytami i rencistami, muszą, na żądanie swoich byłych pracodawców, przekazać informacje o wysokości pobieranych świadczeń emerytalnych i rentowych.

Podwyżki płac bez znaczenia

W trakcie roku otrzymujemy podwyżki płac. Czy zwiększą one wysokość ustalonego dla szkoły zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Nie, wynika to z przyjętych i wyżej omówionych zasad ustalania odpisów na ten fundusz. O wysokości funduszu w szkole decyduje tylko liczba zatrudnionych w niej nauczycieli oraz obowiązująca w danym roku kwota bazowa, ustalona w ustawie budżetowej. Ta kwota uwzględnia już tzw. wskaźnik waloryzacji, czyli w swoisty sposób konsumuje zaplanowane podwyżki płac.

Kompetencje pracodawcy

Co powinno być w regulaminie gospodarowania środkami funduszu świadczeń socjalnych w szkole?

Artykuł 8 ust. 2 wcześniej wymienianej ustawy z 4 marca 1994 r. stwierdza, że do kompetencji pracodawcy, w tym wypadku dyrektora szkoły, należy ustalenie w regulaminie zasad wydatkowania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej oraz zasad i warunków korzystania z usług i świadczeń finansowanych z funduszu. Zasady przyznawania tych świadczeń powinny uwzględniać sytuację życiową, rodzinną i materialną osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. Do obowiązków dyrektora należy również uzgodnienie treści wymienionego regulaminu z organizacją związkową lub przedstawicielem pracowników. Jednak zawsze decyzja w kwestii podziału środków, zgodnie z przyjętym regulaminem, należy do pracodawcy zobowiązanego każdorazowo do uzgodnień z działającymi w szkole związkami zawodowymi lub wyłonionym przedstawicielem załogi.

Składki od świadczenia

Czy od świadczenia urlopowego zapłacę składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne? Nie. Świadczenia urlopowe wypłacane na podstawie art. 53 Karty nauczyciela, podobnie jak świadczenia urlopowe przewidziane w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, nie wchodzą do podstawy wymiaru wymienionych w pytaniu składek ubezpieczeniowych. Wynika to z przepisu § 2 pkt 21 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 z późn. zm.).

Tekst źródłowy: www.rzeczpospolita.pl

Yśka24-04-2005 20:59:16   [#34]

ten zfśs spędza sen z oczu

w mojej szkole, zgodnie z regulaminem ustalonym przez Samorządową Administrację Placówek Oświatowych (dla wszystkich szkół na terenie gminy - zaznaczam, żeby było sprawiedliwie, zdaniem zarządzającego kierownika SAPO) - świadczenie urlopwe dla nauczycieli należy się jak przysłowiowa psu buda i nic z tzw wczasów dla nauczyciel - zdaniem SAPO - reszta jest do podziału pomiędzy pracowników niepedagogicznych, ich dzieci i dzieci nauczycieli, nie ukrywam nauczycxuele są tym faktem poddenerwowani - ty;lko rozmowy z nimi tłumią bunt. Owszem każdy z nich rozumie podział zgdonie z potrzebami - ale są tacy co twierdzą, że też mają trudne warunki. Ico z tym fantem począć. Już mam dość użerania się z SAPO, że nie mają racji, ale wśród dyrektorówe zoistałam samotna. Inni opuścili głowy i czekają na bieg wydarzeń. - może kogoś poniesie....

Doszła teraz sprawa powrotu emerytów zamieszkałych poza szkołą. W tym tygodniu wpłynęły od nich podania o wypłacanie świadczeń ze szkoły w której kiedyś pracowali. I co wy nato...

Yśka24-04-2005 21:10:43   [#35]

ten zfśs spędza sen z oczu

w mojej szkole, zgodnie z regulaminem ustalonym przez Samorządową Administrację Placówek Oświatowych (dla wszystkich szkół na terenie gminy - zaznaczam, żeby było sprawiedliwie, zdaniem zarządzającego kierownika SAPO...) - świadczenie urlopwe dla nauczycieli należy się jak przysłowiowa psu buda i nic z tzw wczasów dla nauczyciel - zdaniem SAPO - reszta jest do podziału pomiędzy pracowników niepedagogicznych, ich dzieci i dzieci nauczycieli, emerytów i rencistów, NUCZYCIELE DWA RAZY DOSTAWAĆ NIE BĘDĄ - ICH WCZASY - TO ŚWIIADCZENIE URLOPOWE, TAK MÓWI REGULAMIN, nie ukrywam nauczycIele są tym faktem poddenerwowani - tylko rozmowy z nimi tłumią bunt. Owszem każdy z nich rozumie podział zgdonie z potrzebami, TRUDNĄ SYTUACJĄ materialną - ale są tacy co twierdzą, że też mają trudne warunki. I co z tym fantem począć. Już mam dość użerania się z SAPO, ale wśród dyrektorówe zostałam samotna. Inni opuścili głowy i czekają na bieg wydarzeń. - może kogoś poniesie....

Doszła teraz sprawa powrotu emerytów zamieszkałych poza szkołą. W tym tygodniu wpłynęły od nich podania o wypłacanie świadczeń ze szkoły w której kiedyś pracowali. I co wy na to...

DYREK27-04-2005 20:52:16   [#36]
Może warto zainteresować Związki Zawodowe.
2katarzyna27-04-2005 21:13:37   [#37]
A co robicie, kiedy ktoś wyraźnie zaniża dochody w swoim oświadczeniu, obcinając ostatnie zero? Mam na myśli celowe działanie, a nie pomyłkę w obliczeniach.
Renatka27-04-2005 21:36:36   [#38]
 powiedziałam iż porównam dochody z tymi do mieszkaniówki( a tu zależy im na wysokich) i już nie zaniżają bo za zaniżanie jest kara iż nie korzysta z ZFŚS przez dwa lata .
DYREK27-04-2005 21:38:43   [#39]
Życzymy sobie PIT-a. Gdy nie złoży przyznawane jest najniższe dofinnsowanie.
Trochę wątpliwości miały ZZ powołując się na ochronę danych osobowych.

Według Generalnego Inspektora Danych Osobowych uzależnienie dopłat z funduszu od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej uprawnionego i związany z tym wymóg przekazania pracodawcy określonych danych, nie stanowi naruszenia ustawy o ochronie danych osobowych. Zatem odmowa udzielenia powyższych danych może skutkować nieprzyznaniem świadczenia socjalnego.
Ajcila27-04-2005 21:46:20   [#40]

A co robicie w sytuacji gdy:

Wiecie, że np. współmałżonek pracownika pracuje na czarno i w związku z tym nie ma żadnych dochodów

violka27-04-2005 23:18:09   [#41]

ten kto znajdzie na to sposób

otrzyma Nobla

w Polsce jest wielu takich "biedaków" korzystających z pomocy socjalnej .... tuż po powrocie z zagranicy

Marek Pleśniar27-04-2005 23:24:01   [#42]

akurat słucham o metodzie wyszukiwania oszustw podatkowych przy pomocy narzędzi informatycznych;-)

baardzo ciekawe - analiza statystyczna pitu wystarczy by sprawdzić że raczej bujasz:-)

a może podobne narządko opracować dla socjalu??

ankieta, wklepujesz - i wychodzi - "nieprawdopodobny zestaw danych";-)

Gaba28-04-2005 05:35:20   [#43]

viola,

też mam paru, od lat na taksówce...

znałam pewną rystrokratkę, właścicielkę, kamienic, zamków... która procowała jako nauczycielka... i zawsze kozrsyatła z bonów...

dla niektórych stypendium zagraniczne męża... - nie jest dochodem, męża nie ma, mąż studiuje... - przestałam byc dociekliwa...

czuję się bezradna, że nie zawsze mogę pomóc...

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]