w ramowym planie nauczania masz wyszczególnione: 4 godz. w kl. I-III i po 3 godz. na oddział w kl. IV-VI- nie wiem jak dla gimnazjum. Doczytaj na stronie menowskiej, a tu masz fragmenty:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 21 maja 2001 r.
w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych
§ 2.
- Ramowy plan nauczania określa tygodniowy obowiązujący wymiar godzin dla odpowiednich okresów kształcenia o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną, zwanych dalej "etapami edukacyjnymi", w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum profilowanym i szkole zawodowej oraz w szkołach ponadpodstawowych:
1) zajęć edukacyjnych o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10 pkt 1, kształcenie zintegrowane, kształcenie w profilach lub realizacja ścieżek edukacyjnych, o których mowa w ust. 4 pkt 3, zwanych dalej "zajęciami edukacyjnymi", 2) godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, 3) zajęć o charakterze terapeutyczno-wychowawczym, z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych i usprawniających, zwanych dalej "zajęciami rewalidacyjnymi", 4) zajęć socjoterapeutycznych organizowanych dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. - Ramowy plan nauczania szkoły dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej określa obowiązujący wymiar godzin zajęć edukacyjnych w całym etapie edukacyjnym.
- Organ prowadzący szkołę może zwiększyć liczbę obowiązujących godzin zajęć edukacyjnych najwyżej o 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału w danym roku szkolnym.
- Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, z uwzględnieniem ust. 5 i 6, mogą być przeznaczone na:
1) zwiększenie liczby obowiązujących godzin zajęć edukacyjnych, 2) realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych, w tym nauczanie języka obcego, języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, 3) realizację ścieżek edukacyjnych, obejmujących zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10 pkt 1, lub w postaci odrębnych zajęć, 4) zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań, w tym zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, 5) nauczanie historii i geografii kraju ojczystego mniejszości narodowych i dziedzictwa kulturowego grup etnicznych - w szkołach z nauczaniem języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych, 6) zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz inne zajęcia prowadzone przez wychowawcę. - Dyrektor szkoły ponadpodstawowej może przeznaczyć godziny zajęć fakultatywnych, a dyrektor liceum profilowanego - godziny będące w jego dyspozycji, na wprowadzenie do szkolnego planu nauczania, o którym mowa w § 3 ust. 1, przedmiotów ważnych ze względu na profil nauczania, a nieumieszczonych w ramowym planie nauczania. Dyrektor liceum profilowanego może przeznaczyć ponadto część godzin, będących w jego dyspozycji, na wprowadzenie do szkolnego planu nauczania kursów o charakterze zawodowym.
- Zajęcia edukacyjne "wychowanie do życia w rodzinie" są realizowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.
Ramowe plany nauczania w szkołach publicznych
(wyjaśnienia)
W związku z sygnalizowanymi nadal wątpliwościami i nieporozumieniami dotyczącymi przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.), Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu uprzejmie wyjaśnia. Rozporządzenie wprowadziło dwa pojęcia: "obowiązkowe zajęcia edukacyjne" i "dodatkowe zajęcia edukacyjne". Obowiązkowe zajęcia edukacyjne wyszczególnione są w ramowych planach nauczania poszczególnych typów szkół. Dodatkowe zajęcia edukacyjne to te, o których mowa w § 2 ust. 5 pkt 2 i ust. 6. Dodatkowymi zajęciami edukacyjnymi mogą być:
- dodatkowy język obcy |
nieujęte w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, przy czym wymiar godzin będzie umożliwiał realizację podstawy programowej |
- język mniejszości narodowej |
- język grupy etnicznej |
- zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa w danym etapie edukacyjnym, a opracowany - zgodnie z odrębnymi przepisami - program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. | Wprowadzenie przez dyrektora szkoły dodatkowych zajęć edukacyjnych - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców - do szkolnego planu nauczania oznacza, iż uczęszczanie uczniów na te dodatkowe zajęcia jest obowiązkowe, ocenianie uczniów z tych zajęć odbywa się na ogólnych zasadach, przy czym ocena końcoworoczna z tych zajęć nie ma wpływu ani na promocję, ani na ukończenie szkoły (patrz rozporządzenie w sprawie warunków i zasad oceniania ...), ani na średnią ocen. Końcoworoczną ocenę klasyfikacyjną z dodatkowych zajęć edukacyjnych wpisuje się w przeznaczonym do tego odpowiednim miejscu w arkuszu ocen i na świadectwie szkolnym. Tak np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna, koła zainteresowań, koła przedmiotowe itp., nie są dodatkowymi zajęciami edukacyjnymi w rozumieniu wyżej omówionego rozporządzenia. Rozporządzenie wprowadziło górny pułap tygodniowej liczby godzin zajęć w poszczególnych typach szkół i etapach edukacyjnych (§ 2 ust. 7). Do limitu tych godzin wlicza się:
- liczbę godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- liczbę godzin dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- liczbę godzin zajęć religia / etyka.
Należy w tym miejscu wyjaśnić, iż do tygodniowego limitu nie wlicza się wszystkich godzin do dyspozycji dyrektora, ale tylko te godziny, które dyrektor przeznaczył na: 1) zwiększenie tygodniowej liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, 2) dodatkowe zajęcia edukacyjne. |