Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Ocena w gimnazjum za wiedzę z SP |
edithael | 08-01-2014 21:08:40 [#01] |
---|
Skoro "Egzamin gimnazjalny obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w odniesieniu do wybranych przedmiotów nauczanych w trzecim i wcześniejszych etapach edukacyjnych." to w klasie I gimnazjum uczeń może we wrześniu zostać oceniony za wiedzę, z którą przybył ze szkoły podstawowej?
|
DYREK | 08-01-2014 21:40:28 [#02] |
---|
nie rozumiem ?
jak to praktycznie zrobiono ?
|
edithael | 08-01-2014 21:50:06 [#03] |
---|
We wrześniu nauczyciel przeprowadził sprawdzian, zakres obejmował materiał SP a ocena ze sprawdzianu liczona do oceny rocznej w kl. I gimnazjum. Dotyczy wiedzy mat-przyr.
Cieszę się, że Cię pytanie zaintrygowało, Dyrku :) Liczę na Twoją mądrą jak zwykle wypowiedź. |
graraz | 08-01-2014 22:41:59 [#04] |
---|
Sprawdzian z wiedzy mat-przyr. A ocena z jakiego przedmiotu: matematyki, fizyki, biologii?
|
edithael | 08-01-2014 23:23:03 [#05] |
---|
Test przeprowadził matematyk - uwzględnił ocenę za część matematyczną. |
AnJa | 09-01-2014 08:12:12 [#06] |
---|
rozporządzenie w sprawie oceniania:
"§2.2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę."
dalej jest już tylko gorzej- dla nauczyciela i sprawującego nadzór dyrektora bo jest o formułowaniu wymagań i informowaniu rodziców
a potem jest o klasyfikacji:
"§ 11. 1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania (...)ustaleniu - według skali określonej w statucie szkoły - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych...
post został zmieniony: 09-01-2014 08:14:11 |
rzewa | 09-01-2014 08:14:50 [#07] |
---|
no, ale podstawa programowa gimnazjum zakłada opanowanie pp szkoły podstawowej, więc...
o so chosi? |
AnJa | 09-01-2014 08:18:39 [#08] |
---|
o to, co wyżej-programy nauczania
one blokuję ocenianie na wejściu
ale oczywiście rozumiem, ze sa nauczyciele, którzy przejmują na siebie obowiązki i uprawnienia systemu egzaminów zewnętrznych
i tak trzymać |
rzewa | 09-01-2014 08:24:43 [#09] |
---|
AnJa, programy nauczania gimnazjum również zawierają pp podstawówki - zwłaszcza z matmy inaczej się nie da... :-)) |
AnJa | 09-01-2014 08:28:32 [#10] |
---|
oczywiście- jeszcze bardziej z polskiego - z tym, ze nie zawiera a bazuje i zawiera np. rozwijanie tego co z podstawówki
i oczywiście, ze zakres umiejętności jest oceniany - bo nie sposób oceniać tylko nakładki (tego, co dodano, bez odniesienia do tego z czym dziecko przyszło) robiąc np. sprawdzian z działu
ale tu był sprawdzian z całości podstawówki- na wejściu, bez zrealizowaniania jeszcze czegokolwiek
i nie dla celów diagnostycznych- a dla klasyfikacji post został zmieniony: 09-01-2014 08:29:46 |
rzewa | 09-01-2014 08:31:01 [#11] |
---|
hm... nie zobaczyłam tego tak... ale może... |
edithael | 09-01-2014 09:18:11 [#12] |
---|
Sprawdzian był dla celów diagnostycznych, ale ocena z niego liczona do średniej ocen. Uczniowie wiedzieli, że będą taki test pisać i że ocena za zakres z matematyki będzie brana pod uwagę przy ustalaniu rocznej. Fakt, zakres wiadomości nie dotyczył wymagań z poziomu gimnazjum, ale oceniana była wiedza, którą uczeń w kl. I gim powinien posiadać.
Nauczyciele w większości robią testy diagnozujące, by określić faktyczny stan wiedzy uczniów w danej klasie, zebranych po różnych podstawówkach. Większość traktuje wynik tylko jako informację, ale zdarzył się taki, który to ocenił a że ocena nie była najlepsza i w pewnej mierze rzutuje na śródroczną - zgłębiam temat. Żeby ucznia nie skrzywdzić, ale też żeby nie udawać, że gimnazjum to wiedza oderwana od podstawówki. |
Ala | 09-01-2014 10:12:16 [#13] |
---|
diagnoza na wejściu jest potrzebna, jej wynik to informacja dla nauczyciela i tak powinna być traktowana :) |
AnJa | 09-01-2014 10:25:44 [#14] |
---|
w sumie klasyka- nieważne co umiesz czy się nauczyłeś, ważny stopień
pod koniec nauczania tej klasy przez tego pedagoga zrobiłbym mu ocenę pracy - jako jeden z elementów wziąłbym pod uwagę wyniki sprawdzianu jego uczniów przygotowanego i ocenionego przez nauczyciela z ogólniaka
bo moim zdaniem na głupotę trzeba łagodne lekarstwa stosować
z poznawczego punktu widzenia interesuje mnie, co się stanie jak od wyniku klasyfikacji ktoś się odwoła
nie teraz- ale na koniec roku post został zmieniony: 09-01-2014 10:28:16 |
DYREK | 09-01-2014 10:25:51 [#15] |
---|
sprawdzian dla celów diagnostycznych -> tu ok.
nauczyciel chce rozpoznać poziom wiadomości i umiejętności uczniów np. w celu lepszego zaplanowania swojej pracy, zindywidualizowania nauczania itp.
ale
wystawienie oceny z tego sprawdzianu i do tego licznej do średniej wg. mnie nie ma sensu i trudno doszukać się podstawy prawnej do takiego działania
wg mnie postępowanie nauczyciela jest niezgodne z rozporządzeniem o ocenianiu
do przepisów podanych w #06 można jeszcze dodać § 4.1.1 -> wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania oceny śródrocznej i rocznej muszą wynikać z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania
wg mnie nauczyciel przekroczył granice oceniania wewnątrzszkolnego |
Stefan Ruta | 09-01-2014 11:06:55 [#16] |
---|
nauczyciel nie zrobił nic niezgodnego z prawem, ale:
nie wierzył w oceny wystawione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej,
sprawdzał czy ocena na świadectwie jest zgodna z wiedzą ucznia - czy uczeń nie dostał oceny za "masło",
najlepiej sprawdzać to czego sie nauczyło na bazie wiedzy ze SP, sprawdzać wyniki swojej pracy,
wystawiał ocenę za wiedzę , której nie przekazywał
a gdyby zrobiono nam egzamin z psychologii bo przecież to było na studiach post został zmieniony: 09-01-2014 11:07:23 |
Marek Pleśniar | 10-01-2014 09:30:39 [#17] |
---|
"sa nauczyciele, którzy przejmują na siebie obowiązki i uprawnienia systemu egzaminów zewnętrznych"
i mam nadzieję, że je w końcu zastąpią;-) |
AnJa | 10-01-2014 15:41:58 [#18] |
---|
a ja mam nadzieję, że do patologii sprzed 2003 nie wrócimy
chyba, że zupełnie zrezygnujemy z oceniania jako informacji kierowanej do kogokolwiek poza samym ocenianym |
rzepek | 10-01-2014 17:50:33 [#19] |
---|
Przy okazji oceniania: na jednym ze szkoleń pouczono nas, że nie wolno oceniać ucznia za zrobione zadanie domowe, za prowadzenie zeszytu i za aktywność na lekcji. Bo nie ma tego w rozporządzeniu. Przewidywany efekt: uczniowie przestają się zgłaszać do odpowiedzi, nie rozwiązują zadań domowych i nie prowadzą zeszytów. Nie wiem, czy na pewno o to chodziło:( Wygląda na to, że wszystko, co robimy w kwestii oceniania -to źle robimy;) |
Adaa | 10-01-2014 17:52:47 [#20] |
---|
a kto takie szkolenie prowadził?
bo nie mozna płacić za taka wiedzę:-) |
MKJ | 10-01-2014 20:20:46 [#21] |
---|
Problem w tym, że to prawda. Zgodnie z rozporządzeniem ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia i jego zachowanie. Nic więcej. Należy zatem odpowiedzieć na pytanie czy np. prowadzenie zeszytu jest osiągnięciem edukacyjnym. Na początkowych etapach nauczania na pewno, ale czy w liceum też?
Akurat zrobienie zadania domowego na pewno jest osiągnięciem edukacyjnym. |
graraz | 10-01-2014 21:57:43 [#22] |
---|
Od początku pracy w szkole (czyli od 20 lat) nie oceniam oceną szkolną prac domowych ani zeszytów. Nie mam większych problemów z brakiem pracy domowej a zeszyty są prowadzone "normalnie". Może właśnie przez brak oceniania uczniowie nie spisują prac domowych. Uczę w sp i gimnazjum matematyki.... | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|