Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
to teraz chyba "ratujmy podstawówki"? |
Karolina | 21-06-2016 15:07:43 [#02] |
---|
tego jeszcze nie było :P
|
Wioleta D | 21-06-2016 15:18:31 [#03] |
---|
Nawet nie chcę komentować..bo użyłabym niecenzuralnych słów...Ten 27 czerwca to miecz Damoklesa, który jak spadnie to będzie już za późno na cokolwiek...bo jest już po konsultacjach z tego co zrozumiałam i teraz tylko czekamy na ogłoszenie |
Marek Pleśniar | 21-06-2016 15:34:35 [#04] |
---|
"Przedreformatorska gorączka i zamieszanie wywołują jednak niepokój – uczniów, rodziców i zarządzających oświatą. Jak mówi Anna Zabielska z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty: – Sześć lat szkoły podstawowej, trzy lata gimnazjum i trzy lata liceum ogólnokształcącego to system, który przez ostatnie lata się sprawdził. Wystarczy przeprowadzić ewolucyjne, a nie rewolucyjne zmiany, poprawiać błędy.
Takim przykładem jest dla niej np. organizowanie egzaminu maturalnego w terminie, który nie będzie skracał roku szkolnego i utrudniał pracy szkoły. Zbyt krótki okres nauki w liceum to jeden z głównych zarzutów MEN wobec systemu."
Ania była z tą wypowiedzią wczoraj na debacie |
Marek Pleśniar | 21-06-2016 15:36:19 [#05] |
---|
OSKKO przedstawiło swoje stanowisko na te tematy:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej przedstawia postulaty[1] dotyczące planowanych zmian w oświacie i wnioskuje o ich uwzględnienie. OSKKO zrzesza około 5 000 dyrektorów, liderów, urzędników oświatowych i ma 33 000 zidentyfikowanych korespondentów. Jest to głos istotnej liczby osób profesjonalnie zajmujących się zarządzaniem w oświacie.
- I. System kształcenia - 6 + 3 + pełne 3*, a w technikum pełne 4
- Proponujemy 12 lat kształcenia ogólnego w rozbiciu na 6 lat szkoły podstawowej + 3 lata gimnazjum + pełne 3 lata liceum ogólnokształcącego. Za pozostawieniem obecnego modelu kształcenia zdecydowanie przemawia fakt obowiązkowego
9- letniego kształcenia ogólnego, co jest istotne w aspekcie wyrównywania szans edukacyjnych oraz wydłuża okres podjęcia decyzji co do wyboru dalszego kierunku kształcenia (zawodowe, ogólnokształcące). Skrócenie o rok kształcenia ogólnego będzie niekorzystne szczególnie dla uczniów, którzy zdecydują się na dalsze kształcenie w szkole zawodowej. Pełne 3 letnie liceum (4 letnie technikum), umożliwi naszym zdaniem osiągnięcie celu jakim jest przygotowanie młodzieży do zdania egzaminu maturalnego.
- *Co oznacza: „pełne 3”? Postulowany system kształcenia ogólnego wiąże się ze zmianą terminu egzaminów zewnętrznych.
Odnosząc się do obecnej organizacji roku szkolnego, zdecydowanie postulujemy, by do egzaminu gimnazjalnego uczniowie przystępowali w ostatnim tygodniu maja lub pierwszym tygodniu czerwca, natomiast egzamin maturalny powinien rozpocząć się dla abiturientów w ostatnim tygodniu czerwca lub pierwszym tygodniu lipca. Podajemy jednocześnie pod rozważenie możliwość zmiany obowiązujących terminów roku szkolnego zapisanego w art. 63 ustawy o systemie oświaty oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych określonych w rozporządzeniu w sprawie organizacji roku szkolnego. Sytuacja klimatyczna obserwowana w ostatnich latach skłania do tego by rok szkolny kończył się najpóźniej ok. 15 czerwca, a tym samym rozpoczynał ok. 20 sierpnia danego roku. Warto również przemyśleć wprowadzenie tygodniowej przerwy dla uczniów na przełomie października i listopada ze względu na długi okres bez odpoczynku dla dzieci i młodzieży.
- Uważamy, że należy dać rodzicom możliwość faktycznego decydowania w sprawie posłania do szkoły dziecka sześcioletniego bez sankcjonowania tego opinią Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, pod warunkiem odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego. Ponadto uważamy, że obowiązek takiego przygotowania przedszkolnego powinien dotyczyć wszystkich dzieci pięcioletnich.
- W każdym gimnazjum należy bezwarunkowo zapewnić specjalistów wspomagających proces edukacji jak: psycholog, pedagog i doradca zawodowy, którzy powinni mieć ustawowo określony tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin.
- W szkołach ponadgimnazjalnych dla młodzieży: liceach ogólnokształcących, technikach oraz liceach ogólnokształcących dla dorosłych, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, należy zapewnić pełny 3-letni cykl nauczania ogólnego. Zajęcia dydaktyczne winny się kończyć w każdej klasie i w każdej szkole w jednakowym terminie np. w przedostatni/ostatni piątek miesiąca czerwca.
- Miejsce egzaminu. Proponujemy, by egzamin maturalny organizować poza siedzibą szkoły lub w szkole na podstawie umowy zawartej z CKE lub podległych jej OKE (przeprowadzenie egzaminu maturalnego jest zadaniem ustawowym OKE - art. 9c ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty) a JST lub bezpośrednio dyrektorem szkoły, gdyż do egzaminu maturalnego przystępują abiturienci a nie uczniowie szkoły prowadzonej przez JST. Jest to więc dodatkowe zadanie zlecane JST przez administrację rządową. Wyniki i ewentualne egzaminy poprawkowe można przeprowadzić w sierpniu. Rekrutacja (elektroniczna) na uczelnie wyższe oraz ewentualne badanie predyspozycji kandydatów na studentów może być prowadzona we wrześniu.
- Jednocześnie w modyfikowanym systemie kształcenia ogólnego za istotne uważamy:
- utrzymanie i wzmacnianie edukacji włączającej w szkołach ogólnodostępnych w ramach kształcenia ogólnego. Tworzenie oddziałów integracyjnych nie powinno być uzależniane od liczby uczniów, już przy jednym uczniu winna być zagwarantowana konieczność tworzenia oddziałów integracyjnych w szkole ogólnodostępnej. Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi należy zapewnić profesjonalną (uwzględniającą zalecenia z orzeczeń PPP) opiekę, zgodnie z obowiązującymi zasadami finansowania. Rodzice powinni mieć prawo wyboru szkoły dla dziecka, - w przypadku zmian w podstawach programowych kształcenia ogólnego precyzyjnego określenia kanonu wiedzy w powiązaniu z praktycznym jej zastosowaniem, który powinien w stopniu pozytywnym opanować absolwent szkoły. Niezbędnym jest na każdym etapie edukacji kształcenie u uczniów umiejętności komunikacyjnych, współpracy i współdziałania w zespole, uczenia się oraz samooceny.
- Proponujemy również, by kwestie ewentualnych łączeń różnych typów szkół/placówek w zespoły było autonomiczną decyzją JST, której ustawowym zadaniem własnym jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, do których należy edukacja publiczna.
|
DYREK | 21-06-2016 16:35:13 [#06] |
---|
Od samego mieszania herbata nie staje się słodsza. |
Marek Pleśniar | 21-06-2016 19:32:15 [#09] |
---|
skąd on i ci wszyscy to wszystko wie?? Że jest "za" albo nie |
Wioleta D | 21-06-2016 22:03:35 [#10] |
---|
"Należy zmienić formułę dotychczasowego gimnazjum. To jest moje osobiste głębokie przekonanie. Ja uważam, że należy je albo wydłużyć, albo zlikwidować" - powiedział Duda. Dlatego - jego zdaniem - najlepszym wyjściem jest stworzenie systemu: cztery - cztery - cztery, czyli 4-letnia szkoła podstawowa, 4-letnie gimnazjum, 4-letnie liceum. Zadeklarował, że jest zwolennikiem 4-letniego liceum"
Coś czuję, że już wiem co ogłosi pani Minister w poniedziałek...obym się myliła.
|
Tera | 21-06-2016 22:11:53 [#11] |
---|
Nie tylko Ty ..... |
DYREK | 22-06-2016 10:00:39 [#12] |
---|
Jeżeli chodzi o zwolnienia pracowników (w tym nauczycieli)
I wersja:
8 + 4 -> likwidacja gimnazjum -> w zasadzie problem dla likwidowanych gimnazjów, SP spokojna o swój byt a nawet może zyskać, znikają zespoły SP +G (powstaje SP 8-klasowa)
II wersja
4+4+4 -> zamieszanie w obecnych SP i gimnazjach -> w najlepszej sytuacji obecne zespoły SP+G (spadek z 9 klas na 8)
w obu wersjach zyskuje LO -> z 3 na 4 lata
praktycznie:
II wersja powoduje powstanie 8 klasowych zespołów SP + G zamiast 8 klasowej SP z I wersji
lub
4 - letniej SP i 4 letniego zbiorczego G
i powtórzę -> Od samego mieszania herbata nie staje się słodsza. |
noe19 | 22-06-2016 10:05:28 [#13] |
---|
i tak nas czekają zwolnienia :(
obojętnie który wariant przyjąć dla naszego OP (gmina wiejsko-miejska) odpada jeden rocznik, który pójdzie do OP (powiat) więc do zwolnienia ok 40 nauczycieli, bo nie znajdą pracy w ponadgimnazjalnych bo tam inny OP i "swoi" nauczyciele.
Duże miasto (prawa powiatu) to co innego, tam liczba roczników się nie zmieni, można przesuwać nauczycieli
więc czekam na wyrok :( |
AnJa | 22-06-2016 12:03:45 [#15] |
---|
Można przesuwać - ale w granicach autonomii dyrka.
Tu- dyrka licealnego. Jako były dyrek szkół wszelakich powiadam Wam- inna jest granica autonomii lodyra niż gimdyra;-) |
mimka | 22-06-2016 12:50:29 [#16] |
---|
Ludzie!
O jakich konsultacjach i debatach z panią minister tu mowa. Byłam na takiej - tylko jedna wielka propaganda PiSu, pytania mogli zadawać tylko wybrani wcześniej szczęśliwcy (w liczbie 5 osób), żadnych pytań z sali, o dyskusji nie wspomnę. Na koniec jeszcze nauczyciele zostali wg mnie obrażeni - gdyż wg naszej pani minister jesteśmy jedyną grupą zawodową w Polsce, która się nie dokształca. Ja osobiście mam 5 studiów podyplomowych, o innych szkoleniach i kursach nie wspomnę i nie uważam się za niedouka. Jak tak wyglądały inne debaty i konsultacje, to tylko "Boże chroń polską oświatę!" - a teraz trzeba powiedzieć - "chroń podstawówki!!". A zwalniani nauczyciele maja się przekwalifikować do uczenia przedmiotów zawodowych - to też słowa p. minister. Totalna żenada - tak wygląda dobra zmiana. post został zmieniony: 22-06-2016 12:50:53 |
Wioleta D | 22-06-2016 20:56:46 [#17] |
---|
Tak w związku z tematem wątku..:) "Nie dla likwidacji gimnazjów" było konsekwencją szumnie zapowiadanych obietnic przed wyborami i po wygranych wyborach zlikwidowania gimnazjów. Teraz nic nikt nie zapowiada, więc nie ma ratować.. |
hania | 22-06-2016 22:40:13 [#18] |
---|
kupiłam sobie 2 farby do włosów, bo siwieję w tempie zastraszającym :-( |
izael | 23-06-2016 12:15:18 [#19] |
---|
a u nas w szkole nastroje takie, że eeeeh:(
co my tam znaczymy takie niewiadomopocopodstawówki
nieprzyjemna niewiadoma na rozpoczęcie wakacji
brrrr |
ola 13 | 24-06-2016 22:01:01 [#23] |
---|
Oby nie 27 czerwca jak p. minister będzie wygłaszać swoje expose. :-) |
AnJa | 25-06-2016 08:13:04 [#24] |
---|
A ja swoje:
Kiedy wprowadzano debilne procedury maturalne gimki i sp siedzialy cicho.
Zaczęły popiskiwac kiedy i ich 4 rano dotknęła.
Kiedy padlo haslo likwidacji gimnazjow sp siedzialy cicho.
Grunt to solidarność i troska o rozwój ucznia.
W jej ramach nastąpi albowiem likwidacja i podstawowki i gimnaxjum. |
Wioleta D | 25-06-2016 10:14:52 [#25] |
---|
Coś w tym jest..Jakiś czas temu nauczyciele wypełniali w szkołach ankiety między innymi na temat likwidacji gimnazjów ( akcja zorganizowana przez ZNP). Były tam chyba jeszcze jakieś dodatkowe pytania..nie pamiętam. W ankiecie brali udział wszyscy nauczyciele nie tylko członkowie ZNP.Zapytałam potem o wyniki i okazało się, że po obliczeniach ( ilość nauczycieli pracujących w gimnazjach naszej gminie pokryła się z ilością głosów oddanych przeciw likwidacji gimnazjów) co oznaczało, że wszyscy nauczyciele podstawówek oddali swój głos za likwidacją. Nie piszę tego, żeby wsadzić kij w mrowisko, ale to co napisał AnJa ma przełożenie na fakty... |
ewa | 25-06-2016 10:18:40 [#26] |
---|
ok, diagnoza jest, pytanie co dalej? jakie wnioski i kto ma je realizować?
;-) |
izael | 25-06-2016 14:32:51 [#27] |
---|
bez uogólnień proszę !
nasza szkoła była przeciwna likwidacji gimnazjów i podpisaliśmy listy w tej sprawie
|
Marek Pleśniar | 25-06-2016 15:03:27 [#28] |
---|
o ile wiem do OSKKO należy bardzo wielu dyrektorów podstawówek i ta organizacja dyrektorów - w tym podstawówek zajęła stanowisko przeciw likwidacji gimnazjów
--
zobaczymy co tam poogłaszają nam za 2 dni, ale zapewne będzie z tym jak z Brexitem - od ogłoszenia do realizacji jest pewien dystans |
Natka | 25-06-2016 16:32:07 [#29] |
---|
moi też głosowali przeciw likwidacji |
alis | 25-06-2016 16:39:04 [#30] |
---|
Lekarz na lekarza nigdy złego słowa nie powie, a nauczyciel na nauczyciela....szkoda gadać, pozdrawiam ;) |
elrym | 25-06-2016 17:33:14 [#31] |
---|
AnJa, skąd taka wiedza?
:-(
w środowisku, w którym mieszkam i pracuję, absolutnie tak nie było w żadnym z opisanych przez Ciebie przypadków! trochę boli takie uogólnienie :-( | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|