Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Koncepcja pracy szkoły |
sulemar | 12-09-2017 22:14:26 [#01] |
---|
W tym natłoku wrześniowych planów pracy, tworzenia programu wychowawczo-profilaktycznego oraz statutu szkoły (ośmioklasowa podstawowa ze starej sześcioklasowej +oddział przedszkolny zerówka) mam brak wiedzy dotyczacy Koncepcji. Czy szkoła musi mieć papierowy dokument o nazwie "Koncepcja pracy szkoły na lata 2017-2022" - czas kadencji dyr. Pisałam koncepcję rozwoju szkoły do konkursu - czy teraz Rada Pedagogiczna powinna opracować kolejny dokument uwzględniający moją koncepcję? Jaka jest podstawa prawna takiego dokumentu? |
AnJa | 12-09-2017 22:17:13 [#02] |
---|
Nie musi i nigdy nie musiała. |
Stefan Wlazło | 13-09-2017 10:59:45 [#03] |
---|
Pierwszym wymaganiem państwa jest to, że szkoła realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów, a w charakterystyce tego wymagania, że jest przyjęta przez radę pedagogiczną. Zatem, trzeba ją mieć. W ewaluacji zewnętrznej w zeszłym roku szkolnym, było to jedno z najczęściej analizowanych przez wizytatorów wymagań, a po prawdzie pozostałe wymagania są rodzajem uszczegółowienia koncepcji szkoły. Przykładowo w jednej ze szkół podstawowych we Wrocławiu jest w koncepcji następującą wartość edukacyjnego działania: „rozbudzanie szacunku do przyrody”.. To bezpośrednio wiąże się z innymi wymaganiami, np:"uczeń nabywa wiadomości i umiejętności", "uczeń jest aktywny", "uczeń przestrzega norm". Może też odnosić się do współdziałania nauczycieli i rodziców. To pokazuje znaczenie koncepcji jako integrującą działania szkoły. Zatem, posiadanie koncepcji jest wymogiem prawnym i trzeba ją mieć w szkole i to od roku szkolnego 2009/10. Nie wynika z wymagania dotyczącego koncepcji, że to ma być jakiś dokument, moim zdaniem wystarczy zaprotokołowana uchwała rady pedagogicznej, choć można by ją też upowszechniać w Internecie i na korytarzu szkolnym. Koncepcja wzmiankowanej szkoły jest eksponowana na korytarzu i ma następujące treści:
„ W naszej szkole kształtujemy i rozwijamy u naszych uczniów:
- dostrzeganie znaczenia nauki
- umiejętność współdziałania z innymi ludźmi, szanowania ich i akceptowania w
ramach przyjętego w szkole systemu wartości
- postawy patriotyczne, obywatelskie, proeuropejskie
- rozbudzanie szacunku do przyrody”.
Pozdrawiam, Stefan |
AMS | 13-09-2017 11:21:31 [#04] |
---|
były takie czasy (nie mam bieżącej orientacji), że koncepcja była przydatna w przystępowaniu do "programów unijnych", była też o niej mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, wymaganie 1. Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów. |
izael | 13-09-2017 13:44:03 [#05] |
---|
w nowym rozporządzeniu nie ma wymagania dotyczącego koncepcji...
tu kawałek dotyczący szkół
1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się |
Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole lub placówce służy rozwojowi uczniów. Nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy. Organizacja procesów edukacyjnych umożliwia uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie. Uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania. Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału. Sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój. Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się. Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się. |
2. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej |
W szkole lub placówce realizuje się podstawę programową z uwzględnieniem osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują je podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem warunków i sposobów jej realizacji. W szkole lub placówce monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz. Wdrażane wnioski przyczyniają się do wzrostu efektów uczenia się i nauczania. |
3. Uczniowie są aktywni |
Uczniowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w szkole lub placówce i chętnie w nich uczestniczą. Uczniowie współpracują ze sobą w realizacji przedsięwzięć i rozwiązywaniu problemów. Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają uczniów do podejmowania różnorodnych aktywności. Uczniowie inicjują i realizują różnorodne działania na rzecz własnego rozwoju, rozwoju szkoły lub placówki i społeczności lokalnej. |
4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne |
Szkoła lub placówka realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne - w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań - które są dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska6). Ocenia się ich skuteczność, a w razie potrzeb - modyfikuje. Działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Zasady zachowania i wzajemnych relacji w szkole lub placówce są ustalone i przestrzegane przez uczniów, pracowników szkoły oraz rodziców. |
5. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji |
W szkole lub placówce rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe, sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną każdego ucznia. W szkole lub placówce prowadzi się indywidualizację procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb uczniów. Szkoła lub placówka pomaga przezwyciężyć trudności ucznia wynikające z jego sytuacji społecznej. Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego ucznia. |
6. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki7) |
Rodzice współdecydują w sprawach szkoły lub placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach. Szkoła lub placówka współpracuje z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Szkoła lub placówka pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. |
7. Szkoła lub placówkawspółpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju |
Szkoła lub placówka, w sposób celowy, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. Współpraca szkoły lub placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój oraz na rozwój uczniów. |
8. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu ósmoklasisty8)egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych |
W szkole lub placówce analizuje się wyniki egzaminów, wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych, odpowiednio do potrzeb szkoły lub placówki. Analizy prowadzą do formułowania wniosków i rekomendacji, na podstawie których nauczyciele planują i podejmują działania służące jakości procesów edukacyjnych. Działania te są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeb - modyfikowane. |
9. Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi |
Zarządzanie szkołą lub placówką koncentruje się na zapewnieniu warunków organizacyjnych odpowiednich do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. W procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Podejmuje się działania zapewniające szkole lub placówce wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do potrzeb i służące rozwojowi szkoły lub placówki. W szkole lub placówce są ustalane i przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych. |
|
malchow | 13-09-2017 14:19:29 [#06] |
---|
Pojawił się termin Plan Pracy a Koncepcja przepadła |
Stefan Wlazło | 13-09-2017 15:13:34 [#07] |
---|
Nie mogę znaleźć dokumentu informującego o nowych wymaganiach, w najnowszym rozp. jest mowa o wymaganiach
z dnia 25 sierpnia 2017 r.
w sprawie nadzoru pedagogicznego
Na § 6. 1. Ewaluacja zewnętrzna jest przeprowadzana w zakresie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy, zwanych dalej „wymaganiami”.
Izael i Malchow - pomożecie? Plan pracy był od zawsze, chodzi mi o wymagania państwa., Z góry dzięki Stefan |
izael | 13-09-2017 16:57:19 [#08] |
---|
z wątku Leszka
29 sierpnia 2017 r. opublikowano w Dz. U. – poz. 1611 rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – wchodzi w życie 1 września 2017 r.,
http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1611/1 |
sulemar | 13-09-2017 22:20:34 [#09] |
---|
Dziękuję wszystkim za informacje :) |
Stefan Wlazło | 14-09-2017 10:57:39 [#10] |
---|
Dotarłem do Rozporz. Rzeczywiście, nie ma już koncepcji jako wymagania,ale w rzeczywistości wszystkie aktualne wymagają przemyśleń w radzie pedagogicznej, czyli jak wspomagamy proces rozwoju, jak rozbudzać aktywność itd. To bez wątpienia są aspekty myślenia kategoriami koncepcji. Przy zapowiedzianej ewaluacji zewnętrznej zawsze namawiam,aby w radzie pedagogicznej dokonać autorefleksji własnej nad realizowanymi dotąd działaniami w zakresie danego wymagania, które będzie diagnozowane. To też myślenie koncepcyjne. Mówiąc inaczej: każda szkoła ma własne widzenie swej pracy edukacyjnej, niekiedy materializuje się to np w sylwetkach absolwenta czy w tzw, wizji szkoły, zawartych w statutach. Reasumując nie jest nakazana koncepcja, ale myślenie o tym, jakiego chcemy mieć absolwenta bardzo pomaga w porządkowaniu szkolnej rzeczywistości nauczania i wychowania. czyli nie mamy obowiązku formalnego,ale z punktu widzenia sprawnego działania koncepcja pracy szkoły jest bardzo pożądana.
Jeszcze jedno, w nowych wymaganiach nie ma poziomów, czyli podstawowego i wysokiego. To też sporo aspektów do dyskusji, ale pochwalam, gdyż często samorządy pracę tylko na poziomie podstawowym uznawały za słabość placówki i ta ocena miała różnorakie konsekwencje.
Pozdrawiam Stefan | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|