Forum OSKKO - wątek

TEMAT: jak badać realizację podstawy programowej
strony: [ 1 ]
violka14-05-2004 16:11:37   [#01]

moje pytanie dotyczy mierzenia jakości w zakresie realizacji podstawy programowej

może macie jakieś sprawdzone wzory - jak to robić - testy kompetencji, hospitacje (arkusz?), inne

gajga14-05-2004 18:35:42   [#02]
W arkuszu hospitacji umieściłam punkty: jaką podstawę programową nauczyciel na danej lekcji realizuje i który ze standardów egzaminacyjnych kształci. Ale chętnie też zobaczę jak robią to inni.
janzg14-05-2004 18:49:11   [#03]

jak badać realizację podstaw programowych?

- STANDARYZOWANYMI arkuszami sprawdzającymi (diagnozującymi)

 

gdzie one są?

- NIE MA (a może są - ale ja niedoinformowany - o tym nie wiem)

 

czy dyrektor jest omnibusem?

- TEN Z DOBRYM SAMOPOCZUCIEM TAK i zna się na wszystkim

 

co w tej sytuacji robię ja?

- NIC (no może nie do końca - pomagam w zewnętrznym egzaminowaniu gdy przyjdzie na mnie kolej)

 

Co w związku z pytaniem 1 robią takie instytucje jak CKE, OKE I MENiS

- TO SAMO CO JA.

Basik14-05-2004 19:33:10   [#04]

Nie dajmy się zwariować...

Przy zatwierdzaniu szkolnego zestawu programow nauczania na pewno zespoły nauczycieli analizują, czy są one zgodne z programem ( a w zespołach taki wybór powinien być dokonany). Na zebraniu rady podkreślić fakt, że przy wyborze programu brano pod uwagę tę zgodność. Są zgodne. Przy zmianie programu znowu ta sama procedura. Dyrektor może podczas kontroli dokumentacji zapisac w arkuszu, który jest dokumentem tejże kontroli, że sprawdzał zgodność z podstawą ( nauczyciel powinien taki zapis umieścić na swoim planie dyd. - wych. przedmiotu. My umieszczamy - zgodny z podst. progr. i tu nr dziennika ustaw i podajemy numer programu (ten menisowy).

I nie wyobrażam sobie jakiegoś durnowatego badania w tej sprawie; jak sie nauczyciel podpisał, to dla mnie jest to wiarygodne. Dodam jeszcze (Benak, kłaniam się nisko;-)) ), że mojemu wizytatorowi taka forma badania zgodności odpowiada.

Ewa z Rz15-05-2004 05:43:15   [#05]

A co to wogóle znaczy...

badanie realizacji podstawy programowej?

Dla mnie to:

1. zgodność programów i planów dydaktycznych n-li z podstawą programową - za to odpowiada n-l, wystarczy, że złoży oświadczenie o zgodności. Ja w ramach nadzoru mogę to wyrywkowo sprawdzić.

2. zgodność narzędzi pomiaru dydakt. z tą podstawą i satysfakcjonujące wyniki tego pomiaru - za narzędzia pomiaru wew. odpowiada n-l (patrz p. 1), a za pomiar zew. dyrek - a KO może to oczywiście w ramach nadzoru sobie sprawdzić.

Czyli nie nauczyciel i dyrek mają udowadniać, że to jest zgodne, a organ sprawujący nadzór (dyrek, KO) powinni wykazać, że jest niezgodne... Póki tego nie zrobią - jest zgodne.

Tylko tyle... i aż tyle.

violka15-05-2004 22:29:33   [#06]

chodzi nie tyle

o zgodność programu z podstawą - program jest, tematy w dzienniku też

tylko jak sprawdzić czy są faktycznie realizowane, a sprawa dotyczy specyficznej klasy (wyrównawcza, niski poziom, fatalna frekwencja, brak motywacji do nauki)

Marek Pleśniar15-05-2004 22:37:12   [#07]

jeśli to specjalny przypadek to warto go zbadać jako oddzielny - specyficznie

Może niech napiszą sprawdzian. Ale to warto na wejściu i na wyjściu - nie jednorazowo. Ludzie robią takie w szkołach - może się ktoś podzieli przykładem byście opracowali swoje.

Bo w przypadku klasy marnej to raczej różnica ważna - co się zmieniło przez np rok.

violka15-05-2004 22:55:13   [#08]

właśnie w tym roku

po raz pierwszy będziemy robić test kompetencji w kl.3 oraz badanie na wejściu - też test w kl.1 (jest to klasa łączona 1-3)

ale interesuje mnie też jak to sprawdzać np. w ramach hospitacji, może też są inne sposoby (zależy mi na uzyskaniu danych za pomocą różnych metod)

Bożenak17-05-2004 12:38:30   [#09]

korzystamy z gotowych testów

 

 Pracujemy na "Wesołej szkole" i juz po raz trzeci będzie wykorzystywały gotowy test kompetencji w klasie 3 ( można go nazwać tez inaczej) znajdujacy się w przewodniku metodycznym i w kartach pracy uczniów. My jednak już na poczatku roku " zbieramy te testy" tak , aby dla dzieci były one nieznane. Zależy na obiektywnej ocenie i  porównaniu np. z poprzednim rocznikiem.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]