Jutro spotkanie z MEN. Zamieszczam materiał po Konferencji OSKKO
7 marca 2015 r. w drugim dniu XII Ogólnopolskiej Konferencji Kadry Kierowniczej w Krakowie jednym z tematów obrad było przygotowanie stanowiska OSKKO ws. systemu informacji oświatowej.
Zgromadzeni uczestnicy zgłaszali podczas spotkania uwagi dotyczące problemów związanych z funkcjonowaniem SIO.
W spotkaniu wzięli udział Prezes OSKKO Ewa Halska i członek Zarządu OSKKO Leszek Zaleśny. Postanowiono zebrać wszystkie zgłoszone uwagi, poddać kolejnej konsultacji na forum OSKKO, a następnie zorganizować spotkanie z MEN i przekazać jako stanowisko wypracowane przez OSKKO materiały.
ZGŁOSZONE UWAGI:
Uwagi/pytania dyrektorów - SIO - szkoły przy podmiotach leczniczych – Izabela Maciejewska
➬ Co w sytuacji, kiedy dziecko przebywa w naszej szkole więcej niż raz w ciągu jednego roku szkolnego? - system zapamiętuje ostatnią zmianę. Jak to wykazać?
➬ Jak wprowadzać uczniów z Liceum ogólnokształcącego, którzy są w klasie łączonej z gimnazjum? – system nie przyjmuje tych danych
Dotyczy wychowanków ZPZW - Gdzie wpisać wychowanka nie będącego uczniem a uczestniczącego w zajęciach ZPZW -wychowanek (nie jest uczniem - ośrodek pobytu dziennego) jest cały rok pacjentem Szpitala - do SIO wykazujemy dni kiedy uczestniczy w zajęciach ZPZW - wpis będzie różny od informacji zbiorczej, którą wykazujemy w marcu i wrześniu do starego SIO
Dotyczy uczniów:
- Podczas pobytu ucznia kl. V (szkoła macierzysta) w szpitalu/szkole uczęszcza on do oddziału łączonego np. IV+V lub V+VI no albo przy wystarczającej liczbie uczniów do V (dany uczeń może zmieniać oddział nawet codziennie)
- Co z uczniem ponadgimnazjalnym ze szkoły zawodowej lub technikum czy możemy ich wpisywać w liceum?
- Przy wprowadzaniu ucznia (specyfika szkoły specjalna) wyświetla się okno do uzupełnienia danych o orzeczeniu o kształceniu specjalnym (numer orzeczenia, Regon poradni, data orzeczenia). Nie wszyscy uczniowie posiadają takie orzeczenia.
- Czy jest konieczność wpisywanie danych adresowych uczniów (gmin, powiatów, województw) w sytuacji gdy wprowadza je do systemu szkoła macierzysta (dublowanie danych).
- Czy w szkołach przy podmiotach leczniczych nie można utrzymać wersji starego SIO (średnia uczniów – wychowanków) ze względu na dużą rotację uczniów w/w placówkach.
Dotyczy nauczycieli: .Po wpisaniu zatrudnienia i obowiązków przy próbie przesłania wykazuje błędy, których nie ma. Nie przesyła danych i nauczyciele „wiszą” szczególnie dotyczy wychowanków (duża grupa od ponad 1/2 roku oczekuje na wysłanie).
Odnośnie SIO - największym problemem jest funkcjonowanie bazy na jednym komputerze. Trzeba uzupełniać uczniów w dwóch szpitalach i nie ma możliwości żeby robiła to jedna osoba i jeździła po placówkach z laptopem. Musi być, w tym przypadku, możliwość scalania baz danych, albo żeby był dostęp do bazy z różnych komputerów jak na portalu.
Nie można o żadnej porze dodzwonić się pod numer pomocy technicznej/ merytorycznej.
INNE, zebrane na spotkaniu w Krakowie oraz zgłoszone przez uczestników Forum OSKKO:
GRUPA I:
1. System zasilany jest przez użytkownika "w ciemno" - weryfikacja następuje po przesłaniu do SC, a odpowiedzi systemu nie zawsze są klarowne, nie sugerują co jest do poprawienia (STARE SIO przynajmniej sugerowało porządnie co się nie zgadza).
2. System nie ma żadnych funkcji importu - wszystko jest wprowadzane ręcznie (na razie tylko zasilamy prostymi danymi, co już pracownika odrywa na kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt godzin od jego normalnej pracy).
3. Dane będą jeszcze bardziej szczegółowe i wymagane będzie ciągłe ich modyfikowanie (czyli jeden ETAT trzeba będzie wydzielić w placówce do obsługi nowego SIO).
4. Po wprowadzeniu danych nie ma możliwości wygenerowania żadnego zestawienia - zbiorcze tabele czyta się łatwiej i szybciej można znaleźć błąd, omyłkę lub po prostu zliczyć liczby itp.
5. Interfejs użytkownika jest bardzo nieergonomiczny, ciągłe wybieranie opcji (w obrębie danych dziedzinowych), ciągłe potwierdzanie, że dane wpisano (klikanie OK), wysyłanie danych (błędy "wiszą" i nie wolno ich ponownie wysyłać) itp.
GRUPA II:
1. Sprzeczne komunikaty wyświetlające się w panelu komunikacji typu:
-nie można przypisać ucznia do oddziału bez orzeczenia podczas gdy orzeczenie jest zarejestrowane i poprawnie przetworzone
-uczeń ma poprawnie przetworzone i zarejestrowane jedno orzeczenie a wyświetla się komunikat, że ma dwa orzeczenia
2. W panelu komunikacji w zakładkach- wszystkie, do wysłania, wysłane i zakończone brak przypisu daty oraz rocznika szkolnego do konkretnych czynności/modyfikacji, które zostały wykonane- w wyniku czego jest to mało czytelne i nieprzejrzyste;
3. Problem przy próbie zapisu -daty zakończenia szkoły w przypadku wychowanków grup rewalidacyjno- wychowawczych. Wychowankowie przypisani są do szkoły podstawowej i pozostają w niej do ukończenia 25 r.ż. -problem zapewne dotyczy zbyt długiego okresu nauki
4. Jak określić odległości od miejsca zamieszkania do miejsca nauki ucznia - określanie za pomocą stron internetowych typu „do celu”, czy „zumi” jest czasochłonne i każda ze stron podaje inną odległość. Ponadto przedziały odległości i ich granice zazębiają się.
5. Kto ma to robić????? Powinien być zatrudniony jakiś informatyk , który codziennie by to robił. W chwili obecnej robi to 5 n-li, którzy powinni poświęcać czas uczniom.
6. Dane płacowe…. dlaczego nie można ich importować od księgowej. Trzeba to wprowadzać na jednym komputerze więc księgowa wprowadzając swoje dane, które ma na swoim komputerze…. blokuje komputer administratorowi.
7. Brak przeszkolonych konsultantów w MEN….. rzadko uda im się pomóc….. na pomoc czeka się długo…. trudno się dodzwonić.
GRUPA III:
problem, zmiana komputera,
ale przeniesione dane ze starego komputera. przepychanka z admin. SIO na 24 emaile, potem 16 emaili, potem kilka pojedynczych, prawie za każdym razem kilka operacji do wykonania i zrzuty ekranu, wszystko to na przestrzeni 11 miesięcy. był tylko jeden problem: nie mogę utworzyć żadnego oddziału bo wg Sio nie mam specyfiki szkoły. kiedy już uzupełniłam całą bazę danych (ok. 500 uczniów z adresami itp., nauczycielami, majątkiem szkoły, niektórymi paragrafami budżetu,) brakuje mi przypisania uczniów do oddziału i podobnie z nauczycielami
otrzymałam ostateczną odpowiedź SIO: złożyć wniosek o odzyskanie danych.
będąc na szkoleniu też usłyszałam kilkakrotnie, że nie trzeba się przejmować tylko przepychać emailami, za każdym razem odczekać 2 tygodnie i pchnąć kolejną informację tak aby piłeczka była po tamtej stronie.
GRUPA IV:
problem z tworzeniem oddziałów w przedszkolu.
Po zmianie specyfiki podmiotu tzn. wprowadzeniu języka obcego nie chce mi ta modyfikacja pójść do systemu bo w panelu komunikacji cały czas informują mnie że jest problem-brak autoryzacji. Nie mogę wprowadzić oddziałów bo ta opcja jest nieaktywna, a ja dostaje informację "Prawdopodobnie posiadasz wniosek modyfikacyjny specyfiki dla wybranej szkoły. Najpierw zakończ przetwarzanie wniosku." a ja nigdzie takiego wniosku nie widzę.
GRUPA V:
praca z bazą danych - dla mnie porażka, która dyskwalifikuje cały nowy system SIO
Powinna to być typowa architektura klient-server, gdzie nasze komputery są tylko terminalami. Dostęp do bazy z dowolnego komputera po uwierzytelnieniu (przecież tak pracują wszystkie urzędowe systemy). Przy awarii naszego komputera odzyskanie danych trwa bardzo długo.
GRUPA VI:
- fatalny interfejs, utrudniający komunikację z systemem, instrukcje zajmuję dużo więcej miejsca niż wprowadzone do bazy dane,
- ciągłe zmiany, przerwy w działaniu,
- brak współpracy z powszechnie wykorzystywanymi w szkołach programami (np. Vulucan'em) ale także nawet z poczciwym Excelem i jakąkolwiek bazą danych czy arkuszem kalkulacyjnym!!!
- brak możliwości szybkiej weryfikacji i poprawy błędu,
- w imię wyolbrzymionego bezpieczeństwa i ochrony danych ograniczono możliwość pracy wielostanowiskowej.
GRUPA VII:
1. System ma być w architekturze klient-serwer.
2. System ma być wielodostępny, z uprawnieniami dla wielu użytkowników w danej placówce.
3. System ma mieć możliwość importowania danych (jest format SOU, są integratory do SIO, do Hermesa itp.)
4. System ma pokazywać użytkownikowi błędy korelacji z innymi danymi, tak jak w starym SIO, a nie kazać się domyślać, gdzie jest pomyłka w danych (a można się pomylić niestety).
5. System ma być ergonomiczny. Wiele danych można wprowadzać "jednym ciągiem" na ekranie, a nie wpisywać jakąś daną informację, wyślij, potwierdź, wpisz następną daną, wyślij potwierdź itd).
6. System ma mieć funkcję powielenia danych np. w przypadku ciągu podobnych danych o uczniach lub wysyłania co miesiąc informacji o płacach nauczycieli, a nie zmuszać na ponowne wklepywanie tych samych liczb (przy okazji pytanie: kiedy była ostatnia podwyżka płac nauczycieli?).
7. System winien mieć możliwość wygenerowania JAKIEGOKOLWIEK ZESTAWIENIA - a zbiorcze tabele czyta się łatwiej i szybciej można znaleźć błąd, omyłkę lub po prostu zliczyć liczby itp.
GRUPA VIII:
1. Nowe SIO wymaga ciągłego wprowadzania jakiś danych (jedne raz w roku, inne co kwartał lub raz na pół roku, inne na bieżąco), ciągłego pilnowania terminów.
2. Cały czas zastanawia mnie wymóg szczegółowości pewnych danych. Czy naprawdę Ministerstwu jest konieczna wiedza, że w klasie A mam 2 godziny, w klasie B też 2, a w klasie C - 1. Jest to przepisywanie arkusza organizacyjnego, oczywiście bez możliwości importu danych. Podobnie zastanawia mnie np. po co Ministerstwu jest wiedza, że Jaś Kowalski chodzi na zajęcia dodatkowe z matematyki. A jeśli uczeń był 3 razy na zajęciach wyrównawczych to czy mam mu to uwzględnić w wykazie zajęć dodatkowych?
3. Fatalna obsługa programu. Żeby wprowadzić dane trzeba mocno się naklikać. Sortowanie wg alfabetu nie uwzględnia polskich liter. Brak zestawień zbiorowych. Żeby np sprawdzić ilu mam uczniów wprowadzonych, czy jakiegoś nie pominęłam muszę ich sobie ręcznie policzyć.
4. Ponieważ pewne funkcje były uruchamiane stopniowo teraz już nie pamiętam np. co miałam poprawić bo w momencie zauważenia błędu nie było opcji poprawy.
5. Generalnie zrobiono z nas testerów programu, który w momencie opublikowania nie był i do dania dzisiejszego chyba dalej nie jest ukończony.
6. Brak możliwości zmiany nazwiska czy imienia ucznia już zweryfikowanego, u którego taka zmiana nastąpiła w przypadku decyzji sądu lub zmiany stanu cywilnego
7. W przypadku praktycznej nauki zawodu program nie uwzględnia sytuacji, że w jednym roku uczeń ma zajęcia praktyczne i praktykę - jest tylko jedno okno.
8. Brak szczegółowych instrukcji merytorycznych.
9. Wydaje mi się też, że program pamięta zapis o mieszkaniu ucznia w internacie. Czyli w kolejnym roku szkolnym muszę pamiętać kto w nim wcześniej mieszkał i ewentualnie mu to odznaczył (bo oczywiście nie mam możliwości zbiorczego zestawienia mieszkańców internatu)
10. Długi czas oczekiwania na odpowiedź na zadane pytania. Ja po pół roku otrzymałam np. pytanie czy dalej mam ten problem :)
GRUPA IX: : przy tworzeniu programu, nie uwzględnili specyfiki szkolnictwa specjalnego.
Pytania brzmią:
1. W jaki sposób przypisać ucznia w panelu „Oddziały szkolne” do Klasy, jeśli uczeń uczęszcza do zespołu edukacyjno-terapeutycznego w szkole podstawowej np. 6a, a ukończył szkołę podstawową (ze względu na wiek np. ma lat 19) i realizuje program klasy gimnazjalnej w oparciu o tę samą podstawę programową co pozostali uczniowie tego zespołu – czyli 6a.
2. W jaki sposób przypisać ucznia w panelu „Oddziały szkolne” do Klasy, jeśli uczeń uczęszcza do zespołu edukacyjno-terapeutycznego w szkole podstawowej np. 4, a realizuje program klasy np. 6 w oparciu o tę samą podstawę programową co pozostali uczniowie tego zespołu – czyli 4. Taka sama sytuacja dotyczy gimnazjum i szkoły przysposabiającej do pracy.
Nowe SIO daje następujące możliwości:
1. Przypisujemy ucznia do Szkoły, ale nie do Oddziału = Klasy – tym samym nie wypełniamy SIO do końca.
2. Przypisujemy ucznia do panelu Oddział i Klasa, ale nie odzwierciedla to stanu faktycznego w organizacji pracy szkoły. |