Forum OSKKO - wątek

TEMAT: dostosowanie - sprawdzian
strony: [ 1 ]
bomis20-09-2012 16:20:42   [#01]

Mam uczennicę z padaczką. W czasie sprawdzianów silny stres powoduję, że uczennica nie może pisać. jest bardzo rozkojarzona, rozdygotana. Nie może się skupić. Istnieje zagrożenie pojawienia się ataku.

Jak mogę dostosować warunki sprawdzianu do jej niepełnosprawności ( choroba neurologiczna, przewlekła).

Czy mogę jej dać nauczyciela, który będzie jej czytał polecenia?

Czy mogę dać jej n-la wspomagającego do zapisywania odpowiedzi?

Czy mogę przedłużyć jej czas pracy o 30 minut?

aloglam20-09-2012 18:28:38   [#02]

Nic samowolnie nie możesz zrobić. Wejdź na stronę OKE i dokładnie przeczytaj procedury organizowania i przeprowadzania sprawdzianu. Tam znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania. W razie wątpliwości należy telefonować do dyrektora OKE, której podlegasz. I proponuję zrobić to czym prędzej...

iw20-09-2012 19:00:00   [#03]

dziecku przewlekle choremu dostosowuje sie na podstawie zaświadczenia lekarskiego lub orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego

sposoby dostosowania podane są w komunikacie dyrektora cke z 31 sierpnia 2012, tam musisz sprawdzić co jej przysługuje

petrus20-09-2012 19:35:01   [#04]

Dostosowanie na podstawie uchwały RP. A jaka podstawa prawna uchwały?

JarTul20-09-2012 20:01:07   [#05]

Podstawa to §37 ust. 8 poniższego rozporządzenia.

(Prawdziwy geniusz wprowadził ten zapis do rozporządzenia. Bez wątpienia Praktyk z ogromnym doświadczeniem w pracy szkolnej... Może by wreszcie ktoś się zajął w MEN uporządkowaniem tego prawnego oświatowego ciężkostrawnego koktajlu.)

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

§ 37. 1. Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania może przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie tego orzeczenia.
2. Uczeń (słuchacz) posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się może przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie tej opinii. Opinię przedkłada się dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym uczeń (słuchacz) przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.
3. Uczeń (słuchacz) chory lub niesprawny czasowo może przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach odpowiednich ze względu na jego stan zdrowia, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza.
4. Uczeń (słuchacz), który w roku szkolnym, w którym przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną, może przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.
5. Opinia rady pedagogicznej, o której mowa w ust. 4, jest wydawana na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem (słuchaczem) w szkole, i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia (słuchacza) lub na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia (słuchacza).
6. Dla uczniów (słuchaczy), o których mowa w ust. 1-4, nie przygotowuje się odrębnych zestawów zadań.
7. Dyrektor Komisji Centralnej opracowuje szczegółową informację o sposobach dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb i możliwości uczniów (słuchaczy), o których mowa w ust. 1-4, i podaje ją do publicznej wiadomości na stronie internetowej Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 1 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian i egzamin gimnazjalny.
8. Rada pedagogiczna wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb i możliwości uczniów (słuchaczy), o których mowa w ust. 1-4, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, określonych w szczegółowej informacji, o której mowa w ust. 7.

 


post został zmieniony: 20-09-2012 20:02:04
wbgim20-09-2012 20:37:01   [#06]

Jest jeszcze Komunikat dyrektora CKE precyzujący jak dostosowywac warunki, w jakim trybie i kto to może zrobic. Niestety w dalszym ciągu nie ma tam "zlamanego słowa" o dostosowaniu warunków egzaminu dla uczniów objetych pomocą psych - ped z innych przyczyn niż wskazane w rozporządzeniu. "Uczeń (słuchacz), który w roku szkolnym, w którym przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną, może przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej"

Po cóż wiec walczymy z papierologią psych - ped, jeżlei nie przekałada się ona na pomoc uczniom ze SPE podczas egzaminu.

rzewa20-09-2012 22:46:25   [#07]

wszystko masz bardzo dokładnie opisane w Komunikacie Dyrektora CKE:

http://www.cke.edu.pl/images/stories/00000000000000000000gim/gimn_2013/dostosow_spraw_gimn_2013_fin_1.pdf

 

bik21-09-2012 08:13:13   [#08]

czytałam procedury , komunikat o dostosowaniu i nadal zastanawiam się czy opinia Rady Pedagogicznej tylko , gdy wykraczam poza tabelkę z dostosowaniami , czy zawsze zasięgam opinii

iw21-09-2012 16:41:24   [#09]

nie możesz wykroczyć poza tabelę z dostosowaniami

 

Poppy21-09-2012 19:08:31   [#10]

Na spotkaniu w OKE Wwa powiedziano, że wszystkie przypadki, które nie mieszczą się w tabeli należy uzgadniać najpierw telefonicznie, potem pisemnie z dyr OKE.

wbgim05-10-2012 12:11:57   [#11]

Czytam procedury i komunikat  wielokrotnie. W dalszym ciągu mam wątpliwości związane z dostosowaniem warunków - rozumiem, że uczniowie, którzy mają opinię z poradni psych - ped. i nie jest w niej "literalnie" zapisane, że są dys...., mają zdiagnozowane trudności szkolne w związku z zaniedbaniami środowiska, niższymi niż przeciętne możliwościami intelektualnymi i są objęte pomocą psych - ped - nie mogą mieć dostosowanych warunków???

izael05-10-2012 12:56:14   [#12]

czytam i czytam i też nie widzę

być może jest tenj rodzaj, który będziemy uzgadniać z OKE, tak jak w poście Poppy

 

 

rzewa05-10-2012 14:41:12   [#13]

nie ma przeszkód by rp zdecydowała o konieczności dostosowania dla tych uczniów -> są objęci przecież pomocą pp

izael05-10-2012 14:52:24   [#14]

rada może decydować, ale tylko w granicach tego, co jest w komunikacie CKE:)

nie przewidziane tam sytuacje po uzgodnieniu z OKE

nie ma zgody OKE - rada nic nie może

tak skracając:)

bik05-10-2012 15:38:58   [#15]

zwolnij dziecko , zgodnie z procedurą , rodzic składa do dyrektora wniosek-na załączniku z procedur, dołącza opinię lekarza , poradni lub co chce , dyrektor opiniuje wniosek i zawozi do OKE , tam podejmują decyzję , ja zwolniłam w ten sposób w tym roku już 3 uczniów

izael05-10-2012 20:35:21   [#16]

i chyba w tej sytuacji, bomis, to rozwiązanie jest najlepsze dla dziecka

to, o którym pisze bik

:)

 

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]