Forum OSKKO - wątek

TEMAT: ZESPOŁY EKONOMIKI i tym pododbne...
strony: [ 1 ]
Gaba16-04-2004 03:19:04   [#01]

1. wklejam z naszej lokalnej prasy ciekawy artykulik, sama chciałabym ten raporcik zobaczyć, o którym dziennikarze "Dziennika Polskiego" piszą.

2. To coś dla A. Jeżowskiego, który na konferencji rok temu w Krakowie wypowiadał się i wypowiada dalej o dziwnych relacjach szkoły i różnego typu zespołów ds. obsługi budżetu szkoły.

 

Kronika krakowska 15-04-2004

Sposoby na oświatę

Na dyrektorze ciąży odpowiedzialność za plan, ale to nie on ten plan tworzy

Prawie całe ponaddwugodzinne posiedzenie Komisji Edukacji i Kultury Fizycznej Rady Miasta Krakowa radni poświęcili problemom zarządzania i finansowania krakowską oświatą. Pracownicy Akademii Ekonomicznej przygotowali analizę sytuacji oraz zasugerowali pewne rozwiązania w tym zakresie.

Podczas swojej prezentacji pracownicy Akademii Ekonomicznej wskazali na negatywne aspekty działających w Krakowie Zakładów Ekonomiki Oświaty, które są odpowiedzialne za plany finansowe placówek oświatowych i prowadzą ich księgowość. Ich zdaniem ZEO powodują wydłużenie drogi pomiędzy placówką a decydentem. ZEO tworzą plany finansowe placówek i same je potem rozliczają, przez co dyrektorzy szkół nie identyfikują się ze stworzonymi dla nich planami ani z wydatkowaniem pieniędzy w ramach tych planów. - Na dyrektorze ciąży odpowiedzialność za plan, ale to nie on ten plan tworzy - twierdził Jan Filas, jeden z autorów raportu. Pozytywne strony ZEO, jak przedstawiono podczas prezentacji, to niższy poziom kosztów związanych z obsługą finansowo-księgową szkół, a także możliwość prostszego dokonywania zmian w planach finansowych placówek.

Autorzy raportu zaproponowali 2 rozwiązania. Jedna propozycja to połączenie funkcji organizacyjnych i finansowych na poziomie ZEO - o sprawach organizacyjnych i finansowych decyduje wtedy ten sam podmiot. Wydział Edukacji, którego zadania byłyby w takiej sytuacji ograniczone, pełniłby funkcje związane z tworzeniem standardów, reorganizacją sieci oraz koordynacją działań Zakładów Ekonomiki Oświaty. Drugim rozwiązaniem obecnej sytuacji mogłaby być likwidacja ZEO i wprowadzenie księgowych do szkół.

- Wadą takiego posunięcia jest brak możliwości przejścia wszystkich pracowników z ZEO do szkół, ze względu na ich specjalizację. Trudno też byłoby, przynajmniej na początku, znaleźć od razu dużą liczbę księgowych, którzy znają specyfikę pracy w szkole. Efektem tego wszystkiego byłby okresowy spadek wydajności systemu, a wszystko unormowałoby się po paru latach - wyjaśniał Jan Filas. - Zalety tego rozwiązania to wyższa jakość planowania i wyższa dyscyplina wydatkowania środków oraz przyspieszenie obiegu informacji: wydział - szkoły.

Akademia Ekonomiczna przygotowała również sposoby na redukcję kosztów w oświacie. Między innymi zaproponowano ograniczenie łącznego wymiaru etatu nauczyciela do 1,3 - 1,5, co miałoby obniżyć koszty oraz złagodzić społeczne skutki zwolnień nauczycieli. Inna propozycja zakłada wprowadzenie całkowitego zakazu nauczania dla dyrektorów i wicedyrektorów, a w zamian wdrożenie nowych zasad przyznawania dodatków, co spowodowałoby wzrost zainteresowania zarządzaniem placówką. Kolejną przykładową propozycją jest organizowanie wspólnych zamówień publicznych, co zwiększyłoby efektywność wydatkowania środków.

Brak budżetu zadaniowego w oświacie - tak w skrócie radni podsumowali największą bolączkę systemu zarządzania oświatą w Krakowie. Radni wysłuchali pracowników Akademii Ekonomicznej i postanowili wystąpić do prezydenta z wnioskiem w sprawie zarządzania krakowską oświatą oraz o uwzględnienie przedstawionego komisji raportu. Treść wniosku zostanie ustalona podczas następnego posiedzenia komisji. (SIE)

fredi16-04-2004 20:53:49   [#02]

Akademia Ekonomiczna przygotowała również sposoby na redukcję kosztów w oświacie. Między innymi zaproponowano ograniczenie łącznego wymiaru etatu nauczyciela do 1,3 - 1,5

o co chodzi z tym łącznym?

Anna Kaszczuk17-04-2004 13:51:19   [#03]
 Zakaz nauczania dla dyrektorów i wicedyrektorów - jak to fajnie brzmi! Wiemy dobrze jak trudno być jednocześnie dobrym nauczycielem i dobrym dyrektorem szczególnie w małych placówkch gdzie "wice" nie ma a dyrektor ma sporą ilość godzin i zero ludzi administracyjnych do pomocy. Tylko jak się do tego ma prawo oświatowe? Wszak wedle nadzoru pedagogicznego mamy być wzorem nauczyciela w naszej placówce.
Antoni Jeżowski21-04-2004 10:07:49   [#04]

gaba

Dziękuję za to, że o mnie pamiętasz i za ten prezent. Nie od dziś wiemy, że problemy krakowskiej (nie tylko zresztą) oświaty, to znaczna centralizacja jej zarządzania. Także finansowego. Chciałbym dotrzeć do całego raportu AE, myślisz, że jest to możliwe...?
Gaba21-04-2004 17:47:18   [#05]
Postaram się zdobyć od zaprzyjaźnionych radnych, ale nie obiecuję! Może mieć klauzulę - do uzytku wewnętrznego lub podobne!
Antoni Jeżowski21-04-2004 19:13:32   [#06]

Dziękuję

bo dobre chęci też się liczą. No i czekam, bardzo ciepliwie. :))))))))))

malmar1523-04-2004 19:54:19   [#07]

ZEAS

Szkoły w naszej gminie (12) obsługuje tzw. ZEAS, który składa się z 6 osób (kierownik, księgowa, kadrowa, sekretarko- kasjerka, 2 konserwatorów). Dwaj ostatni przyjeżdżają samochodem służbowym 2 razy w miesiącu do każdej szkoły na dyżur (czytaj- popatrzeć co można by zrobić, aby się nie narobić). Kierownik nigdy nie wie co jest grane. Rządzi księgowa z kadrową. Ta ostatnia jest kadrową tylko z nazwy, bo kadry prowadzimy w szkole. Gdy zaś chcesz czegoś się dowiedzieć, to musisz sobie radzić sama. Niestety, na razie nie ma szansy na likwidację tego "tworu". Księgowa za to chciałaby za dyrektorów decydować o wydatkach. Jednak ostatnio "dostała" nieźle po nosie i chodzi ciężko obrażona. Dobrze, że nie jesteśmy odosobnionym przypadkiem.

Ewa z Rz24-04-2004 07:57:25   [#08]

u mnie nie ma zespołu do obsługi,

Nie ma też w szkołach pracowników administracyjnych (w gimkach są sekretarze), a obsługę prowadzi UG - 5 placówek na jedną księgową i 10 placówek na etat kadrowy. Nie ma kogoś takiego jak główny księgowy - rolę tę spełnia skarbnik gminy jak bardzo potrzeba - podpisuje listy płac i sprawozdania finansowe (pisane do siebie).

Podobno od niedawna mamy głownego księgowego, ale poza ustną informacją niczego nie otrzymałam, a ma być nim osoba, która jednocześnie prowadzi zbiorczą księgowość szkół.

Sytuacja ta powoduje to, że gdy nie dostarczyłam na czas szczegółowego projektu planu finansowego z powodu przebywania na 3 tyg. zwolnieniu lekarskim, zostałam upomniana za przekroczenie terminu. Tłumacząc się z tego oświadczyłam, że gdybym miała inaczej (zgodnie z prawem i zdrowym rozsądkiem) zorganizowaną obsługę, to do tego by nie doszło.

W odpowiedzi mój OP oburzył się na gołosłowne, nie mające pokrycia w rzeczywistości stwierdzenia i zaproponował, żebym napisała jak moim zdaniem można zrobić to lepiej...

To jak można to zrobić tak by było zgodne z prawem, a jednoczesnie niezbyt drogie, pisałam już kilkakrotnie do OP i napiszę raz jeszcze, ale dopiero wówczas, gdy znajdę chwilę czasu - obecnie mam taki nawał, że chwilami nie wiem jak sie nazywam... (do czego wybitnie OP się przyczynia...)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]