Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Strategia działań wychowawczych - macie takie coś? |
|
izael | 14-04-2015 13:30:32 [#01] |
---|
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 31 stycznia 2003 r.
w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
(Dz. U. z dnia 14 lutego 2003 r.)
§ 10. Szkoły i placówki opracowują, zgodnie ze statutem, strategię działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem, która uwzględnia w szczególności:
1) systematyczne prowadzenie w środowisku szkoły edukacji prozdrowotnej, promocji zdrowia psychicznego i zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży, rodziców oraz nauczycieli;
2) opracowanie metod i form rozwijania działalności informacyjnej;
3) określenie zadań wszystkich pracowników szkoły w zakresie pomocy dzieciom i młodzieży, zagrożonych uzależnieniem;
4) procedury postępowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń związanych ze środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi, z uwzględnieniem zadań osób podejmujących interwencje;
5) współpracę z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i zapobiegawczych, prozdrowotnych oraz interwencyjnych;
6) aktywny udział dzieci i młodzieży w zajęciach profilaktycznych i w zajęciach umożliwiających, alternatywne wobec zachowań ryzykownych, zaspokajanie potrzeb psychicznych i społecznych;
7) dostosowanie treści i formy zajęć profilaktycznych do zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz stopnia zagrożenia;
8) edukację rówieśniczą;
9) sposób współdziałania pracowników szkoły ze służbą zdrowia i Policją w sytuacjach wymagających interwencji;
10) współpracę z różnymi instytucjami, w szczególności organizacjami pozarządowymi, wspierającymi działalność szkół i placówek w zakresie rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży;
11) wspieranie dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem, rozwijanie ich poczucia własnej wartości oraz motywowanie do podejmowania różnych form aktywności, w tym aktywności pozaszkolnej, zaspokajających ich potrzeby psychiczne i społeczne, rozwijających zainteresowania i umiejętności psychospołeczne;
12) wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży oraz sposobu podejmowania wczesnej interwencji w sytuacji zagrożenia uzależnieniem;
13) dokonywanie systematycznej oceny efektów podejmowanych działań wychowawczych i zapobiegawczych. |
Jacek | 14-04-2015 13:50:45 [#02] |
---|
generalnie jak dla mnie to program wychowawczy i program profilaktyki
|
AnJa | 14-04-2015 13:52:20 [#03] |
---|
A takiego cuda nie ma aby w programie profilaktyki ? |
AnJa | 14-04-2015 13:52:59 [#04] |
---|
o:-)
po przeleceniu po punktach wyszło mi, ze profilaktyka wszystko łyka |
izael | 14-04-2015 13:56:52 [#05] |
---|
Tobie może i wyszło:) ale w kontroli planowej KO nie wyszło:)
o tym arkuszu już dyskutowaliśmy na forum:
ARKUSZ KONTROLI
w zakresie prawidłowości prowadzonych przez szkołę działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem |
Natka | 14-04-2015 14:04:49 [#06] |
---|
mam :)
Jacek, dla mnie też, ale ...
pani wizytator podczas kontroli prosiła
kontrola - papier, papier, papier (dowody na wszystko, współpracę z OP, Sanepid-em - protokół z realizacji np. z programu. "Nie pal przy mnie proszę" to za mało. "Prosze pokazać, jak przebiega współpraca?"
mam bez zaleceń, ale ... eh, odechciało mi się wszytkiego
po 20 x trzeba ujmować to samo :(
|
izael | 14-04-2015 14:09:14 [#07] |
---|
Natka, jak masz, to dawaj toto do wymiany!
Niech się naród udręczony nie męczy i skorzysta z gotowca.
:) |
AsiaJ | 14-04-2015 14:10:57 [#08] |
---|
ale żeby tworzyć nowy dokument do tego??
to chyba zdecydowanie przesada
a praca nad odbiurokratyzowaniem, hę?
:-) |
izael | 14-04-2015 14:16:18 [#09] |
---|
Asiu, święte słowa:) czy tez trafne pytania, ale...
gdyby pani minister wydała dyrektywę takową do KO, że można wierzyć dyrkom, gdy pokazują zdjęcia, zapisy w dzienniku, w statucie itp., a nawet czasem można uwierzyć, gdy tylko o czymś mówią... że z założenia dyrektor jednak nie kłamie... no ale nie wydała, więc jak nie ma dokumentu na działanie, to działanie nie istnieje:( |
AnJa | 14-04-2015 14:21:18 [#10] |
---|
a kto taka strategię właściwe opracowuje? no bo szkoła to pojęcie jednak za szerokie
i o jaki model strategii chodzi - na pewno planową? |
AsiaJ | 14-04-2015 14:33:17 [#11] |
---|
[#07] Natka, jak masz, to dawaj toto do wymiany!
Iza,a le w ten sposób nakręcasz koniunkturę;-) |
izael | 14-04-2015 14:39:55 [#12] |
---|
w sumie to wcale mnie to nie interesuje jaki model
;)
my to wszystko robimy i to naprawdę dlatego, że nam na tym zależy
a jeśli będę musiała mieć jakąś durną strategię, to będzie to tylko papier i nic więcej
i jeszcze taka myśl mi przyszła: dlaczego odgrzebano teraz rozporządzenie z 2003...
nikt do tej pory nie potrzebował strategii...
AnJa, bo ja już nie mam energii na kopanie się z...
post został zmieniony: 14-04-2015 14:41:11 |
aniaB | 14-04-2015 14:58:49 [#13] |
---|
Podejrzewam, że chodzi o dopalacze. Były wypadki śmiertelne. A więc znów akcyjność. |
cynamonowa | 14-04-2015 18:13:19 [#14] |
---|
Mielismy tę kontrolę. Nam wizytator "uznał" procedury ( które na wypadek uzależnień) mielismy |
dorotagm | 14-04-2015 18:16:35 [#15] |
---|
Jestem w temacie, bo kontrola tuż tuż.
No i nie będę ukrywać, że tworzyłam strategię teraz. Powiela ona inne zapisy, ale ma być. Inaczej - zalecenie pokontrolne - stworzyć.
Jak słucham Natki to myślę, że ciężko wybronić swoją rację przed upartym kontrolerem. Współczuję i czekam na swojego.
Ale ponoć kontrolujący też są różni i różnych rzeczy wymagają.
Cóż w zasadzie w podstawówkach nam tworzyć takie dokumenty, jak u mnie dzieci o narkotykach to się w szkole dowiedziały - tak wyszło z ankiety.
A jak zapytam kilka razy to poszukają w końcu, żeby spróbować - tak z ciekawości. Skoro się o tym tyle mówi...
Ech - fajne poradniki znalazłam na Ore - warto zajrzeć.
Przeszkolić kadrę też warto - tylko za co i gdzie - dobrych fachowców na prowincji ze świecą szukać, do ośrodków daleko. Ideały stworzono w krajowym programie, ale jak to realizować?
Ja tam się obawiam, żeby nie rozbudzić ciekawości u niektórych, bo będą chcieli - to znajdą. |
slos | 14-04-2015 19:06:32 [#16] |
---|
U cynamonowej - normalny kontroler. Nie produkujmy papierów, nie dajmy sie wizytatorom krebotynom. |
izael | 14-04-2015 19:26:14 [#17] |
---|
my "normalne" procedury też mamy:)
ale są potrzebne jeszcze bardziej proceduralne |
Natka | 14-04-2015 20:12:20 [#18] |
---|
STRATEGIĘ wrzucam do wymiany - skorzystałam z innych w necie i procedur ORE (dziękuję wszystkim)
"normalne" procedury, jak pisze izael mamy - prawie wszyscy, jeżeli nie wszyscy - bo takie czasy (zabezpieczamy się)
rozumiem, że podczas kontroli muszą sprawdzić wszystko - OK., ale na wszystko nie sposób mieć papieru, skoro jest protokół z realizacji zadania podpisany przez różne instytucje, certyfikat, to jak jeszcze udowodnić realizację?
Jak wygląda współpraca z instytucjami, w tym MEN wiemy - dostajemy wytyczne, programy, zgłaszamy się, realizujemy zadania, piszemy sprawozdania, robimy zdjęcia, wysyłamy i dostajemy certyfikat lub nie - jak mam udowodnić współpracę? ("To jest protokół, proszę mi pokazać jak przebiegała współpraca").
wiem jedno, gdybym nie miała strategii, dostałabym zalecenia, mimo tego, iż to wszystko powtórzyło się w innych dokumentach :( teraz dziękuję, że ją "dorobiłam" :(
i jeszcze jedno, w arkuszu jest zapis: "rozmowa z rodzicami uczniów oraz z radą rodziców (możliwość przeprowadzenia ankiety)" - u mnie był wywiad;
jak to jest, że w jednej szkole są proszeni rodzice, a w innej nie? rodzice potwierdzili to, co mówiłam, w ich oczach wypadliśmy bardzo dobrze, ale ... fakt jest faktem, niby ta sama kontrola, a jednak ...
i tak jak izael - nie mam siły kopać się z koniem, mimo iż próbowałam
w... jest ten brak wiary w słowa dyrektora, niby nie trzeba papierów, a jednak trzeba :(
:( taki dzisiaj mam dzień; ulało mi się |
Natka | 14-04-2015 20:23:00 [#19] |
---|
umieściłam w zakładce regulaminy |
izael | 14-04-2015 20:54:26 [#20] |
---|
Życie jest piękne:) |
Marek Pleśniar | 15-04-2015 07:57:45 [#21] |
---|
rozumiem że to w ramach odbiurokratyzowania oświaty;-) |
befana | 17-04-2015 13:47:13 [#22] |
---|
może zacząć listę oświatowych absurdów pisać od początku?
Ja już czasami nie ogarniam tego, co muszę zrobić, a jak zaczynam czytać instrukcje do nowego SIO , to zaczynam mieć mordercze myśli. :-((( | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|