A co sądzicie o tym planie wynikowym, który zamieściłem w swej ostatniej książce? Mnie się podoba, bo jest na cały etap edukacyjny i daje uczniom możliwości osiagania tych standardów na różnym poziomie sprawności. Standardy podstawowe i wskaźniki osiągania tych standardów w pracy z uczniem w przedmiocie przyroda w okresie 2.5 roku jego uczenia się: Uczeń potrafi dokonać obserwacji otaczającego go środowiska Wskaźniki (czyli standardy wymagań): ¾ potrafi obserwować środowisko, w którym przebywa i posłużyć się przyrządami pomiarowymi, aby je opisać ¾ odróżnia i nazywa zjawiska, zmiany, potrafi badać warunki, w których zachodzą, rejestrować te zmiany oraz poprawnie je zinterpretować ¾ dostrzega wpływ człowieka na środowisko ¾ sprawnie wykorzystuje dostępne oprzyrządowanie i wiadomości do orientacji w terenie, mieście (mapy, kompasy, plany miasta, informacje naturalne, np. mchy na korach drzew i inne), do prowadzenia doświadczeń. Uczeń wykazuje umiejętność projektowania swoich działań w środowisku Wskaźniki (czyli standardy wymagań): ¾ odczytuje ze zrozumieniem karty zadań i inne polecenia ¾ dostrzega i rozumie cel projektu ¾ właściwie dobiera sposoby osiągania zamierzonych celów projektu (np. plany sytuacyjne, procedura doświadczeń i obserwacji, trasy i treści zajęć w terenie, orientowanie mapy w terenie i inne) ¾ ustala właściwie niezbędne oprzyrządowanie do wykonania projektu ¾ poprawnie ustala sposób dokumentowania ¾ sięga do literatury, CD i innych źródeł dla wzbogacenia treści projektu ¾ potrafi współdziałać w grupie przy zespołowym projektowaniu. Uczeń wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności przyrodnicze w praktycznym działaniu Wskaźniki (czyli standardy wymagań): ¾ wykorzystuje informacje z prognoz pogody ¾ wskazuje na planie miasta ważne obiekty (urzędy, dworce itp.) ¾ w oparciu o mapy, przewodniki, albumy itp. potrafi zdobyć informacje niezbędne do rozwiązania problemu, z którym się styka w danym środowisku ¾ docenia znaczenie utrzymania higieny osobistej, właściwego odżywiania, zapobiegania chorobom układu pokarmowego, właściwego ubierania się, szkodliwości używek, warunków odrabiania lekcji, oglądania telewizji, pracy z komputerem i inne ¾ racjonalizuje swój wpływ na środowisko: oszczędza wodę i energię, segreguje śmieci ¾ przestrzega zasad bezpieczeństwa w posługiwaniu się urządzeniami elektrycznymi i gazowymi, podczas burzy, wichury itp. potrafi udzielić pomocy osobie rannej ¾ żyje zgodnie z naturą. Uczeń wykazuje zainteresowanie przyrodą Wskaźniki (w tym standarcie nie muszą występować łącznie, nawet pojedyncze zachowania są osiągnięciem): ¾ z własnej inicjatywy opiekuje się hodowlą klasową, działką szkolną ¾ prowadzi własne obserwacje przyrody, doświadczenia, eksperymenty i chętnie o nich mówi ¾ bierze dobrowolnie udział w konkursach, olimpiadach, uczestniczy w działaniach koła przyrodniczego, ekologicznego itp. ¾ ma “hobby” przyrodnicze ¾ chętnie współdziała z nauczycielem, mobilizuje innych uczniów ¾ redaguje artykuły do gazetki szkolnej, organizuje wystawki itp. ¾ ma swoje pomysły dotyczące działań w przyrodzie ¾ ogląda filmy przyrodnicze. Te standardy i ich wskaźniki (czyli standardy wymagań):warto wręczyć uczniom podczas pierwszej lekcji, omówić je i poprosić o przekazanie informacji rodzicom. W mojej ocenie to właśnie przykład dobrego planu wynikowego, bo jest zwięzły i na trzy lata. I jakże łatwo byłoby w oparciu o taki zestaw wymagań ustalić ocenę opisową. Z tym arkuszem obserwacji osiągnięć ucznia (tak też możemy określić plan wynikowy) koresponduje arkusz samoewaluacyjny do wypełnienia przez ucznia po piątym semestrze jego uczenia się przyrody . Ma to na celu wywołanie autorefleksji i ewentualnego powtarzania niektórych działań edukacyjnych dla utrwalenia umiejętności, w których uczeń nie czuje się pewnie. “Arkusz samoewaluacji ucznia po I semestrze w klasie szóstej” 1. Uważam, że potrafię zaobserwować środowisko naturalne, w którym się znajdę i stosownie się zachować: TAK — NIE JESTEM PEWIEN — CHYBA NIE 2. Nie miałbym trudności, aby zaprojektować wycieczkę, biwak, podróż: NIE MIAŁBYM TRUDNOŚCI — MIAŁBYM TRUDNOŚCI 3. Umiałbym ustalić całodzienny jadłospis dla mojej rodziny, młodszego rodzeństwa, rodziców i babci, dziadka: BEZ TRUDNOŚCI — MIAŁBYM WĄTPLIWOŚCI — NIE UMIAŁBYM 4. Jeżeli byłbym świadkiem wypadku: UCIEKNĘ — ZACHOWAM SIĘ OBOJĘTNIE — POSTARAM SIĘ POMÓC 5. Znalazłem się sam w zupełnie mi nieznanym wielkim mieście, co zrobię: ................................................................................................... 6. Chciałbym hodować następujące rybki w akwarium, jakie warunki życia muszę im zapewnić: ................................................................................................... Nie mam ochoty hodować rybek 7. Czy chciałbyś rodzicom pokazać, jak hodować zdrową żywność na działce?
8. Dlaczego chciałbyś mieć w swoim pokoju rośliny: ............................................................................................ 9. Dlaczego nie chciałbyś ich mieć? ................................................................................................. 10. Czy zabrałbyś ze schroniska psa lub kota lub inne zwierzę? TAK MMM NIE MMM 11. Co sprawiało Ci największą trudność w uczeniu się przyrody (możesz zakreślić kółkiem kilka odpowiedzi): ¾ czytanie map i jej orientowanie w terenie ¾ projektowanie doświadczeń, ćwiczeń ¾ korzystanie z książek, encyklopedii, atlasów przyrodniczych ¾ posługiwanie się językiem przyrodniczym ¾ przedstawianie swojej pracy ¾ inne, jakie?: 12. Jak zachęcałbyś kogoś do interesowania się przyrodą: .............................................................................................. 13. Lubisz przebywać na łonie przyrody: TAK MMM JEST MI TO OBOJĘTNE MMM NIE MMM 13. Co mnie interesowało w uczeniu się przyrody? .............................................................................................. Nic mnie nie zainteresowało Masz dwa tygodnie na spokojne naniesienie odpowiedzi. Możesz korzystać z dowolnej pomocy. Nie ma za ten arkusz żadnych ocen. Jest to moja prośba, aby dowiedzieć się, co powtarzać z Wami do końca roku szkolnego. Nigdy już nie będziesz uczył się przedmiotu “przyroda”, to co wyniesiesz ze szkoły teraz, to już na całe życie. Dziękuję Ci za poważny namysł nad odpowiedziami i za szczerość.” |