Forum OSKKO - wątek

TEMAT: dyslektyk na egzaminie
strony: [ 1 ]
acha03-05-2004 18:14:33   [#01]

Mam w swojej klasie ucznia dyslektyka. Czy rodzice muszą napisać prośbę o pozwolenie mu na pisanie egzaminu wraz z innymi i czy w kazdej chwili podczas egzaminu może poproscić o dodatkowy należny mu czas bez żadnego podania na piśmie? Wiem, że nieco za późno na takie pytania, ale uczeń ten chce pisać egzamin "normalnie" jak wszyscy a ja mam ciągle wątpliwości.

Małgoś03-05-2004 18:52:10   [#02]

uczeń dyslektyczny może skorzystać z wydłuzonego czasu (do 180 min.) tylko wtedy, gdy pisze ten egzamin w osobnej sali

podstawą do wydłużenia czasu jest aktualna opinia Poradni uprawnionej do wydawania takich opinii

jesli uczeń (i jego rodzice) nie chca skorzystać z dodatkowych udogodnień wyniukających z opinii poradni, to ...ich ryzyko, ale powinni byc świadomi, że wynik egzaminu może byc gorszy

krystyna03-05-2004 20:04:57   [#03]

rodzice napisali  prośbę o pozwolenie  uczniowi-na pisanie egzaminu wraz z innymi, ale jednocześnie skorzystanie z wydłuzonego czasu -termin minął  30 listopada 2003 roku.

 (Zgodnie z zapisem w informatorach o sprawdzianie i egzaminie gimnazjalnym 2004–2005 do dnia 30 listopada 2003 roku należy przysłać do Okręgowej Komisji w Krakowie listę uczniów dyslektycznych .Dyrektorzy gimnazjów przesyłają również potwierdzone przez siebie kopie indywidualnych opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne stwierdzające specyficzne trudności w uczeniu się. )

skorzystali z tego

 

Występujące trudności  Sposób dostosowania warunków egzaminacyjnych
Wolne tempo pisania i czytania.  Wydłużenie czasu pisania sprawdzianu do 50% (czas przeznaczony na jednorazowe głośne odczytanie, na początku sprawdzianu, instrukcji, tekstu wstępnego oraz poleceń nie będzie wliczany do czasu rozwiązywania zadań).

 

a nie z tego

Występujące trudności  Sposób dostosowania warunków egzaminacyjnych

Problemy z czytaniem
i rozumieniem czytanego tekstu (dysleksja).

 Pisanie sprawdzianu w oddzielnej sali, w której członek komisji egzaminacyjnej na początku jeden raz głośno odczyta instrukcję, tekst wstępny oraz treść zadań, a uczniowie będą mogli równocześnie śledzić wzrokiem tekst zapisany w arkuszu.

Małgoś03-05-2004 20:08:44   [#04]
moja OKE wyraźnie w tym roku określiła, że aby skorzystać z wydłużonego czasu trzeba siedzieć w osobnej sali - chodzi chyba o kwestie porządkowe i organizacyjne
acha03-05-2004 20:15:16   [#05]

Nie wiem, czy dobrze zrozumiałam Krystynę:

Uczeń będzie pisał wraz z innymi i ktoś będzie mu głośno czytał rozpraszając innych? Czy też obejdzie się bez głośnego czytania, a uczeń posiedzi tylko dłużej?

ellys03-05-2004 20:15:50   [#06]
Co kraj, to obyczaj? Coś mi może uleciało, ale przeciez od tego roku prawie wszyscy piszą razem. Wyjatek stanowi arkusz A-8 ale może to ja coś pomieszałam, bo osobiście nie mam takich przypadków.
Małgoś03-05-2004 20:26:32   [#07]

z Rozporządzenia o ocenianiu i egzaminowaniu:

Opinia powinna być wydana przez poradnię nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian lub egzamin gimnazjalny.

a) jaka jest różnica między musi i powinna?

b) czy dyrektor nie powinien, czy nie może dostosować warunków, gdy opinie wydano później?

c) a jak dostosuje, to kto czym i jak go "poturbuje"?

d0 czy wtedy mozna uczniowi uniewaznić egzamin?

acha03-05-2004 20:47:26   [#08]
Mogę prosić o link do tego rozporządzenia?
Małgoś03-05-2004 20:52:17   [#09]
u góry na brązowym pasku masz hasło "Witryny", po rozwinięciu w "Serwisach tematycznych" klikasz na "Internetowe prawo w oświacie" - tam znajdziesz wszystkie akty prawne oświatowe
Małgoś03-05-2004 20:53:31   [#10]

 

http://prawo.vulcan.pl/przegladarka.asp?qindrodzaj=4&qindid=0&qdatprz=3-5-2004&qformuly=egzamin%20gimnazjalny

acha03-05-2004 20:54:30   [#11]
Dzięki serdeczne :-)
acha03-05-2004 21:09:53   [#12]

Jeszcze mam problem.

Gdzie znajdę informację o podaniu, które muszą napisać rodzice?

krystyna03-05-2004 22:12:12   [#13]

Informacja dotycząca dostosowania warunków egzaminacyjnych do możliwości uczniów z dysfunkcjami

1.              Uczniowie z dysfunkcjami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu/egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej spełniającej warunki ustawy o systemie oświaty. Opinia poradni musi być wydana nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin gimnazjalny.

2.      Dyrektor szkoły zobowiązany jest do zapoznania rodziców/opiekunów prawnych ucznia z możliwymi dostosowaniami formy i warunków sprawdzianu/egzaminu nie później niż do końca zajęć dydaktycznych roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym odbywa się sprawdzian/egzamin.

3.      O odpowiednie dostosowanie formy i warunków egzaminu rodzice/opiekunowie prawni ucznia występują pisemnie do dyrektora szkoły. Wniosek musi być udokumentowany odpowiednią opinią/orzeczeniem poradni wymienionej w punkcie 1.

4.      Wszyscy uczniowie z dysfunkcjami, dla których przeznaczony jest dostosowany arkusz egzaminacyjny A4, A5, A6, A7, A8 (zob. instrukcja S/EG–04–1), zaznaczają odpowiedzi do zadań zamkniętych tylko przy tych zadaniach. Do karty odpowiedzi zaznaczenia będą przenoszone przez egzaminatorów zewnętrznych. Dotyczy to także tych uczniów pracujących z arkuszem A1, którzy korzystają z pomocy nauczyciela wspomagającego (w osobnej sali).

5.      W przypadku uczniów z potwierdzoną dysleksją, którzy piszą sprawdzian/egzamin w sali egzaminacyjnej razem z uczniami bez dysfunkcji, możliwe jest przedłużenie czasu pracy z arkuszem.

6.      Dostosowaniem sprawdzianu/egzaminu dla uczniów z dysleksją będzie punktowanie odpowiedzi do zadań otwartych zgodnie z odpowiednimi dla tej grupy uczniów kryteriami.

7.      Członkowie zespołu nadzorującego sprawdzian/egzamin dla uczniów z dysfunkcjami, w specjalnie wyznaczonej sali lub w domu zdającego, przed sprawdzianem/egzaminem, zapoznają się z warunkami i formami przeprowadzania sprawdzianu/egzaminu gimnazjalnego dla tych uczniów (zob. poniższa tabela).

8.      Członkiem zespołu nadzorującego sprawdzian/egzamin dla uczniów z dysfunkcjami w specjalnie wyznaczonej sali lub domu zdającego powinien być nauczyciel znający specyficzne potrzeby ucznia.

9.      Członkowie zespołu nadzorującego sprawdzian/egzamin pisany przez uczniów z dysfunkcjami, dla których przewidziany jest dostosowany arkusz egzaminacyjny, wpisują trzyznakowy kod i datę urodzenia ucznia na pierwszej stronie zestawu oraz w karcie odpowiedzi zgodnie z wpisem na liście uczniów (zob. wzór druku S/EG–04–6).

bogna03-05-2004 22:15:59   [#14]

o - to coś nowego!

ktoś zinterpretował, że powinien = musi.

Opinia poradni musi być wydana nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin gimnazjalny.

krystyna03-05-2004 23:35:47   [#15]
  • uczeń pisze z innymi!
  • nie w osobnej sali!
  • nie chce czytania!
  • chce wydłuzonego czasu !

 

Dostosowanie warunków sprawdzianu/egzaminu do dysfunkcji ucznia

Rodzaj dysfunkcji

Typ

zestawu

Sposoby dostosowania warunków egzaminacyjnych

Czas i sala

Dodatkowe wyposażenie

(zgodne z zaleceniami poradni                   
 i potrzebami zdających)

 

Uwagi

uczniowie

niewidomi

 

 

dostosowany w piśmie Braille’a

A–6

możliwe wydłużenie czasu sprawdzianu/egzaminu gimnazjalnego nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego

zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej

może być oddzielna – gdy uczeń korzysta z pomocy  nauczyciela wspomagającego

maszyny do pisania pismem Braille'a,  lub specjalnie dostosowane komputery,

 lub/i kubaryty oraz folie z przyborami do rysowania

uczeń, który nie opanował pisma Braille'a, może korzystać z pomocy  nauczyciela wspomagającego

uczniowie

słabo widzący

 

 

dostosowany

A-4,A-5

 

 

dysfunkcje powodujące  wolniejsze tempo pracy

standardowy

A–1

 

 

upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

 

 

 

dostosowany

A–8

 

 

uczniowie

niepełnosprawni ruchowo

(w tym z dziecięcym  porażeniem mózgowym)

standardowy

A-1

dostosowanie warunków organizacyjnych w tym przystosowane odpowiednio stanowisko pracy , zapisywanie odpowiedzi za pomocą komputera odłączonego od wewnętrznej i zewnętrznej sieci  oraz z usuniętymi programami korekty językowej.

uczeń może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu  poleceń i zapisywaniu odpowiedzi jeżeli w toku edukacji  zapewniono mu specjalną organizację nauki i metody pracy  i został wdrożony do odpowiedniej współpracy z nauczycielem

uczniowie

słabo słyszący

i niesłyszący

 

 

dostosowany

A-7

 

 uczeń może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego , który jeden raz przekazuje treść informacji  z pierwszej strony zestawu egzaminacyjnego najlepszymi dla ucznia metodami (fonogesty, język migowy)

uczniowie

ze specyficznymi trudnościami

w uczeniu się

(dysleksja)

 

standardowy

A-1

 

uczeń z dysgrafią może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który zapisuje jego odpowiedzi wówczas gdy pismo ucznia jest nieczytelne, lub zapisuje odpowiedzi za pomocą komputera odłączonego od wewnętrznej i zewnętrznej sieci  oraz  z usuniętymi programami korekty językowej,

uczeń z dysleksją właściwą, którego technika czytania nie pozwala na rozumienie przeczytanego tekstu, może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który głośno odczytuje informacje z pierwszej strony zestawu egzaminacyjnego oraz teksty i treści zadań

Rozwiązania zadań otwartych są punktowane z zastosowaniem zmodyfikowanych kryteriów

 

uczniowie z przewlekłymi chorobami somatycznymi

 

standardowy

A–1

dostosowanie warunków organizacyjnych zgodnie z zaleceniami lekarza

 

 

krystyna03-05-2004 23:40:20   [#16]

BIULETYN INFORMACYJNY

OKRĘGOWEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

tam

To

ByLo!!!!!

Maryśka203-05-2004 23:42:48   [#17]
Dzięki Krysiu, bo po pierwszej wypowiedzi Małgoś już myslalam, że czegoś nie dopatrzyłam. Mamy jednego ucznia, któremu o 50% przedłużamy egzamin i będzie na sali ze wszystkimi.
Małgoś04-05-2004 12:59:02   [#18]
a jak w takim razie potraktować to:
"INSTRUKCJA
do przygotowania i przeprowadzenia sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w sesji wiosennej 2004 r.
OKE we Wrocławiu
(...)
Postępowanie z zestawami egz. i organizacja sprawdz./egzaminu.
pkt.7
Uczniowie dyslektyczni oraz uczniowie rozwiązujący zestawy niestandardowe (A4, A5, A6, A7, A8), kórzy piszą sprawdzian/egzamin w sali ogólnej (razem z uczniami rozwiązującycmi zestaw standardowy w czasie regulaminowym) nie mogą korzystać z wydłużenia czasu." ???!!!???
krystyna04-05-2004 13:28:17   [#19]

Czy to jest możliwe, że każda OKE "zaleca" inny tryb postępowania ????

A gdzie te same warunki, równość szans, jednolite traktowanie każdego ucznia ?????

daganka04-05-2004 13:38:52   [#20]

Nawet wyjaśniałam ten zapis telefonicznie- potwierdzono ,że uczniowie z dysleksją piszą wyłącznie w ODDZIELNYCH SALACH- uważam , że to ma sens, bo

-mają lepsze warunki pracy

-jest komfort pracy z nauczycielem wspomagającym

-pozostali uczniowie nie muszą czekać na zamknięcie bezpiecznych kopert dodatkowe pół lub godzinę

Maryśka204-05-2004 14:02:56   [#21]

To w takim razie, jak pisze Krystyna, każda OKE, podaje inny tryb postępowania w takich przypadkach.

Nie będę cytowała biuletynu OKE Kraków, gdyż Krystyna uczyniła to wcześniej, ale faktycznie zgodnie z nim uczeń dyslektyczny może pisać z pozostałymi w tej samej sali, jeśli nie korzysta z pomocy nauczyciela wspomagajacego. A nie w każdym przypadku tak jest.

Do Daganki - Dlaczego pozostali uczniowie mieliby czekać na zamknięcie bezpiecznych kopert?

daganka04-05-2004 14:14:52   [#22]
Ponieważ przedstawiciele uczniów z każdej sali NADZORUJĄ PAKOWANIE ZESTAWÓW EGZAMINACYJNYCH-procedury naszego OKE
krystyna04-05-2004 14:24:55   [#23]

a w krakowskim OKE....

znowu z biuletynu:

"po zakończeniu pracy uczniów (uczniowie pozostawiają prace na stoliku i wychodzą..."

W tym czasie członkowie komisji kodują, pakują piszą protokół, a uczniowie mogą być przy tym obecni:

"Przy czynnościach wymienionych w punkcie 9 mogą być obecni przedstawiciele uczniów."

No to w salach "dyslektycznych" ( a mam takie 3 ) - jak chcą, to niech zostaną i patrzą (bo mogą...), a jak się im nie będzie chciało - to nie !

Maryśka204-05-2004 14:27:49   [#24]
Właśnie to chciałam napisać. I znowu Krystyna szybsza! :-)))
krystyna04-05-2004 14:37:58   [#25]

bo w pracy ma klawiaturę (jeszcze nie zalaną !!!) i nie musi wklejać literek (tak jak w domu...).

Ale zaraz sobie kupię nową (jak wypłata wpłynęła na konto...)

Maryśka204-05-2004 15:02:58   [#26]

Krysiu jeszcze mam jedno pytanie, bo juz mi się to wszystko w głowie przedstawia:

Otóż mam jeszcze uczennicę z, jak to w OKE nazwano, przewlekłą chorobą somatyczną i zgodnie z zaleceniami lekarza pisze ona egzamin w domu (czyli sala powiedzmy 2). Zgodnie z instrukcją dla PZN, na stronie 43 naszego biuletynu, przy adresowaniu kopert na sali numer 1 wpisuję brak arkusza ucznia, załóżmy B11 i wpisuję ten arkusz na kopercie w sali 2?

Wszyscy uczniowie mają arkusz A1, owa panna też.

krystyna04-05-2004 19:21:09   [#27]

no, wreszcie znalazlam !!!

Niestety krakowska OKE tak skutecznie"potrafila rozdrobnic informacje na ten sam temat i umiescic je w 1000 roznych miejscach, ze glowa mala !!!

Marysiu,

w zwiazku z powyzszym, oprócz strony 43 nalezalo jeszcze zerknac do komunikatu OKE "Zdazyc przed bledem".

I tam jest tak:

W przypadku braku prac kilku uczniów z danych klas, piszemy w opisie np.:
"Klasa i kody uczniów".........A1 – A14, A16, A18, A20, A23 – A25, B1 – B5, B7 - B24
"Brak arkuszy uczniów"........A15, A17, A19, A21, A22, B6 (w przypadku gdy uczniowie ci: rozwiązują inny typ arkusza, są nieobecni, zwolnieni, przerwali egzamin, są laureatami)

I przyklad ze str. 43 dotyczyl wlasnie innego typu arkusza !

A Twoje dziecko pisze przeciez A1 i jest obecne, tylko w innej sali !

No to wyobraz sobie sytuacje, jak to bedzie jutro u mnie, ze uczniowie z 9 oddzialow sa wymieszani losowo (zawsze tak robimy) w 12 salach !

Sorry, ale kupilam przed chwila nowa klawiature, a ona taka glupia - pewnie dysgraficzno - dysortograficzna !

W nowym watku musze poprosic o opinie lub nawet orzeczenie fachowcow !!!

marys05-05-2004 13:58:35   [#28]

z Krakowa

Czytanie tekstu uczniom dyslektycznym
 Dzieci z dysleksją mają kłopoty z odczytaniem a nie zrozumieniem tekstu.W związku z tym:

 1. Należy przeczytać uczniom tekst testu jeden raz na początku sprawdzianu/egzaminu.

Komunikat nauczyciela dla uczniów dyslektycznych w takim przypadku może brzmieć:

"Przeczytam tekst uważnie jeden raz, proszę śledzić wzrokiem tekst linijka po linijce". 

2. W uzasadnionych przypadkach można po upływie połowy czasu przeznaczonego na sprawdzian/ egzamin przeczytać drugą część testu. Zakres drugiej części testu uzależniony jest od tempa pracy uczniów. O  przeczytaniu  drugiej częśći tekstu należy poinformować uczniów na początku sprawdzianu/egzaminu. Najlepiej zapisać czas  przeczytania na tablicy.  

Zalecamy unikanie dzielenia tekstu na małe sekwencje, aby nie przeszkadzać uczniom pracującym w  różnym tempie podczas pisania.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]