Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Ocena celująca - zapis w statucie |
katarzs | 25-09-2015 19:20:14 [#01] |
---|
Czy zapis w statucie (praca pisemna na ocenę bardzo dobrą (100% – 91%))
oraz sprawdzająca umiejętności o podwyższonym poziomie) nie jest sprzeczny z przepisami?
celujący
|
praca pisemna na ocenę bardzo dobrą (100% – 91%) oraz sprawdzająca umiejętności o podwyższonym poziomie
|
bardzo dobry
|
100% – 91%
|
dobry
|
90% – 75%
|
dostateczny
|
74% – 51%
|
dopuszczający
|
50% – 31%
|
niedostateczny
|
30% – 0%
|
|
malgala | 25-09-2015 19:23:19 [#02] |
---|
A jaki sens ma umieszczanie jakichkolwiek progów procentowych w statucie?
|
katarzs | 25-09-2015 20:47:56 [#03] |
---|
Tak szkoła ma od lat, z podaniem progów... |
rzewa | 26-09-2015 00:20:24 [#04] |
---|
niestety, taki zapis narusza prawo |
mstola | 26-09-2015 08:38:58 [#05] |
---|
Zapis progów procentowych narusza prawo? |
JarTul | 26-09-2015 17:34:00 [#06] |
---|
Trochę na marginesie, ale... Dla pewnej refleksji nad ocenianiem warto przeczytać choćby ten wątek: ocenianie post został zmieniony: 26-09-2015 17:35:28 |
rzewa | 26-09-2015 21:50:22 [#07] |
---|
nie zapis progów
taki zapis jak podano w #01 - celująca musi być za 100% wymagań |
bosia | 26-09-2015 22:16:19 [#08] |
---|
Tak jak Rzewa,
mamy skalę ocen od 1 do 6
od kilku lat (chyba około 8 albo więcej) nie ma na celującą umiejętności wykraczających ponad program
ocenie podlega to co nauczyciel realizuje, czyli program nauczania w skali od 1 do 6
wynika to między innymi z art. 44b ust. 3 uso |
ola 13 | 26-09-2015 23:18:28 [#09] |
---|
Powiem tak, w podstawówce taka skala jak u Katarzs, jest wg. mnie zbyt wyśrubowana.
Ostatnio czytałam wpis na blogu Chętkowskiego pt. jak przeliczać punkty na oceny. Wkleję jeden akapit, który zmusił mnie do zweryfikowania mojej skali:
Ponieważ w edukacji nie ma wzorca, jak należy przeliczać punkty na oceny, sięgnąłem do przelicznika, jaki stosuje się w testach samochodowych. Według “Auto Moto” samochód otrzymuje notę niedostateczną za uzyskanie 0-20 proc. punktów, ocenę dopuszczającą, inaczej mierną, za 21-34 proc., dostateczną za 35-48 proc., dobrą za 49-62 proc., bardzo dobrą za 63-76 proc., zaś celującą już od 77 do 100 proc. punktów.
No i zaczęłam kombinować z tymi procentami, aż wyszło mi tak :) - od 0% do 20% ndst - od 21% do 41% pop - od 42% do 62% dst - od 63% do 83% db - od 84% do 99% bdb, - 100% cel.
Co wy na to?
|
AnJa | 27-09-2015 12:10:20 [#10] |
---|
To bez znaczenia jest - mogę jako nauczyciel zrobićtaki sprawdzian, że wszyscy osiągną najmnie 50% i taki, że niewielu wyciśnie 30%.
Gdybym miał dzisija budować system % (a wydaje mi się najsensowniejszy) popatrzyłbym np. na sprawdziany godzinne z ostatniego pólrocza.
I popatrzył ilu uczniów uzyskało jaki odsetek punktów. Potem przyjał założenie, ze najwięcej powinno być ocen dobrych (4).
I pod to skalibrował skalę procentową.
Można też przełożyć wyniki na klasycznąsklaę stanionową i potem przyjąc, ze np. 9 stanin to 6, 8 to 5, 7i 6 -3, 6 i 4 to 3, 3i 2 to 2 a 1 to jedynka. |
katarzs | 28-09-2015 09:39:18 [#11] |
---|
"praca sprawdzająca umiejętności o podwyższonym poziomie " nie oznacza materiału spoza podstawy programowej, a jedynie poziom PP |
AnJa | 28-09-2015 10:15:27 [#12] |
---|
a mogłabyś sprecyzować termin " poziom pp"? |
DYREK | 28-09-2015 10:38:40 [#13] |
---|
W starym i już nieobowiązującym zarządzeniu nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 września 1992 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych dla dzieci i młodzieży oraz przeprowadzania egzaminów sprawdzających i klasyfikacyjnych (Dz. Urz. MEN z dnia 15 listopada 1992 r.) określone były ogólne kryteria stopni szkolnych. Zgodnie z jego zapisami stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
oraz
-
biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,
lub
-
osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
Często w wewnątrzszkolnym ocenianiu (zapisach statutowych) pojawia sie echo tych starych i już nieobowiązujących przepisów.
Obecne zapisy określają tak:
- ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje miedzy innymi formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych ocen śródrocznych i rocznych,
- szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
Czyli jak ustalicie tak będzie;-) post został zmieniony: 28-09-2015 10:46:28 |
katarzs | 28-09-2015 16:10:00 [#14] |
---|
Wklejam fragment ze str. www.koweziu.edu.pl/.../wymagania_programowe.doc:
"Modele wymagań programowych
- Model wielopoziomowy
− Wymagania konieczne (K)
− Wymagania podstawowe (P)
− Wymagania rozszerzające (R)
− Wymagania dopełniające (D)
− Wymagania wykraczające (W)
2. Model dwupoziomowy
− Wymagania podstawowe (P)
− Wymagania ponadpodstawowe (PP)
Program nauczania zawiera treść pełną, którą zapewne nie wszyscy uczniowie opanują w wyznaczonym terminie i w pełnym zakresie.
Model dwupoziomowy.
Konsekwencją modelu dwupoziomowego jest opracowanie wymagań podstawowych (P), które uwzględniają wiadomości i umiejętności łatwe, praktyczne życiowo, bazowe dla przedmiotu, umożliwiają uczenie się innych przedmiotów, są pewne i wdrożone w praktyce.
Wymagania ponadpodstawowe (PP) obejmują wiadomości i umiejętności trudne i bardzo trudne, teoretyczne, mniej przydatne życiowo, rozszerzające i pogłębiające podstawy przedmiotu, hipotetyczne i problemowe.
Natomiast wymagania wykraczające (W), dotyczą ucznia, który opanował w pełni wymagania programowe, a jego wiadomości i umiejętności są złożone, twórcze naukowo i wykraczają poza program nauczania." |
AnJa | 28-09-2015 19:05:17 [#15] |
---|
Profesor Niemierko z przełomu lat 80. i 90. XX wieku.
Nie byłem jakimś fanatykiem jego taksonomii więc tylko o 2 autorewizjach jego poglódów słyszałem.
W praktyce szkolnej założenia z tego systemu były popularyzowane przez KO przy okazji lansowania planów wynikowych - jakieś 10 lat temu, mniej więcej w epoce wszaja.
Nie żebym miał coś przeciwko planom wynikowym. |
Gaba | 28-09-2015 20:10:32 [#16] |
---|
praktyką naruszającą przepisy o ocenianiu jest stosowanie kryteriów punktowych/procentowy - mają być wymagania, a nie kryteria - kryteria są tylko przy zachowaniu.
Ocenianie polega na oszacowaniu postępu i poziomu tego postępu w stosunku do wymagań |
ola 13 | 28-09-2015 20:15:09 [#17] |
---|
Gaba czyli co jest w pół drogi do... czy finiszuje w zdobyciu ...
Ja przepraszam, ja proszę o usunięci stopni ze szkół!!!! Ja chcę uczyć bez stopni, czyli to umiesz, tego nie, a nad tym to musisz jeszcze dłuuuugo popracować coś ze 100 przykładów. :-) |
Gaba | 28-09-2015 20:22:32 [#18] |
---|
Ty masz rozpoznawać a nie przeliczać |
ola 13 | 28-09-2015 20:42:56 [#19] |
---|
Jeszcze cały czas rozpoznaję się w lustrze, ale już nie przeliczam. :-) |
Gaba | 28-09-2015 21:33:27 [#20] |
---|
Ola, to jest dla mnie najtrudniejsze, bo to jest tradycja polskiej szkoły... |
ola 13 | 28-09-2015 21:45:15 [#21] |
---|
Mnie przeraża, to uczenie się na ocenę, albo targi w stylu, a dostanę jakąś ocenę za to? (dotyka mnie to zwłaszcza po jakiejś dłuższej nieobecności)
Dzieci wiedzą, że u mnie na lekcji to nie ma pracy za oceny, jest praca na to by umieć i tyle. Jedynie jak mnie coś zachwyci -taki błysk dziecięcego geniuszu- to wtedy wrzucam 5 , albo 6 :) A tak to męczę, aż pojmą :-) | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|