Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Miętne-zespół 4_dyrektor a awans zawodowy
strony: [ 1 ]
Leszek23-02-2004 22:54:09   [#01]

Zgodnie z umową zamieszczam wypracowane w Miętnem materiały z prac grupy 4,

materiał na konferencji prezentował Roman K.

Zachęcam do dyskusji nad tekstem (nim ukaże się w "Dyrektorze Szkoły") zachowując konwencję przyjętą podczas niezwykle żywiołowych prac wszystkich zainteresowanych tematem 4. Burzliwa dyskusja mogłaby trwać i trwać, gdyby nieznośny moderator nie poganiał zegarkiem i nie straszył nadchodzącym czasem uroczystej kolacji...ale ktoś w końcu musiał to robić...

Jeszcze raz, ponieważ nie starczyło czasu na ostateczną dyskusję, zapraszam teraz do zgłaszania swoich uwag w celu wzmocnienia naszych spostrzeżeń. Przy zastrzeżeniu, że wzmacniamy materiał o swoje uwagi, a nie staramy się walczyć z dotychczas wypracowanymi materiałami zespołu 4.

Dyrektor a awans zawodowy

Przepisy systemu oświaty przypisują dyrektorowi rolę wspierającą i weryfikującą.
Dyrektor szkoły-placówki jest tylko jednym z ogniw – ale bardzo ważnym ogniwem.


Co ułatwia dyrektorowi realizację zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli?

Znajomość prawa oświatowego, ze szczególnym uwzględnieniem Rozporządzenia MENiS w sprawie awansu,
 Wprowadzenie wewnątrzszkolnych procedur doprecyzowujących kwestie organizacyjne dotyczące awansu zawodowego,
 Akceptacja przez Grono Pedagogiczne idei awansowania nauczycieli,
 Dobre prawo wewnątrzkolne (Statut, Plan rozwoju szkoły, Program wychowawczy szkoły),
 Zgodność planu rozwoju nauczyciela z planem rozwoju szkoły,
 Właściwy dobór opiekuna stażu (zgodność przedmiotowa, wzajemna akceptacja awansującego i opiekuna),
 Właściwy system motywacyjny dla opiekuna i awansującego,
 Osobowość nauczyciela (opiekuna i awansującego), w tym kreatywność i nowatorstwo,
 Systematyczność realizowania zadań wynikających z planu i ich dokumentowania oraz właściwy przepływ informacji pomiędzy zespołem opiekun – stażysta a dyrektorem,
 Jasność i przejrzystość dokumentacji złożonej przez awansującego nauczyciela dyrektorowi przed złożeniem jej do komisji,
 Rzetelny projekt oceny za okres stażu,
 Możliwość delegowania uprawnień,
 Dobre, doprecyzowane prawo oświatowe,
 Przychylność organów prowadzącego i nadzorującego (np. odpowiednio wczesne informowanie dyrektora o terminach posiedzeń komisji),
 Merytoryczność obrad komisji, udział w obradach komisji ekspertów kierunkowych,
 Udział dyrektora szkoły – placówki w pracy komisji.


 Co utrudnia dyrektorowi realizację zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli?

 Różna interpretacja aktów prawnych (np. pojęcie „publikacja”),
 Złe nawyki w zakresie dokumentowania stażu (nadmiar załączników),
 Brak możliwości formalno – prawnych wpływu dyrektora szkoły na realizację zadań wynikających z planu rozwoju (co czynić w przypadku niewłaściwej realizacji zadań?),
 Brak możliwości niezatwierdzenia planu rozwoju nauczyciela,
 Brak rozmowy kwalifikacyjnej nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego z komisją – prezentowanie dorobku,
 Brak możliwości nierozpoczęcia stażu,
 Działania nauczycieli  „pod awans”,
„plagiat”
„zbieractwo”,
burzące pozytywną ideę awansowania,
 Często zmieniające się przepisy prawa oświatowego i związana z tym nieznajomość aktualnego prawa,
 Nieprecyzyjność przepisów:
- brak standardów pracy opiekuna stażu,
- brak określenia warunków i możliwości przedłużenia stażu,
- kłopoty z obliczaniem dnia przerwania stażu i terminu zakończenia stażu po przerwaniu,
 Brak spójności planu rozwoju nauczyciela z planem rozwoju szkoły,
 Niska jakość działań i dokumentacji nauczyciela. Brak bieżącej informacji - o stopniu realizacji stażu ze strony opiekuna i awansującego – skierowanej do dyrektora,
 Brak systematyczności realizacji planu i dokumentowania działań,
 Niska jakość pracy ekspertów, brak eksperta „kierunkowego”,
 Brak środków na realizację zadań związanych z awansowaniem (np. środków na realizację zadań wynikających z planu rozwoju),
 Uznajemy, że właściwym byłoby gdyby:
 Zmieniona została  kolejność czynności prawnych rozpoczynających awans na następującą:
- Opracowanie planu rozwoju
- Zatwierdzenie planu rozwoju
- Decyzja o rozpoczęciu
 Nauczyciel stażysta mógł pracować przez pierwszy rok na wspólnym etacie z nauczycielem opiekunem (nauczyciel wspomagający),
 Wprowadzona została większa rozpiętość czasowa konieczna do osiągania kolejnych stopni awansu, np:
Stażysta – kontraktowy  – dwa lata,
Kontraktowy – mianowany  – trzy lata,
Mianowany – dyplomowany  – pięć lat.
Pozdrawiam

violka23-02-2004 23:17:22   [#02]
Co ułatwia dyrektorowi realizację zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli?

Znajomość prawa oświatowego, ze szczególnym uwzględnieniem Rozporządzenia MENiS w sprawie awansu (przez n-la , opiekuna i dyr)
 Wprowadzenie wewnątrzszkolnych procedur doprecyzowujących kwestie organizacyjne dotyczące awansu zawodowego,
 Akceptacja przez Grono Pedagogiczne idei awansowania nauczycieli,
 Dobre prawo wewnątrzkolne (Statut, Plan rozwoju szkoły, Program wychowawczy szkoły),
 Zgodność planu rozwoju nauczyciela z planem rozwoju szkoły,
 Właściwy dobór opiekuna stażu (zgodność przedmiotowa, wzajemna akceptacja awansującego i opiekuna),
 Właściwy system motywacyjny dla opiekuna i awansującego,
 Osobowość nauczyciela (opiekuna i awansującego), w tym kreatywność i nowatorstwo,
 Systematyczność realizowania zadań wynikających z planu i ich dokumentowania oraz właściwy przepływ informacji pomiędzy zespołem opiekun – stażysta a dyrektorem,
 Jasność i przejrzystość dokumentacji złożonej przez awansującego nauczyciela dyrektorowi przed złożeniem jej do komisji,
 Rzetelny (i odnoszący się do zapisów rozporz.)  projekt oceny za okres stażu,
 Możliwość delegowania uprawnień,
 Dobre (doprecyzowane i spójne) prawo oświatowe,
 Przychylność organów prowadzącego i nadzorującego (np. odpowiednio wczesne informowanie dyrektora o terminach posiedzeń komisji),
 Merytoryczność obrad komisji, udział w obradach komisji ekspertów kierunkowych,
 Udział dyrektora szkoły – placówki w pracy komisji.


 Co utrudnia dyrektorowi realizację zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli?

 Różna interpretacja zapisów w aktach prawnych (np. pojęcie „publikacja”),
 Złe nawyki w zakresie dokumentowania stażu (nadmiar załączników),
 Brak możliwości formalno – prawnych wpływu dyrektora szkoły na realizację zadań wynikających z planu rozwoju (co czynić w przypadku niewłaściwej realizacji zadań?),
 Brak możliwości niezatwierdzenia planu rozwoju nauczyciela,
 Brak rozmowy kwalifikacyjnej nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego z komisją – prezentowanie dorobku,
 Brak możliwości nierozpoczęcia stażu,
 Działania nauczycieli  „pod awans”,„plagiat”„zbieractwo”,burzące pozytywną ideę awansowania,
 Często zmieniające się przepisy prawa oświatowego i związana z tym nieznajomość aktualnego prawa,
 Nieprecyzyjność przepisów:
- brak standardów pracy opiekuna stażu,
- brak określenia warunków i możliwości przedłużenia stażu,
- kłopoty z obliczaniem dnia przerwania stażu i terminu zakończenia stażu po przerwaniu,
 Brak spójności planu rozwoju nauczyciela z planem rozwoju szkoły,
 Niska jakość działań i dokumentacji nauczyciela, brak umiejętności planowania, analizy i dokumentowania  działań, pisania sprawozdań.

* Brak bieżącej informacji - o stopniu realizacji stażu ze strony opiekuna i awansującego – skierowanej do dyrektora,
 Brak systematyczności realizacji planu i dokumentowania działań,
 Niska jakość pracy ekspertów, brak eksperta „kierunkowego”,
 Brak środków na realizację zadań związanych z awansowaniem (np. środków na realizację zadań wynikających z planu rozwoju),
 

Uznajemy, że właściwym byłoby gdyby:
 Zmieniona została  kolejność czynności prawnych rozpoczynających awans na następującą:
- Opracowanie planu rozwoju
- Zatwierdzenie planu rozwoju
- Decyzja o rozpoczęciu
 Nauczyciel stażysta mógł pracować przez pierwszy rok na wspólnym etacie z nauczycielem opiekunem (nauczyciel wspomagający),
 Wprowadzona została większa rozpiętość czasowa konieczna do osiągania kolejnych stopni awansu, np:
Stażysta – kontraktowy  – dwa lata,
Kontraktowy – mianowany  – trzy lata,
Mianowany – dyplomowany  – pięć lat.
chodzi o długość stażu czy przerwy między uzyskaniem stopnia a następnym stażem?

długość stażu stażysty - 2 lata (tak chyba wydyskutowaliśmy)

to tyle na gorąco

Marek Pleśniar23-02-2004 23:45:49   [#03]

te materiały damy do relacji

czy nie?

Gaba24-02-2004 02:09:59   [#04]

czy słowa osoby nie z grupy tez moga być?

 

Co ułatwia dyrektorowi realizację zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli?

Znajomość prawa oświatowego, ze szczególnym uwzględnieniem Rozporządzenia MENiS w sprawie awansu (przez n-la , opiekuna i dyr)
 Wprowadzenie wewnątrzszkolnych procedur doprecyzowujących kwestie organizacyjne dotyczące awansu zawodowego,
Znajmomość - Akceptacja przez Grono Pedagogiczne idei awansowania nauczycieli,
 Dobre prawo wewnątrzkolne (Statut, Plan rozwoju szkoły, Program wychowawczy szkoły),
 Zgodność planu rozwoju nauczyciela z planem rozwoju szkoły,
 Właściwy dobór opiekuna stażu (zgodność przedmiotowa, wzajemna akceptacja awansującego i opiekuna),
 Właściwy system motywacyjny dla opiekuna i awansującego,
 Osobowość nauczyciela (opiekuna i awansującego), w tym kreatywność i nowatorstwo,
 Systematyczność realizowania zadań wynikających z planu i ich dokumentowania oraz właściwy przepływ informacji pomiędzy zespołem opiekun – stażysta a dyrektorem,
 Jasność i przejrzystość dokumentacji złożonej przez awansującego nauczyciela dyrektorowi przed złożeniem jej do komisji,
 Rzetelny (i odnoszący się do zapisów rozporz.)  projekt oceny za okres stażu,
 Możliwość delegowania uprawnień,
 Dobre (doprecyzowane i spójne) prawo oświatowe,
 Przychylność organów prowadzącego i nadzorującego (np. odpowiednio wczesne informowanie dyrektora o terminach posiedzeń komisji),
 Merytoryczność obrad komisji, udział w obradach komisji ekspertów kierunkowych,
 Udział dyrektora szkoły – placówki w pracy komisji.


 Co utrudnia dyrektorowi realizację zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli?

 Różna interpretacja zapisów w aktach prawnych (np. pojęcie „publikacja” - definicja publikacji jest jedna, natomiast połącznie w "publikację" referatu na radzie pedagogicznej z publikacją jako równoważnych jest trudne do zaakcpetpowania),
 Złe nawyki w zakresie dokumentowania stażu (nadmiar załączników),
 Brak możliwości formalno – prawnych wpływu dyrektora szkoły na realizację zadań wynikających z planu rozwoju (co czynić w przypadku niewłaściwej realizacji zadań?),
 Brak możliwości niezatwierdzenia planu rozwoju nauczyciela,
 Brak rozmowy kwalifikacyjnej nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego z komisją – prezentowanie dorobku,
 Brak możliwości nierozpoczęcia stażu,
 Działania nauczycieli  „pod awans”,„plagiat”„zbieractwo”,burzące pozytywną ideę awansowania,
 Często zmieniające się przepisy prawa oświatowego i związana z tym nieznajomość aktualnego prawa,
 Nieprecyzyjność przepisów:
- brak standardów pracy opiekuna stażu,
- brak określenia warunków i możliwości przedłużenia stażu,
- kłopoty z obliczaniem dnia przerwania stażu i terminu zakończenia stażu po przerwaniu,
 Brak spójności planu rozwoju nauczyciela z planem rozwoju szkoły - naiwność, preferowanie pustosłowia, zarozumiałość, itp.
 Niska jakość działań i dokumentacji nauczyciela, brak umiejętności planowania, analizy i dokumentowania  działań, pisania sprawozdań, niesamodzielność

* Brak bieżącej informacji - o stopniu realizacji stażu ze strony opiekuna i awansującego – skierowanej do dyrektora,
 Brak systematyczności realizacji planu i dokumentowania działań,
 Niska jakość pracy ekspertów, brak eksperta „kierunkowego”,
 Brak środków na realizację zadań związanych z awansowaniem (np. środków na realizację zadań wynikających z planu rozwoju),
 

Uznajemy, że właściwym byłoby gdyby:
 Zmieniona została  kolejność czynności prawnych rozpoczynających awans na następującą:
- Opracowanie planu rozwoju
- Zatwierdzenie planu rozwoju
- Decyzja o rozpoczęciu
 Nauczyciel stażysta mógł pracować przez pierwszy rok na wspólnym etacie z nauczycielem opiekunem (nauczyciel wspomagający),
 Wprowadzona została większa rozpiętość czasowa konieczna do osiągania kolejnych stopni awansu, np:
Stażysta – kontraktowy  – dwa lata,
Kontraktowy – mianowany  – trzy lata,
Mianowany – dyplomowany  – pięć lat.
chodzi o długość stażu czy przerwy między uzyskaniem stopnia a następnym stażem?

Ewa z Rz24-02-2004 06:33:03   [#05]

dla mnie najistotniejsze jest jedno

Zmarginesowanie roli dyra poprzez dopuszczenie do bezpośredniego przesyłania pism przez n-la do organu i prowadzącego i nadzorującego.

Nauczyciel wniosek o postępowanie egzaminacyjne/kwalifikacyjne powinien składać do komisji ale POPRZEZ dyrektora szkoły.

Obecnie dopuszcza się w majestacie prawa niezachowanie drogi służbowej. I to w tak bardzo związanej ze stosunkiem służbowym sprawie jakią jest awans.

Dla mnie jest to rażąca niekonsekwencja prawa, której usunięcie nie rodzi żadnych kosztów a zapewnia porządek. No i dyrek jest wówczas zupełnie inaczej postrzegany przez n-la.

Nie mówie juz o tym, że ewentualne braki formalne i inne mogą być dużo wcześniej wyłapane, a w sytuacji gdy n-l nie zechce dyra posłuchać ten może w piśmie przewodnim na te braki uwagę zwrócić.

Jest jeszcze jedna korzyśc z takiego toku sprawy - jeden i drugi organ może dokładnie poznac i ocwenić kompetencje swoich dyrów... :-)

Krystyna D24-02-2004 08:54:34   [#06]

dlaczego nie

 Co utrudnia dyrektorowi realizację zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli?
 Brak możliwości niezatwierdzenia planu rozwoju nauczyciela

Dlaczego nie ma możliwości niezatwierdzenia planu rozwoju??
Dyrektor w odpowiednim terminie, po analizie przedstawionego przez nauczyciela planu rozwoju zawodowego, na piśmie, nie zatwierdza planu rozwoju zawodowego i tym samym zamyka nauczycielowi możliwość odbywania stażu.

Leszek24-02-2004 20:28:30   [#07]

Marku, materiały damy do publikacji zgodnie z terminem, to jest do 1 marca...

a teraz czekam na więcej głosów, tym lepiej , że spoza zespołu 4...

pozdrawiam

Konto zapomniane24-02-2004 20:50:47   [#08]

Co utrudnia dyrektorowi realizację zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli?

Brak w kształceniu nauczycieli tematu ich przyszłego awansu. Dobrze byłoby, gdyby nauczyciel kończąc studia wiedział co go czeka gdy przyjdzie do szkoły i musi wpaść (jak przysłowiowa śliwka w kompot) w system awansu - nie ma innej możliwości, musi "awansować". Wiedzę na temat awansu zdobywa dopiero w czasie pracy, co jest według mnie ogromnym obciążeniem, gdyż nie jest to jedyny obowiązek młodego nauczyciela.

Przecież awans to tylko środek w realizacji zadań szkoły nie może być jej celem, szkoła istnieje nie poto aby awansować nauczycieli ale przede wszystkim aby uczyć i  wychowywać dzieci i młodzież.

Dlatego postuluję wprowadzenie do programu studiów pedagogicznych zajęć z awansu zawodowego - może w formie chociażby konwersatorium.

Leszek24-02-2004 23:58:26   [#09]

I kto jeszcze dołoży swoją opinię, zbliża się czas końca konsultacji...

do pierwszego ostateczny tekst musi być u Marka...

pozdrawiam

Krystyna D25-02-2004 10:06:04   [#10]

dyrektor w awansie

Widzę dwie możliwości "regulowania" awansu zawodowego nauczycieli:

dyrektor może nie zatwierdzić planu rozwoju zawodowego

dyrektor może ocenić dorobek zawodowy nauczyciela w okresie odbywania stażu negatywnie

czy takie możliwości są przez dyrektorów wykorzystywane?? Nie słyszałam. Poproszę o opinie na ten temat.

Ryszard25-02-2004 10:34:48   [#11]

Uznajemy, że właściwym byłoby gdyby:
 Zmieniona została  kolejność czynności prawnych rozpoczynających awans na następującą:
- Opracowanie planu rozwoju
- Zatwierdzenie planu rozwoju
- Decyzja o rozpoczęciu
 Nauczyciel stażysta mógł pracować przez pierwszy rok na wspólnym etacie z nauczycielem opiekunem (nauczyciel wspomagający),
 Wprowadzona została większa rozpiętość czasowa konieczna do osiągania kolejnych stopni awansu, np:
Stażysta – kontraktowy  – dwa lata,
Kontraktowy – mianowany  – trzy lata,
Mianowany – dyplomowany  – pięć lat.


....
jestem coś koło tego + wszystkie decyzje dotyczące przyznawania kolejnych stopni tylko w gestii dyrektora (czyli większa rola ale i zdecydowanie większa odpowiedzialność), oczywiście wszystkie bzdurne i bezsensowne komisje do kosza.

Pozdrawiam

Joanna Berdzik25-02-2004 10:41:46   [#12]

odniosę się i ja

Po pierwsze, co dyrektorowi UŁATWIA- jak rozumiem są to postulaty?

Nie wszystkie  z "ułatwiaczy" są obecne na awansowej drodze...

Częśc z nich raczej wpisalabym do punktu 3- wskazane byloby ( zwłaszcza kwadracik 5,7,12,13,14,15,16)

Co ułatwia dyrektorowi realizację zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli?

Znajomość prawa oświatowego, ze szczególnym uwzględnieniem Rozporządzenia MENiS w sprawie awansu (przez n-la , opiekuna i dyr)
 Wprowadzenie wewnątrzszkolnych procedur doprecyzowujących kwestie organizacyjne dotyczące awansu zawodowego,(właśnie- organizacyjne, a nie merytoryczne, a taka potrzeba przecież jest)
Znajmomość - Akceptacja przez Grono Pedagogiczne idei awansowania nauczycieli,
 Dobre prawo wewnątrzkolne (Statut, Plan rozwoju szkoły, Program wychowawczy szkoły),
 Zgodność planu rozwoju nauczyciela z planem rozwoju szkoły,( musiałaby byc zapisana w przepisach, bowiem obligatoryjna zgodnośc z potrzebmi szkoły to jednak nie to samo)
 Właściwy dobór opiekuna stażu (zgodność przedmiotowa, wzajemna akceptacja awansującego i opiekuna),
 Właściwy system motywacyjny dla opiekuna i awansującego,
 Osobowość nauczyciela (opiekuna i awansującego), w tym kreatywność i nowatorstwo,
 Systematyczność realizowania zadań wynikających z planu i ich dokumentowania oraz właściwy przepływ informacji pomiędzy zespołem opiekun – stażysta a dyrektorem,
 Jasność i przejrzystość dokumentacji złożonej przez awansującego nauczyciela dyrektorowi przed złożeniem jej do komisji,
 Rzetelny (i odnoszący się do zapisów rozporz.)  projekt oceny za okres stażu,
 Możliwość delegowania uprawnień,(koniecznośc pojawienia się zapisu w rozp)
 Dobre (doprecyzowane i spójne) prawo oświatowe,
 Przychylność organów prowadzącego i nadzorującego (np. odpowiednio wczesne informowanie dyrektora o terminach posiedzeń komisji),(to takze powinno wynikać z przepisow)
 Merytoryczność obrad komisji, udział w obradach komisji ekspertów kierunkowych,( nie wiem, czy nie warto tu zabiegać o standardy pracy komisji i w tym wlaśnie zawrzeć punkt wyżej i niżej)
 Udział dyrektora szkoły – placówki w pracy komisji.( j.w)


 Co utrudnia dyrektorowi realizację zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli?

 Różna interpretacja zapisów w aktach prawnych (np. pojęcie „publikacja” - definicja publikacji jest jedna, natomiast połącznie w "publikację" referatu na radzie pedagogicznej z publikacją jako równoważnych jest trudne do zaakcpetpowania),
 Złe nawyki w zakresie dokumentowania stażu (nadmiar załączników),
 Brak możliwości formalno – prawnych wpływu dyrektora szkoły na realizację zadań wynikających z planu rozwoju (co czynić w przypadku niewłaściwej realizacji zadań?),(!!!- wlaśnie, ale to się łączy z koniecznością przejęcia przez dyrektora monitorowania stażubo jak chcieć wpływać, gdy się nie monitoruje
-i tu pojawią się schody),
 Brak możliwości niezatwierdzenia planu rozwoju nauczyciela,( b. dobry punkt)
 Brak rozmowy kwalifikacyjnej nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego z komisją – prezentowanie dorobku,( to się pojawia w projekcie KN- piszemy mimo to?)
 Brak możliwości nierozpoczęcia stażu,
 Działania nauczycieli  „pod awans”,„plagiat”„zbieractwo”,burzące pozytywną ideę awansowania,
 Często zmieniające się przepisy prawa oświatowego i związana z tym nieznajomość aktualnego prawa,
 Nieprecyzyjność przepisów:
- brak standardów pracy opiekuna stażu,
- brak określenia warunków i możliwości przedłużenia stażu,
- kłopoty z obliczaniem dnia przerwania stażu i terminu zakończenia stażu po przerwaniu,
 Brak spójności planu rozwoju nauczyciela z planem rozwoju szkoły - naiwność, preferowanie pustosłowia, zarozumiałość, itp.( mimo mojego rozumienia takiej konieczności w zasadzie w przepisach NIE ma wyrażonej takiej konieczności)
 Niska jakość działań i dokumentacji nauczyciela, brak umiejętności planowania, analizy i dokumentowania  działań, pisania sprawozdań, niesamodzielność

* Brak bieżącej informacji - o stopniu realizacji stażu ze strony opiekuna i awansującego – skierowanej do dyrektora,
 Brak systematyczności realizacji planu i dokumentowania działań,
 Niska jakość pracy ekspertów, brak eksperta „kierunkowego”,
 Brak środków na realizację zadań związanych z awansowaniem (np. środków na realizację zadań wynikających z planu rozwoju),
 

Uznajemy, że właściwym byłoby gdyby:
 Zmieniona została  kolejność czynności prawnych rozpoczynających awans na następującą:
- Opracowanie planu rozwoju
- Zatwierdzenie planu rozwoju
- Decyzja o rozpoczęciu
 Nauczyciel stażysta mógł pracować przez pierwszy rok na wspólnym etacie z nauczycielem opiekunem (nauczyciel wspomagający),
 Wprowadzona została większa rozpiętość czasowa konieczna do osiągania kolejnych stopni awansu, np:
Stażysta – kontraktowy  – dwa lata,
Kontraktowy – mianowany  – trzy lata,
Mianowany – dyplomowany  – pięć lat.
chodzi o długość stażu czy przerwy między uzyskaniem stopnia a następnym stażem? No właśnie? Tu może lepiej się odnieśc do projektu KN?

Proponuje także odnieśc się do nieprecyzyjnosci zapisów rozporządzenia o awansie, tylko nie wiem, czy rzeczywiscie nie lepiej globalnie.

Ale może spróbujmy tu przedstawic okreslone przyklady, bo one mogą pomóc Leszkowi, jerszowi i Romanowi zobrazować  problem,
np:
“2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego obejmują:
      3) umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć,

Czemu ten zapis wprowadza alternatywę? Mozna zrozumieć go w dwojaki sposób.

Kolejne dla mnie nieporozumienie:
“3. Dyrektor szkoły zbiera informacje o realizacji przez nauczyciela zadań wynikających z jego planu rozwoju zawodowego oraz o efektach prowadzonych przez nauczyciela zajęć.

Zbieranie informacji o efektach prowadzonych przez n-la zajęć to robota dla tytana, nie dla dyrektora. Uważam, ze koniecznie powinniśmy go zakwestionować .

Zapis ten przerzucając na dyrektora szkoły odpowiedzialnośc za zbieranie informacji o efektach, obarcza go podczas awansowej drogi n-la zadaniami przekraczającymi jego możliwosci. W efekcie zmusza dyrektorów do pozoranctwa.

Ja mogę zrozumieć, że nauczyciel PRZEDSTAWIA dyrektorowi informacje o realizacji zadań oraz przedstawia efekty prowadzonych przez siebie zajęć, a dyrektor to ewentualnie weryfikuje.

Jest to wówczas inny punkt ciężkosci.

Joanna Berdzik25-02-2004 10:42:45   [#13]

przepraszam

piosałam jedynką, a tu się zrobilo takie duże, jakbym krzyczała:-)
Roman K25-02-2004 11:51:35   [#14]
Asiu....

Taka była intencja wniosków:

" Systematyczność realizowania zadań wynikających z planu i ich dokumentowania oraz właściwy przepływ informacji pomiędzy zespołem opiekun – stażysta a dyrektorem"(zespół 4)

To emocje związane ze spotkania nie pozwoliły tak jasno i jednoznacznie wskazać

"nauczyciel PRZEDSTAWIA dyrektorowi informacje o realizacji zadań oraz przedstawia efekty prowadzonych przez siebie zajęć, a dyrektor to ewentualnie weryfikuje."(Asia)
Pozdrawiam
Joanna Berdzik25-02-2004 12:01:52   [#15]

ok:-)

czasem ze slowa pisanego trudno zrozumieć, co poeta miał na myśli

Ja napisałam dosadniej, bowiem mi dośc mocno zależy na tym przeniesieniu środka ciężkości:-)

violka25-02-2004 16:20:20   [#16]

Asiu

Ja mogę zrozumieć, że nauczyciel PRZEDSTAWIA dyrektorowi informacje o realizacji zadań oraz przedstawia efekty prowadzonych przez siebie zajęć, a dyrektor to ewentualnie weryfikuje.

Jest to wówczas inny punkt ciężkosci.

świetnie to ujęłaś - dokładnie o to chodziło mnie i Katarzynie (grupa 4) - tylko Leszek tak nas poganiał na kolację, że nie udało nam się tego tak celnie ująć

Joanna Berdzik25-02-2004 16:43:08   [#17]

violka

jakoś tak miałam od razu przeczucie,że się dogadamy :-))
Leszek25-02-2004 20:20:50   [#18]

poganiałem bom głodny był... a zapachy z kuchni były wielce kuszące...

myślę, że to podziałało na tempo pracy... :-)

pozdrawiam

violka25-02-2004 20:51:29   [#19]

jeszcze jak !

byliśmy pierwszą grupą która skończyła
Leszek26-02-2004 21:10:52   [#20]

podnoszę wątek...

czy ktoś jeszcze dołoży coś swego...

zachęcam i pozdrawiam

Zola27-02-2004 11:37:04   [#21]
Za późno przyjechałam i nie wymysle nowości, sporo juz zostało powiedziane / napisane,
bardzo podoba koncepcja Asi dotycząca weryfikacji przedstawionej przez nauczyciela informacji a nie obligowanie dyrektora do zbierania informacji
jestem takze za tym ,żeby stażysta nie rozpoczynał stażu obligatoryjnie po rozpoczeciu pracy, niech popraktykuje , pozna szkołę, środowisko, prawo szkolne ( ustawodawca powinien określić , co należałoby do obowiązków nauczyciela podczas tego pierwszego roku pracy) i  wtedy ,jeśli dyrektor stwierdziłby,że obowiązki zostały wykonane stażysta na drugi rok pracy pisałby plan rozwoju i rozwijałby się
uważam ,że sensowne byłoby jednak podpisywanie umowy z takimi nauczycielami na rok i potem na kolejny rok, potem dla kontraktowego na 3 lata i dopiero potem na czas nieokreślony
nie wiem czy to z tej samej beczki, ale w karcie powinno zniknąć sformułowanie o zatrudnieniu przez mianowanie, nie starczyłoby zatrudnienie na czas nieokreślony ?
teraz mamy dwa pojęcia mianowania i nie jest to uważam dobre
Leszek27-02-2004 20:05:45   [#22]

może ktoś jeszcze coś dorzuci...

pozdrawiam

violka27-02-2004 21:06:03   [#23]

Zola

też byliśmy za tym aby staż stażysty trwał 2 lata, a za tym i umowa na 2 lata

ale p. Igielska (MENiS), która była w naszej grupie powiedziała, że związki na coś takiego się nie zgodzą

a już pomysł kontraktu  na czas określony jest dla ZZ wogóle nie do przyjęcia

też uważam, że z kontraktowym można by zawierać umowę na czas stażu, a na nieokreślony poźniej lub od razu zależnie od oceny przez dyrektora (jakości pracy, talentu pedagogicznego, kompetencji stażysty)

oczywiście zakładamy, że dyrektor przestrzega naszego kodeksu etycznego, więc powinien mieć swobodę w zakresie polityki kadrowej skoro ma odpowiadać za poziom i jakość całej placówki

violka27-02-2004 21:24:58   [#24]

drugi pomysł Zoli

żeby stażysta nie rozpoczynał stażu obligatoryjnie po rozpoczeciu pracy, niech popraktykuje , pozna szkołę, środowisko, prawo szkolne ( ustawodawca powinien określić , co należałoby do obowiązków nauczyciela podczas tego pierwszego roku pracy) i  wtedy ,jeśli dyrektor stwierdziłby,że obowiązki zostały wykonane stażysta na drugi rok pracy pisałby plan rozwoju

jest świetny i dobrze koreluje z naszym pomysłem aby to dyrektor decydował czy nauczyciel jest gotowy rozpocząć staż na kolejny stopień awansu  (możliwość niezatwierdzenia planu rozwoju)

w przypadku stażysty, który staż rozpoczynał bez wniosku jest to niemożliwe,

a tak rok sobie popracuje pozna szkołę, napisze plan rozowoju, dyrektor go zweryfikuje i zatwierdzi i gdzieś tak w czerwcu będzie mógł stażysta złożyć wniosek wraz z planem o rozpoczęcie stażu w przyszłym roku

a jeśli niestety okaże się że jest to osoba, która minęła się z powołaniem to i dla niej i dla szkoły lepiej będzie jak się skończy na tym pierwszym roku

wcale nie widzę konieczności takiej stabilizacji na siłę ja ką funduje KN, przecież każdy dyrektor przy zdrowych zmysłach będzie się starał zatrzymać w szkole dobrego nauczyciela

a nawet jeśli będzie on dobry, a tylko niedopasuje się charakterem z dyrekcją, to może też lepiej żeby odszedł - bo wcześniej czy później wojna personalna gotowa (niestety takie środowisko)

a to nie służy ani uczniom, ani rozwojowi nauczyciela - więc może w innej szkole się odnajdzie lepiej

trochę odeszłam od tematu, ale jak widzicie takie "ułatwianie" awansu może się skończyć patologią (Gaba wie o czym mowa - mamy podobne kwiatki w swoich szkołach) - oczywiście wcale nie jestem za utrudnianiem awansu, raczej za selekcją pozytywną

może jeszcze (pofantazjujmy) badania psychotechniczne przy mianowanym ;-)))

Leszek01-03-2004 19:34:20   [#25]

Ponieważ już tu powiedziano wszystko na temat to biorę się do roboty...

pozdrawiam

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]