Ja mam prośbę o uregulowanie komentarza do par.14 rozporządzenia o kwalifikacjach nauczycieli. W kuratorium poznańskim interpretują ust 1 pkt. 2 odmiennie niż w innych; Cytuję korespondencję,
Z MEN:
Warszawa, 11 lipca 2014 r.
DWST.WKN.7012.301.2014.GO
Szanowna Pani,
odpowiadając na pismo przesłane pocztą elektroniczną w sprawie kwalifikacji
do zajmowania stanowiska nauczyciela Ministerstwo Edukacji Narodowej
Departament Współpracy z Samorządem Terytorialnym uprzejmie informuje,
że:
Zgodnie rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r.
w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz
określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli
niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia
nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 1207) osoby wymienione w § 14 ust 1 pkt 1, 2
i 3 ww. rozporządzenia posiadają kwalifikacje do zajmowania stanowiska:
1. nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych
specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych
specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz
specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach
umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym
w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z upośledzeniem
umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku
rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego
i obowiązku nauki,
2. nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze
z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
3. dodatkowego nauczyciela w szkołach lub klasach integracyjnych oraz
nauczyciela w świetlicy lub internacie,
4. nauczyciela-wychowawcy w szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach
szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych dla
dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
i w zakładach poprawczych dla nieletnich upośledzonych umysłowo.
Jak wynika z powyższego osoby wymienione § 14 ust 1 w punktach 1,2 i 3 ww.
rozporządzenia mogą realizować obowiązkowe zajęcia edukacyjne wymienione
w załącznikach Nr 2, 5 i 10 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach
publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 204) oraz indywidualne nauczanie uczniów
z orzeczeniami.
Z poważaniem
Grażyna Ostrowska Starszy Specjalista
|
Z Kuratorium:
Zgodnie z §14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki określone w §2-5 rozporządzenia, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.
Z uwagi na brzmienie §14 ust. 1 pkt 1 i 3 przywołanego aktu wykonawczego wyłącznie osoba, która ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki lub zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika posiada wymagane kwalifikacje do nauczania lub prowadzenia wszystkich zajęć edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i rewalidacyjno-wychowawczych odpowiednio dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. W pozostałych przypadkach oceny kwalifikacji należy dokonać w powiązaniu z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami w określonym typie szkoły.
W tym miejscu należy podkreślić, iż w sprawie będącej przedmiotem korespondencji nie będzie miał zastosowania zapis §14 ust. 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. Cytowany przepis odwołuje się do treści §14 ust. 2 ww. aktu wykonawczego. Zawarte w nim sformułowanie „z niepełnosprawnościami niewymienionymi w ust. 1” wyłącza jego stosowanie w odniesieniu do dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym, głębokim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Mając na względzie wyżej wskazane okoliczności należy stwierdzić, że absolwent studiów wyższych na kierunku innym niż oligofrenopedagogika winien, poza przygotowaniem do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz głębokim zapewniającym stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy, dysponować wiedzą i umiejętnościami z zakresu odpowiednio nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Czyli są sprzeczne.Mówiąc w skrócie, np. matematyk(mgr+ przygotowanie pedagogiczne) po skończonym kursie kwalifikacyjnym lub studiach podyplomowych z oligofrenopedagogiki nie może uczyć np. funkcjonowania w środowisku - zdaniem kuratorium, MOŻE - zdaniem MEN. post został zmieniony: 30-09-2014 14:01:47 |