Forum OSKKO - wątek

TEMAT: barek szkolny
strony: [ 1 ]
szymon27-02-2004 13:41:17   [#01]
Może ktoś wie, gdzie poszukać przepisów dotyczących organizacji i prowadzenia barku w świetlicy szkolnej. Ponieważ w bezpośrednim sąsiedztwie świetlicy mamy zaplecze kuchenne, chcemy zorganizować kącik "barkowy", na początek sprzedając tzw. towary suche i kawę , herbatę oraz napoje .  Pytanie :
1. jakie musimy spełnić wymagania , aby od strony prawnej być w porządku ?
2. czy sprzedaz może prowadzić uczeń?

Dziękuję za pomoc !
Marek Pleśniar27-02-2004 14:38:07   [#02]

chyba sobie sprowadzacie na głowę kłopoty

nie warto

RomanG27-02-2004 14:51:44   [#03]
Gdyby sprzedaż prowadził uczeń, odbywałoby się to na zasadach sklepiku szkolnego i wtedy nie podlegałoby pod przepisy podatkowe. Wychowanie poprzez pracę podlega tylko pod przepisy oświatowe:-)
Marek Pleśniar27-02-2004 15:58:10   [#04]

Z tego co wiem jak jest zysk to jest VAT, podatki, księgi, NIP i ReGON

RomanG27-02-2004 16:03:54   [#05]
Spółdzielnie uczniowskie też? Ich też dotyczy prawo podatkowe?
A te modne teraz uczniowskie miniprzedsiębiorstwa?
Marek Pleśniar27-02-2004 16:06:12   [#06]
Ni mam pojecia - może poczekajmy na wyjaśnienia kogoś obeznanego z tym. Jak to się robi? Hę?
Alfred27-02-2004 16:09:07   [#07]
Jak się robi barek, czy jak się go opróżnia?;-))
Marek Pleśniar27-02-2004 16:12:52   [#08]

dość ciekawa sprawa. Znalazłem na początek takie:

Marek Pleśniar27-02-2004 16:13:26   [#09]

i takie:

MINISTERSTWO FINANSÓW                                                      Warszawa, 1992-12-23

Departament Podatku Obrotowego                                                    Izby Skarbowe

PD1-7207-331/92                                                                             wszystkie

 

      W związku z wystąpieniem Naczelnej Rady Spółdzielczej w sprawie opodatkowania działalności handlowej prowadzonej przez spółdzielnie uczniowskie, Ministerstwo Finansów informuje, że nie zgłasza zastrzeżeń do podejmowania decyzji w sprawie zaniechania ustalania i poboru podatku obrotowe­go od w/w działalności prowadzonej przez spółdzielnie uczniowskie - na podstawie art. 8 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podat­kowych (Dz. U. z 1980 r. Nr 27, poz. 111 z  poźn. zm.) lub umarzania ewen­tualnych zaległości w podatku obrotowym z tytułu prowadzenia tej działal­ności, jeżeli środki finansowe uzyskane z tego tytułu przeznaczane są na cele szkolne (zakup pomocy naukowych, wycieczki szkolne, udzielanie zapomóg uczniom będącym w trudnej sytuacji materialnej itp.).

 

 

DYREKTOR DEPARTAMENTU

                                                                                              /Adam Wesołowski/

Marek Pleśniar27-02-2004 16:14:56   [#10]

i takie:-)

MINISTER FINANSÓW                                                                 Warszawa, 1996-12-23

PP1-7203-103/96/ZD


Szanowna Pani

Danuta CIBOROWSKA

Poseł na Sejm

Rzeczypospolitej Polskiej

ul. Wyzwolenia 30

I0-106 Olsztyn

 

Odpowiadając na pismo z dnia 18 listopada br. dotyczące podatku od towarów i usług od szkół i placówek oświaty i wychowania. uprzejmie wyjaśniam:

Na podstawie art.7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. (nieczytelne) Nr 129. poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz. 231, Nr 142 poz. 702 i 703) - świadczenie usług w zakresie edukacji, wymienionych w poz. 23 załącznika nr 2 do ustawy -jest zwolnione od tego podatku.

Powyższe zwolnienie dotyczy usług objętych symbolem 80 Klasyfikacji Wyrobów i Usług (vidc zarządzenie Nr 47 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 29 grudnia 1993 r. w sprawie Klasyfikacji Wyrobów i Usług Dz. Urz. GUS Nr 24, poz. 132 i z 1944 Nr 5, poz. 52).

Obroty osiągnięte przez szkoły, których nie można zakwalifikować do usług w zakresie edukacji (KWiU; 80), podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (lub zwolnieniu od tego podatku) na zasadach i w  wysokości wynikającej z obowiązujących w tym zakresie aktów normatywnych.

Szkoły podobnie jak wszystkie jednostki budżetowe mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 14 ust. 1 pkt. 1 ww. ustawy jeżeli wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i 3 tej ustawy, a także wartość sprzedaży towarów i usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 80.000 zł., nawet wówczas, gdy wykonują czynności opodatkowane tym podatkiem.

Do wartości sprzedaży, o której mowa wyżej, zalicza się wartość sprzedaży towarów i usług podlegających opodatkowaniu, jak również zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 7 ww. ustawy i § 73 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1995 r. (Dz. U. nr 154, poz. 797 i z 1996 r. Nr 107, poz. 506),  w tym także wartość usług w zakresie oświaty i wychowania świadczonych odpłatnie.

Do  wartości sprzedaży, o której mowa w art. 14 ust. l pkt l zalicza się także inne czynności świadczone odpłatnie, zwolnione od podatku VAT, na podstawie delegacji ustawowej, wynikającej z art. 47 ww. ustawy.

Przepisy w przedmiotowej sprawie uważam za czytelne i nie wydaje się konieczne wydawanie pisma okólnego w powyższej sprawie.

Postulat Pani Poseł o zwolnienie od podatku od towarów i usług obrotów osiąganych przez szkoły (z wyjątkiem świadczenia usług, zwolnionych z VAT na podstawie art. 7 ust. l pkt 2 ustawy), zdaniem Ministerstwa Finansów nie może być uwzględniony. Podatek od towarów i usług jest podatkiem powszechnym. Oznacza to m.in., że powinno się zmierzać we wdrożonym systemie do jednakowego obciążania podatkiem VAT całej danej działalności usługowej i nie dopuszczać, aby poszczególne grupy usługodawców i usługobiorców miały uprawnienia do sprzedaży, bądź nabywania usług z różnym co do wysokości obciążeniem podatkowym. Odstępstwo od powyższej zasady w postaci wnioskowanego zwolnienia od podatku, spowodowałoby nieuzasadnioną preferencje w stosunku do innych jednostek sfery budżetowej również podatników VAT.  

Niezależnie od powyższego, Ministerstwo Finansów informuje, iż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 9 stycznia l995 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 7. poz. 33), urzędy skarbowe są uprawnione do zaniechania w całości lub w części ustalania zobowiązań podatkowych i poboru podatków pozostających  w ich właściwości rzeczowej - na wniosek podatnika - uzasadniony zagrożeniem zdolności gospodarczej lub egzystencji podatnika.


 

Z poważaniem

 

Alfred27-02-2004 16:16:18   [#11]

W obu przypadakach nie mam pojęcia.. Ale przy okazji mam pytanie. Czy w waszych szkołach, np. w pokoju, klubie n-lskim, czytelni itp. są automaty do kawy? Mówię o tych szafach - automatach. Mam zamiar wydzierżawić. Jest sens?

Marek Pleśniar27-02-2004 16:17:44   [#12]
 takie

Przykładowy Statut

Spółdzielni Uczniowskiej

 

I.                   POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

 

1)      Spółdzielnia Uczniowska zwana dalej "spółdzielnią" jest organizacją uczniów, prowadzoną przez nich samodzielnie, pod opieką nauczyciela - opiekuna i działa na podstawie statutu uchwalonego przez walne zgromadzenie lub przez członków - założycieli.

2)      Nazwa spółdzielni brzmi ...................................................................................................

3)      Terenem działalności spółdzielni jest ............................................................................................................................................

4)      Spółdzielnia powinna zrzeszać co najmniej 20 członków.

5)      Statut po konsultacji z opiekunem i Radą Pedagogiczną, zatwierdza dyrektor szkoły, lub placówki oświatowo - wychowawczej.

6)      Zgłasza istnienie SU Kuratorowi i Wojewódzkiej Radzie Spółdzielni Uczniowskich oraz Krajowej Radzie Spółdzielczej.

 

II.                CEL I ZAKRES DZIAŁANIA.

 

§ 2

 

Celem spółdzielni jest:

1)      kształtowanie umiejętności zespołowego działania i gospodarowania w warunkach gospodarki rynkowej,

2)      prowadzenie działalności gospodarczej, a szczególnie handlowej, usługowej, wytwórczej i hodowlanej na rzecz szkoły i uczniów,

3)      kształtowanie nawyków oszczędzania oraz celowego wykorzystywania wypracowanej nadwyżki bilansowej,

4)      organizowanie wzajemnej pomocy i zaspokajanie materialnych i kulturalnych potrzeb członków.

5)      Propagowanie idei spółdzielczości w środowisku szkolnym.

 

§ 3

 

Spółdzielnia współdziała z innymi organizacjami, działającymi na terenie szkoły.

 

§ 4

 

Spółdzielnia może inicjować i prowadzić działalność np. w następujących dziedzinach:

1)      wytwarzania, stosownie do warunków i umiejętności młodzieży, pomocy dydaktycznych dla potrzeb szkoły i innych zainteresowanych spółdzielni, zbierania i kompletowania okazów przyrodniczych, prowadzenia drobnej wytwórczości i wykonywania nieskomplikowanych usług,

2)      uprawy roślin i hodowli drobnego inwentarza,

3)      działań na rzecz ekologii i ochrony środowiska,

4)      organizowania na terenach dozwolonych zespołowego zbioru runa leśnego i surowców wtórnych,

5)      organizowanie zakupu i sprzedaży towarów, a szczególnie przyborów szkolnych, podręczników oraz sprzętu sportowego, turystycznego itp.,

6)      udzielanie pomocy finansowej lub zaopatrzenia w podręczniki i przybory szkolne członków spółdzielni będących w trudnych warunkach materialnych,

7)      prowadzenia pod opieką banku współpracującego szkolnej kasy oszczędności jako jednego z działów pracy spółdzielni.

 

§ 5

 

Spółdzielnia popularyzuje zasady spółdzielczości utrzymuje kontakty ze spółdzielniami patronackimi dorosłych, Fundacją Rozwoju Spółdzielczości Uczniowskiej i innymi organizacjami, organizuje spółdzielcze imprezy, wycieczki i obozy oraz bierze aktywny udział w społeczno-kulturalnym życiu szkoły.

 

§ 6

 

Spółdzielnia może być członkiem zbiorowym spółdzielni dorosłych.

 

III.             CZŁONKOWIE

 

§ 7

 

1.      Członkostwo jest dobrowolne.

2.      Członkiem spółdzielni może być każdy uczeń, który wpłaci jeden udział w wysokości ....................... zł oraz wpisowe ................................... zł.

3.      Zwrot udziału następuje na żądanie,  po ustaniu członkostwa.

4.      Udział nie podjęty w ciągu sześciu miesięcy po ustaniu członkostwa przeznacza się na fundusz zasobowy spółdzielni.

5.      Fakt przystąpienia ucznia do spółdzielni zarząd zapisuje do protokołu i do książki udziałów, która zastępuje rejestr członków.

 

§ 8

 

Członek spółdzielni ma prawo:

1)      korzystać z usług, urządzeń i świadczeń spółdzielni,

2)      brać udział w obradach walnego zgromadzenia,

3)      wybierać i być wybieranym do organów spółdzielni,

4)      zgłaszać swoje uwagi opiekunowi, zarządowi lub radzie nadzorczej w sprawie doskonalenia działalności spółdzielni lub poszczególnych sekcji,

5)      po ukończeniu szkoły podstawowej przenieść swój udział do spółdzielni osób dorosłych i kontynuować działalność spółdzielczą.

 

§ 9

 

Członek spółdzielni jest obowiązany:

1)      stasować się do postanowień statutu i uchwał organów statutowych spółdzielni,

2)      wykonywać starannie prace wynikające z planu pracy lub sprawowanej funkcji oraz inne podjęte dobrowolnie,

3)      dbać o powierzone mu mienie spółdzielni

 

§ 10

 

Członkostwo ustaje na skutek:

1)      dobrowolnego wystąpienia,

2)      skreślenia z rejestru na mocy wspólnej uchwały rady i zarządu spółdzielni,

3)      ukończenia szkoły lub przeniesienia się ucznia do innej szkoły.

 

IV. ORGANY SPÓŁDZIELNI

 

§ 11

 

1)      Organami spółdzielni są:

  1. walne zgromadzenie
  2. rada nadzorcza
  3. zarząd spółdzielni

2)      Walne zgromadzenie może być zastąpione przez zebranie przedstawicieli na ...................... członków spółdzielni.

 

  1. Walne zgromadzenie /zebranie przedstawicieli/.

 

§ 12

 

1)      Walne zgromadzenie jest najwyższym organem spółdzielni, w obradach którego uczestniczą jej członkowie.

2)      Do walnego zgromadzenia należy:

  1. uchwalanie statutu spółdzielni, zmian w statucie spółdzielni, regulaminu obrad walnego zgromadzenia oraz regulaminu pracy rady nadzorczej,
  2. uchwalanie planu pracy oraz preliminarze przychodów i rozchodów spółdzielni,
  3. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań zarządu i rady nadzorczej z działalności spółdzielni, sprawozdania finansowego oraz udzielanie absolutorium zarządowi,
  4. dokonywanie podziału czystej nadwyżki oraz podejmowanie uchwały o pokryciu strat wynikłych z działalności spółdzielni z funduszu zasobowego, a gdy fundusz ten okaże się niewystarczający - z funduszu udziałowego.
  5. Wybieranie członków rady nadzorczej w głosowaniu tajnym, spośród nieograniczonej liczby kandydatów oraz ich odwołanie,
  6. ustalanie kadencji rady nadzorczej
  7. podejmowanie uchwał w sprawie likwidacji spółdzielni.

 

§ 13

 

Walne zgromadzenie jest zwoływane przez zarząd przynajmniej raz w roku w ciągu trzech miesięcy po zakończeniu roku gospodarczego.

 

§ 14

 

Zarząd powinien zwołać także walne zgromadzenie na żądanie:

1.      rady nadzorczej,

2.      przynajmniej 4/10 członków spółdzielni,

3.      dyrektora szkoły lub opiekuna spółdzielni lub placówki oświatowej

 

  1. Rada nadzorcza

 

§ 15

 

Rada nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością spółdzielni.

 

§ 16

 

Rada nadzorcza składa się z co najmniej trzech członków wybieranych na okres kadencji.

 

§ 17

 

Do obowiązków rady nadzorczej należy:

1)      nadzór i kontrola działalności spółdzielni,

2)      powoływanie i odwoływanie członków zarządu,

3)      zatwierdzanie regulaminu pracy zarządu,

4)      akceptowanie proponowanego porządku obrad walnego zgromadzenia i rozpatrywanie sprawozdania zarządu, sprawozdania finansowego, projektu planu pracy i preliminarza przychodów i rozchodów,

5)      składanie sprawozdań walnemu zgromadzeniu z realizacji swoich obowiązków.

 

§ 18

 

1)      Posiedzenia rady nadzorczej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2)      Na pierwszym posiedzeniu rada nadzorcza wybiera ze swego składu przewodniczącego oraz w miarę potrzeb zastępcę przewodniczącego, sekretarza i komisje /np. komisję rewizyjną/.

3)      Z posiedzeń rady sporządza się protokół.

 

§ 19

 

1)      Regulamin komisji uchwala rada nadzorcza.

2)      Komisja rewizyjna - dokonuje co najmniej raz na kwartał kontroli kasy, ksiąg i dowodów, przeprowadza spis z natury składników majątkowych spółdzielni, realizując tym samym obowiązki nadzorczo - kontrolne.

 

C. Zarząd spółdzielni.

 

§ 20

 

Zarząd kieruje całokształtem bieżącej działalności spółdzielni, oraz reprezentuje tę spółdzielnię na zewnątrz.

 

§ 21

 

Zarząd spółdzielni składa się z co najmniej trzech członków powołanych przez radę nadzorczą.

 

§ 22

Do obowiązków zarządu należy:

1)      kierowanie bieżącą działalnością spółdzielni,

2)      powoływanie do pełnienia funkcji w sekcjach spółdzielni, członków spółdzielni, nie będących członkami organów spółdzielni,

3)      wykonywanie uchwał walnego zgromadzenia i rady nadzorczej,

4)      prowadzenie rachunkowości spółdzielni

5)      przedstawianie radzie nadzorczej sprawozdań i wniosków,

6)      zwoływanie walnych zgromadzeń.

 

§ 23

 

1)      Posiedzenia zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2)      Na pierwszym posiedzeniu zarząd wybiera prezesa zarządu oraz powierza obowiązki sekretarza i skarbnika pozostałym członkom tego organu.

3)      Posiedzenia zarządu są protokołowane.

 

§ 24

 

Zarząd w zależności od potrzeb spółdzielni powołuje w porozumieniu z radą nadzorczą sekcje i ustala dla nich regulaminy pracy.

 

§ 25

 

Zarząd spółdzielni przedstawia dyrektorowi szkoły lub placówki oświatowo - wychowawczej i radzie pedagogicznej plany pracy spółdzielni oraz co najmniej raz w roku składa sprawozdanie z działalności spółdzielni.

 

§ 26

 

1)      Wszelkie pisma zawierające zobowiązania spółdzielni podpisuje dwóch członków zarządu i opiekun spółdzielni.

2)      Zobowiązania majątkowe z tytułu zadłużeń spółdzielni nie mogą przewyższać funduszu udziałowego i zasobowego razem wziętych.

 

IV.              FUNDUSZE I RACHUNKOWOŚĆ SPÓŁDZIELNI.

 

§ 27

 

1)      Dla finansowania działalności spółdzielni tworzy się:

  1. fundusz udziałowy,
  2. fundusz zasobowy,
  3. fundusz prac oświatowych,
  4. w miarę potrzeby inne fundusze celowe zgodnie z uchwałą walnego zgromadzenia członków.

2)      Fundusz udziałowy tworzy się z wpłat udziałów członkowskich.

3)      Fundusz zasobowy tworzy się z:

Marek Pleśniar27-02-2004 16:21:43   [#13]

i ostatnie

projekt - prawa spółdzielczego

http://www.krs.com.pl/Prawospoldzielcze.html

 z istotnym komentarzem:

 

...o ustawowej regulacji problematyki spółdzielni uczniowskich. Spółdzielnie te nie są nowym zjawiskiem w polskiej spółdzielczości, ich historia liczy bowiem ponad 100 lat. Pierwsza taka spółdzielnia została założona w 1900 r. w Pszczelinie. Ale spółdzielnie uczniowskie działają dotychczas bez podstawy ustawowej, jako organizacje przyszkolne, kierując się wzorem statutu opracowanym w Krajowej Radzie Spółdzielczej. Tymczasem ze względów jurydycznych regulacja ustawowa jest konieczna, aby spółdzielnie te mogły skutecznie zawierać niezbędna dla ich działalności umowy, mieć swoje organy realizujące zasadę samorządu spółdzielczego, posiadać rachunek w banku itp. Trzeba bowiem pamiętać, że w zdecydowanej większości członkowie spółdzielni uczniowskich nie ukończyli 18 roku życia, nie mają więc zdolności do czynności prawnych. Ponadto uregulowania ustawowego wymagają stosunki pomiędzy szkołą a spółdzielnią, uprawnienia władz szkoły w zakresie nadzoru nad spółdzielnią, a także zakres i formy pomocy szkoły dla spółdzielni. Te wszystkie problemy projekt ustawy stara się uregulować. Ale najważniejszymi przepisami z punktu widzenia interesu społecznego i idei ruchu spółdzielczego są określające cel spółdzielni uczniowskich jako popularyzowanie w środowiskach młodzieżowych idei i wiedzy o spółdzielczości, kształtowanie umiejętności życia i działania w zbiorowości społecznej, rozwijanie u uczniów cech zaradności i przedsiębiorczości oraz przygotowania ich do życia obywatelskiego w warunkach demokracji.
...

Marek Pleśniar27-02-2004 16:23:33   [#14]
czyli niezły pasztet: ruch spółdzielczy, statut wzorcowy... bez podstawy prawnej;-)
zgredek27-02-2004 16:30:55   [#15]
Od 1996 r. realizujemy programy Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości.

W ramach programu "Ekonomia Stosowana" - zakładano w szkole Firmy Uczniowskie.

Teraz są to Młodzieżowe Miniprzedsiębiorstwa.

Trochę z regulaminu:

Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo jest zorganizowane na wzór spółki jawnej.    

Uczniowie, tworząc miniprzedsiębiorstwo, muszą zawrzeć umowę spółki w formie pisemnej.

Miniprzedsiębiorstwo prowadzi działalność produkcyjną lub usługową.

Miniprzedsiębiorstwo działa na terenie szkoły.

Wspólnicy mają obowiązek prowadzenia dokumentacji finansowej zgodnej z wymogami młodzieżowego miniprzedsiębiorstwa.

Dochód miniprzedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W celu ustalenia dochodu uczniowie prowadzą podatkową książkę przychodów i rozchodów oraz sporządzają deklarację PIT-5.

Miniprzedsiębiorstwo jest płatnikiem podatku VAT. Uczniowie prowadzą, zatem rejestr zakupów oraz rejestr sprzedaży, a także wypełniają deklarację VAT-7.

Wspólnicy są zobowiązani do odprowadzania składek ZUS. Podstawą wymiaru składek jest podstawa urzędowa dzielona przez 1000.

Należności z tytułu podatków oraz składek ZUS wpłacane są co miesiąc na konto Rady Rodziców szkoły, które pełni rolę kas urzędu skarbowego oraz ZUS-u.

Miniprzedsiębiorstwo ma obowiązek przesyłania raz w miesiącu do Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości raportu z prowadzonej działalności.

Do 30 kwietnia działalność miniprzedsiębiorstwa ulega zakończeniu, a samo miniprzedsiębiorstwo zostaje zlikwidowane.

Polecam - szczegóły na stronie Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości.
RomanG27-02-2004 16:42:05   [#16]

czyli miałem rację

sklepik szkolny można traktować wyłącznie jako metodę nauczania i  wychowania - i tylko przepisy oświatowe tu oraz zdrowy rozsądek.
No i nadzór opiekuna w kwestii wewnątrzszkolnego rozliczenia zysków.
szymon27-02-2004 16:52:22   [#17]
dzięki wszystkim za cenne uwagi.
Pozdrawiam .
Zawsze wiedziałem, że jest to najlepsze forum oświatowe.
Renata27-02-2004 19:40:12   [#18]

 Mamy dwa automaty stojące na korytarzu, dostępne dla uczniów - jeden z jakimiś batonami, drugi z napojami w puszkach. Są wydzierżawione, obsługuje je firma. Dzieciaki z chęcią z nich korzystają.
W pokoju jest automat z podgrzewaną wodą mineralną - można zaparzyć kawę, herbatę, wypić łyk zimnej wody... Czy zdają egzamin? Pewnie:) Zawsze to coś na suche gardło..;) Automatów do kawy nie mamy.

Poza tym - sklepik, ale nie prowadzą go uczniowie. Właścicielami są rodzice, którzy zaproponowali taką usługę dla szkoły. Rozliczają się z fiskusem, mają zapewne określone warunki w umowie, co do zasad udostępniania miejsca w budynku szkolnym. Jakie - nie mam wglądu.

Marek Pleśniar27-02-2004 21:07:19   [#19]
z tego Roman co pisze zgredek wynika, że nie tylko - że vat itd
AnJa27-02-2004 22:12:10   [#20]

Mini przedsiębiorstwa ( symulacja), to jedna zdaje się bajka,sklepiki ( biznesik na szaro)to druga.

Podatkami bym się nie przejmował ( za cienkie bolki dla US jesteśmy)- przy kawie raczej na sanepid uważajcie!

A suche - znaczy  w opakowaniu!

zgredek27-02-2004 22:29:14   [#21]

Roman

pytał o miniprzedsiębiorstwa - to napisałam.

A to na pewno inna bajka;-)

(znowu podążam za Tobą;-))
ReniaB28-02-2004 08:06:12   [#22]

ciekawostka

czy pobieracie podatek od automatów za wydzirżawienie czy użytkowanie terenu? Tzn. metrów kwadratowych?
Grzegorz29-02-2004 23:34:23   [#23]

To ja tez coś dorzucę :)

Pismo

Departamentu Podatków Bezpośrednich i Opłat

z dnia 8 września 1997 r.

(PO 3-MD-722-5723-593/97)

 

Serwis Podatkowy 1998.3.3.

Odpowiadając na pismo (...) w sprawie statusu podatkowego „Firm Uczniowskich” Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia, co następuje.

Z przesłanek akt sprawy wynika, że w ramach wprowadzonego do szkół średnich programu „Młodzi Przedsiębiorcy” w zakresie przedmiotu „Ekonomia Stosowana” realizowane są przedsięwzięcia w formie „Firm Uczniowskich”, mające na celu wykorzystanie przez uczniów zdobytej wiedzy ekonomicznej w praktyce.

Z ustalonych zasad gospodarki finansowej wynika, że przedsięwzięcia mogą być realizowane dopiero po uzyskaniu pisemnej zgody dyrektora, nie mogą trwać dłużej niż rok szkolny i po ich zakończeniu ewentualny zysk z działalności firm uczniowskich musi zostać wpłacony na konto Komitetu Rodzicielskiego lub Rady Szkoły.

Przedsięwzięcia te w pełni są akceptowane i popierane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, które uznaje je za ważny element procesu dydaktycznego.

Z informacji tych wynika zatem, że działalność „Firm Uczniowskich” stanowi realizację procesu dydaktycznego, co w ramach systemu oświaty integralnie wiąże się ze szkołą.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podatnikiem podatku dochodowego jest szkoła, jako jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, ale nie jest odrębnym podatnikiem integralna część działalności tej szkoły w formie realizowanej przez uczniów, czy też jednostka będąca jej organem, np. Rada Szkoły lub Rada Rodziców.

Reasumując: „Firmy Uczniowskie” nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Marek Pleśniar04-03-2004 15:53:16   [#24]

i ja:-) czyli miniwywiadzik

Sent: Friday, February 27, 2004 4:05 PM

Proszę przybliżyć - ciekawi jesteśmy jak prawnie jest usytuowany handel w spółdzielni?
 
Naszym patronem jest Spóldzielnia PSS Społem w Bytomiu - tam się rozliczamy 1 raz w roku.
Zyski ze sprzedzaży w sklepiku uczniowskim nie są opodatkowane. Jeden raz w roku robimy tzw. bilans roczny, który przedstawiamy przedstawicielowi PSS Społem - naszemu opiekunowi. Wówczas również opłacamy tzw. FRSU (Fundusz Rozwoju Spółdzielni Uczniowskiej). Pozostałe dochody przekazywane sa na potrzeby szkoły np. zakup paczek świątecznych dla dzieci z rodzin o niskich dochodach, zakup książek do szkolnej biblioteki, papier do drukarek, tonery, rozbudowa sprzętu komputerowego np. ostatni dokupiliśmy pamięci RAM itp.
Towar do sklepiku dostarczany jest przez różnych dostawców, którzy sami zgłaszają się do szkoły np. Coca Cola, Pepsi lub dzwonimy do hurtowni,  które również przywożą towar. W sklepiku pełnią dyżury uczennice, które wymieniaja się co tydzień.
Pozdrawiam serdecznie!
Jolanta Bednorz
 

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]