Forum OSKKO - wątek

TEMAT: zfśs, dofinasowanie do wypoczynku
strony: [ 1 ]
DYREK11-06-2014 08:27:31   [#01]

Ustawa z dn. 08.11.2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 1645) wchodzi w życie, z jednym wyjątkiem, z dniem 1 stycznia 2014 r. Dla nauczycieli najważniejszy jest art. 10 cyt. ustawy, zgodnie z którym w roku 2014 do ustalania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli, o którym mowa w art. 53 ust. 1 KN, stosuje się kwotę bazową obowiązującą w dniu 1 stycznia 2012 r.

odpis na jednego nauczyciela w 2014 r. wynosi 2.879,91 zł (2618,10 x 110%)

świadczenie urlopowe w pełnej wysokości (dla nauczyciela pełnozatrudnionego pozostającego w stosunku pracy przez cały rok szkolny) wyniesie 1093,93 zł (2917,14 zł x 37,5%)

odpis podstawowy dla pracownika niepedagogicznego wynosi 1093,93 zł


dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne odpisu na ZFŚS dokonuje się w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych -> z PIT-40A -> roczne obliczenie podatku przez organ rentowy

na każdego emeryta i rencistę niepedagogicznego objętego opieką socjalną -> 182,32 zł

 

 

nauczyciel ma prawo do świadczenia urlopowego z KN i świadczenia z zfśs (np. "grusza")

"Nauczyciel może otrzymać w danym roku szkolnym dwa świadczenia - świadczenie urlopowe na podstawie przepisów KN oraz dopłatę do wypoczynku zgodnie z przepisami ustawy o zfśs. Obydwa świadczenia są bowiem od siebie niezależne."

DYREK11-06-2014 08:34:42   [#02]

Wczasy "pod gruszą" są jedną z form wypoczynku - wypoczynku organizowanego przez pracowników we własnym zakresie. Dopłata do tej formy wypoczynku jest finansowana ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

To, czy w danej szkole (placówce) w ogóle można ubiegać się o dofinansowanie do "gruszy", według jakich zasad jest wypłacane dofinansowanie i jakie warunki trzeba spełnić, by "gruszę" otrzymać - o tym wszystkim decyduje zakładowy regulamin Funduszu opracowywany samodzielnie przez każdego dyrektora szkoły (placowki) w trybie określonym w art. 8 ust. 8 ustawy o Funduszu.

Zapis z ustawy o zfśs dotyczący świadczenia urlopowego i powiązania go z urlopem wypoczynkowym nie dotyczy szkół i placówek (gospodarka finansowa na podstawie przepisów o finansach publicznych), mamy obowiązek tworzenia ZFŚS.

W szkole:

- świadczenie urlopowe dotyczy wyłącznie nauczycieli -> określają przepisy KN, a nie ustawy o zfśs

- "wczasy pod gruszą" czyli dofinasowanie do wypoczynku organizowanego we własnym zakresie (nie jest to świadczenie urlopowe) określa ustawa o zfśs i opracowany na jej podstawie regulamin zfśs, prawo do tego świadczenia mają wszyscy uprawnieni (pracownicy niepedagogiczni, nauczyciele, emeryci itd.).

W odróżnieniu od roszczeniowego świadczenia urlopowego (dla nauczycieli), świadczenia socjalne finansowane z Funduszu, w tym wczasy "pod gruszą", mają charakter uznaniowy.

Ich przyznanie oraz wysokość uzależnione są od spełniania przez osoby uprawnione kryteriów o socjalnym wyłącznie charakterze, tzn. od ich sytuacji życiowej, rodzinnej i zdrowotnej. Stosowanie wymienionych kryteriów w praktyce oznacza, że dopłaty do wczasów pod gruszą nie powinny być przyznawane w jednakowej wysokości. Sytuacje socjalne pracowników różnią się, a więc przyznawane przez zakład dopłaty do wypoczynku powinny być również zróżnicowane.

Jeżeli nie został spełniony warunek, o którym mowa wyżej

to w razie kontroli 

ZUS zakwestionuje zwolnienie z oskładkowania i nakaże zapłacić od nich składki wraz z odsetkami. 

Jeżeli kontroler stwierdzi, że wszyscy pracownicy otrzymali świadczenie po równo (bez zróżnicowania), 

to należy odprowadzić  składki lub udowodnić, że jest w błędzie.

Podobna sytuacja może wystąpić także podczas kontroli podatkowej.

Jeżeli świadczenia będą "po równo" to nie ma zwolnienia podatkowego.

 

DYREK11-06-2014 08:35:09   [#03]

Zgodnie z ustawą o zfśs przyznanie pracownikowi świadczenia uzależnione jest od jego sytuacji:

  • życiowej,
  • rodzinnej,
  • materialnej.

Dochód na jednego członka rodziny (np. wynikający z PIT-ów) to tylko jeden z elementów oceny sytuacji socjalnej uprawnionego do świadczeń.

DYREK12-06-2014 09:28:07   [#04]

W wyroku z 8 maja 2002 r. (I PKN 267/2001) Sąd Najwyższy uznał, że skoro podstawą przyznania świadczeń z zfśs jest kryterium socjalne, to oceniając uprawnienia pracownika ubiegającego się takie świadczenia, należy ustalić jego sytuację życiową (w tym także dochody uzyskiwane przez niego poza zakładem pracy) oraz wszystkich członków jego rodziny, z którymi prowadzi wspólne gospodarstwo domowe.

GIODO -> prawo pracodawcy do żądania od pracownika takich informacji powinno wynikać wyraźnie z treści obowiązującego w firmie regulaminu zfśs. Zbieranie danych dotyczących sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracowników, celem realizacji postanowień ustawy o zfśs nie narusza dóbr osobistych pracownika.

Gdy z regulaminu wynika tylko obowiązek składania oświadczeń o wysokości dochodów rodziny pracownika, to nie można żądać od niego przedłożenia PIT-ów lub innych dokumentów potwierdzających ich rzeczywistą wysokość. Jeżeli natomiast regulamin przewiduje taką możliwość pracownik, który nie przedłoży kopii deklaracji PIT, musi się liczyć z możliwością odmowy przyznania świadczenia socjalnego.

DYREK12-06-2014 09:57:04   [#05]

Nie może zostać utworzony odrębny fundusz socjalny emerytów (w tym dla emerytowanych nauczycieli) danej szkoły.

Nie można uzależniać dopłaty z zfśs od rodzaju stosunku pracy:

  • mianowanie,
  • umowy: na czas nieokreślony, na czas określony (w tym w zastępstwie), na czas wykonania określonej pracy i na okres próbny.

Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy przysługują takie same dopłaty z zfśs jak pracownikom pełnoetatowym.

Zapis w regulaminie, że prawo do świadczeń z zfśs przysługuje dopiero po przepracowaniu u pracodawcy określonego czasu, np. roku jest niezgodny z prawem. Przysługuje od pierwszego dnia zatrudnienia.

Wysokość dofinasowania nie może być uzależniona od stażu pracy.

Jeżeli pracownik jest zatrudniony (oddzielne stosunki pracy) u kilku pracodawców, ma prawo do skorzystania ze środków ZFŚS u każdego z nich.

Ala15-06-2014 23:58:02   [#06]

dzięki :)

hania16-06-2014 12:01:30   [#07]

Dyrek - ale na zasadzie porozumienia między dyrektorami ( ew op) może zostać utworzony odrębny fundusz socjalny emerytów (w tym dla emerytowanych nauczycieli)......

i to wcale niegłupie jest....

DYREK16-06-2014 16:35:05   [#08]

Porozumienie mogą zawierać tylko zakłady pracy (np. szkoły, przedszkola ...). OP nie może nakazać takiego porozumienia.

Karta Nauczyciela

  • art.53.3 KN mówi o jednym funduszu -> odpis dla nauczycieli i na pozostałych pracowników oraz emerytów, rencistów i nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne - byłych pracowników, stanowią jeden fundusz w szkole;
  • zadanie OP określa art.53.4 KN -> może tworzyć służbę socjalną powołaną do gospodarowania funduszem, o którym mowa w ust. 3;
  • art. 53.5 mówi, że w sprawach nieuregulowanych w art. 53 ust. 1-4 KN stosuje się przepisy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych;

Ustawa o zfśs

Art. 9.

1. Pracodawcy mogą prowadzić wspólną działalność socjalną na warunkach określonych w umowie. Przepisy art. 8 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

2. (skreślony).

3. Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności przedmiot wspólnej działalności, zasady jej prowadzenia, sposób rozliczeń oraz tryb wypowiedzenia i rozwiązania umowy. Umowa może także określać warunki odstąpienia od jej stosowania oraz odpowiedzialność stron z tego tytułu.

 

KN mówi wyraźnie o jednym funduszu. Podpisane porozumienie wynikające z ustawy o zfśs nie może naruszać zapisów KN (ma tu zastosowania art. 53.3 i 5 KN)

 

Czyli porozumienie:

- z zfśs poszczególnych szkół wyodrębnia się tylko odpis dla emerytów (reszta funduszu pozostaje w szkole) i tworzy oddzielny fundusz "emerytów" w gminie (lub przy jednej ze szkół) -> niezgodne z przepisami;

- szkoły podpisują porozumienie i tworzy się wspólny fundusz socjalny dla wszystkich uprawnionych z poszczególnych szkół, OP organizuje jego obsługę - zgodne z przepisami.

DYREK16-06-2014 16:52:16   [#09]

Zgodnie z ustawą o zfśs i ustawą o zz wszelkie uzgodnienia dotyczące wypłaty świadczeń ustalane są wyłącznie w porozumieniu dyrektora i uprawnionego przedstawiciela zz.

W oświacie w zasadzie jest tak (statut ZNP lub NSZZ " Solidarność") :

organizacja międzyzakładowa = organizacja zakładowa

co do zasady stroną dla dyrektora jest zakładowa (międzyzakładowa) organizacja związkowa (np. w ZNP to Zarząd Oddziału)

uprawnień zakładowej organizacji związkowej nie posiada ognisko ZNP lub koło NSZZ " Solidarność"

prezes ogniska ZNP lub przewodniczący koła "Solidarności" powinien posiadać pisemne upoważnienie zakładowej organizacji związkowej do decydowania w sprawach  zfśs i wtedy jest tylko w tym zakresie partnerem dla dyrektora szkoły

 

 

Komisja socjalna

Nie ma obowiązku powołania tego typu organu kolegialnego. Niemniej jednak pracodawca może powołać komisję socjalną lub komisję funduszu jako organ opiniotwórczy i służący pomocą techniczną (przyjmowanie wniosków, przygotowywanie umów dotyczących zasad udzielania pożyczek z zfśs itp.).

Natomiast decyzje w kwestiach zfśs, w tym dotyczące tego, komu przyznać świadczenie, podejmuje dyrektor.
On bowiem administruje środkami funduszu, co oznacza m.in. odpowiedzialność za właściwe (zgodne z ustawą) wydatkowanie tych środków, a także obowiązek zapewnienia obsługi funduszowi.
Jeżeli świadczenie zostanie przyznane np. z pominięciem kryterium socjalnego, dyrektor nie będzie mógł się uwolnić od odpowiedzialności, twierdząc, że taką decyzję podjęła komisja socjalna.
 

post został zmieniony: 16-06-2014 16:57:07
Magosia16-06-2014 18:44:24   [#10]

Dyrku, jesteś nieoceniony:-)

 W temacie ZFŚS: 

Kto pełni funkcje kontrole nad prawidłowością gospodarowania funduszem przez dyrektora? Z jakimi uprawnieniami i konsekwencjami?

 Z góry dziękuję:-)

rzewa16-06-2014 19:32:00   [#11]

funkcję kontrolną pełnią:

związki zawodowe -> kontrola merytoryczna

OP (KS, UKS, MF) -> kontrola formalna i finansowa

DYREK16-06-2014 19:43:53   [#12]

oraz

  • Państwowa Inspekcja Pracy,
  • pośrednio  ZUS.

post został zmieniony: 16-06-2014 19:45:41
Magosia16-06-2014 21:55:07   [#13]

Ewa- wskazane przez Ciebie są ...niezainteresowane, wręcz przeciwnie:-(

Dyrku, tak myślałam.

Dzięki. 

hania18-06-2014 20:40:38   [#14]

Dyrku, to jeszcze raz:

Ustawa o zfśs

Art. 9.

1. Pracodawcy mogą prowadzić wspólną działalność socjalną na warunkach określonych w umowie. Przepisy art. 8 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

2. (skreślony).

3. Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności przedmiot wspólnej działalności, zasady jej prowadzenia, sposób rozliczeń oraz tryb wypowiedzenia i rozwiązania umowy. Umowa może także określać warunki odstąpienia od jej stosowania oraz odpowiedzialność stron z tego tytułu.

 

oczywiście, że op nie może niczego nakazać...

ale jeśli dyrektorzy chcą i podpiszą umowę o wspólnym przedmiocie działalności - funduszu dla nauczycieli emerytów np, zasady prowadzenia itd, to chyba mogą?

swoja droga - w wielu miejscach tak to działa...... i wszyscy zadowoleni:-)

DYREK18-06-2014 21:53:34   [#15]

Porozumienie może dotyczyć tylko spraw, które nie zostały uregulowane w KN, tylko w tym zakresie możemy stosować przepisy ustawy o zfśs. Sprawa jedności funduszu została uregulowana w KN.

Przykład: dyrektorzy podpisali porozumienie o utworzeniu oddzielnego funduszu dla emerytów niepedagogicznych (odpis 0 zł lub 182,32 zł). Czy będzie to korzystne dla tych emerytów i zgodne z zasadami równego traktowania wszystkich uprawnionych do świadczeń z zfśs ?

Podobnie jest przy nauczycielach emerytach, tylko różnica nie jest tak drastyczna. Zobacz wielkość odpisów z #1.

 

KN

Art. 53.  1.  Dla nauczycieli dokonuje się corocznie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości ustalanej jako iloczyn planowanej, przeciętnej w danym roku kalendarzowym, liczby nauczycieli zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) i 110% kwoty bazowej, o której mowa w art. 30 ust. 3, obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku.

1a.  Z odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, o którym mowa w ust. 1, wypłacane jest nauczycielowi do końca sierpnia każdego roku świadczenie urlopowe w wysokości odpisu podstawowego, o którym mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ustalonego proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia nauczyciela w danym roku szkolnym.

2.   Dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych.

2a. (uchylony).

3.  Odpisy, o których mowa w ust. 1 i 2, łącznie z naliczonymi odpisami podstawowymi na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na pozostałych pracowników oraz emerytów, rencistów i nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne - byłych pracowników, stanowią jeden fundusz w szkole.

3a.  W przypadku likwidacji szkoły organ prowadzący szkołę jest obowiązany wskazać inną szkołę, w której będzie naliczany odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na każdego nauczyciela będącego emerytem lub rencistą zlikwidowanej szkoły oraz nauczyciela pobierającego nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, którego szkoła była ostatnim miejscem pracy. Osoby te korzystają z usług i świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na zasadach i warunkach ustalonych w regulaminie obowiązującym we wskazanej szkole.

4. Organ prowadzący szkołę może tworzyć służbę socjalną powołaną do gospodarowania funduszem, o którym mowa w ust. 3.

5. W sprawach nieuregulowanych w ust. 1-4 stosuje się przepisy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

 


post został zmieniony: 18-06-2014 21:59:32
DYREK18-06-2014 22:07:37   [#16]

a dla emerytów może sie przyda:

Jeśli w praktyce występują przypadki odmiennego traktowania w  sferze socjalnej pracowników i emerytów, to należy uznać, że stanowią one  naruszenie przepisów. W takich przypadkach zasadne jest zwrócenie się  zainteresowanych z wnioskiem o interwencję do właściwych organów Państwowej  Inspekcji  Pracy ,  ustawowo uprawnionej do nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w tym  przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

z pisma Ministerstwa  Pracy i Polityki Społecznej z 23 września 2010 r., sygn.  SPS-023-6975/10.

DYREK23-06-2014 14:02:04   [#17]

MEN wyjaśnia:

Zasady dokonywania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.

http://www.solidarnosc.org.pl/oswiata/attachments/1607_informacja_na_ston_MENZFS.pdf

Dan6722-09-2014 17:35:58   [#18]

Pracownik otrzymał w tym roku dofinansowanie do wypoczynku wakacyjnego dziecka i złożył jeszcze wniosek o dofinansowanie do wypoczynku organizowanego we własnym zakresie dla swojej rodziny. Czy zapis w regulaminie:

 

„Osoby, które otrzymały w danym roku kalendarzowym dopłatę do jednej z form wypoczynku zorganizowanego, nie mogą uzyskać ekwiwalentu na wypoczynek organizowany we własnym zakresie. Osoby, które otrzymały ekwiwalent – nie mogą uzyskać dopłaty do wypoczynku zorganizowanego”.

 

pozwala na  dwukrotne dofinansowanie wypoczynku dziecka w jednym roku.

Bardzo proszę o rade i z góry serdecznie dziękuję!

dariuszn720-03-2019 14:19:00   [#19]

Mam pytanie pracownik złożył wniosek o dofinansowanie wczasów indywidualnych, w regulaminie mamy takie dofinansowanie, również mamy że z funduszu może korzystać mąż, dzieci itd. podobnie jak w ustawie. Do tej pory miałem ustalone w preliminarzu zatwierdzonym przez ZZ, dofinansowanie do wypoczynku sobotnio-niedzielnego, wczasów itp. bez wniosków, ale otrzymywali je nauczyciele, pracownicy i emeryci i  renciści zgodnie z zaszeregowaniem do odpowiedniej grupy dochodów. Pracownik złożył o dofinansowanie dla siebie, męża i dzieci. (u nas dzieci korzystały - paczki na dzień dziecka, a mąż lub żona dofinansowanie do wycieczko organizowanej z ZFSS), w tej chwili nie wiem jak do końca postąpić, gdyż jeżeli miałbym przyznać dofinansowanie dla 5 osób to byłbym nie w porządku do wszystkich innych pracowników, którzy takich wniosków nigdy nie składali gdyż nie było takiej potrzeby.

Mam również pytanie odnośnie regulaminu, czy mogę oczywiście w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi ograniczyć liczbę uprawnionych tylko do pracowników emerytów i rencistów, bez dzieci i współmałżonków (sądzę, że nie) lub że dofinansowanie jest na rodzinę pracownika.

elrym20-03-2019 22:04:09   [#20]

ograniczyć nie możesz bo to wynika z ustawy

ja ograniczyłam do zapisu: "nie więcej niż 350 zł"(oczywiście progi w zależności od dochodów) i do wyboru " że można korzystać z jednej formy wypoczynku" - więc albo wczasy pod gruszą, albo wypoczynek zorganizowany, który należy udokumentować potwierdzeniem wpłaty 

ReniaB20-03-2019 22:58:34   [#21]

U nas wszystkie świadczenia na wniosek

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]