Forum OSKKO - wątek

TEMAT: klasa terapeutyczna
strony: [ 1 ]
Anka L24-03-2004 21:01:38   [#01]

mam prośbę :)))
zbieram informacje na temat tworzenia i funkcjonownia klas terapeutycznych  w szkołach podstawowych

czy macie takie w swoich szkołach?

chciałybyśmy przekonać dyrekcję do utworzenia takiej u nas, potrzebne nam są argumenty

:)

Jola25-03-2004 08:04:23   [#02]

Anka, trzymam kciuki!

Utworzenie takiej klasy w dużej szkole jest na pewno dobrym pomysłem, choć, według mnie, zawsze lepsze będą zajęcia terapeutyczne - mniej dzieci.
No ideałem byłoby chyba, gdyby mogło funkcjonować jedno i drugie. Niestety, na to nie ma na ogół pieniędzy. 
Musi być spełniony jeszcze jeden warunek - nauczyciele z odpowiednim przygotowaniem.
No a wcześniej - uczniowie musza mieć opinię z PPP o konieczności objęcia ich nauką w takiej klasie.
Są już w Polsce szkoły terapeutyczne, m.in. w Toruniu, tam na pewno mogłabyś uzyskać dużo argumentów za.

 Powodzenia! Daj znać, czy się udało.

Anka L25-03-2004 08:39:35   [#03]

Jola

mamy mało dzieci w szkole, ale za to w klasach 16- osobowych po 7 dzieci z orzeczeniami z PPP

nie ma terapii w szkole, dzieci są odsyłane do poradni, a tam wiadomo, nie wszystkie chodzą z różnych przyczyn


od września klasy mają zostać połączone- zapowiada się koszmar

koleżanka kończy podyplomowe w maju, będzie miała uprawnienia do prowadzenia takiej klasy, ale dyr nie chce słyszeć o tym pomyśle

chciałyśmy zebrać informacje, jak sprawdzają się w praktyce klasy terapeutyczne

może więcej argumentów pozwoliłoby na dłuższą rozmowę z władzą? na razie dyrektorska wizja szkoły  nie pokrywa się z wizją nauczycielską- od września planuje utworzyć klasę z hiszpańskim

grażka25-03-2004 09:32:46   [#04]

Aniu - wpisałam się w wątek na forum edukacja i założyłam nowy na toruńskiej GW. Zagladaj tam, może coś się trafi?

W Łodzi popytam.

grażka25-03-2004 10:21:03   [#05]

Aniu - zachecałam do zajrzeniana GW,

ale ponieważ już jest odpowiedź, wklejam tu:

Re: Prośba do Torunianek
Autor: Gość: gpm IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl
Data: 25.03.2004 09:43
 
Witam.Jest u nas publiczna szkoła terapeutyczna -www.sp33.tornet.pl,poza tym
kilka szkół ma klasy integracyjne,najlepiej sprawdzić na toruńskiej stronie -
szkoły publiczne(SPnr2,nr5,nr10,nr16,nr18).Są tam w miarę wyczerpujące
informacje,jakie to są klasy i jak dzieci są przyjmowane.Do szkoły
terapeutycznej chodzi syn wychowawczyni mojej młodszej córki,z tego co wiem
mama jest zadowolona.Dziecko to nie dawało sobie rady w klasie normalnej,ma
ADHD, bardzo dobrze w terapeutycznej funkcjonuje.Popytam wychowawczynię jakie
są wady i zalety tej szkoły,wiem tylko gdzie się ona znajduje,jest ładnie
położona przy lesie,na skarpie.Pozdrawiam.

Anka L25-03-2004 11:10:17   [#06]

grażka :)

dzięki za pomoc :)

z tego co wiemy, klasy integracyjne i terapeutyczne to nie to samo

będę szukać dalej

Jola26-03-2004 18:32:59   [#07]

Anka, może to będzie dobrym argumetem?

NARODOWY PLAN DZIAŁAŃ
NA RZECZ DZIECI
2004-2012

"POLSKA DLA DZIECI"

 

Rada Ministrów
Warszawa 2004 r.

II. GŁÓWNE OBSZARY DZIAŁAŃ DLA POPRAWY SYTUACJI DZIECI - PRIORYTETY, CELE, ZADANIA
2. Zapewnienie odpowiedniej jakości edukacji

Patrz wątek Marka:
konsultujemy Narodowy Plan Działań na Rzecz Dzieci 2004 - 2012

Anka L26-03-2004 21:04:08   [#08]

w Narodowym planie działań

jest punkt: wyrównanie szans edukacyjnych

to pasuje do naszego pomysłu z klasąterapeutyczną:)

pokażę go koleżankom, ale na ten rok sprawa jest niestety przesądzona :(

nasza dyrektor ma wizję szkoły językowej i taki złożyła projekt

grażka26-03-2004 21:53:01   [#09]

Aniu - masz tu odpowiedzi - może pilotuj to dalej, bo ja nie znam szczegółów.

http://forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=71&w=11579778&v=2&s=0

Konto zapomniane27-03-2004 16:57:34   [#10]

Aniu, u nas istnieją

takie klasy terapeutyczne. Mamy pewne doświadczenia w tym kierunku, ponieważ robimy to od 2 lat - obecnie na poziomie klas I i II. W tym roku po raz trzeci będzie utworzona taka klasa. Był to naprawdę strzał w dziesiątkę. Sprawdzają się one idealnie. Są to zespoły maximum 15-osobowe, do których przyjmowane są dzieci tylko z orzeczeniem PPP. W klasach masowych dzieci te byłyby częściowo pozostawione same sobie, tu natomiast otrzymują bardzo dużą pomoc, inne metody pracy na lekcji itp. Otrzymują też pomoc w postaci dodatkowych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Uczęszczają też na zajęcia z gimnastyki korekcyjnej, a od tego roku planujemy również zajęcia na basenie. W szkole istnieje zespół terapeutyczny, w skład którego wchodzą terapeuci, pedagog, psycholog, logopeda. Utworzenie takiej klasy nie pociąga za sobą właściwie żadnych dodatkowych kosztów, poza tym, że klasa liczy mniej osób niż pozostałe.  Związane jest to przede wszystkim z wykorzystaniem istniejących w szkole zasobów ludzkich.

Klasy te nie istnieją tylko same w sobie, ale został opracowany cały program wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Obejmuje on szereg działań w okresie 3 lat (od klasy I do III). I naprawdę uzyskujemy pozytywne efekty pracy, i pozytywne opinie zewnętrzne. Śmiem twierdzić, że jesteśmy specjalistami w tej dziedzinie. 

 Niestety, to nie ja jestem specjalistą od terapii pedagogicznej, więc niewiele więcej mogę Ci na ten temat powiedzieć, ale w razie potrzeby  skontaktuję Cię z osobami kompetentnymi z naszej szkoły, które prowadziły również szkolenia na ten temat dla nauczycieli województwa zachodniopomorskiego. Pomysł utworzenia i prawdziwego funkcjonowania takiej klasy był ewenementem w skali województwa, a być może i kraju. Nauczyciele z wielu miejscowości (ze Szczecina również) byli zaskoczeni, że udało nam się coś takiego.

maeljas27-03-2004 17:05:25   [#11]

może skorzystacie z naszych doświadczeń: www.szkolyandersena.lublin.pl

Konto zapomniane27-03-2004 17:06:34   [#12]

Jolu, to nie musi być kosztowne

Nasze klasy terapeutyczne wcale nie kosztują nas więcej. Po prostu w pełni wykorzystujemy posiadane zasoby. Zajęcia terapeutyczne i tak  prowadzone są u nas od lat, a w dużych szkołach przeważnie jest(?) etat psychologa, pedagoga, logopedy oraz nauczyciele po terapii pedagogicznej czy też z uprawnieniami do prowadzenia gimnastyki korekcyjnej lub pływania (najczęściej n-le wych. fizycznego).

Jesteśmy w podobnej sytuacji, jak większość szkół w kraju, a zatem organ prowadzący nie zatwierdziłby nam klasy terapeutycznej, gdyby wiązało się to z dodatkowymi kosztami.

Przydają się oczywiście pomoce dydaktyczne, ale to dotyczy każdej klasy, a nie tylko klas terapeutycznych. Robimy w tym kierunku tyle, na ile możemy sobie pozwolić.

Jola27-03-2004 17:38:35   [#13]

Pozazdrościć!

Grażynko, u nas klasy terapeutyczne nie powstaną, bo niestety -  kosztowałyby więcej.
Mało tego - właśnie ze względu na oszczędności - będziemy łączyć istniejące już klasy.
Liczebność zespołów więc nie zmaleje, a wzrośnie :-((
Anka L27-03-2004 17:40:16   [#14]

dziękuję :)

wydrukuję ten wątek dla koleżanek

będziemy urabiać dyrekcję , może nie bezpośrednio a przez wice

pomysł uważam za warty realizacji zwłaszcza w naszym srodowisku, gdzie tak wiele dzieci wymaga pomocy

mamy od września uczyć w połączynych klasach, bo obecne są za małe

chciałyśmy temu zapobiec, a przynajmniej zrobić coś , naszym zdaniem dobrego-

uważamy ze lepszym wyjściem jest utworzenie klasy 12-15 uczniów z orzeczeniami PPP i drugiej 30 osobowej bez żadnych zaburzeń, niż zabranie najlepszych do klas językowych a z pozostałych utworzenie jednaej klasy

na miejscu rodziców protwestowałabym przeciw takim zabiegom, ale oni o niczym nie wiedzą :(

Jola27-03-2004 19:01:07   [#15]

Marta, tak skromnie zapytałaś

Poczytałam sobie o Twojej szkole i powtarzam: pozazdrościć!
Grażyna pisze o klasach terapeutycznych w I-III, a mnie interesowałyby głównie starsze (Ankę chyba też).
Ciekawi mnie np., według jakiego programu uczycie języka polskiego w IV-VI, czy jest to program autorski,
z jakich korzystacie podręczników?
Możesz zdradzić?

Anka L27-03-2004 19:45:36   [#16]

grajda :)

robicie to, my byśmy chcieli :)

to co zaczęliście od pierwszaków, my chcemy zrobić to dla klas starszych, ale nie mamy poparcia :(

Konto zapomniane27-03-2004 20:28:46   [#17]

Jolu, Marto

nasze doświadczenia z klasami terapeutycznymi są jeszcze stosunkowo krótkie, bo dopiero 2-letnie. Być może efekty po 3 latach terapii będą takie, że uczniowie tych klas będą sobie dawali radę nie gorzej niż ich koledzy z pozostałych klas. Odkąd pamiętam, to zawsze nastawialiśmy się na pomoc i wyrównanie braków już od klasy I. Dlatego nie wiem czy taka pomoc dopiero w klasie IV może dać wymierne efekty. Jak już wspominałam, nie jestem specjalistą od terapii pedagogicznej.

Uczniowie klas IV -VI w miarę potrzeb uczęszczali na zajęcia terapeutyczne już od kl.I, będąc w masowych klasach. Chcemy prowadzić terapię również w II etapie edukacyjnym na miarę potrzeb i możliwości szkoły.

Korzystamy z gotowych programów nauczania odpowiednio dostosowanych do potrzeb klasy terapeutycznej. W klasach IV -VI jesteśmy na etapie zmiany programu i podręczników (oczywiście na razie tylko w kl.IV) od nowego roku szkolnego, więc nie będę reklamować, ani krytykować tego, z którego rezygnujemy.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]