Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Do nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych
strony: [ 1 ]
mulat28-04-2004 09:41:33   [#01]
Odpowiedzcie mi proszę, bo ja pracuję w szkole podstawowej, czy nauczyciele w Waszych szkołach o wszystkim sami decydują, nie ma żadnych przepisów. Ja spotkałem się w naszym miasteczku, że nauczyciel w klasie o profilu humanistycznym realizuje rozszerzony program z bilogii, pani z matematyki stosuje inne kryteria oceniania dla uczniów zdających maturę z matematyki, a inne dla uczniów, którzy nie zdają tego przedmiotu (nawet piszą różne sprawdziany w ostatnim roku nauki). Czy takie praktyki są dozwolone? Przecież uczeń, który pisał sprawdziany bardzo łatwe, uzyska dobrą ocenę i taką będzie miał na świadectwie maturalnym, a drugi mający znacznie większą wiedzę, będzie miał gorszą ocenę. Jeszcze jedno pytanie, czy ocena z ostatniego roku nauki danego przedmiotu, czyli taka, która jest umieszczana na świadectwie, ma być średnią ocen z poprzednich lat, czy dotyczy tylko ostatniego roku nauki?
AnJa28-04-2004 11:59:06   [#02]

Róznice miedzy szkołą ponagimnazjalna a normalną to moje hobby, więc:
1.Nauczyciel ma  szeroką autonomię, w szkole sredniej jest ona przez nauczycieli uświadomiona, więc z niej korzystają.

2.Róznice miedzy zakresem rozszerzonym a podstawowym z części przedmiotów są mocno intuicyjne. Jeśli korzysta się z uniwersalnego podręcznika a dzieciaki niewiele z niego łapia już na etapie sformułowania tematu może powstac wrażenie, że nauczyciel realizuje poziom rozszerzony.

3. W ciągu 3 godzin(a tyle jest na poziom podstawowy, czyli w klasie z rozszerzeniami humanistycznymi biologii) realizuje poziom rozszerzony, czyli:wariant1: musi być z niego wybitna indywidualnośc i ma super klasę. warian2: w jego zeszycie ze studiów nie ma podziałów na poziomy, więc wali jak leci.

4.Matematyka: to się nazywa indywidualizacja nauczania zdaje się.Może troche nadto sformalizowana, ale zawsze jest! A przecież w wielu szkołach nie ma jej wcale!

5.Uczymy się dla wiedzy i umiejętności, nie dla ocen na świadectwie.

6.Ocena na świadectwie teoretycznie jest oceną z ostatniego roku, bo przecież "poznaje się nie po tym jak zaczyna, a jak kończy", praktycznie bywa róznie, kiedys widziałem taki zapis w WSo okreslający zasady ustalania oceny końcowej z uwzglednieniem ocen z lat poprzednich (była to,  zdaje się średnia ważona).

A poza tym to czuje sie w miarę dobrze;-)))

Mariola28-04-2004 12:39:03   [#03]

AnJa

masz rację

:-)

Dodam tylko, do p. 2 ,że ja korzystam (uczę matematyki) z książki w której zagadnienia rozszerzone są zaznaczone pomarańczowym paskiem (młodzież wie co znacza ten pasek) i w klasie humanistycznej ograniczyłam się tylko do poziomu podstawowego (2h w tygodniu).
Jednak dla uczniów chętnych zawsze podsuwam jakieś ciekawostki lub zadania z poziomu R a oni to rozwiązują lub nie. Ich wolny wybór.

Majka28-04-2004 13:24:53   [#04]

Nie wiem, czy pytasz o całość, czy chodzi ci tylko o obecne klasy maturalne. To tochę inaczej wygląda.... U nas w klasie IV uprofilowanej uczniowie mają tylko przedmioty kierunkowe i wybrane fakultety, więc realizowanie biologii u humanistów nie jest możliwe (chyba że ktoś wybrał sobie taki fakultet).

Do pkt. 2 i 4. (dotyczy młodszych klas)

I sformułowanie tematów jest inne , i kryteria oceniania (przynajmniej z j. polskiego). Jeśli np. na poziomie podstawowym można dostać dużo punktów za język, w kryteriach na poziomie rozszerzonym dominują punkty za temat (za język jest ich zdecydowanie mniej). Polecam lekturę informatorów maturalnych.

W naszym WSO jest zapis, że analizuje się pracę z IV lat i rozpatruje na korzyść ucznia.  Czyli: uczeń miał przez 3 lata bdb,a w IV klasie ma oceny "mieszane" (niepełna piątka) - mogę podnieść ocenę, uwzględniając poprzednie lata systematycznej pracy.

fredi28-04-2004 18:56:04   [#05]

majkia

tz. przy wystawianiu oceny końcowej analiza arkuszy ocen z 4 lat?
Majka28-04-2004 19:00:14   [#06]
Jest to możliwe, choć nie narzucone jako jedyna i obowiązkowa forma.
fredi28-04-2004 21:37:20   [#07]
  1. Klasyfikowanie końcoworoczne, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, według skali, o której mowa odpowiednio w § 11 ust. 2 i § 12 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 4a i 6.
Majka29-04-2004 06:58:15   [#08]

Zawsze sądziłam, że ten przepis służy przypomnieniu, by ucznia oceniać za cały rok, a nie tylko II semestr.

Dlatego myśląc nad oceną na świadectwo ukończenia szkoły, zaglądałam do całego cyklu edukacji, a nie tylko IV klasy.

Ot, pokrętny umysł humanisty.... :)  Mówisz, Fredi, że to niecne i wbrew prawu?

Mariola29-04-2004 07:47:08   [#09]

Majka

niecne, oj niecne ;-)
mulat29-04-2004 10:20:19   [#10]
Chciałem jeszcze dokładniej naświetlić tą sprawę. W wielu uczelniach organizowany jest konkurs świadectw, więc inny sposób oceniania ucznia, który zdaje maturę z matematyki, a inny tego który jej nie zdaje, jest krzywdzący, bo w rezultacie ten z mniejszą wiedzą będzie miał lepszą średnią na świadectwie maturalnym niż ten, który dużo czasu poświęcił na rozwiązywanie trudnych zadań. Rozumiem rozwiązywanie zadań  zmuszających do myślenia na zajęciach fakultatywnych, ale różnicowanie sprawdzianów bieżących na lekcjach matematyki, to skandal! O tej "realizacji" programu też chciałbym coś dodać. Polega ona na tym, że uczniowie z klasy humanistycznej piszą takie same testy z biologii, jak uczniowie z klasy biol.-chem. Czy nie jest to zbyt duża autonomia?
RomanG29-04-2004 22:42:42   [#11]

Nauczyciel ma szeroką autonomię, w szkole średniej jest ona przez nauczycieli uświadomiona, więc z niej korzystają.

Ty to potrafisz napisać!
:-)))

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]