Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Język angielski w oddziale przedszkolnym
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]
kulka22-04-2016 16:08:46   [#101]

Ja myślę tak - W sześciolatkach,  które stały się teraz zerówką jest 24+1 czyli 25 z angielskim. Natomiast u wszystkich młodszych,  nawet 5 latkach, które już nie są zerówką,  25+1 czyli angielski dodatkowo. Ale czy dobrze robię,  to pewna nie jestem... 

czesiak22-04-2016 16:15:53   [#102]

Czy ten angielski w zerówce szkolnej to tak jak religia 2 X po 30 minut ?

kulka22-04-2016 18:20:26   [#103]

U nas tak. Angielskiego uczy anglista. 

martek22-04-2016 18:44:00   [#104]

a czy już wiadomo, że 5 latki mają j.obcy obowiązkowo? Dlaczego j.ang. dla 6 latków w ramach 25 godz skoro uczy anglista? czy to  nie powinno być 25+1? My tak planujemy

kulka22-04-2016 19:18:12   [#105]

Ale język w zerówce jest W podstawie. A podstawa to 25 godz.

Poza tym 5godz.dziennie jest bezpłatne. Każecie rodzicom płacić za angielski czyli  dwudziestą szóstą ?  A przecież język wchodzi w " bezpłatną " podstawę. .


post został zmieniony: 22-04-2016 19:20:43
martek22-04-2016 19:28:33   [#106]

nigdy rodzice za to nie płacili, op dodaje 1 godzinę na wniosek dyrektora o zwiększenie obowiązkowej liczby godzin, ale może w tym roku rzeczywiście nie będzie to konieczne , bo pensum n-la 6 latków to 22 czyli anglista może ,, wejść" w 25 dzieci. Obecnie tak miałam, bo w oddziale przedszkolnym same 5 latki więc żeby nauczyciel mógł mieć caly etat musiał pracować 25 godz( wych przedzkolne) + 1 godz j. angielski, bo wychowawca nie ma kwalifikacji

kulka22-04-2016 20:16:39   [#107]

Tak będzie u nas. Wychowawca 22 godz pensum i dwie nadgodziny oraz 1 godz.dla anglisty.  Ale ciągle nie wiem co z pięciolatkami, które w obecnym systemie były zerówką, a teraz już nią nie będą. Czy u nich angielski jest W czy Poza 25h? Uważam, że poza.... 

Ala22-04-2016 21:54:03   [#108]

jeszcze nie ma

ale w projekcie rozporządzenia jest

trzeba poczekać :)

kulka16-08-2016 21:58:08   [#109]

Od 1 września 2016:

Aktualnie grupa zerowa to sześciolatki,  bo nie poszły do szkoły.  Mają język angielski w podstawie,  więc w 25 godzinach (24+1).

Grupa 5-latków również w 25 (24+1)? 

A młodsze? 

rzewa17-08-2016 08:51:11   [#110]

w podstawie programowej przedszkola jest przygotowanie do nauki języka obcego a nie język obcy

podstawa programowa przedszkola dotyczy wszystkich przedszkolaków w przedszkolu i powinna być realizowana tak, że jak dziecko kończy obowiązkowe przygotowanie przedszkolne ma ją w całości zrealizowaną i to bez względu na to czy chodziło do przedszkola 4 lata czy 1 rok

a czy będzie ona po trochu realizowana przez 3-4 lata czy w całości w jednym roku, to już sprawa przyjętego w przedszkolu programu nauczania (zdecydowanie najlepszy jest spiralny układ jej realizacji przez wszystkie lata szkolne z jednoczesnym wyrównywaniem braków przez dzieci dochodzące i ciągłym szlifowaniem tego co już zostało osiągnięte, ale nie oznacza to w żadnym razie konieczności realizacji wszystkich treści podstawy we wszystkich grupach przedszkolnych)

AnJa17-08-2016 10:34:45   [#111]

w przedszkolu nie ma programów nauczania

dla mnie to formalny detal, ale nauczycielki przedszkoli uważają, że to bardzo istotne jest

rzepek17-08-2016 18:42:11   [#112]

Mam  1 grupę -oddział przedszkolny. W nim są 6-latki, 5-latki i 4-latki. Czy można im razem robić 1 godz jęz angielskiego (uczy anglista), czy trzeba oddzielić -osobno 5 -latki z podstawą programową i osobno reszta -jako przygotowanie do posługiwania sie? (czyli dla anglisty 2 godziny lekcji)?

rzewa17-08-2016 19:48:48   [#113]

nie cudować -> zrobić angliście godzinę (2x30min) tylko w najstarszej grupie (grupach)

pozostałe dzieci będą miały "przygotowanie" zrobione w takim stopniu i zakresie na jaki zdecyduje się prowadząca wychowanie przedszkolne nauczycielka (nauczycielki) w tych grupach

AnJa, nie rozumiem Twojej uwagi bo:

u.s.o. Art. 22a. ust. 1. Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi przedszkola lub szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny.

ust. 2. W przypadku innej formy wychowania przedszkolnego nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi przedszkola lub szkoły podstawowej program wychowania przedszkolnego.

Art. 3. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
[...]
13b) programie wychowania przedszkolnego lub programie nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego - należy przez to rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania lub kształcenia oraz treści nauczania ustalonych odpowiednio w podstawie programowej wychowania przedszkolnego lub podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub opis sposobu realizacji celów kształcenia oraz treści nauczania zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa kształcenia ogólnego, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, o którym mowa w art. 22a ust. 7;

 

AnJa17-08-2016 20:21:20   [#114]

nie znam się- nauczycielki przedszkoli uważają, ze u nich są programy wychowania uwzględniające całość podstawy - a przygotowanie do posługiwania sięjezykiem obcym jest w podstawie

co do cudowania- rzepek pisze, ze ma 1 grupę, więc Twoja rada odnosząca się do przedszkoli wielooddziałowych nie bardzo tu pasuje niestety

rzewa17-08-2016 20:23:43   [#115]

jak ma jedną grupę, to ew. j. angielski prowadzi w tej jednej grupie razem -> żaden podział tu nie ma żadnego uzasadnienia

(jakoś wydało mi się, że ma kilka tych grup...)

co do programu to ja w #110 owszem przejęzyczyłam się i napisałam o programie nauczania a powinnam o programie wychowania przedszkolnego (taki program miałam na myśli jak to pisałam i dlatego przejęzyczenie to zobaczyłam dopiero teraz :-))


post został zmieniony: 17-08-2016 20:26:04
AnJa17-08-2016 20:24:36   [#116]

no i tu akurat się zgadzamy:-)

aza19-08-2016 02:02:15   [#117]

AnJa

Od kiedy tak się przejmujesz zdaniem nauczycielek przedszkola?

;)

AnJa19-08-2016 08:12:27   [#118]

Od zawsze. Bo mądrych to i warto posłuchać.

Macia23-08-2016 14:51:34   [#119]

jak to z tym językiem obcym w przedszkolu bo już mam kręcka

Robią zmiany rozporządzeń zmieniających  a ja po czerwcowych zmianach nie wiem czy w końcu obejmuje wszystkie  czy tylko 6 i 5 latki. Jedna zmiana mówi o 2016/2017 a druga zastępuje lata 2015/2016 i 2016/2017 latami 2015/2016.

aza23-08-2016 18:11:59   [#120]

Matko kochana...

AnJa- no nie myślałam, że kiedyś to powiesz

martek24-08-2016 21:48:24   [#121]

i ja tak jak Macia proszę o podpowiedź...

Mamy w szkole oddział przedszkolny 6 latki + 5 latki( tam j. angielski zaplanowany), ale jest też punkt przedszkolny i tam  w grupie mieszanej są także 5 latki, dla tych nie zaplanowałam j. angielskiego i co teraz???? powinnam czy mogę zrobić ten j. obcy, n-lk wych. przedszkolego nie potrafi się nim posługiwać

Skimir25-08-2016 15:57:39   [#122]

Zaraz, zaraz...

Czytam tu o planowaniu języka angielskiego w przedszkolu i już zgubiłem wątek...

W podstawie programowej jest zapisane przygotowanie do posługiwania się językiem obcym [...] dla sześcio i pięciolatków. OK, skoro to jest w podstawie programowej a nie ma do tego ramówki to po co planować to w arkuszu organizacyjnym? Chyba, że ktoś zatrudnia osobnego nauczyciela... Normalnie to, to przygotowanie może być wplecione w zajęcia...

Rozporządzenie o kwalifikacjach mówi o kwalifikacjach do prowadzenia zajęć. Podstawa programowa nie wskazuje na prowadzenie zajęć... Czyba, że ktoś ma ekstra zajęcia z angielskiego w przedszkolu...

Czy to planowanie "zajęć" 2x30min i zatrudnianie anglisty wynika z interpretacji byłego ministra, czy może coś przespałem i pojawiły się przepisy określające kwalifikacje do prowadzenia przygotowania do posługiwania się językiem?

Masakra jakaś...

Mam jeden oddział z sześcio, pięcio i czterolatkami więc...?

rzewa25-08-2016 16:16:58   [#123]

więc n-le pracujący w tym oddziale realizują podstawę programową (całą) i finito

masz całkowitą rację co do j. obcego w przedszkolu i jak do tej pory przepisy w tym zakresie nie uległy żadnej zmianie

PaulinaS05-01-2017 16:48:50   [#124]

Podnoszę wątek, bo jestem nowym dyrektorem zespołu szkolno-przedszkolnego i już myślę o nowym arkuszu, który będę musiała zrobić w kwietniu.

Moja poprzedniczka zrobiła WSZYSTKIM nauczycielkom przedszkola zniżkę, gdyż nie mają kwalifikacji do nauczania języka angielskiego i... zatrudniła osobę z zewnątrz do prowadzenia tych zajęć (mimo że jedna z anglistek w szkole nie miała pełnego etatu...).

Pomijam fakt, że pani prowadzi po 30 minut nawet u 3-latków, ale zastanawiam się jak to zorganizować na przyszły rok, jeśli żadna z dziewczyn nie zdobędzie jeszcze kwalifikacji. Oczywiście na pewno, jeśli będzie musiał wejść ktoś spoza przedszkola, to będzie to nauczyciel naszej szkoły, ale czy to konieczne?

Czytałam cały wątek, przekonuje mnie myślenie rzewy, choć martwi interpretacja MEN.

Czy możecie mi podpowiedzieć, jak to zrobić, żeby Panie nie miały zniżek? Mogę je ewentualnie wysłać na świetlicę, choć tu też pewna nie jestem, jak będzie z godzinami, bo wszystko zależy tez w tym temacie od tego, ile klas pierwszych uda mi się utworzyć.

Ktoś bardziej doświadczony w temacie może mi podpowiedzieć jeszcze jakie rozwiązanie zastosować? Mam po jednej grupie: 3, 4 , 4-5, 5-6 latki.

Ala05-01-2017 17:11:12   [#125]

trzeba poczekać na decyzję prezydenta w sprawie ustaw, i na rozporządzenia w sprawie podstaw programowych, o ile wejdzie reforma

na szczęście do kwietnia jeszcze jest trochę czasu :)


post został zmieniony: 05-01-2017 17:11:41
Sisteron05-04-2017 13:04:14   [#126]

Witam,

czy w roku szkolnym 2017/2018 j.angielski obowiązuje we wszystkich oddziałach przedszkolnych? tj. od 3-6 latków?

Macia05-04-2017 13:13:57   [#127]

tak

ala4405-04-2017 15:46:10   [#128]

Macia - a gdzie jest  to napisane, że musi? bo chyba coś mi umknęło :(

aza05-04-2017 16:25:53   [#129]

nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego

kulka05-04-2017 16:57:47   [#130]

Czyli od września od najmłodszej grupy planujemy 24+1? To jeden to angielski 

 Czy 1 w zerówce,  a w młodszych 0,5?

aza05-04-2017 17:08:25   [#131]

ile angielskiego - to jak uznasz.

Ale realizacja angielskiego musi być w pensum nauczyciela.

Sisteron05-04-2017 20:17:37   [#132]

Rozumiem, że w młodszych grupach (podobnie, jak i w starszych wpuszczam w godzinach realizacji podstawy anglistę, bo żadna z Pań nie ma uprawnień do nauczania j.angieskiego? Dziękuję.

kulka05-04-2017 20:19:43   [#133]

A jak Wy planujecie? 

alis05-04-2017 21:00:13   [#134]

W OP 24+ 1/2+1/2 j.angielski nauczany przez specjalistę.

kulka05-04-2017 21:04:54   [#135]

U trzylatków tez 2 x 0,5 godz? czyli 24+1?

Skimir05-04-2017 21:47:46   [#136]

Czy ktoś już się zderzył z kontrolą kwalifikacji do języka angielskiego w przedszkolu?

Chyba interpretacja stała się prawem. 

Nikt do tej pory nie wydzielił zajęć z języka angielskiego w przedszkolu. O tym, że trzeba dzieci przygotowywać do posługiwania się językiem obcym mówi podstawa programowa. W takim razie jaki jest powód szukania nauczyciela z "kwalifikacjami" skoro nauczyciel posiadający kwalifikację do prowadzenia edukacji przedszkolnej ma z automatu kwalifikacje do realizacji całej podstawy programowej - w szczególności w zakresie przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym?

Czy od nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej ktoś oczekuje studiów z matematyki bo w podstawie programowej jest mowa o edukacji matematycznej?

 

alis05-04-2017 21:52:09   [#137]

W moim przypadku specjalista uczy j. angielskiego w OP z konieczności. Panie kończyły szkołę, studia dosyć dawno, kiedy inny język był obowiązkowym, więc język angielski znają tylko z nazwy. 

Skimir05-04-2017 21:55:21   [#138]

Taki argument jestem w stanie zrozumieć - jasno postawiona sprawa, nie czuję się na siłach, bo ja raczej po rosyjsku niż po angielsku :-)

alis05-04-2017 22:09:33   [#139]

Dokładnie Skimir :)

Zbig6005-04-2017 22:20:55   [#140]

Czytam komentarze i nie wiem skąd się wzięło 25 godz w oddziale zerowym? art 42 pkt 3 "mówi"

Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć ustala się, z zastrzeżeniem ust. 2a i 4a, według następujących norm:

Nauczyciele przedszkoli i innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami dzieci 6-letnich

22

Czy ktoś zdążył po majstrować przy KN?

hania06-04-2017 00:26:34   [#141]

dla nauczycieli 22 pensum

dzieci mają 25..... w tym angielski, religię.....

w ten sposób nauczyciel mając wszystkie zajęcia z dziećmi ma naturalne ponadwymiarowe.......

kulka06-04-2017 06:42:51   [#142]

A jak u Was w gr.trzylatków?

Pół godz,  czy godzina tygodniowo? 

Pilne.  Muszę arkusz skończyć. 

rzewa06-04-2017 07:47:19   [#143]

nie wydzielać tego z podstawy programowej zwłaszcza u najmłodszych dzieciaków

po prostu przydzielamy n-lowi godziny wychowania przedszkolnego w ramach których realizuje on całą podstawę programową dostosowaną do wieku i możliwości dzieci w tym także przygotowanie do posługiwania się językiem obcym -> w przedszkolu nie jest istotne ile podstawy programowej zostanie zrealizowane z 3, 4 czy 5 latkami -> jest istotne by dziecko kończąc edukację przedszkolną osiągnęło gotowość szkolną

a to jest możliwe jeśli zostanie w przedszkolu zrealizowana cała podstawa programowa

aza06-04-2017 08:46:20   [#144]

Rzewa -

Tak . O ile nauczycielka ma kwalifikacje do języka obcego.

Jak wprowadzam anglistę to określam godziny.

Wracamy do dyskusji sprzed 2 lat...

Tylko teraz to dotyczy już wszystkich grup wiekowych a rozporządzenie o kwalifikacjach niestety....obowiązuje.

Wiem jak Ty to iterpretujesz...

Niestety....KO interpretuje inaczej...

rzewa06-04-2017 10:09:59   [#145]

Jeśli Twoja n-lka nie ma kwalifikacji do prowadzenia zajęć wychowania przedszkolnego czyli realizowania CAŁEJ podstawy programowej wychowania przedszkolnego, to powinnaś stwierdzić wygaśnięcie jej stosunku pracy na podstawie art 26 ust 1 pkt 5 KN

aza06-04-2017 11:41:17   [#146]

Ze strony MEN

Nauka języka obcego w przedszkolu – ważna informacja dla nauczycieli.

Nauczycielka i uczennica przy zielonej tablicy na biurku leży zielone jabłko, uczeń siedzący w ławce podnosi rękęFot. Photogenica

Nie wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach muszą mieć kwalifikacje do nauczania języka obcego – przypomina w liście szefowa MEN.

Minister edukacji narodowej Anna Zalewska, w związku z docierającymi do MEN pytaniami dotyczącymi sytuacji nauczycieli wychowania przedszkolnego, którzy nie posiadają kwalifikacji do nauczania języka obcego, skierowała list do dyrektorów przedszkoli i szkół podstawowych.

„(…) nie wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówkach przedszkolnych obecnie i po roku 2020 muszą posiadać kwalifikacje do nauczania języka obcego” – wyjaśnia szefowa MEN. „Decyzje w zakresie organizacji pracy przedszkola, w tym o powierzeniu nauczycielowi prowadzenia określonych zajęć, podejmuje dyrektor” – dodaje.

W skierowanym do dyrektorów liście minister edukacji narodowej przypomina też, że przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym w placówkach przedszkolnych może być realizowane przez:

  • nauczyciela lub nauczycieli, którym dyrektor powierzył dany oddział, jeśli posiadają kwalifikacje do nauczania języka obcego nowożytnego w przedszkolu, albo
  • nauczyciela, posiadającego kwalifikacje do nauczania języka obcego nowożytnego, który będzie prowadził zajęcia związane tylko z przygotowaniem dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.

Wymagania kwalifikacyjne do nauczania języków obcych w przedszkolach określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

Zgodnie z jego zapisami zajęcia językowe w przedszkolach mogą prowadzić następujący nauczyciele:

  • absolwenci studiów na kierunku filologia lub w specjalności danego języka obcego posiadający przygotowanie pedagogiczne,
  • absolwenci nauczycielskich kolegiów języków obcych,
  • osoby, które ukończyły studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i legitymują się świadectwem znajomości danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne,
  • osoby, które mają kwalifikacje do pracy w przedszkolach, a ponadto legitymują się świadectwem znajomości danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz ukończyły studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego.

„Do dnia 31 sierpnia 2020 r., nauczyciele przedszkoli legitymujący się świadectwem znajomości danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, mogą prowadzić zajęcia językowe bez konieczności ukończenia studiów podyplomowych lub kursu kwalifikacyjnego z zakresu wczesnego nauczania danego języka obcego” – tłumaczy minister Anna Zalewska. „Do 2020 r. nauczyciele ci będą mogli uzupełnić wymagane kwalifikacje w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego poprzez ukończenie studiów podyplomowych prowadzonych przez szkoły wyższe lub kursu kwalifikacyjnego prowadzonego przez akredytowane placówki doskonalenia nauczycieli” – dodaje szefowa MEN.

Nauczyciele którzy do tego czasu nie zdobędą kwalifikacji do nauczania języka obcego będą mogli nadal prowadzić zajęcia w przedszkolach z wyjątkiem zajęć językowych.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ]