Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Szkoła w oślej ławie |
Karolina | 18-05-2004 19:47:39 [#01] |
---|
Siedem grzechów głównych polskiej oświaty |
|
|
Żegnamy właśnie stare matury. Od przyszłego roku obowiązywać będą nowe. Wydaje się jednak, że reforma oświaty wytraciła impet i utknęła. Szkoła zmienia się, ale dużo wolniej niż wymogi nowoczesnego społeczeństwa. W tym sensie ciągle oblewa swoją maturę. | Paradoksem polskiego szkolnictwa jest to, że wyzwala ono aktywność i energię twórczą na dwóch krańcowych piętrach edukacji: w przedszkolu, gdzie dziecko zaspokaja swoją pierwszą ciekawość, i na studiach, gdzie zaspokaja ostatnią. Przeładowana podstawówka oducza stawiania pytań, gimnazjum ma kłopoty z własną tożsamością, nie wiadomo wciąż, czy ma być rozwiniętą i przedłużoną podstawówką, czy zaproszeniem do liceum, w tym zaś z kolei w błyskawicznym tempie próbuje się posklejać to, co porozpadało się wcześniej i równocześnie jakoś przygotować do matury.
Polecam ;-) |
Małgoś | 18-05-2004 20:10:28 [#02] |
---|
:-((( i powiało pesymizmem :-( na dodatek poczytałam sobie maturki - ani horyzontów, ani pamięci, ani myślenia, ani nawet kombinowania... krótko, byle jak, byle szybko, byle wyjść z sali, ze szkoły ...na wolność ;-) |
Marek Pleśniar | 18-05-2004 20:12:25 [#03] |
---|
szukam od tygodnia kontaktu z autorem - to było tydzień temu w prasie. Bardzo ciekawy artykuł - też polecam! |
Karolina | 18-05-2004 20:30:34 [#04] |
---|
Czytałam z zainteresowaniem, po tym jak dzis moja pani dyrektor z uśmiechem i rozbrajającą szczerościa powiedziala -(pare tyg temu znow nam zaginął dziennik)... a ja wstawiłam klamkę do pokoju nauczycielskiego otwieraną z jednej strony..... Co nas ubawiło i poruszyło do refleksji bo w artykule pare razy te klamki są negatywnie ocenione, co rozumiem....;-)) Całośc bardzo mi bliska (wyrażana tu czasem)opinia o szkole (mimo wszystko), zgadzam się z autorem i identyfikuję się z jego myślami. |
Majka | 18-05-2004 20:56:04 [#05] |
---|
święte słowa ... Podstawowym kryterium dydaktycznych kompetencji staje się tzw. zdawalność, a więc pułap osiągany przez uczniów na egzaminach. – Ta testomania robi się nieznośna – mówi Krystyna Starczewska. – Ona uśrednia wyniki. Nie wyłapie tych, którzy nic nie umieją, a wytnie takich, co myślą oryginalnie. Na pewno myślących twórczo wycina nowa matura - w jej "polonistycznym" kształcie interpetacji "do modelu". |
maeljas | 18-05-2004 22:13:33 [#06] |
---|
Informacja z ogólnopolskiej konferencji szkoleniowej, zorganizowanej przez MENiS, poświęconej organizacji wiosennej sesji egzaminu dojrzałości w roku szkolnym 2003/2004 oraz przygotowaniom szkół ponadgimnazjalnych do wprowadzenia egzaminu maturalnego Sprawy różne
- Będzie zmiana podstaw programowych (nadal szkoły uczą przede wszystkim wiadomości, a nie umiejętności). Prace nad nimi odbywać się będą najpierw w blokach przedmiotowych, a dopiero później zakresy treści i umiejętności ustalone zostaną w poszczególnych przedmiotach. Powołany został zespół pod przewodnictwem Pana prof. Konarzewskiego, który opracuje wymagania dla zespołów blokowych. We wrześniu tego roku projekt trafi do środowiska oświatowego do konsultacji. Takie konsultacje z dyrektorami szkół, nauczycielami i uczniami zorganizują kuratorzy oświaty. Po trybie legislacyjnym nowe podstawy programowe będą obowiązywać od 1 września 2006 roku.
|
zgredek | 18-05-2004 22:33:53 [#07] |
---|
jak długo? powiedzcie jak długo to jeszcze będzie trwało?
bo mi to już tylko kląć się chce (a nie umiem)
gdy nauczyciel mówi, że podstawa programowa jest o d... rozbił - to jest źle
gdy któś inny (...) mówi, że podstawa programowa jest zła - to jest dobrze
Kali?
ja mam szczerze tego dość! |
Majka | 19-05-2004 12:31:50 [#08] |
---|
Po trybie legislacyjnym nowe podstawy programowe będą obowiązywać od 1 września 2006 roku. Mam jednak nieśmiałą nadzieję, że nowe podstawy zaczną obowiązywać dla nowych klas I. Zmiana podstawy (więc i podręczników?) w trakcie nauczania , po drugiej np. klasie liceum, byłaby kolejnym eksperymentem na żywym ciele. |
Karolina | 19-05-2004 23:33:11 [#09] |
---|
podnosze wątek...tematważny i drażliwy. Milczenie wskazuje na pogodzenie się z dzisiejszą formą oświaty w Polsce. Pewnie, żen ie wszystko jest złe - jest jednak tego tak duzo, że jest o czym gadać ;-) A'propos macie klamki z jednej strony w pokojach nauczycielskich? ;-)) |
Małgoś | 20-05-2004 07:26:46 [#10] |
---|
u nas drzwi od pokoju najcześciej sa uchylone nie ma w szkole pomieszczeń, gdzie wchodzenie uczniów byłoby niemile widziane nie naduzywają nigdy nie zginął nam dziennik nie było przypadków dopisywania ocen itd. ale to mała szkoła ;-) a w kwestii programów: to nie programy uczą umiejętności, ale NAUCZYCIELE najpierw trzeba zmienić nawyki nauczycieli |
Marek Pleśniar | 20-05-2004 07:39:04 [#11] |
---|
A ja jestem przeciwko plątaniu się maluczkich dzieciaczków i większych gimnazjalistów po pokoju nauczycicelskim Bo to ich - nauczycieli jedyne czasem pomieszczenie socjalne. Mamy dla nich inne? Nie wyglądają tam zawsze wyględnie;-) Mają tam szklankę i zlew. Palto i torebkę z wypłatą. I poprawiają rajstopy;-)) Ponadto żartują między sobą tak babeczki, ze człek wychodzi z czerwoną gębą że niby ma dyżur i musi pilnie;-) Gdzieś muszą pogadać. I padają nazwiska, imiona, sprawy - nie zawsze dla dzieci. Z tego też powodu jestem przeciwko rozmawianiu w pokoju nauczycielskim z rodzicami. Powinno być na to inne miejsce. Może to samo co do rozmów z uczniem - w zaufaniu. Są tam też dzienniki i inne dokumenty. Klasówki, co to je polonistka sprawdza - no bo podobno chcemy by nauczyciele siedzieli 8 godzin. I powinny być przechowywane bez dostępu osób niepowołanych. Bez przesady z tą troską o jakoweś najmniej akurat ważne sprawy, Ważne to te: by nauczyciel słuchał uczniów. Miał dla nich czas na lekcjach i po lekcjach. Był stanowczy i wymagający a zarazem ludzki i sprawiedliwy. I tak dalej i tak dalej Wychowaniu przez klamkę stanowcze nie;-) | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|