Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Jakie problemy przed pierwszym dzwonkiem? Ciąg dalszy
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar31-08-2017 10:53:02   [#01]

Zadzwoniło do nas radio:-) Uznałem, że na zadane pytania pytania najlepiej odpowiedzą sami dyrektorzy i nauczyciele. Proszę więc o wypowiedzi.

Na prośbę redaktora, ku jak najlepszemu poinformowaniu o sytuacji w szkołach zamieszczam więc przesłane pytania:

=====

[...] proszę o pomoc w zebraniu informacji na temat problemów z jakimi borykają się placówki edukacyjne przed pierwszym dzwonkiem.

Interesują mnie problemy:

  1. Lokalowe
  2. Kadrowe
  3. I wszelkie inne (podręczniki, wyposażenie pracowni itd.)

Bardzo dziękuję za pomoc,

Grzegorz Kwolek,

RMF FM

gosiaes231-08-2017 11:43:12   [#02]

Szkoły podstawowe które połączyły się z gimnazjami mają lepsze zaplecze lokalowe, bardzo dobre wyposażenie w pomoce dydaktyczne z przedmiotów - geografia, fizyka, chemia, biologia. Mają nauczycieli do tych przedmiotów...

Małe szkoły na wsi - problemy lokalowe, żadnego wyposażenia w pomoce do przedmiotów, które doszły w klasie VII, problem z nauczycielami - należy dostosować plan lekcji do planu lekcji w "macierzystych" szkołach - więc w tych mniejszych, plany uciekają w dół tworząc zmianowość w szkole...

rzepek31-08-2017 11:54:10   [#03]

Do tego w małych wiejskich szkolach jest w ogóle problem z kadrą -nie ma chętnych na dojazdy na np 2 godz fizyki, czy chemii. Jeżeli juz znajdzie się nauczyciel (jak u mnie) - to ma tylko 4 godziny do dyspozycji (reszta w macierzystej szkole)  i musi uczyć klasę VII pod rząd: 2 godz chemii i 2 godz biologii, co jest sprzeczne z BHP. Podobnie fizyka -2 godziny razem, żeby nauczyciel dojechał tylko 1 raz. Kiedys pisałam tu o skutkach reformy związanych z ułożeniem planu lekcji. Dobrze, jak się ma swoją kadrę z kwalifikacjami, gorzej -jak musi się liczyć na te "przelotne ptaki":(

olaszyma31-08-2017 14:46:02   [#04]

W odniesieniu do problemów z kadra (inf ważna dla ludzi spoza branży wiec dobrze  żeby radio ja nagłośniło) - "wędrujący " nauczyciele wprawdzie będą mieli etat, ale nie będą do końca związani z żadną szkołą - praca nauczyciela to nie tylko przeprowadzenie lekcj,i ale wiele pozalekcyjnych spotkań, kontaktów z zespołem nauczycieli, z uczniami i rodzicami. Tam będzie tylko "usługa edukacyjna" - np. przeprowadzenie lekcji chemii.

Jeżeli chodzi o wyposażenie - dzieci z małych miejscowości będą od razu w gorszej sytuacji (nie bałabym się, nazwać tego dyskryminacją)bo zostaną w szkołach, w których nie ma sal gimnastycznych, wyposażonych pracowni, nawet komputerów z nowszym oprogramowaniem (znam szkołę w małej miejscowości w której komputery pracuję jeszcze na W98!). Małe szkoły wcale nie są takim dobrodziejstwem - grupa poniżej 15 osób nie pozwala na zaistnienie wszystkich relacji i procesów koniecznych w rozwoju społecznym dziecka. Do tej pory trafiali oni z małych wiejskich zespołów do trochę większych  - w swojej okolicy - co przygotowywało ich do przejścia do dużych miejskich szkół ponadgimnazjalnych. Teraz będą do 15. roku życia w tych małych zbiorowościach a potem będzie im trudniej.

Nierozwiązany problem uczniów gimnazjum, którzy powinni powtarzać klasę 1. - trafią oni do klasy VII i będą drugi raz kończyć szkołę podstawowa. Ustawodawca nie przewidział możliwości ukończenia gimnazjum dzieciom które nauke w tym typie szkoły rozpoczęły.

To tylko kilka przykładów.

elgon31-08-2017 21:00:25   [#05]

witam , ja pracuję tez w małej wiejskiej szkole, ale  prowadzonej przez stowarzyszenie, tu nie ma  żadnej szansy na to że ktoś dołoży złotówkę na cokolwiek, więc o zakupie pomocy dydaktycznych raczej nie ma mowy, też mamy problem z wędrującymi nauczycielami, niektórzy pracują w trzech szkołach, więc ułożenie planu to jest koszmar, poza tym etat 25 godz. za dużo mniejsze pieniądze, ktoś powie nie musicie, ale u nas akurat pracy dla nauczycieli nie ma(może poza fizyką). I ciągniemy to już pięć lat, ale liczba dzieci maleje, więc pewnie za rok może dwa "umrzemy" śmiercią naturalną, to i motywacji jakoś do pracy brakuje. Nie mamy sali gimnastycznej, brakuje pieniędzy by wykończyć pomieszczenie  na stołówkę. 

gimjh31-08-2017 21:35:58   [#06]

Szkoła na obrzeżach dużego miasta. Piękna, zadbana, z ciekawą ofertą edukacyjną. Do likwidacji... Autonomiczna decyzja Rady Gminy. W sąsiedztwie przeładowane podstawówki. Nauczyciele odchodzą. Nawet Ci, którzy mieli jeszcze na ten rok zapewniony etat, odchodzą do szkół podstawowych i średnich. Zgrany zespół rozsypuje się. Znalezienie kogoś na ich miejsce jest bardzo trudne. Ułożenie planu graniczy z cudem.

Za rok- strach pomyśleć. Kto i jak będzie uczył ostatni rocznik gimnazjalistów?

 

graraz31-08-2017 21:47:09   [#07]

Z innej dziedziny. Przekształcanie szkół i wiele niewiadomych. Urząd Skarbowy, GUS, ZUS a nawet RIO nie potrafią udzielić odpowiedzi, dać wskazówek. Przy przekształcaniu zespołu w szkołę podstawową z art. 191 rozbieżności w interpretacji przepisów. NIP zespołu ma zostać czy NIP sp? Wiele spraw załatwia się na tzw. "czuja". Za kilka dni okaże się czy było to zrobione prawidłowo.

dorotagm31-08-2017 22:29:13   [#08]

W małej wiejskiej z oddziałem przedszkolnym: 8 nauczycieli zatrudnionych na cały etat i 14 niepełnoetatowców. 

Jak tu organizować pracę?

I w ogóle dziękuję, że mam kadrę - tylko dzięki solidarności dyrektorów mojej gminy, którzy podesłali i w zasadzie nakazali.


post został zmieniony: 31-08-2017 22:32:29
gosiaes231-08-2017 22:40:42   [#09]

i socjalny trzeba dać każdemu bez względu na wymiar zatrudnienia...

cynamonowa31-08-2017 22:47:00   [#10]

Trzy tygodnie szukanie polonisty, matematyka, informatyka....setki telefonów. Mało zainteresowania, w zasadzie wcale. Pytają za ile i na ile...( mówią, że w markecie dostaną 2200 na rękę ) W ostatniej chwili pismo do KO po zgodę na zatrudnienie bez kwalifikacji. W Urzędach Pracy niby nauczyciele są, ale nie chcą podjąć pracy ( zbyt mała płaca). W KO też długie czekanie na zgodę, bo podań jest ponad 300...

9 -ciu nauczycieli składa wniosek  pracę w innych placówkach, którzy nie mają biologów, fizyków, geografów, germanistów....ale oni tam tylko wpadną oduczyć i dalej w drogę...ech

gosiaz31-08-2017 22:54:49   [#11]

Duże miasto:

Nie ma pracowni fiz.- chem., za niskie krzesła i ławki.

Nauczyciele wędrujący między szkołami - trudno ułożyć plan.

Nauczyciele zmieniają decyzje dot. zatrudnienia, a płacimy z góry.

Brak wszystkich podręczników.

W broszurach informacyjnych MEN dla rodziców pouczenia, że szkoła ma obowiązek zapewnić materiały papiernicze i higieniczne, a budżet tego nie gwarantuje.

Brak godzin na pomoc psych.-ped.

Grazzza01-09-2017 13:49:54   [#12]

Prześlij Marku p. redaktorowi wątek "zmiany w prawie oświatowym" od 24 sierpnia 2017 r. - to dopiero problem.

ola 1301-09-2017 17:59:26   [#13]

Przepisy prawa, których już nikt nie ogarnia. 

dopisek:
znaczy ich liczba na godzinę oraz język którym są pisane, co autor miał na myśli patrz art. 42 KN - rozp. o pomocy psych. ped. 

Ostatnio usłyszałam, że zrezygnowano w szkołach z gimnastyki korekcyjnej, bo nie wiadomo jak na nią patrzeć. Czy to pomoc czy potrzeby.


post został zmieniony: 01-09-2017 18:02:05
Zwojka01-09-2017 20:09:35   [#14]

Opanowałam zatrudnienie i aneksy. Remonty - porażka  (brakuje przynajmniej miesiąca)! Z podręcznikami -armagedon! Dotarły do nas w tamtym tygodniu, upss reszta dzisiaj ... to jakaś klęska urodzaju :-( i podręczników niet dla uczniów w następnym tygodniu, ba! może i dłużej .

zss01-09-2017 20:28:15   [#15]

Szkoła gminna. Udało się pozyskać specjalistów (chemika, fizyka, biologa, geografa, nauczyciela j. niemieckiego), dla których jestem w tym roku czwartym miejscem pracy. Ogromny problem z planem, lekcje chemii i fizyki na 6,7 lekcji :). Problem z zastępstwami - ci nauczyciele mają często godzinę przerwy na dojazd do następnego miejsca pracy. Nauczyciele zatrudni tylko w mojej szkole muszą dostosować się do planu i są, za przeproszeniem, zapchajdziurą. Brak dodatkowych pieniędzy na pomoce dydaktyczne i konieczne remonty, wszystko w ramach tegorocznego budżetu, więc tracą uczniowie młodszych roczników dla których nie starczy.

ZFŚS - pomoc wypłacana w 100 % nawet dla nauczyciela zatrudnionego na 2/18 etatu.

Nie wspomnę o zmianach w prawie i różnych jego interpretacjach, potrzebą dostosowania dokumentacji itp.

 

Natka01-09-2017 20:37:04   [#16]

do tego, co powyżej

dyrektor gimnazjum z mocy prawa wice - brak uregulowań w regulaminach OP  (nie zdążyli :-(  ) 

planu "ostatecznego" nie mam - czekam na informację z innej szkoły, kiedy ich nauczyciel będzie mógł przyjechać do mnie

Poppy02-09-2017 09:17:42   [#17]

Pod Warszawą: zupełny! brak nauczycieli przyrody, geografii, fizyki. Bardzo słabo z nauczycielami wspomagającymi. Dyrektorzy szkół nie wyrażają zgody na dodatkowe godziny w innej szkole. Kandydaci do nauczania innych przedmiotów umawiają się, nie przyjeżdżają, nawet nie powiadomią, już umówieni rezygnują (gł dlatego że Warszawa daje wysokie dodatki i tam uciekają).

Efekt: konieczność ponadwymiarówek (jeśli jest komu dać).

Gdzie są tegoroczni absolwenci uczelni???

Poppy02-09-2017 09:24:07   [#18]

I jeszcze gimnastyka umysłu: u nas zespół- podstawówka i "gasnące" gimnazjum:

dwóch uczniów kl. 1. gimnazjum nie zdało, co z nimi zrobić? Wyszło, że trzeba skreślić w gimn. i zapisać do podstawówki, ale program V nie chce przyjąć, bo przecież skończyli już u nas podstawówkę. Kiladziesiąt minut czekania na infolinii i sukces...

 

olaszyma04-09-2017 18:12:52   [#19]

Marku, czy wzmiankowany dziennikarz wykorzystał wskazane przez nas informacje? Dzisiaj miałam taki młyn że nie miałam czasu posłuchać rzeczonego radia....

Marek Pleśniar11-09-2017 13:42:28   [#20]

Dalszy ciąg sprawy i pytania do Was

==

Panie dyrektorze,

Widziałem w wątku na forum pytania o publikację, która powstała na podstawie odpowiedzi forumowiczów. Podsyłam link do materiału

http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-reforma-edukacji-male-szkoly-wiejskie-i-najwieksze-problemy,nId,2437137

Ps. Chętnie porozmawiałbym z przedstawicielami konkretnych szkół, najchętniej małych placówek wiejskich o ich problemach. Proszę o dołączenie takiej mojej prośby do postu z publikacją i podanie adresu grzegorz.kwolek@rmf.fm dla ewentualnych chętnych,

Dziękuję bardzo,

Grzegorz Kwolek

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]