Forum OSKKO - wątek

TEMAT: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
strony: [ 1 ]
flisegi27-09-2017 18:37:43   [#01]

Czy w związku ze zmianami w KN, pedagog/psycholog może prowadzić w ramach swojego czasu pracy zajęcia k-k - na podstawie opinii z poradni (nauczyciel ma uprawnienia), czy należy mu dodatkowo zapłacić?

W mojej ocenie może, bo na tym polega jego praca i zajęcia z uczniami wchodzą w skład jego pensum (u nas 20 godzin).

Ale już np. matematyk prowadzi zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze (na podstawie opinii z poradni) w ramach dodatkowego wynagrodzenia. 

Dobrze myślę?

rzewa27-09-2017 19:31:56   [#02]

bardzo dobrze

:-))

ergo27-09-2017 20:37:59   [#03]

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby matematyk miał zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze w pensum, a nie jako dodatkowe, ponadwymiarowe, w ramach dodatkowego wynagrodzenia

Pedagog może prowadzić różne zajęcia, do których ma uprawnienia, ale wtedy masz  odpowiednio terapeutę pedagogicznego, logopedę, socjoterapeutę, pedagoga specjalnego czy doradcę, a nie pedagoga w szkole.

Dobry pedagog to jeszcze przesadzi kwiatki i udekoruje szkołę w ramach swojego czasu pracy :)


post został zmieniony: 27-09-2017 20:39:00
Roman Langhammer29-09-2017 20:15:47   [#04]

U mnie pedagog ma godziny pedagoga (20/30) i ma co robić. Prowadzi również zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (ma uprawnienia), ale ma na to osobne godziny (6/18).

bogda429-09-2017 20:29:53   [#05]

u Romanka  pedagog chodzi  z  dziećmi  na  babią  górę  

Roman Langhammer29-09-2017 20:37:18   [#06]

Jak trzeba, to też... właśnie wtedy może świetnie wykonywać swoją pracę - poznawać dzieci, ich problemy, rozmawiać z nimi bez stresu, doradzać, formować. :) Ale jakby co, to na Baranią Górę. :)

bogda429-09-2017 20:44:02   [#07]

no  to  na babią  czy  na baranią  

Roman Langhammer29-09-2017 20:47:31   [#08]

Baranią, jest bliżej. ;)

flisegi30-09-2017 17:17:40   [#09]

Dziękuję za odpowiedzi

 

LilaLila02-10-2017 18:01:22   [#10]

czy pedagogika specjalna i kierunek rewalidacja kalekich i przewlekle chorych to wystarczjace kwalifikacje do prowadzenia korekcyjno-kompensacyjnych w SP i gimnazjum z ucz. z dyslekcją, dysgrafia oraz Zespołem Aspergera?

Roman Langhammer02-10-2017 18:05:50   [#11]

Hmm... moim zdaniem ciężko to podciągnąć.

Bo dysleksja czy dysgrafia, to raczej nie kalectwo (chociaż zależy jak patrzeć), ani choroba przewlekła... Zespół Aspergera to już wcześniej oligo (jak już nie ma nikogo z kierunkiem "autyzm i zespół aspergera).

Najlepiej terapia pedagogiczna i wszystko obskoczy. ;)

LilaLila02-10-2017 18:11:37   [#12]

Asperger oligo?! przecież  tacy uczniowie są w normie intelektualnej i to często w górnych granicach lub dużo powyżej przeciętnego...

Roman Langhammer02-10-2017 18:30:46   [#13]

Stąd mówię, że w ostateczności. Wcześniej oligo niż przewlekle chory. Moim zdaniem.

Joasia Berdzik02-10-2017 18:50:39   [#14]

Pociągnę, bo mnie ten temat interesuje.

Kolejny raz słyszę, ze dla aspergera "nie oligo" to kto, jeśli to ma być "pedagog specjalny"?

Patrząc na rozp. w sprawie  standardów kształcenia nauczycieli, gdzie są określone zakresy treści dla poszczególnych specjalności pedagogiki specjalnej, to raczej głownie oligo.
Ewentualnie ktoś o specjalnosci pedagoga specjalnego + np. praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu, czy zespołem Aspergera

Roman Langhammer02-10-2017 18:56:07   [#15]

Ja też tak uważam. Są studia "Autyzm i ZA" - więc to na pewno. A jak nie, to oligo.

rzewa02-10-2017 20:29:30   [#16]

rany... oligo to kwalifikacje właściwie "odwrotne" od tego co jest potrzebne przy ZA

z dzieckiem upośledzonym umysłowo w dowolnym stopni pracuje się diametralnie inaczej niż z ZA -> żeby się nie rozpisywać to dla przykładu jak to wygląda w sferze komunikacyjnej -> z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie porozumiewamy się raczej obrazem, gestem, mimiką a dopiero na końcu słowem

przy ZA dokładnie odwrotnie - przede wszystkim słowo i właśnie słowem trzeba wyjaśnić całą resztę

Joasia Berdzik02-10-2017 20:45:38   [#17]

Rzewa - kolejny raz to piszesz, ale nie bardzo wiem, co z tego?

Spytam wprost - jaki rodzaj pedagogiki specjalnej, po analizie tresci kształcenia uważasz za właściwszy dla ZA?

Jestem bardzo ciekawa.

Moim zdaniem, do momentu stworzenia nowej specjalizacji w pedagogice specjalnej, najwłasciwsze jest Oligo lub Oligo +

Same studia ZA - nie sa pedagogiką specjalną, tak sadzę

 

elkap05-10-2017 14:00:46   [#18]

Czy zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w przedszkolu może prowadzić nauczycielka, która ukończyła kurs kwalifikacyjny z zakresu terapii pedagogicznej ? Spotkałam się z tym, że organ prowadzący nie chce zaakceptować zmian do arkusza organizacji przedszkola, w którym dyrektor przydzielił zajęcia korekcyjno-kompensacyjne nauczycielce mgr wychowania przedszkolnego + kurs kwalifikacyjny z terapii pedagogicznej (ilość godzin zgodna z wymaganiami). OP powołuje się na § 22. Rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli :

§ 22. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela terapeuty pedagogicznego w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 3, § 4 i § 15–17, posiada osoba, która ukończyła:

1) studia wyższe w zakresie terapii pedagogicznej, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub placówki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub

2) studia wyższe, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub placówki, i studia pierwszego stopnia lub studia podyplomowe, w zakresie terapii pedagogicznej, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.

Do tej pory kwalifikacje do terapii pedagogicznej po kursie kwalifikacyjnym były uznawane za wystarczające.

 

aleksandra200805-10-2017 14:55:34   [#19]

A czy psycholog szkolny ma uprawnienia dp prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych?

elkap05-10-2017 15:51:59   [#20]

Przeanalizowałam zadania nauczyciela terapeuty pedagogicznego określone w rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

§ 27. Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:

1) prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;

2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;

3) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;

5) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Myślę, że wychodząc z założenia, iż terapeuta ma znacznie szerszy zakres zadań, to do samego prowadzenia zajęć korekcyjno - kompensacyjnych należałoby uznać, że kurs kwalifikacyjny jest wystarczający.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]