rzecz się łączy z Organizacjami pożytku publicznego Jeśli fundacja, o ktorej piszesz, jest organizacją pożytku może przejąc od samorządów ich zadania- m.in opieke spoleczną, oddzialy przedszkolne, itd
Organizacje pożytku publicznego - współpraca z administracją publiczną Dnia 1 stycznia 2004 roku weszła w życie ustawa o organizacjach pożytku publicznego i wolontariacie, regulująca zasady współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi. Zgodnie z zapisami ustawy zadania publiczne będą realizowane przez organizacje pozarządowe, a administracja publiczna zobowiązana jest podejmować kroki wspierające te organizacje. Artykuł 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie określa zakres zadań publicznych, które powinny realizować organizacje sektora non-profit. Ustawa mówi, że organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowymi. Art. 5 pkt 2 przedmiotowej ustawy precyzuje, że współpraca ta odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności organów. Jednostki administracji publicznej są zobligowane do opracowania i uchwalenia programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi organizacjami o podobnym charakterze. Współpraca pomiędzy administracją publiczną, a organizacjami pożytku publicznego może odbywać się w szczególności poprzez: § zlecanie realizacji zadań publicznych, na zasadach określonych w ustawie, § konsultowanie projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji, z organizacjami pozarządowymi, § tworzenia zespołów, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych i przedstawicieli organów administracji, o charakterze doradczym. § wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków, Art. 5 pkt 4 ustawy o organizacjach pożytku publicznego i wolontariacie określa także formy zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym. Tak więc organ administracji może powierzyć organizacji pozarządowej zadanie do realizacji wraz z przyznaniem dotacji na realizację tego zadania. Może także wspierać realizację zadań publicznych poprzez przyznanie dofinansowania na realizację konkretnego zadania. Podstawowym trybem udzielenia wsparcia lub powierzenia zadań do realizacji jest przeprowadzenie otwartego konkursu ofert, o czym mówią art. 13, 14 i 15 ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie. Znajdziemy tam szczegółowe zasady ogłaszania konkursu ofert, treść oferty oraz kryteria oceny złożonych ofert. Wzór oferty i umowy, sprawozdania z realizacji zadania publicznego znajdziemy w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 roku w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 193 poz. 1891). Organ administracji publicznej ogłasza konkurs na realizację zadań z wyprzedzeniem trzydziestodniowym. W konkursie mogą brać udział nie tylko organizacje pozarządowe, ale również inne podmioty uprawnione oraz jednostki organizacyjne podległe organom administracji publicznej lub przez nie nadzorowane. Najważniejsze akty prawne: § Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) § Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 874) § Rozporządzenie MGPiPS z dnia 29 października 2003 roku w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 193 poz. 1891). Interesujące rozwiązania juz się wdraża- popatrz np. na Kartę Współpracy Samorządu Województwa Dolnośląskiego z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na Dolnym Śląsku http://www.umwd.pl/organizacje/index.php?strona=karta
|