Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Liceum Profilowane
strony: [ 1 ]
migotka02-03-2004 22:46:39   [#01]
Jak to wszystko się ma do szarej rzeczywistości?

ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH.
KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE

5.     Podstawy programowe kształcenia ogólnego dla liceum profilowanego

Cechy charakterystyczne liceum profilowego na tle pozostałych etapów kształcenia mają istotne znaczenie dla przygotowania odpowiedniej dla niego podstawy programowej. Uczniowie liceum profilowanego winni wyróżniać się wysokim poziomem wiedzy ogólnej oraz pogłębioną znajomością dziedziny wynikającej z profilu akademickiego lub profili zawodowych, co zapewni im możliwość studiowania na wyższych uczelniach lub nauki w szkołach policealnych (celem zdobycia kwalifikacji zawodowych) i jednocześnie przygotuje ich do pracy i do życia w warunkach współczesnego świata. Wynika stąd specyficzne dla liceum profilowanego rozróżnienie kanonu kształcenia ogólnego (80% czasu nauczania) oraz profili (20%). Wydaje się, że taka struktura reformy programowej liceum najlepiej odpowiada wyzwaniom i złożonej strukturze współczesnej cywilizacji, dla której najbardziej charakterystyczne są system demokratyczny, gospodarka rynkowa i typ społeczeństwa informacyjnego. Wynika stąd wniosek, że - przy zachowaniu ciągłości zadań reformy właściwych dla wszystkich poziomów kształcenia - cechami wyróżniającymi liceum profilowane winny być wiedza ogólna i wysoki poziom umiejętności intelektualnych uczniów.

„ Podstawy programowe języków obcych mają trzy odrębne redakcje. Uwzględniają one zróżnicowany, pogimnazjalny poziom znajomości języków obcych przez uczniów i stwarzają im możliwość wyboru poziomu dalszej nauki. Zakładają także, iż uczeń będzie mógł osiągnąć stopień znajomości jednego języka, zbliżony do wymagań stawianych na egzaminie maturalnym na poziomie rozszerzonym lub podstawowym.”

    To o czym piszę jest z pewnością wszystkim znane, ale ….. .
1.Czy uczniowie w Waszych liceach profilowanych reprezentują wysoki poziom umiejętności intelektualnych?    
2.Czy uczeń faktycznie przy 3 lub 2 godz. w tygodniu (chociaż wcześniej uczył się języka obcego jego wiedza i umiejętności są  znikome) będzie mógł osiągnąć stopień znajomości języka zbliżony do poziomu podstawowego?
jeannette03-03-2004 02:14:07   [#02]
Migotka, pięknie to ujęłaś "zbliżony do poziomu podstawowego" Jako tak zwany egzaminator stwierdzam, że można nic prawie nie umieć i zdać maturę. "Stwarzają im możliwość wyboru poziomu dalszej nauki " - fikcja, szkoda słów , dzieciaki przychodzą po gimnazjum z wiedzą zerową albo prawie zerową .Jeśli chodzi o język - co to za różnica profilowane czy nie, nie da się nauczyć przez dwa i pół roku.. .Kto jest egzaminatorem, widział zapewne kasety z przykładowymi nagraniami egzaminu... No cóż, ja takich umiejętności nie pochwalam...

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]