Forum OSKKO - wątek

TEMAT: pytania/sprawy dla pani minister
strony: [ 1 ]
DorotaN28-09-2014 19:19:20   [#01]

Witam, chciałabym dodać jeden problem do listy tych, które zostaną przekazane pani minister. W jaki sposób to zrobić?

izael28-09-2014 19:29:19   [#02]

Dorota, wpisz tam nad kreską, gdzie zbieramy absurdy albo napisz do Marka na priv:)

Gaba28-09-2014 19:29:23   [#03]

a tutaj piszmy - sama zgłaszam sprawę procedur egzaminacyjnych do prowadzonych do granic rozdęcia i pojęcia.

janik28-09-2014 21:16:54   [#04]

Dorzucę "demotywator do wf".

 Fajnie, że Pani Minister (głos na Kongresie) dostrzega jedną z przyczyn braku aktywności sportowej  – wspólne zajęcia dziewcząt i chłopców. Już w SP też chcą oddzielnie.  Reklamy nie pomogą przy 24 - 26 osobach na lekcjach. Mimo znacznego rozwoju bazy sportowej większość szkół dysponuje salami sportowymi o wymiarach  9 x 18 -20m . Niezależnie od inwencji nauczyciela i nowoczesnych tendencji różnych form zajęć na lekcjach wf, to gry zespołowe są tymi, które najczęściej uczniowie preferują. W takich salach na boisku w siatkówkę może grać jednocześnie 12 osób, w koszykówkę 8-10, w piłkę nożną 6-8, p. ręczną 6-8  (przy tych ilościach jest już ryzyko zapewnienia bezpieczeństwa) – pozostali siedzą oczekując na swoją kolej. To najskuteczniejszy  „demotywator”. Może należałoby wf dzielić tak jak języki, od 24 uczniów. Przy aktualnym zapisie prawnym maksymalnie  25 uczniów w klasie już niedługo w podstawówce nie będzie wcale podziału. Tam się zaczyna lub kończy „miłość” do sportu. Przy całej klasie zakładam, że kończy. Pomijam bezpieczeństwo i odpowiedzialność nauczyciela i szkoły - a to też "rozwijający się obszar". Dla OP to liczba z rozporządzenia jest świętością a nie warunki jakie ma szkoła. Bez zapisu nic się nie wskóra: oszczędzamy, oszczędzamy - a potem narzekamy, narzekamy.

Marek Pleśniar28-09-2014 21:48:51   [#05]

Piszcie tu:)

Posklejamy 


post został zmieniony: 28-09-2014 21:50:05
izael29-09-2014 13:12:20   [#06]

czy ktoś widział "unowocześnione"... aktualne(?) arkusze sprawdzianu w klasie 6 szkoły podstawowej?

Instrukcja na pierwszej stronie jest taka, że miałam problem, by zorientować się o co chodzi.

Na naradzie z OKE powiedziano, że jest taka świadomość, że nie bardzo to wszystko wygląda, ale najwyżej na spotkaniach marcowych zobaczymy już dopracowany wzór! a 1 kwietnia sprawdzian:(

więcej mi się nie chce nawet pisać

malmar1529-09-2014 18:39:18   [#07]

masz rację Iza,

i znowu wyrywanie ze środka :(

ciekawa jestem jak się w tym odnajdą uczniowie

już widzę nerwy ich i zespołu nadzorującego

 

 

befana30-09-2014 11:12:58   [#08]

Może pani minister zainteresowałaby się regulaminami wynagradzania, które tworzy dla nas OP? Od lat słyszę ( i widzę),że są niezgodne z obowiązującym prawem, ale jakoś chętnych do zmiany tego stanu rzeczy nie ma...

DorotaN30-09-2014 14:01:10   [#09]

Ja mam prośbę o uregulowanie komentarza do par.14 rozporządzenia o kwalifikacjach nauczycieli. W kuratorium poznańskim interpretują ust 1 pkt. 2 odmiennie niż w innych; Cytuję korespondencję,

 

Z MEN:

Warszawa, 11 lipca 2014 r.

DWST.WKN.7012.301.2014.GO

Szanowna Pani,

 

odpowiadając na pismo przesłane pocztą elektroniczną w sprawie kwalifikacji

do zajmowania stanowiska nauczyciela Ministerstwo Edukacji Narodowej

Departament Współpracy z Samorządem Terytorialnym uprzejmie informuje,

że:

 

Zgodnie rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r.

w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz

określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli

niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia

nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 1207) osoby wymienione w § 14 ust 1 pkt 1, 2

i 3 ww. rozporządzenia posiadają kwalifikacje do zajmowania stanowiska:

 

1. nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych

specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych

specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz

specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży

z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,

szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów

z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym

oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach

umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym

w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z upośledzeniem

umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku

rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego

i obowiązku nauki,

2. nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze

z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,

3. dodatkowego nauczyciela w szkołach lub klasach integracyjnych oraz

nauczyciela w świetlicy lub internacie,

4. nauczyciela-wychowawcy w szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach

szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych dla

dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim

i w zakładach poprawczych dla nieletnich upośledzonych umysłowo.

 

Jak wynika z powyższego osoby wymienione § 14 ust 1 w punktach 1,2 i 3 ww.

rozporządzenia mogą realizować obowiązkowe zajęcia edukacyjne wymienione

w załącznikach Nr 2, 5 i 10 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej

z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach

publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 204) oraz indywidualne nauczanie uczniów

z orzeczeniami.

 

Z poważaniem

 

 

Grażyna Ostrowska
Starszy Specjalista

 

Z Kuratorium:

Zgodnie z §14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, posiada osoba, która:

1)       ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki lub

2)      ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki określone w §2-5 rozporządzenia, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, lub

3)      ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.

Z uwagi na brzmienie §14 ust. 1 pkt 1 i 3 przywołanego aktu wykonawczego wyłącznie osoba, która ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki lub zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika posiada wymagane kwalifikacje do nauczania lub prowadzenia wszystkich zajęć edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i rewalidacyjno-wychowawczych odpowiednio dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. W pozostałych przypadkach oceny kwalifikacji należy dokonać w powiązaniu z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami w określonym typie szkoły.

W tym miejscu należy podkreślić, iż w sprawie będącej przedmiotem korespondencji nie będzie miał zastosowania zapis §14 ust. 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. Cytowany przepis odwołuje się do treści §14 ust. 2 ww. aktu wykonawczego. Zawarte w nim sformułowanie „z niepełnosprawnościami niewymienionymi w ust. 1” wyłącza jego stosowanie w odniesieniu do dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym, głębokim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Mając na względzie wyżej wskazane okoliczności należy stwierdzić, że absolwent studiów wyższych na kierunku innym niż oligofrenopedagogika winien, poza przygotowaniem do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz głębokim zapewniającym stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy, dysponować wiedzą i umiejętnościami z zakresu odpowiednio nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.

 

 

Czyli są sprzeczne.Mówiąc w skrócie, np. matematyk(mgr+ przygotowanie pedagogiczne) po skończonym kursie kwalifikacyjnym lub studiach podyplomowych z oligofrenopedagogiki nie może uczyć np. funkcjonowania w środowisku - zdaniem kuratorium, MOŻE - zdaniem MEN.


post został zmieniony: 30-09-2014 14:01:47
malchow02-10-2014 14:03:16   [#10]

Proszę również o poruszenie sprawy dodatków dla nauczycieli prowadzących

wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w SOSW.

Dopuszczono możliwość prowadzenie ww. zajęć w tych placówkach,

ale za tym nie poszły uregulowania płacowe.

OP różnie do tego podchodzą. W poradniach wypłacają, a w SOSW już nie.

Oczywiście nie jest to regułą, niektóre płacą ale bez pp.

Większość z tych dzieci (u nas) posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

a wszystkie -orzeczenie o niepełnosprawność. Pp jednak do dodatków nie ma.

DYREK09-10-2014 09:58:09   [#11]

Konieczny przegląd stosowanych określeń (definicji) w przepisach prawa oświatowego ->v. "zajęcia lekcyjne"

AnJa09-10-2014 11:59:18   [#12]

Jakby cos- musiałbym poszperać po szafach i pewnie znalazłbym:-)

Marek Pleśniar09-10-2014 11:59:57   [#13]

zamieszczam email uczestnika kongresu:

---

Byłam tegorocznym uczestnikiem zorganizowanego przez Państwa Kongresu. Na początek chcę podzielić się bardzo dobrymi wrażeniami, zwłaszcza jeśli chodzi o dobór prelegentów. Panele, które wybrałam były dla mnie niezwykle wartościowe. Zwłaszca kwestie prawne, o których mówiła pani Anna Maria Wesołowska pozostają dużą luką w wiedzy społeczeństwa. Nam nauczycielom i dyrektorom taka wiedza jest bardzo potrzebna w codziennej pracy.

Email, którego do Państwa piszę, wynika z innej potrzeby. Na spotkaniu z panią minister, padła prośba o zgłaszanie swoich uwag i spostrzeżeń do ministerstwa za Państwa pośrednictwem. Chcę podzielić się problemem, który dotyczy przedszkoli a wynika ze świeżo wydanego rozporządzenia o dokumentacji. Absurd poprzedniego rozporządzenia dotyczący odnotowywania w dzienniku obecności dzieci w przedszkolu na każdej godzinie zajęć zastąpiono równie absurdalnym w treści tj. "W dziennikach zajęć przedszkola wpisuje się ... godziny przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola ..." Na szczęście obecność dzieci na zajęciach odnotowuje się w danym dniu (bez wskazania "na każdej godzinie zajęć"). Trochę jest to rozwiązanie typu "wpaść z deszczu pod rynnę". Proszę wyobrazić sobie nauczycielkę, która siedzi przy biurku z dziennikiem w trakcie schodzenia dzieci przez ok. 3 godziny, bo tak to mniej więcej wygląda w przedszkolu (od 6.30 do 9.30). Jak ma wykonywać swobodnie swoje czynności wynikające z rozkładu dnia? Zdarzają się też dzieci przychodzące w trakcie zajęć edukacyjnych. Trzeba je wtedy przerwać, żeby odnotować godzinę wejścia dziecka. Poza tym przedszkole jest czynne 11 godzin, co powoduje konieczność organizowania pracy w grupach łączonych z rana i po południu. Dzienniki muszą wędrować wraz z dziećmi do grup dyżurnych. Mam w przedszkolu 8 grup. Od godz. 6.30 do 7.00 dyżur pełni tylko jedna. Żeby sprostać wymaganiom rozporządzenia, wszystkie dzienniki powinny znaleźć się na ten czas w jednym odddziale. Co w przypadku, gdy ze względów organizacyjnych dzielimy dzieci z oddziału?  Z którymi dziećmi ma iść dziennik? Takie sytuacje mają miejsce przy bardzo niskiej frekwencji, gdy nauczycielki pracują z grupami łączonymi np. w okresie ferii zimowych, świątecznych (frekwencja spada o ok. 50 - 60%). Druga kwestia, to odpowiedzialność nauczyciela za ochronę danych osobowych. Wędrujące po oddziałach dzienniki, to powód dla którego wszystkie nauczycielki powinny ponosić odpowiedzialność za wszystkie dzienniki.

    Moja propozycja jest bardzo prosta. Rozporządzenie, które wskazywało na konieczność naliczania odpłatności za godziny poza podstawą programową już spowodowało, że wypracowaliśmy własne rozwiązania. Jeżeli ministerstwo widzi konieczność gromadzenia dokumentacji dotyczącej godzin wejścia i wyjścia dzieci, to niech  zostawi to w gestii własnych rozwiązań przedszkoli.  Każdy przyjmie rozwiązanie najlepsze dla siebie. Może to być forma list, na które wpisują sie rodzice. Listy leżą na biurku a nauczyciel swobodnie kieruje swoją pracą. Może to być system rozliczania elektronicznego przy użyciu systemu komputerowego lub jakiekolwiek inne. Ważne, żeby placówka mogła wykazać się  danymi (godz. przyprowadzenia i odebrania dziecka).

Proszę wybaczyć mi rozwlekłość w treści, ale zdaję sobie sprawę, że nie zawsze można wyobrazić  sobie specyfikę funkcjonowania właściwą dla danej placówki. Wskazana przeze mnie treść nowego rozporządzenia MEN w sprawie prowadzenia dokumentacji przysporzy nam znowu problemów.

 

Z wyrazami szacunku

ekalin30-01-2015 14:33:29   [#14]

Mam kolejne pytanie związane z taką sytuacją: uczeń mojego liceum uczęszcza na religię i na etykę. Czy zatem należy mu wpisać dwie oceny z tych przedmiotów i jeśli tak, to w jaki sposób? A jeśli jedną, to którą  i jak wytłumaczyć to uczniowi, któremu przecież wolno uczęszczać na obydwa zajęcia?

Pozdrawiam

rzepek30-01-2015 20:57:49   [#15]

Ponawiam apel :

-aby wyniki sprawdzianu po VI klasie były tylko do wiadomości szkoły, a nie na ogólnoświatowych forach i aby skończyć z rankingami szkół:(

- aby kuratoria nie męczyły nas kolejnymi,comiesięcznymi ankietami do wypełniania. Bowiem wyniki ich  nie są nam znane (i chyba nikomu niepotrzebne?) To w ramach ograniczenia biurokracji;)

-łączę się też w bólu z "wypełniaczami" stron nowego SIO:))

 

rzewa31-01-2015 09:52:16   [#16]

ekalin: MEN kiedyś odpowiedział na to pytanie (jest na forum): wystawić jedną ocenę, wyższą

Marek Pleśniar31-01-2015 10:18:44   [#17]

szykuje się niezła paczka spraw na marcowy Kraków (a i wcześniej)

marmar4931-01-2015 11:08:04   [#18]

tylko 3 pytania, choć problemów jest mnóstwo

- kiedy zostaną zlikwidowane godziny z art. 42 KN ust.2 pkt.2 i wynikające z nich nierówne traktowanie nauczycieli (SP, G - 2 godziny, PG - 1 godzina, szkoły muzyczne - 0 godzin, że nie wspomnę o absurdalnych wytycznych do ich realizacji)

- do kiedy dyrektorzy szkół (w zależności od potrzeb OP) będą dyrektorami lub nauczycielami

- jak długo MEN będzie tolerowała funkcjonowanie KN i do jakich absurdów dojdą przepisy prawa oświatowego

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]