Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Ewaluacja - jak uniknąć kompromitacji
strony: [ 1 ]
AndrzejW29-12-2017 10:16:31   [#01]

Za chwilę wchodzi mi do szkoły ewaluacja zewnętrzna częściowa.

Szkoła to duże liceum, do którego młodzież przyjeżdża z całej Warszawy i kilkunastu powiatów regionu. Uczniowie to młodzież aktualnie w wieku 17-19 lat.

A do przesłania rodzicom dostałem taką ankietę jak poniżej. Przecież zabiją mnie śmiechem. Jak uniknąć kompromitacji w oczach rodziców?

 

Kwestionariusz ankiety dla rodziców

1. Wiem, że świetlica szkolna: (A) (11599)

Można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź

zapewnia uczniom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu

zapewnia uczniom warunki do nauki, w tym pomoc w nauce

wspiera rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów

uczy organizacji spędzania czasu wolnego

umożliwia aktywność fizyczną uczniów

nie dostrzegam takich działań

nie wiem, moje dziecko nie chodzi do świetlicy

2. Czy Pan/i dziecko czuje się w szkole bezpiecznie? (A) (11612)

Prosimy o wybór jednej odpowiedzi

tak

raczej tak

raczej nie

nie

3. Na czym Pan/Pani opiera swoją opinię dotyczącą poczucia bezpieczeństwa dziecka w szkole: (A) (11254)

Prosimy o wybór jednej odpowiedzi

dziecko nigdy nie mówiło o poczuciu zagrożenia

rzadko mówi, iż było w sytuacji, w której czuło się zagrożone

często opowiada o sytuacjach, w których czuło się zagrożone

boi się iść do szkoły

inne, jakie?

 

 

4. Czy Pan/i dziecko podczas pobytu w świetlicy czuje się bezpiecznie? (11613)

Prosimy o wybór jednej odpowiedzi

tak

raczej tak

raczej nie

nie

moje dziecko nie uczęszcza do świetlicy

 

 

5. Na czym Pan/Pani opiera swoją opinię dotyczącą poczucia bezpieczeństwa dziecka w świetlicy? (11614)

Prosimy o wybór jednej odpowiedzi

dziecko nigdy nie mówiło o poczuciu zagrożenia

rzadko mówi, iż było w sytuacji, w której czuło się zagrożone

często opowiada o sytuacjach, w których czuło się zagrożone

boi się iść do świetlicy

moje dziecko nie uczęszcza do świetlicy

 

rzewa29-12-2017 10:27:32   [#02]

napisać przy każdym z pytań - nie dotyczy - > w liceum nie ma obowiązku organizowania świetlicy i rozumiem, że takowej u Ciebie nie ma

AndrzejW29-12-2017 10:31:27   [#03]

Ewa, ale ja mam tę ankietę wysłać do rodziców !!!
Mało tego, w ankiecie do uczniów też są pytania dla dzieci z podstawówki.

Ankieta jest w systemie elektronicznym, nie da się nic dopisać, tylko  wybiera się odpowiedzi z kafeterii.

Zabiją mnie śmiechem, bo to ja im wysyłam.


post został zmieniony: 29-12-2017 10:32:19
elrym29-12-2017 10:39:27   [#04]

dodaj dopisek:

Nie jestem autorem pytań, nie odpowiadam za ich treść, wszelkich wskazówek Państwu udzieli .... (tutaj tel. do KO)

:-)))

Stefan Wlazło29-12-2017 11:35:14   [#05]

Do Andrzeja W.

Przecież nie jesteś autorem ankiety. W liście przewodnim do rodziców informujesz, że przesyłasz ankietę otrzymaną z kuratorium

To problem narzędzia, omawialiśmy to zagadnienie podczas szkolenia wizytatorów w Krakowie. Dylemat był prosty, skoro nie można konstruować odrębnych ankiet dla każdej szkoły  ze względu na specyfikę danej placówki, gdyż nie uzyska się wtedy porównywalnych danych ze wszystkich placówek ewaluaowanych, to należało skonstruować ankietę uniwersalną, taką samą do wszystkich szkół, mając świadomość, że niektóre pytania mogą być zupełnie nieodpowiednie w konkretnej placówce, jak w Twoim przypadku.

Rodzice nie muszą odpowiadać na wszystkie pytania, niekiedy brak odpowiedzi może wskazywać na luki informacyjne, to może być też korzyść.

Trochę dystansu. Napisz na mego mejla, przekażę Ci porady przedewaluacyjne do ewentualnego wykorzystania.

Pozdrawiam Stefan

Stefan Wlazło29-12-2017 11:36:39   [#06]

Do Andrzeja W. - nie podałem swego mejla ; stefanwlazlo@gmail.com

AndrzejW29-12-2017 14:04:10   [#07]

Bardzo dziękuję za słowo otuchy.
Za wszelkie wskazówki będę wdzięczny ogromnie (maila wysłałem)
Mimo tego, co napisałeś, nie ma we mnie zgody na to, aby przeprowadzana raz na 5 lat (tyle opłynęło od poprzedniej) ewaluacja dużej i dość skomplikowanej szkoły dała rodzicom możliwość wypowiedzenia się wyłącznie na absurdalne pytania.
To co zamieściłem na forum to jest CAŁA ankieta dla rodziców. Pytania do 17-19 letnich uczniów też są na poziomie młodszych klas podstawówki.
Wywiadu z partnerami chyba nie będzie, bo jest jedno pytanie i to takie, że nie ma instytucji czy organizacji które współpracują z liceum na takim poziomie - znów jest to kwestia pytania adekwatnego do małej szkoły dla małych dzieci, silnie osadzonej lokalnie we wsi, małej miejscowości lub na osiedlu.
Nie mogę zaakceptować tego, że ocena bezpieczeństwa w szkole będzie oparta na pytaniu dorosłych uczniów czy nie biegają po korytarzu w czasie przerwy. Oni są dorośli, szykują się do matury, właśnie zdają na prawo jazdy, dzień po wypełnieniu swoich ankiet idą na całonocną imprezę do dobrego lokalu, sami się usprawiedliwiają.... a pyta się ich o to czy aby nie używają brzydkich słów.
Użycie takich narzędzi i oparcie na nich opisu szkoły wydaje się być podważeniem podstawowych celów ewaluacji. Szkole stworzony na takiej podstawie raport nie da nic.
Do tego, aby stwierdzić, że w liceum nie ma świetlicy nie potrzeba ewaluacji.
Chyba jak wróciłem znów na pierwszą linię pracy oświatowej to zobaczyłem, że absurdy, o których wielokrotnie mówiliśmy są jeszcze większe niż wydawało mi się z perspektywy akademicko urzędniczej.
JoannaLy30-12-2017 14:12:33   [#08]

Będę bardzo wdzięczna za uwagi. U mnie również wchodzi taka ewaluacja po Nowym Roku ?Technikum?. Pozdrawiam i już piszę do Stefana. 

Stefan Wlazło03-01-2018 10:27:09   [#09]

Witam, sporo osób jest zainteresowanych, co proponuję zrobić przed zapowiedzianą ewaluacją zewnętrzną. Wobec tego moja propozycję zamieszczam na forum, pozdrawiam St.

Podzielić radę pedagogiczną na tyle zespołów, ile wymagań będzie badanych. Liczba osób w zespole maksymalnie 6.

Każdemu podzespołowi przydzielić jedno wymaganie, w razie większej liczby zespołów niż badanych wymagań – przydzielić jedno wymaganie dwu zespołom

Każdy członek zespołu jako zadanie domowe ma sobie zapisać, jakie działania wykonywał on sam i jakie we współdziałaniu  innymi nauczycielami a także ewentualnie z uczniami i rodzicami w zakresie danego wymagania – udostępnić charakterystykę wymagania na poziomie podstawowym i wysokim

 Zespół ustala sposób uzgodnienia wspólnych informacji o wykonanych działaniach w ramach danego wymagania i wybiera spikera grupy.

W ustalonym dniu, nie później niż dwa tygodnie przed terminem ewaluacji – szkoleniowa rada pedagogiczna, podczas której spikerzy prezentują wyniki pracy danego zespołu. Po każdej prezentacji – ewentualne wyjaśnienia i uzupełnienia, ustalenie  ogólnej opinii.

Uwaga: każdy nauczyciel powinien się podczas ewaluacji wypowiadać w swoim imieniu i wedle swojego widzenia rzeczywistości szkolnej w danym wymaganiu. Dyskusja w radzie pedagogicznej ma na celu przypomnieć wdrożone w szkole działania w zakresie danego wymagania. Warto też przeczytać jakieś raporty wizytatorów, którzy będą przeprowadzać ewaluację.

AnJa03-01-2018 10:34:29   [#10]

Mam taki niepokój,  że rady nie zmniejszyły  poczucia dyskomfortu młodego dyrektora:-)

Który zresztą mi też towarzyszy.

Wydaje mi się, że  planowano dostosowywanie arkuszy do specyfiki szkoły - albo na poziomie OFE albo dając większą swobodę w tym zakresie wizyta torów. Jak widać - chyba nie wyszło.

AndrzejW03-01-2018 18:03:50   [#11]

Porażka.

To moje poczucie po pierwszym dniu ewaluacji.

I wcale nie chodzi o ewaluację. Ewaluatorki tłumaczyły mi, że jeśli na coś nie mam "odpowiedniego DOKUMENTU" potwierdzającego, to to coś nie istnieje, nie było zrobione i w ogóle jest źle.

Fakt, że zostały przeprowadzone badania i na ich podstawie wdrożone zostały zmiany nie liczy się, bo nie ma DOKUMENTU potwierdzającego wnioski z badania.

Nawet usłyszałem zarzut, że pomimo, że przepisy ustawy i rozporządzenia regulują coś jednoznacznie nie zwalnia mnie od opracowania "odpowiedniej procedury" (przykładem był brak procedury określającej kogo się zawiadamia o wypadku ucznia i kogo powołuje się do zespołu powypadkowego).

Gdy wspominałem, że to jaką szkoła ma obowiązek prowadzić DOKUMENTACJĘ nauczania i wychowania, dowiedziałem się, ze w ogóle nie wiem na czym polega ewaluacja.

Oj, ciężko być (znów) początkującym dyrkiem.

Dzisiaj moja wiara w to, że można w jakikolwiek sposób ograniczać biurokrację w oświacie, została zachwiana.

MKJ03-01-2018 18:29:38   [#12]

Andrzeju, nie przejmuj się niekompetencją i rób swoje. A po sporządzeniu raportu zastosujesz § 12 ust. 8 rozporządzenia o nadzorze:

"Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania raportu z ewaluacji, może zgłosić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, (...), pisemne, umotywowane zastrzeżenia dotyczące tego raportu."

Skimir03-01-2018 19:17:52   [#13]

To jest właśnie TO. Robi się idee, konstruuje narzędzia, tłumaczy, że ewaluacja jest oparta na wynikach tego co mówią rodzice, nauczyciele, uczniowie i dyrektor - wtedy to działa, jeśli wszyscy to dostrzegają, mówią jednym językiem, nie rozmijają się z faktami...

A później ktoś przychodzi, przewalcuje dokumenty i co by wszyscy nie mówili - ja nie ma kwitu to nie istnieje... :-(

elrym03-01-2018 19:47:07   [#14]

Andrzeju, nie ustępuj!

jeżeli nie masz "kwitów", powołaj "świadków", że to, o czym mówisz, jest prawdą! niech ewaluatorzy zrobią sobie  z tego notatki :-)

miriamm903-01-2018 20:22:45   [#15]

Andrzeju, to kontrola w dużym stopniu opiera się na dokumentach.

W ewaluacji analiza dokumentów to jedno ze źródeł informacji. Zajmuje skromne miejsce.

Aby stwierdzi, że coś jest lub coś jest  robione ważna jest zgodność wypowiedzi grup respondentów, wyniki obserwacji, wywiadów, ankiet, analiza procesów.

 

 

 

 

 

miriamm903-01-2018 20:45:32   [#16]

Jeszcze jest dobry moment na wyrażenie opinii podczas przedstawienia wstępnych  wyników ewaluacji Radzie Pedagogicznej. Warto się przygotować

Stefan Wlazło05-01-2018 11:20:40   [#17]

Witam, nawet najlepsze idee potrafią się degenerować, ma rację prof. Leszek Korporowicz twierdząc, że błędem było wprowadzenie do polskich szkół ewaluacji jako formy nadzoru pedagogicznego. nadzór dąży do formalizacji. Jako dyrektorzy nadzorując nauczycieli taż opieramy się w dużym stopniu na papierach. Podaje poniżej zapis a Ustawie, można go wykorzystać jako podstawę do naszych decyzji co dalej po ewaluacji, Pozdrawiam Stefan.

Art. 41. 1.  Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

 

6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]