Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Jescze raz dostosowanie wymagań
strony: [ 1 ]
Jolanta Szuchta24-02-2004 21:24:59   [#01]

Już ten problem poruszaliśmy na forum.Niestety nie pamiętam czy aby na pewno ktoś rozwiązał taki problem.

Dziecko z opinią  PPP z róznymi dysfunkcjami a więc z obniżonymi wymaganiami powinno otrzymac oceny z calego zakresu ocen obowiązujących w WSO,a więc od 1 do 6.Czy tak?     Ktoś przekonywał mnie,ze da się to wytłumaczyć kolegom w klasie.Dobra.    Jak to jednak przenieść na świadectwa szkolne,te ukończenia szkoły.Jak 5 Jasia z obniżonym progiem wymagań ma się do 5 Kasi bardzo dobrej uczennicy?

Imiona zmyslone.

Te dzieci powiedzmy ze ida do tych samych gimnazjów,a opinie za nimi?Nie.A więc co zrobić?

violka24-02-2004 21:29:47   [#02]

problem staje się poważniejszy w gimnazjum

gdyż oceny liczą się w przyjmowaniu do szkół ponadgimnazjalnych - przytoczę zdanie znajomej matki gimnazjalistki:

córka chodzi do klasy tzw. angielskiej i ma 4, w zwykłej klasie spokojnie miałby 6 - czyli mimo wyższego poziomu ma mniejsze szanse w przyjęciach do ponadgim. (matka zastanawia się czy nie zrobiła dziecku krzywdy utrudniając mu start na kolejnym etapie)

maeljas24-02-2004 21:34:35   [#03]

Jolu

 

- dlaczego cały czas funkcjonuje " obniżenie wymagań?

 rozporządzenie MEN z dn. 21.03.2001 mówi o dostosowaniu wymagań

§ 6.

1.       Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b.

       1a. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb 

               ucznia, u  którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym    

              wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-  

              pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy

              z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem ust. 1b.

1b. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo 

       indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do 

       indywidualnych potrzeb ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

2.        Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki,  plastyki i muzyki - jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi - należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

 

Uczniowie ci wymagają różnych "form specjalnego wsparcia, w tym technicznego, psychospołecznego i edukacyjnego czyli dostosowania form, środków i metod pracy na miarę indywidualnych potrzeb w procesie edukacji" (Reforma Systemu Kształcenia ... 1998).

 

Dla tych uczniów powinny być ustalone indywidualne kryteria wymagań

Uśka24-02-2004 21:48:27   [#04]

maeljas- jak to rozumiesz:

1.      

Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej,
dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b.

       1a. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb 

               ucznia, u  którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym    

              wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-  

              pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy

              z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem ust. 1b.

1b. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo 

       indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do 

       indywidualnych potrzeb ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

Karolina24-02-2004 22:07:09   [#05]

To pojęcie obniżenie wymagań funkcjonuje potocznie...myslę, ze dostosowanie w przypadku takich orzeczeń = i tak obniżenie - choć wiem, ze to złe słowo. Mozna tu sobie dywagować jak dostosowywać - czyli co robić aby dostosować....

Tu mozna najwyżej Gabe zawołać aby z języka polskiego przełozyła na nasze i udowodniła, że to w rzeczywistości co innego.

migotka24-02-2004 22:09:16   [#06]
Według mnie na świadectwie gimnazjalnym powinna być adnotacja:
"ze względu na specyficzne trudności w uczeniu się wymagania edukacyjne zostały dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia na podstawie opinii poradnii .... "

A to czym pisze violka to zupełnie inny problem. U mojego syna w szkole z języka angielskiego jest grupa słabsza i lepsza. W klasie trzeciej gimnazjum prawie wszyscy chcieli być w grupie słabszej, ze względu na mozliwość uzyskania lepszej oceny. I tu także moim zdaniem powinna byc jakaś adnotacja na świadectwie gimn.

Jeśli chodzi o języki obce to obok dotychczasowych testów powinien pojawić się test  językowy, sprawdzający dokładniej znajomość języka obcego.
Karolina24-02-2004 22:37:16   [#07]

Podobnie myslę jak migotka...

Rozumiem, że nie można obnizyc wymagań - niby - jest podstawa programowa, którą trzeba zrealizować...sęk w tym, że owe dostosowanie do możliwosci to tak naprawdę pewne obniżenie - ale mogę dać się przekonać jeśli ktoś mi to wytłuści inaczej ;-)

mika24-02-2004 23:03:08   [#08]
Wydaje mi się, że dostosowywanie nie musi wiązać się z problemem realizacji podstawy programowej a raczej ze sposobem egzekwowania wiedzy. Ja staram się "podawać" i "egzekwować" wiedzę oraz umiejętności zależnie od konkretnej dysfunkcji albo zespołu dysfunkcji. Podstawa dla wszystkich jest taka sama, ale dysgrafik pisze mi prace na komputerze albo drukowanymi literami, dyslektykowi czytam sama, z dysortografika staram się nauczyć zapamiętywać pisownie np. przy pomocy obrazków. Każde dziecko z dysfunkcjami ma swoja piątkę albo inny stopień ale nie są one porównywalne do piątki innego ucznia.
migotka24-02-2004 23:14:57   [#09]

mika

Tak można pracować  z uczniami w szkole podstawowej. Już kiedys o tym pisałam na forum - uczeń dyslektyczny, poważne dysfunkcje. W gimnazjum nie pisał sprawdzianów tylko odpowiadał. Gdy przyszedł do technikum nie umiał pisać.

Nauczyciele dyktują - on nie pisze. "Przecież ja nie muszę pisać" - to jego argument. Obecnie jest w klasie drugiej technikum i pisze. Ma więcej czasu (chociaż nie wszyscy nauczyciele dają mu taką szansę), ale musi napisać to co inni.

Dostosowanie wymagań to nie to samo co obniżenie wymagań!
kasiek25-02-2004 11:41:07   [#10]

Oceny opisowe

Ze strony MENiS
Ocenianie i wydawanie świadectw szkolnych uczniom z upośledzeniem umysłowym uczącym się w szkołach nie będących szkołami specjalnymi
W maju br. weszły w życie dwa rozporządzenia regulujące m.in. problem oceniania i wydawania świadectw uczniom z upośledzeniem umysłowym:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 433)

(Poniżej zamieszczamy jedynie zapisy dotyczące dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów oraz zapisy dotyczące oceniania uczniów z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym)

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 29, poz. 323 i Nr 128, poz. 1419) wprowadza się następujące zmiany:

2) w § 6:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b.",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu: "1a. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem ust. 1b.

1b. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.",

3) w § 8:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, z zastrzeżeniem ust. 1a. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.";

4) w § 9:

a) w ust. 1 wyrazy "ust. 6" zastępuje się wyrazami "ust. 1a i 6",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Klasyfikowanie śródroczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.",

c) w ust. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 3a.",

d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Klasyfikowanie końcoworoczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.",

e) w ust. 4 wyrazy "ust. 5 i 6" zastępuje się wyrazami "ust. 4a i 6",

f) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Klasyfikowanie końcoworoczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania, zgodnie z § 11 ust. 4 i § 12 ust. 4a.",

.........................
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz. U. Nr 6, poz. 73 i Nr 107, poz. 1132) wprowadza się następujące zmiany:

20) w załączniku nr 1 do rozporządzenia:

a) część 1 "Informacje ogólne" otrzymuje brzmienie:

"1. Informacje ogólne

A
9. W świadectwach szkolnych promocyjnych oraz świadectwach ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum, wydawanych uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, kształcącym się w szkołach ogólnodostępnych lub w szkołach (oddziałach) integracyjnych oraz szkołach specjalnych dla uczniów z normą intelektualną, na drugiej stronie świadectwa nad 'Wynikami klasyfikacji końcoworocznej' umieszcza się adnotację "uczeń/uczennica realizował(a) program nauczania dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej/specjalistycznej*".

(* wpisać właściwą nazwę poradni).

W związku z powyższym, uczniowi z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczącemu się w szkole podstawowej i gimnazjum ogólnodostępnym lub z oddziałami integracyjnymi wydaje się odpowiednio świadectwo o symbolu MEN-II/1/2, MEN-II/2/2, MEN-II/6/2, MEN-II/7/2 lub MEN-II/8/2.

Oceny na świadectwach, dla tej grupy uczniów, oprócz oceny z przedmiotu: religia/etyka, są ocenami opisowymi.

W adnotacji dotyczącej liczby uzyskanych punktów na sprawdzianie lub egzaminie wpisujemy kreskę poziomą.



Czyli powinny być oceny OPISOWE........
kasiek25-02-2004 11:47:26   [#11]

Ups...

Ups, nie przeczytałam dokładnie 1. postu - nie chodzi o orzeczenie, ale opinię PPP, więc obowiazuje zwykła skala ocen...
Ja staram się dostosowuję wymagania do opini np. dopuszczając poważniejsze błędy ortograficzne(język obcy), oceniam inaczej czytanie itd... pozostali uczniowie są na szczęście na tyle poważni i dojrzali (juz nawet w IV klasie), że po jednokrotnym wyjasnieniu, dlaczego te osoby bywają czasami  inaczej oceniane, nie wracają do tego tematu...

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]