Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
dyslektyk na egzaminie |
acha | 03-05-2004 18:14:33 [#01] |
---|
Mam w swojej klasie ucznia dyslektyka. Czy rodzice muszą napisać prośbę o pozwolenie mu na pisanie egzaminu wraz z innymi i czy w kazdej chwili podczas egzaminu może poproscić o dodatkowy należny mu czas bez żadnego podania na piśmie? Wiem, że nieco za późno na takie pytania, ale uczeń ten chce pisać egzamin "normalnie" jak wszyscy a ja mam ciągle wątpliwości. |
Małgoś | 03-05-2004 18:52:10 [#02] |
---|
uczeń dyslektyczny może skorzystać z wydłuzonego czasu (do 180 min.) tylko wtedy, gdy pisze ten egzamin w osobnej sali podstawą do wydłużenia czasu jest aktualna opinia Poradni uprawnionej do wydawania takich opinii jesli uczeń (i jego rodzice) nie chca skorzystać z dodatkowych udogodnień wyniukających z opinii poradni, to ...ich ryzyko, ale powinni byc świadomi, że wynik egzaminu może byc gorszy |
krystyna | 03-05-2004 20:04:57 [#03] |
---|
rodzice napisali prośbę o pozwolenie uczniowi-na pisanie egzaminu wraz z innymi, ale jednocześnie skorzystanie z wydłuzonego czasu -termin minął 30 listopada 2003 roku. (Zgodnie z zapisem w informatorach o sprawdzianie i egzaminie gimnazjalnym 2004–2005 do dnia 30 listopada 2003 roku należy przysłać do Okręgowej Komisji w Krakowie listę uczniów dyslektycznych .Dyrektorzy gimnazjów przesyłają również potwierdzone przez siebie kopie indywidualnych opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne stwierdzające specyficzne trudności w uczeniu się. ) skorzystali z tego
Występujące trudności |
Sposób dostosowania warunków egzaminacyjnych |
Wolne tempo pisania i czytania. |
Wydłużenie czasu pisania sprawdzianu do 50% (czas przeznaczony na jednorazowe głośne odczytanie, na początku sprawdzianu, instrukcji, tekstu wstępnego oraz poleceń nie będzie wliczany do czasu rozwiązywania zadań). | a nie z tego
Występujące trudności |
Sposób dostosowania warunków egzaminacyjnych |
Problemy z czytaniem i rozumieniem czytanego tekstu (dysleksja). |
Pisanie sprawdzianu w oddzielnej sali, w której członek komisji egzaminacyjnej na początku jeden raz głośno odczyta instrukcję, tekst wstępny oraz treść zadań, a uczniowie będą mogli równocześnie śledzić wzrokiem tekst zapisany w arkuszu. | |
Małgoś | 03-05-2004 20:08:44 [#04] |
---|
moja OKE wyraźnie w tym roku określiła, że aby skorzystać z wydłużonego czasu trzeba siedzieć w osobnej sali - chodzi chyba o kwestie porządkowe i organizacyjne |
acha | 03-05-2004 20:15:16 [#05] |
---|
Nie wiem, czy dobrze zrozumiałam Krystynę: Uczeń będzie pisał wraz z innymi i ktoś będzie mu głośno czytał rozpraszając innych? Czy też obejdzie się bez głośnego czytania, a uczeń posiedzi tylko dłużej? |
ellys | 03-05-2004 20:15:50 [#06] |
---|
Co kraj, to obyczaj? Coś mi może uleciało, ale przeciez od tego roku prawie wszyscy piszą razem. Wyjatek stanowi arkusz A-8 ale może to ja coś pomieszałam, bo osobiście nie mam takich przypadków. |
Małgoś | 03-05-2004 20:26:32 [#07] |
---|
z Rozporządzenia o ocenianiu i egzaminowaniu: Opinia powinna być wydana przez poradnię nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian lub egzamin gimnazjalny. a) jaka jest różnica między musi i powinna? b) czy dyrektor nie powinien, czy nie może dostosować warunków, gdy opinie wydano później? c) a jak dostosuje, to kto czym i jak go "poturbuje"? d0 czy wtedy mozna uczniowi uniewaznić egzamin? |
acha | 03-05-2004 20:47:26 [#08] |
---|
Mogę prosić o link do tego rozporządzenia? |
Małgoś | 03-05-2004 20:52:17 [#09] |
---|
u góry na brązowym pasku masz hasło "Witryny", po rozwinięciu w "Serwisach tematycznych" klikasz na "Internetowe prawo w oświacie" - tam znajdziesz wszystkie akty prawne oświatowe |
acha | 03-05-2004 20:54:30 [#11] |
---|
Dzięki serdeczne :-) |
acha | 03-05-2004 21:09:53 [#12] |
---|
Jeszcze mam problem. Gdzie znajdę informację o podaniu, które muszą napisać rodzice? |
krystyna | 03-05-2004 22:12:12 [#13] |
---|
Informacja dotycząca dostosowania warunków egzaminacyjnych do możliwości uczniów z dysfunkcjami
1. Uczniowie z dysfunkcjami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu/egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej spełniającej warunki ustawy o systemie oświaty. Opinia poradni musi być wydana nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin gimnazjalny. 2. Dyrektor szkoły zobowiązany jest do zapoznania rodziców/opiekunów prawnych ucznia z możliwymi dostosowaniami formy i warunków sprawdzianu/egzaminu nie później niż do końca zajęć dydaktycznych roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym odbywa się sprawdzian/egzamin. 3. O odpowiednie dostosowanie formy i warunków egzaminu rodzice/opiekunowie prawni ucznia występują pisemnie do dyrektora szkoły. Wniosek musi być udokumentowany odpowiednią opinią/orzeczeniem poradni wymienionej w punkcie 1. 4. Wszyscy uczniowie z dysfunkcjami, dla których przeznaczony jest dostosowany arkusz egzaminacyjny A4, A5, A6, A7, A8 (zob. instrukcja S/EG–04–1), zaznaczają odpowiedzi do zadań zamkniętych tylko przy tych zadaniach. Do karty odpowiedzi zaznaczenia będą przenoszone przez egzaminatorów zewnętrznych. Dotyczy to także tych uczniów pracujących z arkuszem A1, którzy korzystają z pomocy nauczyciela wspomagającego (w osobnej sali). 5. W przypadku uczniów z potwierdzoną dysleksją, którzy piszą sprawdzian/egzamin w sali egzaminacyjnej razem z uczniami bez dysfunkcji, możliwe jest przedłużenie czasu pracy z arkuszem. 6. Dostosowaniem sprawdzianu/egzaminu dla uczniów z dysleksją będzie punktowanie odpowiedzi do zadań otwartych zgodnie z odpowiednimi dla tej grupy uczniów kryteriami. 7. Członkowie zespołu nadzorującego sprawdzian/egzamin dla uczniów z dysfunkcjami, w specjalnie wyznaczonej sali lub w domu zdającego, przed sprawdzianem/egzaminem, zapoznają się z warunkami i formami przeprowadzania sprawdzianu/egzaminu gimnazjalnego dla tych uczniów (zob. poniższa tabela). 8. Członkiem zespołu nadzorującego sprawdzian/egzamin dla uczniów z dysfunkcjami w specjalnie wyznaczonej sali lub domu zdającego powinien być nauczyciel znający specyficzne potrzeby ucznia. 9. Członkowie zespołu nadzorującego sprawdzian/egzamin pisany przez uczniów z dysfunkcjami, dla których przewidziany jest dostosowany arkusz egzaminacyjny, wpisują trzyznakowy kod i datę urodzenia ucznia na pierwszej stronie zestawu oraz w karcie odpowiedzi zgodnie z wpisem na liście uczniów (zob. wzór druku S/EG–04–6). |
bogna | 03-05-2004 22:15:59 [#14] |
---|
o - to coś nowego! ktoś zinterpretował, że powinien = musi. Opinia poradni musi być wydana nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin gimnazjalny. |
krystyna | 03-05-2004 23:35:47 [#15] |
---|
-
uczeń pisze z innymi!
-
nie w osobnej sali!
-
nie chce czytania!
-
chce wydłuzonego czasu ! Dostosowanie warunków sprawdzianu/egzaminu do dysfunkcji ucznia
Rodzaj dysfunkcji |
Typ zestawu |
Sposoby dostosowania warunków egzaminacyjnych |
Czas i sala |
Dodatkowe wyposażenie (zgodne z zaleceniami poradni i potrzebami zdających) |
Uwagi |
uczniowie niewidomi |
dostosowany w piśmie Braille’a A–6 |
możliwe wydłużenie czasu sprawdzianu/egzaminu gimnazjalnego nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej |
może być oddzielna – gdy uczeń korzysta z pomocy nauczyciela wspomagającego |
maszyny do pisania pismem Braille'a, lub specjalnie dostosowane komputery, lub/i kubaryty oraz folie z przyborami do rysowania |
uczeń, który nie opanował pisma Braille'a, może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego |
uczniowie słabo widzący |
dostosowany A-4,A-5 |
|
|
dysfunkcje powodujące wolniejsze tempo pracy |
standardowy A–1 |
|
|
upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim |
dostosowany A–8 |
|
|
uczniowie niepełnosprawni ruchowo (w tym z dziecięcym porażeniem mózgowym) |
standardowy A-1 |
dostosowanie warunków organizacyjnych w tym przystosowane odpowiednio stanowisko pracy , zapisywanie odpowiedzi za pomocą komputera odłączonego od wewnętrznej i zewnętrznej sieci oraz z usuniętymi programami korekty językowej. |
uczeń może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu poleceń i zapisywaniu odpowiedzi jeżeli w toku edukacji zapewniono mu specjalną organizację nauki i metody pracy i został wdrożony do odpowiedniej współpracy z nauczycielem |
uczniowie słabo słyszący i niesłyszący |
dostosowany A-7 |
|
uczeń może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego , który jeden raz przekazuje treść informacji z pierwszej strony zestawu egzaminacyjnego najlepszymi dla ucznia metodami (fonogesty, język migowy) |
uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja) |
standardowy A-1 |
|
uczeń z dysgrafią może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który zapisuje jego odpowiedzi wówczas gdy pismo ucznia jest nieczytelne, lub zapisuje odpowiedzi za pomocą komputera odłączonego od wewnętrznej i zewnętrznej sieci oraz z usuniętymi programami korekty językowej, uczeń z dysleksją właściwą, którego technika czytania nie pozwala na rozumienie przeczytanego tekstu, może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który głośno odczytuje informacje z pierwszej strony zestawu egzaminacyjnego oraz teksty i treści zadań Rozwiązania zadań otwartych są punktowane z zastosowaniem zmodyfikowanych kryteriów |
uczniowie z przewlekłymi chorobami somatycznymi |
standardowy A–1 |
dostosowanie warunków organizacyjnych zgodnie z zaleceniami lekarza |
| |
krystyna | 03-05-2004 23:40:20 [#16] |
---|
OKRĘGOWEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie tam To ByLo!!!!! |
Maryśka2 | 03-05-2004 23:42:48 [#17] |
---|
Dzięki Krysiu, bo po pierwszej wypowiedzi Małgoś już myslalam, że czegoś nie dopatrzyłam. Mamy jednego ucznia, któremu o 50% przedłużamy egzamin i będzie na sali ze wszystkimi. |
Małgoś | 04-05-2004 12:59:02 [#18] |
---|
a jak w takim razie potraktować to:
"INSTRUKCJA
do przygotowania i przeprowadzenia sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w sesji wiosennej 2004 r.
OKE we Wrocławiu
(...)
Postępowanie z zestawami egz. i organizacja sprawdz./egzaminu.
pkt.7
Uczniowie dyslektyczni oraz uczniowie rozwiązujący zestawy niestandardowe (A4, A5, A6, A7, A8), kórzy piszą sprawdzian/egzamin w sali ogólnej (razem z uczniami rozwiązującycmi zestaw standardowy w czasie regulaminowym) nie mogą korzystać z wydłużenia czasu." ???!!!??? |
krystyna | 04-05-2004 13:28:17 [#19] |
---|
Czy to jest możliwe, że każda OKE "zaleca" inny tryb postępowania ???? A gdzie te same warunki, równość szans, jednolite traktowanie każdego ucznia ????? |
daganka | 04-05-2004 13:38:52 [#20] |
---|
Nawet wyjaśniałam ten zapis telefonicznie- potwierdzono ,że uczniowie z dysleksją piszą wyłącznie w ODDZIELNYCH SALACH- uważam , że to ma sens, bo -mają lepsze warunki pracy -jest komfort pracy z nauczycielem wspomagającym -pozostali uczniowie nie muszą czekać na zamknięcie bezpiecznych kopert dodatkowe pół lub godzinę |
Maryśka2 | 04-05-2004 14:02:56 [#21] |
---|
To w takim razie, jak pisze Krystyna, każda OKE, podaje inny tryb postępowania w takich przypadkach. Nie będę cytowała biuletynu OKE Kraków, gdyż Krystyna uczyniła to wcześniej, ale faktycznie zgodnie z nim uczeń dyslektyczny może pisać z pozostałymi w tej samej sali, jeśli nie korzysta z pomocy nauczyciela wspomagajacego. A nie w każdym przypadku tak jest. Do Daganki - Dlaczego pozostali uczniowie mieliby czekać na zamknięcie bezpiecznych kopert? |
daganka | 04-05-2004 14:14:52 [#22] |
---|
Ponieważ przedstawiciele uczniów z każdej sali NADZORUJĄ PAKOWANIE ZESTAWÓW EGZAMINACYJNYCH-procedury naszego OKE |
krystyna | 04-05-2004 14:24:55 [#23] |
---|
a w krakowskim OKE.... znowu z biuletynu: "po zakończeniu pracy uczniów (uczniowie pozostawiają prace na stoliku i wychodzą..." W tym czasie członkowie komisji kodują, pakują piszą protokół, a uczniowie mogą być przy tym obecni: "Przy czynnościach wymienionych w punkcie 9 mogą być obecni przedstawiciele uczniów." No to w salach "dyslektycznych" ( a mam takie 3 ) - jak chcą, to niech zostaną i patrzą (bo mogą...), a jak się im nie będzie chciało - to nie ! |
Maryśka2 | 04-05-2004 14:27:49 [#24] |
---|
Właśnie to chciałam napisać. I znowu Krystyna szybsza! :-))) |
krystyna | 04-05-2004 14:37:58 [#25] |
---|
bo w pracy ma klawiaturę (jeszcze nie zalaną !!!) i nie musi wklejać literek (tak jak w domu...). Ale zaraz sobie kupię nową (jak wypłata wpłynęła na konto...) |
Maryśka2 | 04-05-2004 15:02:58 [#26] |
---|
Krysiu jeszcze mam jedno pytanie, bo juz mi się to wszystko w głowie przedstawia: Otóż mam jeszcze uczennicę z, jak to w OKE nazwano, przewlekłą chorobą somatyczną i zgodnie z zaleceniami lekarza pisze ona egzamin w domu (czyli sala powiedzmy 2). Zgodnie z instrukcją dla PZN, na stronie 43 naszego biuletynu, przy adresowaniu kopert na sali numer 1 wpisuję brak arkusza ucznia, załóżmy B11 i wpisuję ten arkusz na kopercie w sali 2? Wszyscy uczniowie mają arkusz A1, owa panna też. |
krystyna | 04-05-2004 19:21:09 [#27] |
---|
no, wreszcie znalazlam !!! Niestety krakowska OKE tak skutecznie"potrafila rozdrobnic informacje na ten sam temat i umiescic je w 1000 roznych miejscach, ze glowa mala !!! Marysiu, w zwiazku z powyzszym, oprócz strony 43 nalezalo jeszcze zerknac do komunikatu OKE "Zdazyc przed bledem". I tam jest tak: W przypadku braku prac kilku uczniów z danych klas, piszemy w opisie np.: "Klasa i kody uczniów".........A1 – A14, A16, A18, A20, A23 – A25, B1 – B5, B7 - B24 "Brak arkuszy uczniów"........A15, A17, A19, A21, A22, B6 (w przypadku gdy uczniowie ci: rozwiązują inny typ arkusza, są nieobecni, zwolnieni, przerwali egzamin, są laureatami) I przyklad ze str. 43 dotyczyl wlasnie innego typu arkusza ! A Twoje dziecko pisze przeciez A1 i jest obecne, tylko w innej sali ! No to wyobraz sobie sytuacje, jak to bedzie jutro u mnie, ze uczniowie z 9 oddzialow sa wymieszani losowo (zawsze tak robimy) w 12 salach ! Sorry, ale kupilam przed chwila nowa klawiature, a ona taka glupia - pewnie dysgraficzno - dysortograficzna ! W nowym watku musze poprosic o opinie lub nawet orzeczenie fachowcow !!! |
marys | 05-05-2004 13:58:35 [#28] |
---|
z Krakowa
Czytanie tekstu uczniom dyslektycznym |
Dzieci z dysleksją mają kłopoty z odczytaniem a nie zrozumieniem tekstu.W związku z tym:
1. Należy przeczytać uczniom tekst testu jeden raz na początku sprawdzianu/egzaminu. Komunikat nauczyciela dla uczniów dyslektycznych w takim przypadku może brzmieć:
"Przeczytam tekst uważnie jeden raz, proszę śledzić wzrokiem tekst linijka po linijce". 2. W uzasadnionych przypadkach można po upływie połowy czasu przeznaczonego na sprawdzian/ egzamin przeczytać drugą część testu. Zakres drugiej części testu uzależniony jest od tempa pracy uczniów. O przeczytaniu drugiej częśći tekstu należy poinformować uczniów na początku sprawdzianu/egzaminu. Najlepiej zapisać czas przeczytania na tablicy. Zalecamy unikanie dzielenia tekstu na małe sekwencje, aby nie przeszkadzać uczniom pracującym w różnym tempie podczas pisania. | | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|